2019-06-07, 19:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nu har du säkert rätt, men kan du förklara varför terrorattacker borde ske på andra platser? Idealet för en terrorist är att döda så många icke-muslimer (ja, en generalisering) som möjligt, och var görs detta enklare än i bostadshus, utan bevakning? Kanske inte så vanligt, hittills, men det kommer att bli.

I så fall ska man spränga på natten. När explosionen skedde var många på jobb och skola. Därav få kroppsliga skador. På natten däremot är i stort sett alla hemma.

Vill man döda och skada många spränger man en buss som står stilla på en välbesökt busstation eller smäller en bomb vid kassorna på ICA Maxi innan en stor högtid. Inte ett cykelskjul bredvid hus där folk inte är hemma.
Citera
2019-06-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det fick nog de flesta förr. Fördröjningsstrid var på den tiden inte bara ett ord utan något som faktiskt var tänkt att tillämpas. Du kanske tror att den gala hederliga äggklockan bara fungerar för att ta tiden på just ägg, eller möjligtvis makaronerna. Vanligt armbandsur är också en lösning. Men jag inser att alla dessa föremål inte längre existerar i ungdomars medvetande då mobilen tagit över precis allt.

Svårast är som sagt att komma över sprängämnet samt elspängpatroner - men det är säkert ingen match för de som rör sig i rätt kretsar.
Jag är 50+, har gjort militärtjänstgöring och har tydligen mer kunskap än dig om sprängämnen.
Citera
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Är inte dessa två alternativ också lite otroliga? Varför vräka på med så mycket sprängkraft? Det måste ha varit en redig laddning. Overkill! Kan det ha varit en olyckshändelse? Och om något detonerade på marken med den kraften borde det ha lämnat mera spår, eller?

Varför är dom spekulationerna otroliga när det har nämnts att personer med kopplingar till den miljön är bosatt i huset?

Vad spekulerar du i att det kan vara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
De bilder jag sett som visar innan detonationen visar ingen betongplatta utan endast en stenläggning.
Kan du länka någon bild som visar en gjuten betongplatta?

Nej, det kan jag inte för den var ju bortsprängd enligt journalisten (som hade lokalkännedom). Av bilden framgick bara att det var jordmassor kvar.
Citera
2019-06-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför skulle inte balkong-skydd rasa om rutor gör det? Grejen är ju att rutor krossats i ett så stort område och att smällen hörts och känts miltals bort och att det inte finns någon tydlig explosionsplats.
Min ljudbangsteori håller än så länge.

Men skärp dig.

Hade det varit ett JAS-plan så hade polisen vetat om detta direkt efter att det small.
Plus att mängder av vittnen sett och hört planet innan och efter smällen.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är en sak i teorin men att knåpa ihop en sådan bomb med skarpa sprängmedel och sedan frakta den och aptera är inte för vem som helst. Fick du verkligen lära dig att göra tidsinställda bomber i lumpen? Var låg du då?

Det behövs inget avancerat för en tillräcklig fördröjning så man hinner iväg en bra bit(någon eller några minuter räcker bra), vanlig krutstubin fungerar bra. Fram till slutet av 90-talet ingick sprängtjänst i många värnpliktsutbildningar.

https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildningsgrupper/Sodertornsgruppen/filer/SoldRMtrl_Sprang_o_tandm.pdf
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?

En ljudbang är helt utesluten eftersom inget flygplan syntes eller hördes när det small. Jag har pratat med folk som var på platsen.
Citera
2019-06-07, 19:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
En handgranat slår sönder rutor på 20 meter utan problem, även de utan splitter.
Det är ett duktigt tryck i de där små rackarna.

Jag ser vad du skriver.

Handgranater är förvisso kraftfulla, men den här detonationen är av en helt annan dignitet.
Citera
2019-06-07, 19:28
Medlem
Varför är Region Östergötlands hemsida https://www.regionostergotland.se nere och har varit ett tag? Det har typ aldrig hänt förut. Här en cachad kopia från i onsdags:
https://web.archive.org/web/20190605075952/https://www.regionostergotland.se/
Citera
2019-06-07, 19:29
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Och om något detonerade på marken med den kraften borde det ha lämnat mera spår, eller?

Mera spår? Vad mer för spår på marknivå än ett fullständigt utplånat cykelskjul (trots att det var "luftigt" och konstruerat av stålrör), böjda cykelställsrör, krökta cyklar, böjda vägskyltsstolpar, bortslitna vägskyltar o s v begär du?

En krater bildas inte nödvändigtvis om laddningen ligger på hårt underlag och explosionen är någorlunda fri att breda ut sig uppåt från och längs marken. Hade laddningen varit det minsta nedgrävd eller haft något tungt ovanpå sig hade vi däremot sett ett hyfsat rejält hål i marken (och mycket mindre skador på fasaderna).
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känns inte riktigt som en MC-gängs grej. Har fått för mig att de är lite mer street-smarta än att spränga sönder en halv stad? Skapar ju bara onödig badwill.

Vi vet ju inte vad det är för tomte som fått uppdraget. Kanske de trodde smällen inte skulle vara starkare än att förstöra målets fönster och balkongdörr men laddningen var allt för potent.

Generellt håller jag med om att MC klubbar brukar jobba mer i det dolda. Sen ska man ju komma ihåg ”det stora” mc kriget. Det var ju också relativt öppet. Kanske viktigt att sända en riktig signal till målet och hans vänner.

Och att snuten vakade över skadade beror nog på att målet blev skadat och hotbilden hög pga att han var där.

Men jag håller alla kort öppna. Kan lika gärna vara en kommunist, mussla eller nazist.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Vem ska fängslas?
Den som sprängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto