2019-06-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kan säga såhär: en 2,8% ökning av tiden, dvs runt 2 minuter per timme kan resultera i att du förlorar två (2!) dagslöner! Upprepas detta så att du ökar din restid med 2,8% flera gånger på 28 dagar förlorar du nästan två (2!) veckolöner!!! Det finns folk som bokstavligen kör mot klockan och har kanske ett par minuter tillgodo då föraren har legat i en trafiksituation som gör att denne inte kunnat planera sin resa. Oftast är det folk som du och andra här inne som byter fill hela tiden, som ser till att trafiken inte flyter på.

En förare av ett fordon kan till och med få tvingas att stanna i ett dygn på vägen för att du sniglar fram på en motorväg! Föraren förlorar då hela sin dagslön direkt!

Jo, om det är yrkeschaufförer, så kan jag förstå att såna små tidsvinster kan ha betydelse. Framförallt för lastbilar som har fartspärr och inte kan ta igen en förlust genom att åka på lite mer där det är fritt. Men i 95% av fallen när någon blockerar vänsterfilen, så är det vanliga bilister som inte har bråttom alls. Såna som bara är sjukt lata eller som t o m gillar att "leka polis" (som vi ju även sett i några av tidigare inlägg).
Har man som vanlig bilist, tid att hålla skyltad hastighet (eller bara obetydligt över), så kan man köra 2,8% långsammare också. Det är så marginell skillnad liksom. Gasar man mer, så är det ju en annan sak - men då uppkommer ju sällan problemet med att man ligger i vägen heller.

Sen är det ju en annan sak att hålla på hoppa mellan filerna i köer och väldigt tät trafik. Men det brukar jag inte göra heller - för där blir det ju faktiskt samma sak sett från mitt perspektiv. Man vinner väldigt lite själv på att göra så, men fuckar upp trafikflödet.
Jag snackar om dom typiska situationer som ofta uppstår när det är lite trafik, men ändå inte helt tomt - då någon mupp ofta får för sig att köra om bilen framför 2 km/h fortare.
Citera
2019-06-08, 18:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jo, om det är yrkeschaufförer, så kan jag förstå att såna små tidsvinster kan ha betydelse. Framförallt för lastbilar som har fartspärr och inte kan ta igen en förlust genom att åka på lite mer där det är fritt. Men i 95% av fallen när någon blockerar vänsterfilen, så är det vanliga bilister som inte har bråttom alls. Såna som bara är sjukt lata eller som t o m gillar att "leka polis" (som vi ju även sett i några av tidigare inlägg).
Har man som vanlig bilist, tid att hålla skyltad hastighet (eller bara obetydligt över), så kan man köra 2,8% långsammare också. Det är så marginell skillnad liksom. Gasar man mer, så är det ju en annan sak - men då uppkommer ju sällan problemet med att man ligger i vägen heller.

Sen är det ju en annan sak att hålla på hoppa mellan filerna i köer och väldigt tät trafik. Men det brukar jag inte göra heller - för där blir det ju faktiskt samma sak sett från mitt perspektiv. Man vinner väldigt lite själv på att göra så, men fuckar upp trafikflödet.
Jag snackar om dom typiska situationer som ofta uppstår när det är lite trafik, men ändå inte helt tomt - då någon mupp ofta får för sig att köra om bilen framför 2 km/h fortare.
Varför förtjänar du att någon bjuder dig på sin tid?
Vad får jag för att vara dig behjälplig? Ingenting.
Man tröttnar ju på att vänta på att fortkörare ska masa sig förbi, de flesta kör ju så sakta så man hinner inte själv med den där långtradaren , sen kommer två till som man också måste släppa förbi.
Citera
2019-06-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Man tröttnar ju på att vänta på att fortkörare ska masa sig förbi, de flesta kör ju så sakta så man hinner inte själv med den där långtradaren, sen kommer två till som man också måste släppa förbi.

För att det är sån minimal uppoffring du behöver göra. För mig som gillar mer aktiv körning är det helt ofattbart hur man kan resonera som du gör. Jag skulle dö av tristess ifall jag bara låg och körde motorväg i skyltad fart med farthållare konstant och aldrig behövde anpassa farten mot andra osv. Inte nog med att det går sakta - men det händer ju verkligen ingenting då. Verkligen så tråkigt bilkörning kan bli. Jag skulle fan somna bakom ratten (i alla fall om jag körde en längre sträcka på det sättet).
För andra exemplet, så får du ju läsa av hur fort man närmar sig. Det verkar ju som du har vissa problem med det. Kommer det någon och kör bara 10-20 fortare än dig, så kör om. Det är ju knappast ett problem då (dom blir bara marginellt nersölade). Men kommer nån i 50+ högre fart än dig så är han ju förbi "på nolltid" ifall du bara ids slå eller justera av farthållaren.

