2019-06-07, 20:51
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jo men även en mindre laddning.
Jag ville gärna gissa att bomben exploderat i samband med att den skulle flyttats och att målet var ett annat.
Bomben legat på en cykel eller moped men finner inget som styrker det tesen och ingen skadad i dess närhet vilket då skulle kunna varit troligt.
Att någon testat en explosiv vara känns långsökt men troligt men det är för kraftig detonation för det.
Frågan är varför utlöstes en så kraftig detonation just där?
Det är för kraftig detonation för att vara riktat mot ett specifikt mål upplever jag det som, men en mindre noggrann eller svagare mentalt begåvad kan göra korkade saker även för att vara kriminell.
Jo, det känns inte bara lite obegåvat detta utan även förhastat och galet. Min gissning är knarkpåverkade, blattar, eller knarkpåverkade blattar.
Citera
2019-06-07, 20:51
Medlem
53....so whats avatar
Förbannade El-cyklar, troligtvis ett batteripac som gett upp o exploderat, jävla kraft i dom....
Eller kanske i kombination till att Gustavson på andra våningen ställde sin gasoltub just där när han gick för att hämta bil o husvagn, han lär nog hålla tyst.....

Många teorier här........ här e min.
Citera
2019-06-07, 20:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Har försökt plöja genom tråden nu, mycket som skrivits och jag tycker ni missar en annan möjlighet.

När jag var ung (läs 16-19år) var några jag umgicks med väldigt intresserade av att bygga hemmagjorda bomber. Sedan tävlade de i grustaget vem som kunde spränga störst hål. Trädfällning med stor smäll var också populärt.
En av dem lyckades spränga tändanordningen på sitt rum och ärrades för livet i ansikte, bröstkorg och händer.

Är ju faktiskt helt möjligt att det bor en liten hobby-pyrotekniker på adressen som byggt en laddning, gått ner och packat den på sin cykel för att åka iväg och provspränga. Nåt går fel, den exploderar i hanteringen, han blir röd dimma och Linköping börjar oroa sig för MC-krig...
Även möjligt att han gick tillbaka uppför att hämta mer saker efter att cykeln packats och därmed klarade livhanken.

Mycket spekulation, men med tanke på allt annat som framförts i denna tråd ser jag detta som ett helt möjligt scenario.

Fortfarande är det på tok för djävla kraftig smäll. Vi pratar 10+ kg sprängämne. Dvs storleken större än en vanlig vit 5 liters plastdunk - i bara rent sprängämne. Det är varken någonting du tar på cykeln eller har som pojkstreck.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Förbannade El-cyklar, troligtvis ett batteripac som gett upp o exploderat, jävla kraft i dom....
Eller kanske i kombination till att Gustavson på andra våningen ställde sin gasoltub just där när han gick för att hämta bil o husvagn, han lär nog hålla tyst.....

Många teorier här........ här e min.

Men ditt dumma helvete! Du behöver ett batteri på en kubikmeter för att ordna en sån här smäll! Dessutom brinner batteripackena snarare än exploderar tvärt.

Och nej - det är ingen djävla gasoltub. Det blev avfärdat redan i morse. Inte minst för rökbildningen som följde explosionen. Kom in i matchen.
Senast redigerad av frange 2019-06-07 kl. 20:54.
Citera
2019-06-07, 20:53
Avslutad
http://www.bt.se/boras/bilderna-har-uppges-bandidos-medlemmar-pressa-foretagaren/
http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgifter-till-bt-bandidos-kretsar-misstanks-ligga-bakom-sprangningen-i-linkoping/

Är detta relevant eller inte?
Citera
2019-06-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Att ställa till det där utomhus med enbart tryckvåg pekar på att det var en riktig bomb med rejäl sprängkraft. Beroende på vad man är ute efter kan man snarare ha synpunkter på placeringen. Hade bomben placerats inomhus hade delar av fasaden rämnat.

