2019-06-08, 13:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är du som har totalt jättefel. Till skllnad från dig så har jag rest runt en hel fel i europa, både med bil och flyg (dock inte tåg över landgränser). Så länge man håller sig till resor med bil så förekommer inte några passkontorller, alls. På flyget har man börjat fråga efter pass/ID ibland på senare år (främst på münchens flygplats), men för några år senda kunde man åka kors och tvärs i europa med flyg utan att visa ID en enda gång.

Men, nu verkar det ju som att barnen i den här familjen knappt varit utanför dörren, så några resor för deras del har det knappt varit tal om, om nu inte deras otäcka föräldrar kört runt dom i någon minibuss (som dom inte heller fått gått ut ur).

Jag har rest mycket med bil och tvingats visa pass i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike de senaste åren. Större bilar stoppas ofta.
Citera
2019-06-08, 13:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det borde vara Ystads kommun som skall granskas under lupp. Varje år skall kommunen gå igenom vilka som går i skolan och inte går i skolan och varför. Under år efter år måste kommunen i Ystad ha tänkt annorlunda jämfört med andra kommuner. Det var ju bevisligen enkelt att kontrollera barnens påstådda undervisningsform. Så hur såg överenskommelsen med föräldrarna ut? Går det verkligen att åtala någon?

När "knepiga" föräldrar får "knepiga" barn så blir det aldrig bra om ingen utomstående hjälper till. Barnen var ju inte isolerade från sjukvården om jag förstått rätt. Ingen såg något misstänkt där?

Att hemmet var ofräscht är inget brott. Att barnen blev chockade av att plötsligt byta miljö är förståeligt. Att de äldsta barnen vill tillbaka talar till föräldrarna fördel. Beskrivningen av familjen och hur de levde låter faktiskt som de samhällskritiska paren som blev veganer och flyttade ut i grönskan på 70-talet men då höll i alla fall kommunerna ordning på att ungarna gick i skolan.

Om barnen inte har haft någon form av skola- vilket de till synes inte har haft- faller det tyngsta ansvaret på föräldrarna. Borde gå att åtala dem.

Att gröna vågarna på 70-talet låste in sina barn och berövade dem sociala och fysiska aktiviteter får stå för dig. Den beskrivningen känner jag inte igen.
Citera
2019-06-08, 15:08
Medlem
Citat:
Det är du som har totalt jättefel. Till skllnad från dig så har jag rest runt en hel fel i europa, både med bil och flyg (dock inte tåg över landgränser). Så länge man håller sig till resor med bil så förekommer inte några passkontorller, alls. På flyget har man börjat fråga efter pass/ID ibland på senare år (främst på münchens flygplats), men för några år senda kunde man åka kors och tvärs i europa med flyg utan att visa ID en enda gång.

Men, nu verkar det ju som att barnen i den här familjen knappt varit utanför dörren, så några resor för deras del har det knappt varit tal om, om nu inte deras otäcka föräldrar kört runt dom i någon minibuss (som dom inte heller fått gått ut ur).

Har du vid passkontroll på flygplats visat upp nationellt id-kort då?
Finns väl inte registrerat att dessa barn haft sådana.
Citera
2019-06-08, 15:31
Medlem
Citat:

Pajasresonemang. Det du säger är att så länge polisen inte griper mig är det lagligt att begå inbrott. Men jag kan berätta att lagen gäller oavsett om någon ser dig eller ej.
Dina anekdoter har inget med juridiken att göra.
Citera
2019-06-08, 15:36
Medlem
Fek77s avatar
Citat:

