2019-06-12, 14:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Du tycker säkert mord är gott varje gång du äter en hamburgare...
Så fort du ställs mot väggen kommer du med något nonsenssvar. Är du så svag i din tro att du måste avfärda andras inlägg istället för att bara erkänna att du inte vet, förstår eller annat?
Citera
2019-06-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
1 inte logiskt möjligt

2 korrekt

3 behöver vi gå igenom tydligare de logiska och juridiska skälen till att gud inte kan begå mord?

när gud tar bort/återtar någons liv, oavsett personligen eller genom någon/något annat,
så faller det utanför definitionen för mord
Att det faller utanför mord säger inget om det är gott eller ont. Vi kan säga att Gud dödar istället, om det känns bättre?
Citera
2019-06-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så fort du ställs mot väggen kommer du med något nonsenssvar. Är du så svag i din tro att du måste avfärda andras inlägg istället för att bara erkänna att du inte vet, förstår eller annat?
Jag skiter fullständigt i vad en clown som du tror om min tro.

Ställs mot väggen? Du kan ju prova att läsa tråden innan du impulspostar dumma kommentarer.

Hur är ditt inlägg relevant till trådens ämne eller innehåll?

Mitt inlägg är åtminstone relevant eftersom jag och kiss har dribblat frågan om mord och våldtäkt i naturen fram och tillbaka i tråden. Om du inte lät din ilska och frustration tvinga dig att vara så impulsiv hela tiden hade du först läst tråden och sett det innan du kastade dig på tangenterna och skrev en onödigt dum irrelevant kommentar.

Hoppas du lärt dig något om din impulskontroll nu.
Citera
2019-06-12, 14:59
Medlem
Citat:
Du tycker säkert mord är gott varje gång du äter en hamburgare...
Nej, att mörda en annan människa tycker jag är fel, oavsett om jag äter hamburgare eller kräm.
Citera
2019-06-12, 15:01
Medlem
Citat:
Jag skiter fullständigt i vad en clown som du tror om min tro.

Ställs mot väggen? Du kan ju prova att läsa tråden innan du impulspostar dumma kommentarer.

Hur är ditt inlägg relevant till trådens ämne eller innehåll?

Mitt inlägg är åtminstone relevant eftersom jag och kiss har dribblat frågan om mord och våldtäkt i naturen fram och tillbaka i tråden. Om du inte lät din ilska och frustration tvinga dig att vara så impulsiv hela tiden hade du först läst tråden och sett det innan du kastade dig på tangenterna och skrev en onödigt dum irrelevant kommentar.

Hoppas du lärt dig något om din impulskontroll nu.
Enligt mig borde inte en god och rättvis Gud syssla med orättvisa och onda saker. Och många påståenden om Gud hamnar i de facken, enligt mig.
Citera
2019-06-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, att mörda en annan människa tycker jag är fel, oavsett om jag äter hamburgare eller kräm.
Så dödande för sin överlevnad är inte naturligt?

Om någon försöker döda dig, är det fel av dig att döda denne för att rädda dig själv?
Citera
2019-06-12, 15:04
Medlem
Citat:
Enligt mig borde inte en god och rättvis Gud syssla med orättvisa och onda saker. Och många påståenden om Gud hamnar i de facken, enligt mig.
Vem ska avgöra vad som är orättvisa och rättvisa?

Är det rättvist att inte avrätta farliga människor som tex massmördare? Är det rättvist att ett helt samhälle ska behöva riskera sin säkerhet och vara rädda för sina liv bara för att dennes liv ska sparas?
Citera
2019-06-12, 15:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Faraos hjärta hårdnande som en konsekvens av hans handlande och Guds gensvar.

Det är inte vad Bibeln säger.
Citera
2019-06-12, 15:21
Medlem
Citat:
Hur utläste du det nu då?

Jag försökte påvisa svartvitheten i antagandet att mord alltid är dåligt.

Men för att förtydliga, nej jag är inte vegan. Jag äter kött.

Förklara gärna vad du ville få sagt med din kommentar "Ante mig att du lierat dig med veganerna också..."
Nej.
Den som förstår förstår. . .

Islams sk "rätt" kan spolas i toan.
Så ond är den!

Vi är inte förvånade att Ulrika Pape är fd vänster...
Citera
2019-06-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej.
Den som förstår förstår. . .

Islams sk "rätt" kan spolas i toan.
Så ond är den!

Vi är inte förvånade att Ulrika Pape är fd vänster...
Sa Gud det till dig när du personligen träffade honom (som du tidigare berättat om)?
Citera
2019-06-12, 15:46
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
1 Så det finns motsägelser eller konflikter gällande en påstådd allsmäktighet?

2 Om han stoppas av min vilja är han inte allsmäktig.

3 Sant. Därför hade det varit så intressant att veta när och hur naturlagarna upphävts.
Känner du till det?

4 Om en gud vill demonstrativt döda alla förstfödda i ett land men samtidigt fördömer mord, borde han inte hittat en bättre lösning förutsatt att han är allsmäktig (och allvetande)?

5 Åtminstone en lösning som inte bryter mot hans egna moraliska lagar.

1 nej

2 att vilja vad?

3 naturlagar gäller bara i den naturliga världen

4 gud gör allting på bästa sätt, annars är han inte allsmäktig

5 om gud begår ett brott, är han inte allsmäktig/maximalt rättvis, och därmed inte gud
Citera
2019-06-12, 15:50
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Att det faller utanför mord säger inget om det är gott eller ont. Vi kan säga att Gud dödar istället, om det känns bättre?

behöver vi verkligen ännu en gång reda ut de juridiska, moraliska och motivmässiga skillnaderna mellan att mörda och avliva..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in