2019-06-08, 03:16
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenneM
Spräng verkan riktas väl åt det håll med minst motstånd som blir upp och i sidled. Det blir väl så kallad riktad sprängverkan!

Precis, man lägga en större mängd än vad man tror på en platt yta utan att få någon krater övht, speciellt rakt på betong eller tom asfalt. Men finns inte mycket nyttigt man kan uträtta på det sättet då man bara slösar massa material.

Kallas dock inte riktad sprängverkan i det fallet.
Citera
2019-06-08, 03:26
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoopia
Jag var där nyss. Bor ca 250 m därifrån. Jag hittade trädreglar, av samma typ som låg på hamngatan, 1 ½ kvarter bort. Så det måste ha flygit upp över tak och landat långt bort. Sen kan ju nämnas att, smällen, på vissa ställen gått igenom lägenheter rakt igenom, ut på andra sidan och förstört fönster mitt emot.

Kan någon som är mer insatt av militära saker och eventuellt sjukvård beskriva hur en sådan här tryckvåg kan påverka kroppen. Kan man få typ problem med nerverna, tinnitus, granatschock längre fram?

Om du var inne i ditt hus och hade ett par hus emellan så bör tryckvågen inte varit vidare stor när den nådde dig. Du lär vara helt safe.

Det är värre för de som var i de lägenheterna allra närmast.

Intressant fråga annars. Hur många kommer få tryckvågsskador av detta. Antar att vävnader kan ta lite stryk av magnituder som denna.
Senast redigerad av RingRing2014 2019-06-08 kl. 03:31.
Citera
2019-06-08, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Suck du har ingen koll alls, varför försöker du ens ge sken av att förstå dig på sprängämnen övht?

Alla som vet någonting suckar bara när dom läser ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Precis, man lägga en större mängd än vad man tror på en platt yta utan att få någon krater övht, speciellt rakt på betong eller tom asfalt. Men finns inte mycket nyttigt man kan uträtta på det sättet då man bara slösar massa material.

Kallas dock inte riktad sprängverkan i det fallet.
Vad tror du om det här fallet? Material, mängd, tändning?
Citera
2019-06-08, 03:33
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
C4 är en ickeriktad laddning. Den ger lika mycket tryck åt alla håll. Om den demolerar en balkong 15m bort, så kommer den ge ett fint hål i marken där den detonerade. Det här kan man beräkna om man orkar. Men om det inte finns en mindre krater vid området för detonation så är det inte möjligt att det var C4.

Men återigen, jag har sett för lite bilder för att kunna säga något konklusivt.

Stämmer inte alls.

C4 är inte en laddning, det är ett RDX baserat sprängämne, huruvida man uppnår riktad sprängverkan eller inte avgörs hur man konstruerar laddningen.

Om det handlar om militärt sprängämne vet jag inte men liknande komponenter går mycket lätt att få tag på i såna här kretsar.

Man skulle teoretiskt kunna sätta ihop en laddning baserad på ett högexplosivt ämne som får plats i en större ryggsäck eller liknande och uppnå en sån här effekt utan en stor krater som du verkar tro, förutsatt att laddningen ligger någorlunda fri, cykelskyddet i detta fall ger i princip noll motstånd och kan ignoreras i detta sammanhang.
Marken kring byggnader är hårt packad sten och gruslager sen betong/asfalt och ibland stenplattor dessutom, explosionsgaserna kommer mycket snabbt att ledas uppåt och längst med marken åt alla håll med mindre skada på marken.

Det är enkel fysik

Edit: Dessutom kan laddningen ha varit placerad på en vespa eller dylikt, smart transportmedel som inte väcker uppmärksamhet, då hamnar laddningen nån meter upp dessutom.
Senast redigerad av shponglad 2019-06-08 kl. 03:38.
Citera
2019-06-08, 04:15
Medlem
Citat:
Jag var där nyss. Bor ca 250 m därifrån. Jag hittade trädreglar, av samma typ som låg på hamngatan, 1 ½ kvarter bort. Så det måste ha flygit upp över tak och landat långt bort. Sen kan ju nämnas att, smällen, på vissa ställen gått igenom lägenheter rakt igenom, ut på andra sidan och förstört fönster mitt emot.

Kan någon som är mer insatt av militära saker och eventuellt sjukvård beskriva hur en sådan här tryckvåg kan påverka kroppen. Kan man få typ problem med nerverna, tinnitus, granatschock längre fram?
Bra fråga!

Initialt får vi reda på att de skadade är lindrigt skadade fysiskt. Men hur har kroppen tagit det i ett längre perspektiv!? Hjärtproblem möjligt bla.

Lite som Tjernobyl effekten, kommer senare med sjukdomsproblem. Kan tänka mig att man skadats på cellnivå pga chockvågen, tryckvågen, de osynliga vågorna, kan vara radioaktiva också.

