2019-06-08, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sandplan 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Eidetiker
Jag bodde några barndomsår i Haga i närheten av Sandplan. Det är två händelser som har fastnat i mitt minne som mycket väl kan ha med detta fallet att göra. Jag är på Sandplan och kickar med min fotboll
mot sargen i sandlådan när en bil stannar på Mellangatan bredvid. Minns ej märket på bilen. Två unga män i 20 årsåldern kommer fram. Den ena känner jag igen, har sett honom förut på och omkring Sandplan. Den ena har en brun skinnjacka, ljushårig. Den andra verkar vara lite äldre, kraftigare mörkare klädd och som jag aldrig sett förut. Han i den bruna skinnjackan frågar om han får känna på bollen. Han pratar göteborgsdialekt. Den andra pratar en närbesläktad Stockholmsdialekt. Vi står där och lattjar med bollen när den andra plötsligt börjar att gräva i övre högra hörnet längs sargen med en slev
eller mindre trädgårdsspade eller liknande och ber mig sedan att lägga mig i gropen. När jag inte gör det
så lägger sig den andra där istället, mycket glad och uppspelt. Då lägger den andra kumpanen en pappkartong över hans ansikte med en glipa för halsen och fyller igen gropen. Därefter börjar han att gå
ovanpå, småhoppa.Den underliggande börjar skrika att han får sand munnen, att han ska släppa ut honom. Den ovanpå sidsteppande verkar njuta av det hela. När han skriker i ren panik och dödsångest
börjar den andra att gräva fram honom. Djupt bedrövad med ett oförstående ansiktsuttryck kommer han upp ur gropen och går med en haltande gångstil därifrån längs Bergsgatan. Detta var med all säkerhet denna Kjell-Åke Johansson. Fortsättning följer.

Var det inga fler personer på Sandplan än du då de här två unga männen dök upp?

Svårt att säga om någon av dessa personer som betedde sig på detta kan ha varit någon av de som försvann. En del av det du skriver skulle kunna passa in på Kjell-Åke och Gay.

Det var många personer som höll till på Sandplan på den här tiden. Gay, som var mörk och kraftig, pratade med en kraftig göteborgsdialekt. Kjell-Åke som också var infödd göteborgare pratade också göteborgska men vi vet att hans dialekt inte var så utpräglad som t. ex. Gays.

Jag vet inte om Kjell-Åke hade en brun skinnjacka. Han verkar mest ha burit kavaj. Gay däremot hade en skinnjacka men denna var svart.

Om detta var Kjell-Åke som du såg så kan vi precisera tiden litet. Närmare. Måste ha skett efter den 22 februari och innan den 29 juli 1965.
Citera
2019-06-08, 21:43
Medlem
Möjligen satt det eller låg nån fyllskalle på nån bänk vid den mindre sandlådan längre bort. Jag väntade
att någon kamrat skulle dyka upp vilket det alltid gjorde, förr eller senare. Det var en vanlig sommardag
denna dag, varken varmt eller kallt.

Att denna person med den haltande gångstilen och den bruna skinnjackan, jackan, var
Kjell- Åke Johansson är jag 100% säker på.
Tänker inte vidare spekulera om varken dittan eller dattan eller varför inte hitan eller ditan om detta

fall utan överlåter det åt andra. Ordspråket, Den som gräver en grop åt andra hamnar oftast själv däri
kan mycket väl visa sig vara sant i detta fall.
En Eidetiker.
Citera
2019-06-08, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brun skinnjacka.

Citat:
Möjligen satt det eller låg nån fyllskalle på nån bänk vid den mindre sandlådan längre bort. Jag väntade
att någon kamrat skulle dyka upp vilket det alltid gjorde, förr eller senare. Det var en vanlig sommardag
denna dag, varken varmt eller kallt.

Att denna person med den haltande gångstilen och den bruna skinnjackan, jackan, var
Kjell- Åke Johansson är jag 100% säker på.

Tänker inte vidare spekulera om varken dittan eller dattan eller varför inte hitan eller ditan om detta

fall utan överlåter det åt andra. Ordspråket, Den som gräver en grop åt andra hamnar oftast själv däri
kan mycket väl visa sig vara sant i detta fall.
En Eidetiker.

