2019-06-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Sa Gud det till dig när du personligen träffade honom (som du tidigare berättat om)?
Ja
Citera
2019-06-12, 15:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
återigen,
din definition av mord är inte guds,

f.ö. tvivlar jag på att gud öht juridiskt principiellt kan anklagas för och göra sig skyldig till mord,
lika lika som att en människa som dödar en mask, fisk, haj, apa etc, blir en mördare,
eller att en gorilla, hund eller vilken icke-människa som helst, som uppsåtligt dödar en människa,
på samma sätt blir en mördare

som sagt var,
för att svaret på din fråga ska vara rationellt och logiskt förankrat,
måste vi vara överens om premisser och plattform,

håll känslor, fördomar och smak utanför

För svenska förhållanden ska svenska anses vara referensramen.

Det du just skrev förklarar exakt varför det är oförnuftigt och farligt att följa religiös etik.

Tack för det. Bra gjort.
Citera
2019-06-12, 16:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1 nej
Uppenbarligen, då hans allsmäktighet inte får beröra mitt fria val.

Citat:
2 att vilja vad?
Min fria vilja, som du hänvisade till.

Citat:
3 naturlagar gäller bara i den naturliga världen
Vad för andra världar finns det?

Citat:
4 gud gör allting på bästa sätt, annars är han inte allsmäktig
Låter som ad hoc och efterrationaliseringar.

Citat:
5 om gud begår ett brott, är han inte allsmäktig/maximalt rättvis, och därmed inte gud
Och *poff* så försvinner han?
Citera
2019-06-12, 16:24
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
För svenska förhållanden ska svenska anses vara referensramen.

Det du just skrev förklarar exakt varför det är oförnuftigt och farligt att följa religiös etik.

Tack för det. Bra gjort.

anses av dig, menar du..?

nåja,
tack för tacket iaf,

och du har rätt;
all etik som är i strid med din, är farlig, rentutav förödande, för din...
Citera
2019-06-12, 16:37
Medlem
Citat:
Så dödande för sin överlevnad är inte naturligt?

Om någon försöker döda dig, är det fel av dig att döda denne för att rädda dig själv?
Självförsvar är ok. Vad för dig att tro att jag påstått något annat?
Citera
2019-06-12, 16:38
Medlem
Citat:
Vem ska avgöra vad som är orättvisa och rättvisa?

Är det rättvist att inte avrätta farliga människor som tex massmördare? Är det rättvist att ett helt samhälle ska behöva riskera sin säkerhet och vara rädda för sina liv bara för att dennes liv ska sparas?
Nej, det tycker jag inte är rättvist. Vad anser du? Kan du avgöra detta själv, eller måste du kolla med Gud?
Citera
2019-06-12, 16:43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Uppenbarligen, då hans allsmäktighet inte får beröra mitt fria val.

1 Min fria vilja, som du hänvisade till.

2 Vad för andra världar finns det?

3 Låter som ad hoc och efterrationaliseringar.

4 Och *poff* så försvinner han?

1 du frågade om gud kunde stoppas av din vilja,
och jag frågade vad det är du vill

2 en logiskt möjlig värld så klart,
hela den här diskussionen rör ju en sådan,

3 hjälper tyvärr inte vad du tycker det låter som,
utveckla gärna skälen till tvivlet..

4 nej,
då har hans existens inte ens varit logiskt möjlig,

något som aldrig funnits kan inte försvinna
Citera
2019-06-12, 16:44
Medlem
Citat:
behöver vi verkligen ännu en gång reda ut de juridiska, moraliska och motivmässiga skillnaderna mellan att mörda och avliva..?
Nej, det var därför jag bytte ord. Du behöver inte blanda in juridik öht. Det är mänskliga påhitt.
Borde Gud beordra folk att döda andra? Jag kan tänka mig tillfällen då detta vore ok. Självförsvar, t.ex. Eller om det gäller farliga människor. Men att ta slavar och våldta känns som överkurs, även om det gäller farliga människor. Att straffa i flera generationer ser jag heller ingen rättvisa med.
Citera
2019-06-12, 17:16
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det var därför jag bytte ord. Du behöver inte blanda in juridik öht. Det är mänskliga påhitt.
Borde Gud beordra folk att döda andra? Jag kan tänka mig tillfällen då detta vore ok. Självförsvar, t.ex. Eller om det gäller farliga människor. Men att ta slavar och våldta känns som överkurs, även om det gäller farliga människor. Att straffa i flera generationer ser jag heller ingen rättvisa med.

det är omöjligt att diskutera etik, moral, rätt och fel etc, utan juridiska aspekter

f.ö. skjuter den sig själv i foten, som hävdar att juridiska principer bara existerar som en deterministisk viljelös produkt av atomer i våra hjärnor; ingenting är rätt eller fel, allt är endast betydelselösa etiketter som bara är..

när det gäller bibliska skildringar om död och förintelse, så är det fullt naturligt att dra förhastade slutsatser för den som vill,
Citera
2019-06-12, 17:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, men det förutsätter ju att det är guden som folk tror på.

Det ligger väl i religionens natur att man tror på de gudar man tror på.
Citera
2019-06-12, 18:03
Medlem
Citat:
det är omöjligt att diskutera etik, moral, rätt och fel etc, utan juridiska aspekter

f.ö. skjuter den sig själv i foten, som hävdar att juridiska principer bara existerar som en deterministisk viljelös produkt av atomer i våra hjärnor; ingenting är rätt eller fel, allt är endast betydelselösa etiketter som bara är..

när det gäller bibliska skildringar om död och förintelse, så är det fullt naturligt att dra förhastade slutsatser för den som vill,
Nja, det finns onda saker som juridiken inte har med att göra. Om det fanns bara ett fåtal människor på jorden, och inga lagar, så skulle det ändå gå att göra onda eller goda gärningar. Anser jag.

Ja, det kan vara så att de kristna skönmålar bibeln, och därför drar förhastade slutsatser.
Citera
2019-06-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det ligger väl i religionens natur att man tror på de gudar man tror på.
Ja. Att få religiösa att följa en annan religion kan därför vara svårt. Så på ett sätt är det lika svårt att få religiösa att följa en viss moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in