På vissa bilder förefaller det ha blivit förskjutningar/sprickor i tegelväggen trots att laddningen ska ha detonerat något tiotal meter ifrån väggen, på en ”öppen yta”

Tror någon överladdat rejält med något potent sprängmedel. (några kilo?) De enda eventuella splitterskador som finns borde kunna förklaras av kringflygande bråte.
Citera
2019-06-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har följt den här tråden hela dagen och måste nu undra varför alla pratar om ett cykelförråd som om det vore en byggnad med fyra väggar och en dörr?

Har inte en jävel sett hur det ser ut? Det är ett sketet skärmtak. Helt öppet på långsidan in mot gården. Resterande sidor är täckta till 50 % av horisontella ribbor. Det finns alltså inte ens väggar.

Ändå finns det hundratals inlägg om förråd, skjul, förvaring, verksamhet, osv.

Är folk totalt jävla blinda?

Alla ser väl att det är så det ser ut/såg ut. Det verkar vara där bomben exploderat, och ganska naturligt nämns cykelförrådet/regnskyddet i tråden. Verksamheten som ville "störas" har så klart skett i byggnaden som påverkats mest av smällen.

Om vissa personer skriver konstiga saker betyder inte det att "folk" är blinda, endast att en liten skara förvirrade forumister är det.
Citera
2019-06-07, 20:55
Medlem
Lova33s avatar
Är det uteslutet att en eller flera gastuber kan ha orsakat skadan? Tänker på att vissa KOL-patienter som har det. Kanske nåt gick fel vid leveransen av tuberna eller nåt...
Citera
2019-06-07, 20:57
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Är det uteslutet att en eller flera gastuber kan ha orsakat skadan? Tänker på att vissa KOL-patienter som har det. Kanske nåt gick fel vid leveransen av tuberna eller nåt...
I så fall borde detta vara uppklarat vid det här laget. Vore lätt att kolla upp en sådan sak.
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33

Ja, gastuber är helt och hållet uteslutet. Inte minst för att man då hittar splitter och skärvor av gastuberna utspridda över hela detonationsplatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
http://www.bt.se/boras/bilderna-har-uppges-bandidos-medlemmar-pressa-foretagaren/
http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgifter-till-bt-bandidos-kretsar-misstanks-ligga-bakom-sprangningen-i-linkoping/

Är detta relevant eller inte?
Det kan väl du berätta, jag ser inget bakom betalväggen.
Citera
2019-06-07, 20:58
Medlem
Igni-ferroques avatar
Om teorin om paperskorg vid cykelstället stämmer så undrar man varför just där. Kan ju vara ett bakhåll, att man trott att en viss person skulle infinna sig just där inom någon minut. I så fall vet det tilltänkte bo vem som ligger bakom...

Att skrämma ngn verksamhet verkar litet konstigt, en mindre bomb mot fönster eller dylikt nattetid verkar mer logiskt?
Citera
2019-06-07, 20:58
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Handgranater är förvisso kraftfulla, men den här detonationen är av en helt annan dignitet.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tack.. Men en handgranat ger inte den skadan vi sett i Linköping idag, sällan att en granat ens förstör några fönster utöver de som är målet. Granater har en snabb och enkel tryckvåg, det är inte den som skadar, det är projektilerna och projektiler finns det inga som helst bevis för i detta fallet.
Har aldrig heller påstått att det var en handgranat som detonerade, jag förde en diskussion om sprängämnen där handgranater kom på tal.

Samtidigt så intervjuas Henric Östmark på Corren.se där han ger sin syn på saken:

Citat:
Har du några paralleller att dra till tidigare detonationer du analyserat?

– De flesta bombattentat som varit i Sverige på den senaste tiden har varit mindre. Det har varit "bangers" (kraftiga smällare) eller motsvarande de senaste åren. Vi måste gå rätt långt tillbaka i tiden för att hitta något i Sverige med den här storleken på explosion. Det var i Huddinge för 20 till 25 år sedan. Då användes runt 20 kilo sprängämne och en del av byggnaden rasade.

Med andra ord så är detta en anmärkningsvärd laddning som svartskallarna har detonerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in