Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Enligt bloggen (i korthet) är UW konflikträdd, LW manipulerande, barnen utagerande och MH själv bara klok, medkännande och problemlösande. Från denna fantastiska person ville UW skilja sig. Låter det trovärdigt för dig?
Jag tror inte bara gott om LW. Hon var nog en vanlig person med både goda och dåliga sidor. Men att sida efter sida i den här tråden lyfta fram och tjata (jag syftar inte bara på dig) om hur dålig hon var kan inte stå oemotsagt.
Det är klart att MH skriver vad hon vill. Det är intressant att få en bild av henne, betydligt mer talande än om andra personer hade beskrivit henne. I och med att bloggen var offentlig så får hon också stå ut med att den kommenteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Minns du vilket datum bloggen började handla om just detta och hur långt efter skilsmässsn detta var?
Håller helt med dig att de flesta sörjer och kan vara arga ett litet tag, men någonstans på vägen förlikas och accepterar, och ganska så snart ser ljust på livet igen. Vissa direkt utan några som helst problem alls, i alla fall utåt sett.
Men så finns de människor som ihärdigt ältar vidare gamla oförätter, år ut och år in..som om de aldrig kan släppa det mer än korta stunder, som om allt kretsar kring det de inte kan släppa.
Det är något man verkligen ska reagera på, då det kan tyda på allvarlig psykisk ohälsa. Förtydligar att vi inte vet vem som skrivit bloggen egentligen, men personen som skrivit är dock intressant för utredningens skull, inte minst för att kunna avskrivas som MGM.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Mycket bra skrivet av dig notknapparen.
Det var särskilt de här följande raderna som fick mig att fundera.
Jag tycker också att det perspektiv som MH utmålade när hon skrev om LWs död (som jag tolkade det), verkar otäckt. Det finns ett läskigt fokus på att det är hon som dras in i deras cirklar mot sin vilja, även om hon säger att det inget är mot hur det är för barnen.
Detta perspektiv känns starkt osunt.
Jag läste någonstans att de endast var gifta men bodde på varsitt håll, bodde de i samma kommun eller långt ifrån varann, under hela sitt äktenskap? Sen finns ju tiden innan deras äktenskap, de kan ju känt varann flera år eller blev det bröllop direkt?
Jag funderar på om de inte sågs så ofta pga avstånd?
Tänker att det tar sin tid att lära känna människor. Och sitter man långt bort så är det väl lätt hänt att hon antog mycket? Därav ska man nog inte ta så allvarligt på det som skrivits om personerna i denna blogg, om det nu är MH som skrivit vill säga?
Så jag lägger inte så mycket vikt i vad som skrivits om personerna som nämnts pga denna anledning. Jag tycker därför det är mer intressant hur bloggaren beskrivit sig själv och sina känslor, i nuläget. Om någon/ra har hela bloggen så hoppas jag att den person kan och vill återberätta sin upplevelse av bloggaren.
Håller med i era reflektioner här. Om vi nu ska kika på alternativa GMs med möjligt motiv utöver SD, HD och JG så håller jag fast vid att MH bör granskas. Särskilt om man varit inne på kristen fanatiker så är ju detta spår åtminstone värt att åtminstone närma sig och undersöka.
Jag var en av dem som hann läsa stora delar av bloggen då den länkades till här i tråden och nog tänkt i liknande banor som er om den. Det jag reagerade mest på var just att MH själv hela tiden utgjorde offer i alla sina relationer med andra och att det inte fanns någon normal självrannsakelse utan bara en svartvit värld där allt bara var andras fel.
För att få fram detta så tvekade hon inte ens för att hänga ut tre nyligen moderlösa barn offentligt på det mest gräsliga sätt samtidigt som hon i samma anda skröt om att vara den enda kloka, vuxna i dessa barns liv. Detta blir ganska magstarkt då en människa, nämnda barns mamma, just mördats och andemeningen i bloggen ändå är att MH är offret i dramat. Hon satte sig liksom upphöjd moraliskt över alla andra med rätt att döma och agera även då det drabbade oskyldiga.
Att MH var bitter över skilsmässan från UW är väl naturligt, säg de skilsmässor som inte lämnar en fadd bitter eftersmak? Men i bloggen passerade hon gränsen för detta och som Hoppsan beskriver så säger detta mer om henne själv än de personer hon försöker hänga ut.