Det kanske var den här skinnjackan som Kjell-Åke då kan ha haft på sig?

http://lisstorp.se/map3/putte3.html

Personen i mitten verkar ha en brun skinnjacka på sig på det här fotot.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-08 kl. 22:48.
Citera
2019-06-09, 12:19
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Fortsättning.... Efter att ha bevittnat denna begravning och efterföljande uppståndelse så sitter det som en tatuering i minnet. Dagen efter gick jag dit igen för jag var nyfiken på den utgrävda gropen. Där brukade ju vi stå och kicka. Den dagen regnade det eller hade regnat för sanden var alldeles blöt och gropen var omsorgsfullt igenfylld jämnt och fint. Detta hände antingen strax före skolavslutningen
eller i slutet på industrisemestern 1965 för jag var hos min farmor på landet därimellan.
Den andra händelsen som kan ha hänt senare samma dag som den första eller i väldigt nära anslutning
i a f. En man i 20-25 årsåldern kommer ner från skansberget till hörnet Bergsgatan Mellangatan och trycker ett tygstycke mot magen. Jag har sett honom förut på och omkring Sandplan. Han är mörkhårig
vit skjorta svarta byxor, långa smala ben. Han ser ut att ha blivit knivskuren eller skjuten för området runt omkring tygsycket är rött. Han går planlöst omkring och börjar gå mot mig. Jag blir rädd och springer därifrån. När det gäller den första händelsen har min tanke varit...kanske har man begravt
något eller någon där. I övre högra hörnet längs sargen åt Frigångsgatan till.
Kanske kan dessa upplysningar luckra upp något
.

Du är medveten om att Haga har renoverats och sandplan har grävts upp i samband med detta.
Fortsätt ta dina tabletter eller börja.
Citera
2019-06-09, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sandplan 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Du är medveten om att Haga har renoverats och sandplan har grävts upp i samband med detta.
Fortsätt ta dina tabletter eller börja.

Det har du helt rätt i.

Nej något/någon grävdes inte ner där för att gömmas. Dessutom var Sandplan ett mycket dåligt ställe 1965 att göra detta på. Fanns hela tiden mycket människor där samt mycket grannar.

Personen i fråga som skrev dessa inlägg är 100% säker på att den ljuse i brun skinnjacka var Kjell-Åke. Han var en person som många kände igen eftersom han både var född i Haga och vistades hela tiden i den stadsdelen fram tills han försvann/gick under jorden.

Kan detta som Eidetiker såg ev. ha varit någon slags "träning" på något som de skulle göra senare? Jag vet inte? En brun skinnjacka går i a f troligtvis att kopplas till Kjell-Åke.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-09 kl. 19:28.
Citera
2019-06-09, 19:55
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du helt rätt i.

Nej något/någon grävdes inte ner där för att gömmas. Dessutom var Sandplan ett mycket dåligt ställe 1965 att göra detta på. Fanns hela tiden mycket människor där samt mycket grannar.

Personen i fråga som skrev dessa inlägg är 100% säker på att den ljuse i brun skinnjacka var Kjell-Åke. Han var en person som många kände igen eftersom han både var född i Haga och vistades hela tiden i den stadsdelen fram tills han försvann/gick under jorden.

Kan detta som Eidetiker såg ev. ha varit någon slags "träning" på något som de skulle göra senare? Jag vet inte? En brun skinnjacka går i a f troligtvis att kopplas till Kjell-Åke.

Mycket möjligt men det blir ren spekulation.

Berget mellan Sandplan och Kastellgatan tror jag den heter möjligen Risåsgatan fanns/finns ju oändligt bättre möjligheter att dölja oegentligheter. Inte osannolikt att Eidetiker joxat med trasan/bollen med någon/ra av huvudrollsinnehavarna i tråden men har någon/något begravts på Sandplan torde det ha hittats men man vet ju aldrig.

Mystiken tätnar.

M
Senast redigerad av Motala 2019-06-09 kl. 19:59.
Citera
2019-06-09, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kastellgatan, Risåsgatan och Skansberget.

Citat:
Mycket möjligt men det blir ren spekulation.

Berget mellan Sandplan och Kastellgatan tror jag den heter möjligen Risåsgatan fanns/finns ju oändligt bättre möjligheter att dölja oegentligheter. Inte osannolikt att Eidetiker joxat med trasan/bollen med någon/ra av huvudrollsinnehavarna i tråden men har någon/något begravts på Sandplan torde det ha hittats men man vet ju aldrig.

Mystiken tätnar.

M

Javisst är det en ren spekulation.

Kastellgatan är väl där som den gamla korsettfabriken låg. Till höger går man in på Risåsgatan där Gay en gång bodde. Byggnaden finns ju kvar än idag men är numera kontor. På baksidan av denna byggnad så går Skansberget alldeles in på byggnaden och detta är högt upp på denna byggnad. Ett numera mycket vildvuxet och ganska otillgängligt område.

Att något/någon skall ha begravts på själva Sandplan tror jag inte på. Däremot skall någonting ha grävts ner någonstans på själva Skansberget. Detta som fanns där ville Kjell-Åke ha för ca 10 år sedan enligt en anonym UL.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-09 kl. 20:55.
Citera
2019-06-11, 19:43
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst är det en ren spekulation.

Kastellgatan är väl där som den gamla korsettfabriken låg. Till höger går man in på Risåsgatan där Gay en gång bodde. Byggnaden finns ju kvar än idag men är numera kontor. På baksidan av denna byggnad så går Skansberget alldeles in på byggnaden och detta är högt upp på denna byggnad. Ett numera mycket vildvuxet och ganska otillgängligt område.

