2019-06-07, 20:42
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Då taket var välvt så att vuxna inte kunde stå raka under det, och det bara var tre väggar, så är verksamhetsmöjligheten begränsad.

Titta lite på konstruktionen på google maps eller liknande, så ser du att frågan blir lite åt det tokigare hållet.

Barn kan ha sålt sandkakor där, men inget annat..
Haha. Jag var ironisk. Men! Vad fanns egentligen i cykelförrådet?
Citera
2019-06-07, 20:42
Medlem
Har försökt plöja genom tråden nu, mycket som skrivits och jag tycker ni missar en annan möjlighet.

När jag var ung (läs 16-19år) var några jag umgicks med väldigt intresserade av att bygga hemmagjorda bomber. Sedan tävlade de i grustaget vem som kunde spränga störst hål. Trädfällning med stor smäll var också populärt.
En av dem lyckades spränga tändanordningen på sitt rum och ärrades för livet i ansikte, bröstkorg och händer.

Är ju faktiskt helt möjligt att det bor en liten hobby-pyrotekniker på adressen som byggt en laddning, gått ner och packat den på sin cykel för att åka iväg och provspränga. Nåt går fel, den exploderar i hanteringen, han blir röd dimma och Linköping börjar oroa sig för MC-krig...
Även möjligt att han gick tillbaka uppför att hämta mer saker efter att cykeln packats och därmed klarade livhanken.

Mycket spekulation, men med tanke på allt annat som framförts i denna tråd ser jag detta som ett helt möjligt scenario.
Citera
2019-06-07, 20:43
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har följt den här tråden hela dagen och måste nu undra varför alla pratar om ett cykelförråd som om det vore en byggnad med fyra väggar och en dörr?

Har inte en jävel sett hur det ser ut? Det är ett sketet skärmtak. Helt öppet på långsidan in mot gården. Resterande sidor är täckta till 50 % av horisontella ribbor. Det finns alltså inte ens väggar.

Ändå finns det hundratals inlägg om förråd, skjul, förvaring, verksamhet, osv.

Är folk totalt jävla blinda?

Men varför spränger man ett skjul om där inte var något skumt med det?
Citera
2019-06-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
En handgranat slår sönder rutor på 20 meter utan problem, även de utan splitter.
Det är ett duktigt tryck i de där små rackarna.

Jag ser vad du skriver.

Tack.. Men en handgranat ger inte den skadan vi sett i Linköping idag, sällan att en granat ens förstör några fönster utöver de som är målet. Granater har en snabb och enkel tryckvåg, det är inte den som skadar, det är projektilerna och projektiler finns det inga som helst bevis för i detta fallet.
Citera
2019-06-07, 20:45
Medlem
constants avatar
Aftonbladet har nu en bild på det i tråden omdiskuterade cykelskyddet: https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/32040043/700/normal/d579ac095c/cykelforrad.jpg
Citera
2019-06-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Mjo, det stärker tesen om att detta var en varning av något slag. Men isf kunde man lika gärna gjort det på natten under mörkrets skydd inte sant?
Jo men även en mindre laddning.
Jag ville gärna gissa att bomben exploderat i samband med att den skulle flyttats och att målet var ett annat.
Bomben legat på en cykel eller moped men finner inget som styrker det tesen och ingen skadad i dess närhet vilket då skulle kunna varit troligt.
Att någon testat en explosiv vara känns långsökt men troligt men det är för kraftig detonation för det.
Frågan är varför utlöstes en så kraftig detonation just där?
Det är för kraftig detonation för att vara riktat mot ett specifikt mål upplever jag det som, men en mindre noggrann eller svagare mentalt begåvad kan göra korkade saker även för att vara kriminell.
Citera
2019-06-07, 20:46
Medlem
Kruger76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Haha. Jag var ironisk. Men! Vad fanns egentligen i cykelförrådet?

Cyklar kanske? Bara en lätt killgissning 🚲🛴🛵
Citera
2019-06-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll

Dock tycks han klantat till det när det kommer till sprängkraft

Att ställa till det där utomhus med enbart tryckvåg pekar på att det var en riktig bomb med rejäl sprängkraft. Beroende på vad man är ute efter kan man snarare ha synpunkter på placeringen. Hade bomben placerats inomhus hade delar av fasaden rämnat.
Citera
2019-06-07, 20:47
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Du tänker att det skulle vara ett medvetet dåd av denna karaktär. Jag tror det var en ofrivilligt potent detonation, tanken var att skrämma personen på nedersta våningen, men bomben var "bättre" än va de räknade med

Det håller jag med om, fullständigt. Måste räknar helt fel med styrkan i grejerna samt misslyckats med att få en mer riktad detonation.
Citera
2019-06-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Polisen kollar nog stölder av sprängmedel. Det här luktar pojkstreck om det inte är en ljudbang. Så här gör man inte i MC-gängen. Glöm det!

Nu är ju dom ett blattegäng inga bikers. Dax att lämna 90-talet
Citera
2019-06-07, 20:48
Medlem
Citat:
Har följt den här tråden hela dagen och måste nu undra varför alla pratar om ett cykelförråd som om det vore en byggnad med fyra väggar och en dörr?

Har inte en jävel sett hur det ser ut? Det är ett sketet skärmtak. Helt öppet på långsidan in mot gården. Resterande sidor är täckta till 50 % av horisontella ribbor. Det finns alltså inte ens väggar.

Det är väl för att det är totalt bortblåst som det är av intresse i tråden. Man kan tänka sig att en bomb var placerad just i det cykelförrådet. Tror jag.
Citera
2019-06-07, 20:50
Medlem
Citat:

Vad skulle du vilja kalla det, så vi alla från och med nu kan kalla det något som du tycker är okej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in