Citat:
Kan säga såhär: en 2,8% ökning av tiden, dvs runt 2 minuter per timme kan resultera i att du förlorar två (2!) dagslöner! Upprepas detta så att du ökar din restid med 2,8% flera gånger på 28 dagar förlorar du nästan två (2!) veckolöner!!! Det finns folk som bokstavligen kör mot klockan och har kanske ett par minuter tillgodo då föraren har legat i en trafiksituation som gör att denne inte kunnat planera sin resa. Oftast är det folk som du och andra här inne som byter fill hela tiden, som ser till att trafiken inte flyter på.
En förare av ett fordon kan till och med få tvingas att stanna i ett dygn på vägen för att du sniglar fram på en motorväg! Föraren förlorar då hela sin dagslön direkt!
En förare av ett fordon kan till och med få tvingas att stanna i ett dygn på vägen för att du sniglar fram på en motorväg! Föraren förlorar då hela sin dagslön direkt!
Jo, om det är yrkeschaufförer, så kan jag förstå att såna små tidsvinster kan ha betydelse. Framförallt för lastbilar som har fartspärr och inte kan ta igen en förlust genom att åka på lite mer där det är fritt. Men i 95% av fallen när någon blockerar vänsterfilen, så är det vanliga bilister som inte har bråttom alls. Såna som bara är sjukt lata eller som t o m gillar att "leka polis" (som vi ju även sett i några av tidigare inlägg).
Har man som vanlig bilist, tid att hålla skyltad hastighet (eller bara obetydligt över), så kan man köra 2,8% långsammare också. Det är så marginell skillnad liksom. Gasar man mer, så är det ju en annan sak - men då uppkommer ju sällan problemet med att man ligger i vägen heller.
Sen är det ju en annan sak att hålla på hoppa mellan filerna i köer och väldigt tät trafik. Men det brukar jag inte göra heller - för där blir det ju faktiskt samma sak sett från mitt perspektiv. Man vinner väldigt lite själv på att göra så, men fuckar upp trafikflödet.
Jag snackar om dom typiska situationer som ofta uppstår när det är lite trafik, men ändå inte helt tomt - då någon mupp ofta får för sig att köra om bilen framför 2 km/h fortare.