2019-06-08, 01:48
Medlem
Bor i området. Skissade ihop en bild som visar alla fasader som jag såg var förstörda, trasiga fönster etc. Minnet är lite luddigt så det stämmer säkert inte helt. Säkert mer förstört också som jag inte såg.

https://abload.de/image.php?img=91064b1f-0e54-40b3-9e6k75.jpeg
Citera
2019-06-08, 01:49
Medlem
Neos-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det där alltså bakom cykelstallet och de bilder man såg från Expressen?

I sådant fall är det klart att det var en stor tryckverkan och i princip inget splitter. Skulle vilja se cykelstallet för att kunna se hur vad jag gissar var point of origin. Är det svärta kring det nära kan det vara dynamit, annars inte.

Det är längre in på gatan och till höger (se bild) - https://postimg.cc/0z8B6rhw
Har tidigare bott på gården.
Citera
2019-06-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neos-One
Det är längre in på gatan och till höger (se bild) - https://postimg.cc/0z8B6rhw
Har tidigare bott på gården.
Läget du har märkt ut stämmer inte.
Det är precis utanför dörren på ådalagatan 1 som cykelstället var beläget. Dvs nästan exakt där den röda pilen markerar ådalagatan 1 på bilden jag länkade.

På Google Maps street view kan man se kille som grejar med en moppe precis vid cykelställlet
Senast redigerad av Peins 2019-06-08 kl. 02:00.
Citera
2019-06-08, 01:58
Medlem
En av balkongerna på nedersta våningen från de två bilderna ett par inlägg upp i tråden är helt bortsprängd. Ser att det är Ådalagatan 1 nu på Google Maps.
Senast redigerad av Arvinge 2019-06-08 kl. 02:02.
Citera
2019-06-08, 02:02
Medlem
Jag var där nyss. Bor ca 250 m därifrån. Jag hittade trädreglar, av samma typ som låg på hamngatan, 1 ½ kvarter bort. Så det måste ha flygit upp över tak och landat långt bort. Sen kan ju nämnas att, smällen, på vissa ställen gått igenom lägenheter rakt igenom, ut på andra sidan och förstört fönster mitt emot.

Kan någon som är mer insatt av militära saker och eventuellt sjukvård beskriva hur en sådan här tryckvåg kan påverka kroppen. Kan man få typ problem med nerverna, tinnitus, granatschock längre fram?
Citera
2019-06-08, 02:04
Medlem
Neos-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peins
Läget du har märkt ut stämmer inte.
Det är precis utanför dörren på ådalagatan 1 som cykelstället var beläget. Dvs nästan exakt där den röda pilen markerar ådalagatan 1 på bilden jag länkade.

På Google Maps street view kan man se kille som grejar med en moppe precis vid cykelställlet

Han frågade angående bilden som är nere till höger i min länkade bild, den med poliserna på, den byggnaden ligger inne till höger på gatan så som jag markerat ut.

Jag är väl medveten om att detonationen skedde utanför 1, jag bodde tidigare i 4..
Citera
2019-06-08, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoopia
Jag var där nyss. Bor ca 250 m därifrån. Jag hittade trädreglar, av samma typ som låg på hamngatan, 1 ½ kvarter bort. Så det måste ha flygit upp över tak och landat långt bort. Sen kan ju nämnas att, smällen, på vissa ställen gått igenom lägenheter rakt igenom, ut på andra sidan och förstört fönster mitt emot.

Kan någon som är mer insatt av militära saker och eventuellt sjukvård beskriva hur en sådan här tryckvåg kan påverka kroppen. Kan man få typ problem med nerverna, tinnitus, granatschock längre fram?

Ja vad fan tror du? Garanterade hörselskador om man är 100 meter från en bomb, finns studie ifrån boston-bombningarna. Kroppen ja du kan dö? Om du inte dör kan du få hjärtproblem senare i livet.
Citera
2019-06-08, 02:07
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag pratar så klart om mer detaljerade bilder efter explosionen... suck. Varför skulle jag vilja kolla på google maps? Det har jag för övrigt redan gjort, och konstaterat att man ser halva cykelkuren från trafikskolan så skolan kan så klart påverkas av smällen, vilket var anledningen till att jag påstod det från början. Men på bilden i min svt-länk är det ganska omfattande skador på trafikskolan. Och mycket glassplitter utanför fönstren. Därför är vanartad kanske inne på ett intressant spår. Men det vore bra med mer detaljerade bilder på trafikskolan.
Det kan ju vara nedramlat glassplitter från lägenhetsfönster ovanför - att yttre lagret, som sitter ensamt med luft till lager 2 och 3 (som sitter ihop), har spruckit..
https://postimg.cc/WDnhbqGH
Senast redigerad av linkebodabo 2019-06-08 kl. 02:53.
Citera
2019-06-08, 02:12
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neos-One
Han frågade angående bilden som är nere till höger i min länkade bild, den med poliserna på, den byggnaden ligger inne till höger på gatan så som jag markerat ut.

Jag är väl medveten om att detonationen skedde utanför 1, jag bodde tidigare i 4..

Billig hyra på ådalsgatan 1 har jag hört, inte i bästa skick. Bor för många kriminella i den kåken , en av dem hade flera grova brott i registret .

Jag gick förbi där vid stångån dagen innan, så hade lite tur. Kunde ha fått en massa splitter på mig annars.
Citera
2019-06-08, 02:35
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoopia

Granatshock = PTSD.
Citera
2019-06-08, 03:06
Medlem
Lyssnat med en poliskontakt jag har.

Huvudspår är medlem i No surrender MC som försökt skrämmas upp av prospekt eller undergrupp till konkurrerande större MC-gäng.

Tydligen en vill vara med ”idiot” som plockat ihop dynamit eller annat stulet pang pang och inte riktigt insett konsekvensenen av smällen.

No Surrender är en av ”seriösa” mc-gäng hatad typ ”blatte inte mycket seriös mc men vill vara farlig klubb” om jag förstått rätt.

Kan inte drömma om att det här resultatet av försök till att skrämmas gillas av någon i mc-svängen.

Den här snubben gick över gränsen även internt.

Men det är endast en av teorierna. Polisen jobbar brett OCH HÅRT på att försöka lösa detta fall.
Citera
2019-06-08, 03:12
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har inte fått någon bra bild över kaoset bildmäsigt, men av det lilla jag sett, så känns det vare sig som C4 eller dynamit. Både C+D ger en krater som jag antar skulle varit vid cykelparken. Det här känns mest som att det närliggande samt en riktning fått sig en törn. Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också? Annars tyder det på en typisk Shaped Charge riktad från cykelparken snett uppåt mot huset.

Tänker en modifierad Claymore med mer sprängkraft och mindre splitter som konstruktion. Finns nog en rad gamla sådana från östblocket som skulle passa in på den beskrivningen.

Suck du har ingen koll alls, varför försöker du ens ge sken av att förstå dig på sprängämnen övht?

Alla som vet någonting suckar bara när dom läser ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in