Det stämmer helt enkelt inte att passkontroll inte förekommer för bilister. De senaste åren har jag visat pass i Tyskland, Nederländerna och Danmark samt för att komma tillbaka in i Sverige. Innan 2015 var det dock mer sällsynt med kontroll.
Citera
2019-06-08, 16:17
Medlem
Det finns ju stora områden i Usa där man också lever utanför samhället ”Mormonbältet”.. Har alltid velat åka dit fascinerande på nåt vis. Detta däremot låter inte sunt, ubermensch liksom. Särskilt som de fotat modeller eller vad det nu var. Verkar ha haft talets gåva o snackat ner varenda byråkrat. Hade det varit en ensamstående förälder hade socialen hängt på låset! Så är samhället. Påminner om Bjärred familjen, där vågade ingen heller säga till. De var nog lite rädda för mamman. Nu får de skämmas, tjänstemännen o folket o byn. Var ju nån fd rektor som grät ut, löjligt.
Antar att de hade internet? Frågan är om de hade tv radio såg på nyheter? förmodligen inte.,
Senast redigerad av popll 2019-06-08 kl. 16:24.
Citera
2019-06-08, 16:23
Medlem
Undrar också att barnen påverkats så.. är det så lätt?
Mitt barn hade nog aldrig accepterat att hålla sig så isolerad, hade nog brutit sig ut till varje pris! livsstark o nyfikna som barn är..
Kan man manipulera barn så eller är det arv och temperament?
Dett får gärna en psykolog svara på..
Citera
2019-06-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Undrar också att barnen påverkats så.. är det så lätt?
Mitt barn hade nog aldrig accepterat att hålla sig så isolerad, hade nog brutit sig ut till varje pris! livsstark o nyfikna som barn är..
Kan man manipulera barn så eller är det arv och temperament?
Dett får gärna en psykolog svara på..
Alla barn accepterar att hållas inlåsta om detta är det normala för dem. Självklart har en person som vuxit upp i frihet svårt att acceptera inlåsning - lika mycket som att en person som vuxit upp i total isolering har svårt att accepterar frihet (se Kaspar Hauser). Det har självklart med vad som är normalt att göra. Man kan självklart inte ha de egna barnen som referens, förutsatt man inte haft dem isolerade. Barn är i mångt och mycket en ren produkt av föräldrarnas uppfostran.
Citera
2019-06-08, 16:32
Medlem
Sen är svenska /västerländska skolsystemet inte perfekt-tvärtom. Det är alltid en spänning mellan föräldrars individens vilja och statens system som ska skapa lydige medborgaren. Tycker gott det borde finnas mer alternativ som det var i ”gröna vågen” på 70-talet. De kunde väl valt antroprospfernas skola?
Jag tycker det är värre att de isolerade huset (o gjorde det i så många år med sån kraft) o stoppade barnens naturliga äventyrslusta o glädje!! Pappan gick minsann till kyrkan men inte kunde han ta med barnen. Vem handlade mat och medicin? På grund av det är de idioter.
Senast redigerad av popll 2019-06-08 kl. 16:39.
Citera
2019-06-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alla barn accepterar att hållas inlåsta om detta är det normala för dem. Självklart har en person som vuxit upp i frihet svårt att acceptera inlåsning - lika mycket som att en person som vuxit upp i total isolering har svårt att accepterar frihet (se Kaspar Hauser). Det har självklart med vad som är normalt att göra. Man kan självklart inte ha de egna barnen som referens, förutsatt man inte haft dem isolerade. Barn är i mångt och mycket en ren produkt av föräldrarnas uppfostran.
Ja skrämmande i så fall. Min erfarenhet är att barn har en egen personlighet från början.
Även ett barn som hållits isolerad kan börja undra o fråga om omvärlden och vilja komma ut!
Tror minst 50%är personlighet
Citera
2019-06-08, 16:50
Medlem
Kommer lite sent in i den här tråden, men har försökt läsa mig igenom alla tidigare inlägg innan jag kommer med mitt, har dock inte läst domen än.

Antar att ”sanningen” ligger någonstans mellan föräldrarnas och socialens versioner. Men har några funderingar som jag inte tycker har belysts i tråden. Någon som vet något om standarden på huset? Det har beskrivits som bohemiskt. Finns rinnande vatten eller hade de utedass? I så fall kanske det inte är så konstigt att barnen inte kan duscha eller vet hur man går på toaletten.

