2019-06-08, 16:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja skrämmande i så fall. Min erfarenhet är att barn har en egen personlighet från början.
Även ett barn som hållits isolerad kan börja undra o fråga om omvärlden och vilja komma ut!
Tror minst 50%är personlighet
Hur formas personligheten menar du?
Citera
2019-06-08, 17:00
Medlem
feigns avatar
Citat:
Undrar också att barnen påverkats så.. är det så lätt?
Mitt barn hade nog aldrig accepterat att hålla sig så isolerad, hade nog brutit sig ut till varje pris! livsstark o nyfikna som barn är..
Kan man manipulera barn så eller är det arv och temperament?
Dett får gärna en psykolog svara på..

Du kan också fråga vuxna som fötts och växt upp i så kallade sekter. Det handlar mycket om manipulation. Det finns också massvis med exempel på barn som låtit hållas inlåsta, exempelvis de två belgiska flickorna som hölls tillfånga av pedofilen Marc Dutroux. I sitt fångenskap utsattes flickorna för våldtäkter och andra hemskheter men trots det gick dem ändå fram till Marc och kysste honom på kinden och sa "merci" dagen då de släpptes ut. Det var för att Marc hade fått flickorna att tro att deras fäder kommit i konflikt med fel personer som ville flickorna ännu mer illa än Marc ville, och på så sätt blev Marc flickornas räddare. Jag skulle påstå att det till 80% handlar om manipulation, och i Ystads-fallet handlar det dessutom om barnens världsbild. Dem är helt enkelt vana vid att vara inlåsta och tyckte säkert inte det var speciellt konstigt eftersom de inte visste hur resten av omvärlden ser ut.
Citera
2019-06-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-T-Less
Kommer lite sent in i den här tråden, men har försökt läsa mig igenom alla tidigare inlägg innan jag kommer med mitt, har dock inte läst domen än.

Antar att ”sanningen” ligger någonstans mellan föräldrarnas och socialens versioner. Men har några funderingar som jag inte tycker har belysts i tråden. Någon som vet något om standarden på huset? Det har beskrivits som bohemiskt. Finns rinnande vatten eller hade de utedass? I så fall kanske det inte är så konstigt att barnen inte kan duscha eller vet hur man går på toaletten.

Vi som är lite äldre kan berätta att proceduren att pissa och skita är i princip samma på ett utedass som på en vattenklossett.
1. Fäll upp/lyft av locket
2. Öppna gylf, dra ner byxa och kalsonger
3. Placera stjärten på den för ändamålet avsedda ringen
4. Utför dina behov
5. Vid behov, använd papper för att torka rent från eventuellt överflöd
6. Res dig upp, dra upp byxorna
7. Stäng/lägg på locket
7. Nu kommer skillnaden - vattenklosett; spola!

Samtliga jag känner som vuxit upp med utedass kunde utan problem övergå till vattenklosett.
Citera
2019-06-08, 17:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Pajasresonemang. Det du säger är att så länge polisen inte griper mig är det lagligt att begå inbrott. Men jag kan berätta att lagen gäller oavsett om någon ser dig eller ej.
Dina anekdoter har inget med juridiken att göra.

Jo, faktiskt så påverkar risken att åka fast något helt enormt. Massor av folk bryter mot lagen varje dag. Folk struntar helt enkelt i den. Precis som man kan strunta i att ta med passet om man reser runt med bil ueropa, även om lagen säger att man skall ha det med. Att det finns en lag hindrar inte folk från att göra nåt, särskilt inte när risken att åka fast är nära noll noll noll.
Citera
2019-06-08, 17:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Har du vid passkontroll på flygplats visat upp nationellt id-kort då?
Finns väl inte registrerat att dessa barn haft sådana.

Det är inga passkontroller inom schengen när man flyger.
Dom här barnen verkar inte haft varken pass eller ID-handlingar.
Citera
2019-06-08, 17:54
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har rest mycket med bil och tvingats visa pass i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike de senaste åren. Större bilar stoppas ofta.

Jag har bliit stoppad flera gånger mellan Norge och Sverige med bil. Har aldrig behövt visa pass. Enda stället nere i Europa jag har fått visa pass på (med bil är mellan Slovenien och Italien innan Slovenien var med i EU. Men det räckte med att en gubbe i minibussen gick med packen med pass till vaktkuren. Vakten kollade bara i det första passet, sedan fick vi åka vidare.

Ett undantag kom jag på: Färjan till Lettland, typ 2 veckor efter att Lettland kommit med i EU. Där fick man visa pass många gånger innan vi kom på båten. Hem behövde vi inte visa något.
Citera
2019-06-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är inga passkontroller inom schengen när man flyger.
Dom här barnen verkar inte haft varken pass eller ID-handlingar.