Men det blir väl sådär, när man aldrig lärt sig köra aktivt och tänka själv - man kör som regelboken säger man ska göra och inte efter hur man bedömer den aktuella situationen.
Citera
2019-06-08, 19:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
För att det är sån minimal uppoffring du behöver göra. För mig som gillar mer aktiv körning är det helt ofattbart hur man kan resonera som du gör. Jag skulle dö av tristess ifall jag bara låg och körde motorväg i skyltad fart med farthållare konstant och aldrig behövde anpassa farten mot andra osv. Inte nog med att det går sakta - men det händer ju verkligen ingenting då. Verkligen så tråkigt bilkörning kan bli. Jag skulle fan somna bakom ratten (i alla fall om jag körde en längre sträcka på det sättet).
För andra exemplet, så får du ju läsa av hur fort man närmar sig. Det verkar ju som du har vissa problem med det. Kommer det någon och kör bara 10-20 fortare än dig, så kör om. Det är ju knappast ett problem då (dom blir bara marginellt nersölade). Men kommer nån i 50+ högre fart än dig så är han ju förbi "på nolltid" ifall du bara ids slå eller justera av farthållaren.

Men det blir väl sådär, när man aldrig lärt sig köra aktivt och tänka själv - man kör som regelboken säger man ska göra och inte efter hur man bedömer den aktuella situationen.
Du säger att jag ska bjuda på framkomlighet, men vad får jag?
Jag får vänta på några till som hänger på. Jag får ingen som helst fördel av att hjälpa såna som du.
Citera
2019-06-08, 20:04
Medlem
Citat:
Du säger att jag ska bjuda på framkomlighet, men vad får jag?
Jag får vänta på några till som hänger på. Jag får ingen som helst fördel av att hjälpa såna som du.

Ja - du slipper att folk blir sura, kör aggressivt och ligger i arslet på dig (med dom risker det medför). Diskussionen kommer väl inte så mycket längre. Du tycker din lathet är viktigast.
Citera
2019-06-08, 20:17
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oftast är det folk som du och andra här inne som byter fill hela tiden, som ser till att trafiken inte flyter på.

Vad grundar du det på att C20 byter fil hela tiden? han kör som man ska och är anpassningsbar i trafiken om du sett hans dashcam videos.

Du är däremot en typisk svenne som ska ligga snällt i kö för så gör alla andra, slår vad om att ditt liv och ekonomi är ganska lika andra svennars liv, lagom eller hur?
Senast redigerad av Prodelin 2019-06-08 kl. 20:21.
Citera
2019-06-08, 20:19
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Man tröttnar ju på att vänta på att fortkörare ska masa sig förbi, de flesta kör ju så sakta så man hinner inte själv med den där långtradaren , sen kommer två till som man också måste släppa förbi.

Förtjänar? hahaha...du är en typisk modern svenne som tror sig bara ha rättigheter i samhället.

Tack för du bekräftar din äckliga personlighet, tror inte man behöver vara mer egocentisk som du är

Det är din jävla skyldighet flytta på dig om nån kommer fortare bakom och ska fram, i annat fall läs lagen om du har svårt fatta.

Bästa tiden jävlas med såna som du är på vintern då det är mörkt och man kan bara lägga på helljuset bakom, du lär dig också med tiden vad dina skyldigheter är
Senast redigerad av Prodelin 2019-06-08 kl. 20:22.
Citera
2019-06-08, 20:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Vad grundar du det på att C20 byter fil hela tiden? han kör som man ska och är anpassningsbar i trafiken om du satt hans dashcam videos.

Du är däremot en typisk svenne som ska ligga snällt i kö för så gör alla andra, slår vad om att dit liv och ekonomi är ganska lika andra svennars liv, lagom eller hur?
Hur skiljer du ut dig själv från svenne livet?
Det låter föraktfullt att vara Svensson

Brukar du tränga dig in i kassakön också? Förbi barnvagnar och rullatorer, för att de inte kan ta för sig.
Citera
2019-06-08, 20:32
Medlem
Citat:
Förtjänar? hahaha...du är en typisk modern svenne som tror sig bara ha rättigheter i samhället.

Tack för du bekräftar din äckliga personlighet, tror inte man behöver vara mer egocentisk som du är

Det är din jävla skyldighet flytta på dig om nån kommer fortare bakom och ska fram, i annat fall läs lagen om du har svårt fatta.

Bästa tiden jävlas med såna som du är på vintern då det är mörkt och man kan bara lägga på helljuset bakom, du lär dig också med tiden vad dina skyldigheter är

Vilken lag skulle det vara då?
Citera
2019-06-08, 20:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Jag ska också fram och det är din skyldighet att anpassa dig till det.
Endast blåljus kan påkalla fri väg.
Citera
2019-06-08, 20:42
Medlem
Citat:
Brukar du tränga dig in i kassakön också? Förbi barnvagnar och rullatorer, för att de inte kan ta för sig.

Ser framför mig när någon har bråttom till bussen och behöver fylla sl-kortet, eller barn med en glass var bakom i kön, då står du på dig, med dina 2 kundvagnar skit och håller hårt i dina rättigheter. Eller Tjock-Stefan som håller på att få hjärtattack av att stå upp..

-Jag släpper fan inte en jävel!
Citera
2019-06-08, 21:24
Medlem
Tja...tillägg idag....irriterande i trafiken LoL.

Snurra ute idag....Södertälje...Tveta.fasiken en Permobil på vägen...trött gubbjävel......fan altså.

Gubbfan vingla på vägen vafan säga....och ja...iriterad vart man då det finns gångbana jämsides vägen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in