Sedan så är det krig när bomber smäller lite varsomhelst och överallt på de mest otänkbara ställena. Stackars alla barn på de kringligtande förskolorna.

Vi befinner oss i ett tyst krig. Snaipers, skjutningar, bomber och våldtäkt=krig.
Senast redigerad av Martlet 2019-06-08 kl. 04:18.
Citera
2019-06-08, 04:37
Medlem
Prokrastineras avatar
Tänkte samma sak i går, att det är nog endel som bör vara rätt lommhörda/ha fått tinnitus eller annan hörselskada.

Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Bra fråga!

Initialt får vi reda på att de skadade är lindrigt skadade fysiskt. Men hur har kroppen tagit det i ett längre perspektiv!? Hjärtproblem möjligt bla.

Lite som Tjernobyl effekten, kommer senare med sjukdomsproblem. Kan tänka mig att man skadats på cellnivå pga chockvågen, tryckvågen, de osynliga vågorna, kan vara radioaktiva också.

Dock - du kan väl inte på fullaste allvar mena att du tror att vågorna i det här fallet skulle vara radioaktiva?
Citera
2019-06-08, 04:48
Medlem
theshades avatar
Citat:
Sen kan ju nämnas att, smällen, på vissa ställen gått igenom lägenheter rakt igenom, ut på andra sidan och förstört fönster mitt emot.

Mina fönster sprängdes in och balkongdörren på andra sidan pajade också. Trycket gick genom lägenheten.

Trycket kan spränga trumhinnor. Tinnitus får man snarare av långsiktig utsatthet för höga ljud typ industriarbetare eller DJ. Post traumatisk stress kan man nog få av själva upplevelsen men tryckvågen i sig är inte orsak till det. Så kallad "shell shock" ala första världskriget kom av att man var utsatt veckor i sträck för enorma bombardemang 24/7 och inte en plötslig smäll.
Citera
2019-06-08, 04:58
Medlem
109 lägenheter är alltså drabbade. Och explosionen har inte skett i en lägenhet ... vet man överhuvudtaget vart explosionens ”epicentrum” ägt rum?
Citera
2019-06-08, 05:01
Medlem
musttomtes avatar
Kriminellt belastad gängman har kopplingar till adressen. Så vad vet om denna skumma typ ?

Uppgifterna om explosionen är riktat mot man i mc-gäng. Så dom sprängde ett helt område för en snubbe...
Citera
2019-06-08, 05:03
Medlem
zerocolas avatar
Det är lite skrämmande att folk inte ifrågasätter att en vanlig motorcykelmek skulle kunna bygga ihop en sådan här bomb? Efter att ha läst på en sida på datornätverket ”Internet”?
Och dessutom aptera, promenera iväg, och låta den detonera, utan att spränga sig själv i luften på kuppen. Och sen fortsätta med sin dag, som vanligt.
Eller är det verkligen så in i helvete enkelt, bara man lyckas få tag i lite dynamit?
Eller kan bombmannen också ha sprängts, men i så små bitar att de inte har hittat honom än?
Eller är det riktig osannolik ”tur” för bombmannens del?
Citera
2019-06-08, 05:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Kriminellt belastad gängman har kopplingar till adressen. Så vad vet om denna skumma typ ?

Uppgifterna om explosionen är riktat mot man i mc-gäng. Så dom sprängde ett helt område för en snubbe...

Vad man vet är väl att "den kriminellt belastade gängmannen" med all säkerhet är ordentligt uppretad just i detta nu.
Planer för hämdaktion smids nog med "skarp ammunition" i tankarna.
Hur lätt är det att få tillbaka sin lägenhet / i orört skick?
Har Polisen gjort "husrannsakan" , hittat kanske vapen , narkotika , pengar mm . mm

Hade den "kriminellt belastade gängmannen" kanske knarkgömmor lite varstans i huset/husen?
Ja då har ju mycket förstörts för denne "kriminellt belastade gängman".

Då är ju frågan , var har dessa "no surrender" sin klubb lokal?
Om nu attentatet var riktad mot honom.
Citera
2019-06-08, 05:36
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Kom igen, nu pekas en 29-åring ut som måltavla:

https://www.expressen.se/nyheter/uppgift-mc-kriminell-var-maltavlan-vid-explosionen/

Enligt uppgift till Expressen är 29-åringen ledande i Linköping för mc-gänget No Surrender, som enligt polisen bildats av tidigare Black Cobra-medlemmar.

I augusti förra året dömdes en 38-åring från Linköping och en 37-åring från Linköping till fängelse för att ha försökt tvinga en man att betala 100 000 kronor till dem.
...
Det var när 37-åringen och 38-åringen åkte in i fängelse som behovet uppstod av en ledare i No Surrender. Och då ska 29-åringen ha fått en ledande roll.

Någon lokal förmåga måste veta namnen på dom äldre, domarna är ju offentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in