Då har antingen du eller jag varit kraftigt berusade när vi rest från och till flygplatser inom Schengen.
Jag har alltid, utan undantag, fått visa pass.
Lite OT detta men vi diskuterar ju barnens eventuella utlandsresor då de bevisligen inte haft giltiga pass.
Citera
2019-06-08, 18:03
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Det finns ju stora områden i Usa där man också lever utanför samhället ”Mormonbältet”.. Har alltid velat åka dit fascinerande på nåt vis. Detta däremot låter inte sunt, ubermensch liksom. Särskilt som de fotat modeller eller vad det nu var. Verkar ha haft talets gåva o snackat ner varenda byråkrat. Hade det varit en ensamstående förälder hade socialen hängt på låset! Så är samhället. Påminner om Bjärred familjen, där vågade ingen heller säga till. De var nog lite rädda för mamman. Nu får de skämmas, tjänstemännen o folket o byn. Var ju nån fd rektor som grät ut, löjligt.
Antar att de hade internet? Frågan är om de hade tv radio såg på nyheter? förmodligen inte.,

Eller hur Krösa-Maja, osunt att fota modeller och dessutom ha talets gåva ... superläskigt!
Tacka vet jag byråkrater och socialen, det är grejer det!
Senast redigerad av Passepartout 2019-06-08 kl. 18:06.
Citera
2019-06-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det socialsekreterarna möter är ”I det närmaste en sanitär olägenhet”, skriver de i sina anteckningar. Smutsigt. Polisen tillkallas.
Men det som fick mig att reagera starkast av artikeln är de fem barnen mellan 4-18 år.
(ja, 18-åringen är inget barn men vederbörande har växt upp i misären)

Barnen har varit isolerade från omvärlden. Ingen skola, förskola osv och skatteverket har avregistrerar barnen från den svenska folkbokföringen i juni 2018, på grund av "De har lämnat så få avtryck i samhället. "

18-åringen vill stanna hos sina föräldrar, resten av barnaskaran blir direkt omhändertagna.
Undernärda och saknar tidsuppfattning. De vet inte när de fyller år.
En av tonårsbarnen kan inte skala en banan.

Att barnet inte har rört på sig tillräckligt under sin barndom, menar en sjukvården, är en rimlig anledning.

Matvanorna är begränsade och ovanliga, det framgår i artikel att mamman varit kontrollerade vid kostintag och "avföringsmönster".

Ett av barnen berättar även om smärtfulla övergrepp.

Alla barn saknar grundläggande kunskaper i det mesta barn i de ålderskategorier de tillhör ska kunna.

Hemskt. Någon som vet mer?

Föräldrarna har överklagat besluten om omhändertagning, men utan framgång, som tur är.

Vilka straff kan föräldrarna få, eller ha fått?

https://www.hd.se/2019-06-02/fem-ska...fran-omvarlden
Usch fy fan. Hoppas barnen kan bli rehabiliterade och att dem vuxna får ett ORDENTLIG straff.
Citera
2019-06-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur formas personligheten menar du?

Den finns delvis i generna, men givetvis också delvis i uppfostran/miljö.
Vet många tvåbarnsföräldrar vars barn är totalt olika till personlighet.
Citera
2019-06-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vi som är lite äldre kan berätta att proceduren att pissa och skita är i princip samma på ett utedass som på en vattenklossett.
1. Fäll upp/lyft av locket
2. Öppna gylf, dra ner byxa och kalsonger
3. Placera stjärten på den för ändamålet avsedda ringen
4. Utför dina behov
5. Vid behov, använd papper för att torka rent från eventuellt överflöd
6. Res dig upp, dra upp byxorna
7. Stäng/lägg på locket
7. Nu kommer skillnaden - vattenklosett; spola!

Samtliga jag känner som vuxit upp med utedass kunde utan problem övergå till vattenklosett.

Känns fel att skratta i en tråd om tragiska händelser men ändå. 😂😂😂, tack för inlägget!
Citera
2019-06-08, 18:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Den finns delvis i generna, men givetvis också delvis i uppfostran/miljö.
Vet många tvåbarnsföräldrar vars barn är totalt olika till personlighet.
Barn har olika personligheter, men hur de får utvecklas styrs av omgivningen/föräldrarna .... Därför kan du genom manipulation få också de mest självklara att bli små och osäkra .... När någon är beroende och något är tongivande/militant så styrs människor av det -- oavsett personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in