Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Det har smällt ovanpå en gjuten betongplatta. Explosionen skrapar bara ytan av betongen eftersom det inte finns något för kraften att "greppa tag" i - och kraften fortsätter utåt/uppåt istället, i minsta motståndets lag.
Nja, jo. Men, om det mesta av laddningens massa ska flyttas uppåt på extremt kort tid blir det ändå momentant ett ganska högt tryck på plattan. Annars är den accelerationen omöjlig. Ovanför laddningen finns dessutom luft att greppa i, som kommer ge ännu en kraft ner mot plattan.. Vad tror du en rymdraket greppar tag i?
Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Lägger du en halvdan smällare rakt på handflatan och tänder den med handen öppen, så får du bara brännsår på handflatan. Knyter du däremot handen om den och stänger in den - så ryker allt vad fingrar heter.
Du har så klart rätt i att densiteten på det som finns ovanpå är en väsentlig faktor, Men att säga att det inte finns något att greppa i, och hävda att detta inte är en faktor alls, är så klart felaktigt Verkar onödigt arbetssamt att panga hundratals rutor, och att inte hela laddningen istället bara hoppade, som en smal orm, rakt upp i stratosfären utan att skada en enda ruta, om det nu var "minsta motståndet" uppåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Tryckvågor kan "gå runt hörn". Därför att vågor sprids ca 45° när de passerar en öppning.
Bla 45 °. Vågor svänger i alla vinklar mellan 0 ° och 90 ° runt ett 90 °-hörn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Vad ville man uppnå med att uppenbart sprängt bort en massa balkonger?
Troligen var det bara meningen att blåsa bort cykelskjulet, som en markering bakom något hot mot någon. Alternativt gick laddningen av där i förtid, av en olyckshändelse, och att laddningen egentligen var tänkt att någon lite senare skulle komma och hämta för att rulla iväg med till en folksamling. Det här är dock så utanför det normala att jag inte blir förvånad om det visar sig vara någon svartsjuk som skulle skrämma ett ex eller vad fan som helst.
Att det skulle vara balkongerna i sig som är målet känns dock långsökt. Det enda balkongrelaterade jag kan fantisera ihop är om det skulle bo en flicka där under hot att kastas från balkong, och som uttryckt sig lite kaxigt mot sin kusin i stil med "Ni kommer inte åt mig på min balkong".