Att något/någon skall ha begravts på själva Sandplan tror jag inte på. Däremot skall någonting ha grävts ner någonstans på själva Skansberget. Detta som fanns där ville Kjell-Åke ha för ca 10 år sedan enligt en anonym UL.

Flåt en snubbe borde nog skrivit Övre Risåsgatan. Hur som helst du förstod min intention

M
Citera
2019-06-13, 17:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan.

Citat:
Flåt en snubbe borde nog skrivit Övre Risåsgatan. Hur som helst du förstod min intention

M

Man kan kalla den del där Gay bodde för Övre Risåsgatan.

Risåsgatan är en väldigt lång gata som går ända från Landsvägsgatan till Skanstorget. Jag undrar om den del som idag kallas Lilla Risåsgatan hette så på de försvunnas tid? Den delen ligger väl i Olivedal har jag för mig. Undrar om inte då hela gatan hette Risåsgatan.

Har varit uppe ett flertal gånger till bl. a. den fastighet som Gay bebodde. Åtminstone för ett antal år sedan kunde man fortfarande hitta rester efter gamla kläder bland allt rivningsmaterial. Hittade själv vid ett tillfälle en gammal slips som fortfarande var i gott skick. Nej jag behöll den inte.

Från huset där Gay bodde så var det inte långt upp till själva Skansen Kronan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-13 kl. 17:49.
Citera
2019-06-19, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare inlägg på Youtube.

Ytterligare inlägg i videon på Youtube som nu är nio st.

https://www.youtube.com/watch?v=CQkWHYhkCuQ

Citat från ett av inläggen:

"Nisse Åström
för 22 timmar sedan
@intresserad av fakta jag kan inte logga in av någon anledning, jo de är så här att jag å ett par styckna till "håller på" med det här sk fallet och vi ha fått fram rätt mycket fakta kan jag säga, bland annat kjell-åkes nu varande för & efter namn vilket jag inte tänker skriva ut här då han inte är efterlyst för något brott, vi tycker inte att de finns någon anledning att "störa" honom å sedan så skulle han antagligen inte säga ett ljud om de som hände i göteborg den 29:e juli -65. sedan så är det fler än en som söker efter den midnattsblå volvo pv:n i södra sverige å inte hittat den, men vi är säkra på att den finns i norra delen av sverige då kjell-åke är där på sommrarna & vi kommer att finna den bilen, va så säker. å sedan så har vi sett honom vid flera tillfällen å vi VET att de är han! tråd startaren skaraborg 2 ha gjort ett mycket bra jobb oxå ska jag passa på att säga. de övriga 2 från göteborg, jan-olov & gay roger karlsson är idags läget avlidna i fall du funderar, de ha vi fått bekräftat från säkra källor."
Citera
2019-06-19, 21:25
Medlem
Intressant att mycket pekar på att Kjell-Åke är i livet.

Men samtidigt Kjell Åke Johanssons efterlysning 860409 är ju avlyst och det står som förklaring ANTRÄFFAD i polisrapporten. Så kanske har polisen vetat sedan april - 86 att Kjell-Åke var i livet.
Intressant dock om han lever än idag. Har för mig att han skulle ha bott ett tag i Danmark?
Citera
2019-06-19, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
1986-04-09.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Intressant att mycket pekar på att Kjell-Åke är i livet.

Men samtidigt Kjell Åke Johanssons efterlysning 860409 är ju avlyst och det står som förklaring ANTRÄFFAD i polisrapporten. Så kanske har polisen vetat sedan april - 86 att Kjell-Åke var i livet.
Intressant dock om han lever än idag. Har för mig att han skulle ha bott ett tag i Danmark?

Under avsnittet AVLYSNING (förtryckt) från 860409 så finns det en underavdelning med det förtryckta ordet ANTRÄFFAD. Efter detta står det med skrivmaskin "Ärendet avskrives Gbg 860409." Med andra ord så skulle detta kunna tolkas som att Kjell-Åke anträffades.

Samma datum, 860409, står även detta skrivet med skrivmaskin som jag citerar förutom hans mors förnamn:

"800409 Förfrågan hos Brämaregårdens pastorsexp. Finns i obefintlighetsreg.

Modern fru Johansson uppger på tel att hon ej avser att ansöka om dödförklaring. Modern medd att vi avskriver ärendet. Knutsson"

Om polismyndigheten skulle ha anträffat Kjell-Åke efter nästan 21 år så hade inte hans mor uppgett att hon inte tänkte dödförklara sonen. Att ärendet avskrevs måste helt enkelt berott på att polisen inte hade någonting att gå efter. Detta ihop med den långa tiden som hade gått.

Har aldrig framkommit att Kjell-Åke skulle ha bott i Danmark. Däremot finns det en uppgift från 1971 att Janne Dahlsjö skulle ha befunnit sig i Köpenhamn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-19 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in