Jag tror inte heller att LW var en ängel. Jag tror inte att någon människa är det utan att vi alla har våra sämre sidor som kan komma fram i olika situationer gentemot olika människor. Men i MHs blogg är världen helt svart och vit. MH är den kloka, förståndiga, moraliskt riktiga och barnens enda trygga punkt. Det är svårt att inte känna att MH förskjuter sina känslor av svek från UW på barnen och gör sig själv till ej ombedd uttolkare av barnens situation för att kanalisera sin egen besvikelse. Deras pappa är feg, deras mamma är en dålig mamma och barnen själva behöver just henne snarare än sina egna föräldrar. Det finns de som är kritiska mot att LW varit en god pastor som levt på det sätt hon gjort. Vissa ifrågasätter hennes kristendom osv. Jag skulle snarare vilja ifrågasätta MHs lämplighet som pastor, och särskilt i relation till barn och unga, ifall hon har en sådan förståelse av relationer, familjeband och sorg att hon ser sig själv som förmer än barnens egna föräldrar i en sådan svår tid för dessa barn! Jag hoppas att inget av barnen läst hennes blogg.
Lite kort "fakta" som jag minns om omständigheterna kring MH och bloggen:
1. Det var användaren TimFa som tipsade oss om både den och den påstådda s k "UW-bloggen" (som Cocinella och jag m fl bedömde som troligtvis fejkad, skriven av någon annan pga språk och troligtvis bakdatering av inlägg). Användaren TimFa har i övrigt inte varit så aktiv i tråden och inte gett oss några anledningar till varför hen ville delge oss dessa bloggar. Under året som gått har jag och andra efterlyst hen men hen väljer att tiga som jag fattar det. MH själv skrev i ett senare inlägg, innan hon stängde ner bloggens offentliga tillträde, att hon visste vad som skrevs i vissa forum på nätet (läs, denna tråd).
Men över tid så har det spekulerats i att hon själv sett till att den läckt ut här via bekanta men då den inte mottogs som önskat, dvs att folk inte köpte smutskastningen av brottsoffret, utan började granska MH själv, så låstes den.
2. Användaren Schazz har bemött tidigare reflektioner om MH och menat, utifrån viss bekantskap som jag fattat det, att hon gått vidare och mår bättre även om det var olämpligt av henne att hänga ut barnen på det sätt som hon gjorde.
3. Användaren Smult0n uppmärksammade oss tidigt på en, i mina ögon, intressant aspekt kring MHs blogg och det är dess titel. Som jag minns det hade bloggen två namn eller adresser, varav den ena var på latin och den andra bestod av en biblisk intertext då den hette "Ruts bok". När vi diskuterade detta tidigare i tråden så påpekade användaren Lonnroth klokt att verkligheten inte är som ett Morse-avsnitt är mördaren går att få fast via att man kan översätta latin eller hitta referenser i bibeln, verkligheten är oftare enklare än så. Och jag håller med men har ändå haft svårt att släppa detta. MH var tidigare pastor i en frikyrka och tidigare även medlem i en kristen sekt, man kan anta att hon är väl förtrogen med bibeln och dess gestalter. Därav så menar jag att val av bloggnamn ändå kan sägas säga något om henne och bloggen. Och jag menar att detta verkligen stärker de reflektioner som du Hoppsan och Smartamarta666 är inne på, nämligen ett något osunt perspektiv med sig själv som enbart god.
Efter lite googlande och bläddrande i en bibel så framträder bilden av Rut som en stark kvinna som räddar sin familj och är den enda som står upp moraliskt då alla andra gör fel. Hon är det goda exemplet i berättelsen som det är meningen att vi ska dra lärdom av. Det är inte ofta kvinnor får en sådan framträdande roll i en bok som bibeln, men i Ruts bok så framträder två kvinnor, Rut och Orpa. Den ena, Orpa, gör fel och den andra, Rut, gör rätt, står upp för sin familj och räddar den samt blir på kuppen sedan anmoder till kung Davids släkt. Det är en ganska upphöjd självbild man har om man identifierar sig med Rut, kan jag tycka. Och vem är då Orpa?
Om det råkar finnas någon teolog eller exeget här mer välbevandrad i bibelns alla passager än undertecknad så får ni gärna bidra med en tolkning här.
4. Det går att läsa fragment ur bloggen fortfarande skulle jag tro ifall man matar in dess url i online-tjänster som waybackmachine t ex. Sådant som är cachat där borde finnas kvar.
Undrar annars, är det någon som läst boken MH skrivit om manipulation och mind control? Någon skrev i tråden att den handlar om hennes tid i sekten men det känns lite otäckt med en person i LWs krets som hade sådana kunskaper (även om man får anta att boken handlar om hur sådant använts mot henne själv?).