Tror inte på att föräldrarna är religiösa fanatiker, renlighet brukar vara centralt inom religioner. Kan pappan haft tidigare missbruksproblem och mamman drabbats av en förlossningsdepression i samband med att yngsta barnet föddes?

Att barnen haft brister i språket kan bero på att de varit blyga. Har de suttit instängda i huset och inte träffat folk är det förklarligt. Nu förtiden finns knappt några blyga barn eftersom de tidigt blir vana vid olika förskolelärare mfl.

Det finns en bild som florerat i medierna, där stiliserade siluetter av barnen syns. Det ser ut som om tjejerna har väldigt korta, moderiktiga klänningar. Moderiktiga på 60-talet…

Tycker bilderna som den vuxne sonen gjort verkar intressanta. Eller vad sägs om de som gömmer huvudena i påsarna för att slippa se omvärlden?

Väldigt mycket tjat om att myndigheterna inte gjorde något. Men vi då, allmänheten! Vi borde lägga oss i mycket mer än vad vi gör, eller? I mitt jobb som personlig assistent har man hört skräckhistorier om handikappade barn som hålls instängda på sina rum för att inte störa resten av familjen. De får inga leksaker eftersom de ”bara förstör dem” (eller kastar dem på sina assistenter och då blir det ett arbetsmiljöproblem). Har även hört om barn som slutat tala, eftersom ingen ändå bryr sig om vad de säger… Föräldrar har så otroligt mycket att säga till om och som assistent är det bara att lyda eller gå. Dessutom har man tystnadsplikt. Om jag vetat att det var så lätt att lämna en orosanmälan, som det beskrivits i den här tråden ångrar jag att jag inte gjorde det. Speciellt om man kan göra det anonymt.

Sägs att ett av barnen inte kan skala en banan. Vet han inte hur man gör är det konstigt, det medges, men jag är inte säker på att min 10 här hemma kan. Hen tycker inte om bananer och jag tvingar inte mitt barn att skala bananer bara för att… (Bananer kan dessutom vara svårskalade. Ibland kan jag behöva kniv för att ta mig igenom skalet). Hen kan inte heller knyta ett par skor vad jag vet. Finns det ens barnskor med snörning nu för tiden? Alla barnskor vi har här hemma har kardborrknäppning eller någon typ av ”gummiband” istället för skosnören. (Oj, nu ringer det på dörren! Är Soc. som kommer?) Hörde för några år sedan en lärare i fordonsmekanik förfasa sig över att tonåringar nu för tiden inte vet skillnaden på med- och moturs. Det kallas för utveckling. Hur många tonåringar har en klocka med visare nu för tiden? Läraren får helt enkelt uppdatera sin pedagogik. Likaså borde soc uppdatera sina bedömningar. Mer relevant är kanske att kontrollera om barnen kan swaipa eller logga in på en dator eller vad nu jämnåriga barn gör nu för tiden.

Nu till en annan iakttagelse jag gjort. I vissa sattelitbilder över fastigheten ser man en oval, ca 9x13 m eller med 40 meters omkrets, inne på gården. (Syns inte i på hitta.se eller eniro). Vad är detta? Jag tycker det ser ut som en löparbana. (Har skärmdumpat bilden, men vet inte hur man visar den. Om någon kan ge en detaljerad steg-för-steg instruktion om hur man laddar upp en bild gör jag gärna det.) Grannarna har ju hört barnröster. Så barnen kanske har varit ute och lekt på gården?
Citera
2019-06-08, 16:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har rest mycket med bil och tvingats visa pass i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike de senaste åren. Större bilar stoppas ofta.
Instämmer. Jag fick för en dryg månad sedan visa pass både vid gränsen Tyskland-Danmark och sen vid gränsen Danmark- Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in