2019-06-12, 08:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Förlåt att jag hoppar in i er diskussion men det är skillnad på ett rättfärdigt handlande som slutar i en människas död och ett regelrätt mord. Detta har kristligheten alltid varit på det klara med.

Ja, men det gäller till exempel inte när Gud tog död på alla förstfödda i Egypten (som var ett av de två exempel som jag nämnde).

Där skulle Gud inte kunna hänvisa till vare sig självförsvar eller olyckshändelse eller att dessa förstfödda hade gjort något som gjorde att de förtjänade att dödas, eller hur?
Citera
2019-06-12, 09:08
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men det gäller till exempel inte när Gud tog död på alla förstfödda i Egypten (som var ett av de två exempel som jag nämnde).

Där skulle Gud inte kunna hänvisa till vare sig självförsvar eller olyckshändelse eller att dessa förstfödda hade gjort något som gjorde att de förtjänade att dödas, eller hur?

Egyptens folk bestraffades kollektivt för hur de behandlade det första förbundets folk. Hade Egyptens folk krävt att farao lyssnade till varningarna och handlade efter de första farhågorna drabbat landet hade detta inte behövt hända. Men folket krävde inte handling och farao stod fast. Sen till slut släpptes ju judarna ur fångenskapen, vilket rättfärdigade plågorna. Sen hade det självklart varit att föredra om situationen kunde lösas utan att blod spilldes men det gick ju som bekant inte.
Citera
2019-06-12, 09:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är väl lika svårt att motivera folk att följa en viss religions moraliska regler?

Nej, i ett religiöst moralsystem räcker det med att hänvisa till Guds vilja.
Citera
2019-06-12, 09:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Egyptens folk bestraffades kollektivt för hur de behandlade det första förbundets folk. Hade Egyptens folk krävt att farao lyssnade till varningarna och handlade efter de första farhågorna drabbat landet hade detta inte behövt hända. Men folket krävde inte handling och farao stod fast. Sen till slut släpptes ju judarna ur fångenskapen, vilket rättfärdigade plågorna. Sen hade det självklart varit att föredra om situationen kunde lösas utan att blod spilldes men det gick ju som bekant inte.

Nej. Du visar tydligt trådämnet.
För det första är det alltid fel om oskyldiga dödas.
För det andra är din förklaring felaktig. Farao ville ge efter men det var Gud själv som förhärdade hans hjärta så att han inte skulle ge efter. I alla fall enligt Bibeln.
Citera
2019-06-12, 09:25
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Nej. Du visar tydligt trådämnet.
För det första är det alltid fel om oskyldiga dödas.
För det andra är din förklaring felaktig. Farao ville ge efter men det var Gud själv som förhärdade hans hjärta så att han inte skulle ge efter. I alla fall enligt Bibeln.
Faraos hjärta hårdnande som en konsekvens av hans handlande och Guds gensvar.
Citera
2019-06-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, i ett religiöst moralsystem räcker det med att hänvisa till Guds vilja.
Jo, men det förutsätter ju att det är guden som folk tror på.
Citera
2019-06-12, 09:43
Medlem
Bubba00s avatar
Skulle vilja rikta lite kritik mot TS. Förvisso är det en intressant fråga men den är alldeles på tok för bred som den är formulerad nu. Huruvida religiös etik och moral är farligt är dels subjektivt och även om vi kunde enas om en objektiv måttstock för att avgöra vad som är farligt och vad som inte är det skulle frågan ändå inte gå att besvara. Vilken religion åsyfta? Vilken slags religiös etik? I vilka sammanhang och vilken tid?
Citera
2019-06-12, 10:03
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
I detta fall är bibeln beviset för vad bibeln påstår om Gud. Om det verkligen hänt på riktigt är ju irrelevant för diskussionen. Det går ändå att svara på frågan.

vilken juridik ska svaret bygga på?
den som står i svea rikes lag?

om vi ska använda bibeln som plattform,
måste vi förhålla oss till de juridiska principer som gäller där,
Citera
2019-06-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
vilken juridik ska svaret bygga på?
den som står i svea rikes lag?

om vi ska använda bibeln som plattform,
måste vi förhålla oss till de juridiska principer som gäller där,
Så lexikonets definition av rättvisa och godhet gäller ej i detta fall?
Gud kan beordra mord och det blir automatiskt gott och rättvist?
Citera
2019-06-12, 10:23
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag har redan presenterat bevismaterialet. Du vägrar bara att diskutera det.

Anser du själv verkligen att mord är rätt?

återigen,
din definition av mord är inte guds,

f.ö. tvivlar jag på att gud öht juridiskt principiellt kan anklagas för och göra sig skyldig till mord,
lika lika som att en människa som dödar en mask, fisk, haj, apa etc, blir en mördare,
eller att en gorilla, hund eller vilken icke-människa som helst, som uppsåtligt dödar en människa,
på samma sätt blir en mördare

som sagt var,
för att svaret på din fråga ska vara rationellt och logiskt förankrat,
måste vi vara överens om premisser och plattform,

håll känslor, fördomar och smak utanför
Citera
2019-06-12, 10:48
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
återigen,
din definition av mord är inte guds,

f.ö. tvivlar jag på att gud öht juridiskt principiellt kan anklagas för och göra sig skyldig till mord,
lika lika som att en människa som dödar en mask, fisk, haj, apa etc, blir en mördare,
eller att en gorilla, hund eller vilken icke-människa som helst, som uppsåtligt dödar en människa,
på samma sätt blir en mördare

som sagt var,
för att svaret på din fråga ska vara rationellt och logiskt förankrat,
måste vi vara överens om premisser och plattform,

håll känslor, fördomar och smak utanför

så du menar att människan är som mask inför gud ? varför inte bara inse att denne guden, som människan har skrivit om, är en av dem, kanske den allra största, massmördaren genom tiderna och djävulskt hänsynslös dessutom.

Om det skulle funnits en Gud som älskade sin skapelse, hade han nog istället för att bestraffa och mörda, låtit leva. Inte mördar jag mina barn för att de enligt mitt tycke gör fel. Att inte fler ser att gud genomsyras av föråldrande människors påhittade historier, etik och moral är för mig ofattbart.
Citera
2019-06-12, 10:51
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Så lexikonets definition av rättvisa och godhet gäller ej i detta fall?
Gud kan beordra mord och det blir automatiskt gott och rättvist?

de flesta lexikon definierar bara ordet rättvisa semantiskt,
inte rättvisa gärningar,

när det gäller innebörden av gott/godhet tro jag däremot alla är överens,
nämligen;

det man vill uppnå/eftersträva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in