2019-06-09, 18:47
Medlem
locknlolls avatar
Om kriminella sysslar med utpressning för att tillskansa sig pengar från bla företagare.
Är det då en omöjlighet att på samma sätt tillskansa sig sprängämnen ?
Citera
2019-06-09, 18:48
Medlem
SAMMANFATTNING AV VAD SOM HÄNT I INLÄGG #2772 SID 231.

Sammanfattning över det som so far är fakta.

På slutet lite sammanfattning om de motiv och ev mål som spekulerats i.

Just nu spekuleras det i att bomben kan ha legat i en lådcykel och att polisen söker lådcyklar.

Lite spekulationer om målet

Misslyckad terror - detonation vid fel tidpunkt

Fel adress - de kanske inte hade gps på cykeln?

Hotbild mot ev sekretessade eller oregistrerade personer boende på adressen? Talas om avhoppare från moske bla talas om soc boende.

Hotbild mot ev personer från polis o rättsväsen boende på adressen? (en tingsnotarie som jag inte tänker skrivat ut namn på plus ev de med skyddade uppgifter)

Här under är *=a

Hotbild mot en kriminell som gömt sig hos familj med samma efternamn (k*str*ti) - konflikten i Göteborg mellan A och B falangerna.

Hotbild mot en kriminell i BC/Surrender/"tillhör inte oss" MC kille i hög position (*min nouri z*d) som antingen har muckat vid bilskroten med fel grupp eller strulat till det i Norrköping eller försökt hoppa av någon MC klubbarna och öppna eget.

Hotbild mot Robert Mous* som tidigare fått handgranat under bilen. Eller mot någon av bröderna.

Hotbild mot Kh*lid Boujend*r.

Skrämsel mot vittnen - övergrepp i rättsak samt tala om sin makt.

Upplysningsvis fick både "motparten" i konflikten och Kalle (han som bands i industrilokalen i Norrköping o brändes) sekretess...

Vidare är alla "hot" - inbillade eller verkliga - mot någon i klanen/familjen K*str*ti (nej det är inte Shefqet K*str*ti som bor där) från tex Albaniens sida sett hot mot alla i 7 generationer i alla led med samma efternamn.
Citera
2019-06-09, 18:52
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Det vore väl synnerligen osmart att placera ut cykeln annat än mitt i natten. Känns som ett misstag om han cyklat med den under samma dag. Dock kan man ana att personen inte trodde cykeln skulle gå att identifiera.

Dom där cyklarna är allt vanligare, jag ser dom dagligen.
Om någon skulle fråga efter signalement på en av dessa cyklister, så hade jag inte kommit ihåg.
Kommer du ihåg hur den lådcyklist såg ut som du såg sist ?

Det blir kanske enklare att minnas en nattlig lådcyklist
Senast redigerad av locknloll 2019-06-09 kl. 19:51.
Citera
2019-06-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Om vi leker med tanken att en svart lådcykel skulle ha stått halvvägs intryckt i cykelförrådet med 1st hemmagjord bomb i lådan, kan det finnas en naturlig förklaring till smällen vid 9-tiden.

För lite före 09 når solens strålar denna plats, och inuti en svart plywood-låda går temp ganska snabbt upp till 55-65* celcius. Därför passar jag frågan till "FB:s bomb-experter" som brukar göra eget, finns det hemmabyggen som blir instabila vid en värmehöjning över c:a 45-50+ ?

Jag finner att TATP ska vara känt för att bli helt instabil vid värme - men vid vilken värme ?

Intressant men föga troligt då det är betydligt mer förutsägbart med en optisk sensor (köpa på ELFA
etc föR 10 spänn) den funkar som en brytare när så solen skiner igenom ett litet hål i låddan
där sensorn sitter så sluts eller bryts en strömslinga(beror på hur du riggardet hela) som triggar detonatorn. Du kan med andra ord ställa in detonationen mycket precist tidsmässigt, du kan ochså vara kvällen/natten innan när folk sover och ställa up lådcyckeln.

En optisk sensor är betydligt mera riskfritt än en temp förändring i en låda, men båda mycket sämre än en simpel 70kr China mobil och ringa up eller en äggklocka från Classe.
Citera
2019-06-09, 18:53
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hade varit lite roligt om någon hade hunnit stjäla cyekln innan den small.

Nu kan det ju iofs vara precis vad som skett.
Citera
2019-06-09, 19:04
Medlem
Måste den nödvändigtvis ha detonerat för tidigt? Med tanke på nationaldagsfirandet dagen innan kan det väl snarare vara en gärningsman som fegat ur i sista stund och bara parkerat cykeln på måfå? Dvs att sprängningen skedde för sent?

Med reservation för att tråden är lång som en stång och att det kanske bekräftats att cykeln garanterat hamnat där just på morgonen 7/6, har jag inte svårt att se framför mig ett tänkt attentat bland firande pensionärer och barnfamiljer 6/6.
Citera
2019-06-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
100 spänn på bombmakare.

Om vi ska söka tilltänkta bombmakare i huset är knappast tingsnotarien att tänka på.

Det finns på Ådalagatan 3

På våning 0 Kh*lid Boujend*r lgh 1001.

På våning 1 "ingen" i lgh 1103.

På våning 4 finns bara en lägenhet.

Ådalagatan 1

På våning 0 K*str*ti lgh 1003.

På våning 1 bröderna Mous* lgh 1101

Sven Lenn*rt Westlund lgh 1103 har tydligen intressanta kunskaper

På våning 2 *min nouri z*d lgh 1203.

Jag tror inte på det...
Citera
2019-06-09, 19:06
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Intressant men föga troligt då det är betydligt mer förutsägbart med en optisk sensor (köpa på ELFA
etc föR 10 spänn) den funkar som en brytare när så solen skiner igenom ett litet hål i låddan
där sensorn sitter så sluts eller bryts en strömslinga(beror på hur du riggardet hela) som triggar detonatorn. Du kan med andra ord ställa in detonationen mycket precist tidsmässigt, du kan ochså vara kvällen/natten innan när folk sover och ställa up lådcyckeln.

En optisk sensor är betydligt mera riskfritt än en temp förändring i en låda, men båda mycket sämre än en simpel 70kr China mobil och ringa up eller en äggklocka från Classe.

Nu har du missförstått mig här.
Jag menar inte att GM planerat smällen genom att låta solen få skiten att smälla.
Jag menar att GM parkerat cykeln och inte tänkt på att TAPT är värmekänsligt, och därigenom blev det en oavsiktlig detonation. Hade GM velat sabba huset hade hen ju ställt cykeln i hörnet där 1:an och 3:an möts, då hade det garanterat blivit svåra husskador.

Någon bollade med teorin att gm fegat ur, att bomben skulle ha smällt på torsdagen (nationaldagen), gissa vad jag hittade....

Citat:
Borgmästare Lars Vikinge bjuder in till en ceremoni för alla som har blivit svenska medborgare i kommunen under 2018. Ceremonin äger rum på Folkparksteatern, Friluftsmuseet Gamla Linköping.
https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/sa-firar-linkoping-nationaldagen/
Ramadan slutade den 4 juni när man kollar i deras kalender, så det var fritt fram att synda från och med den 5/6...

Men vi kan ju bara gissa hur många som skulle ha strukit med den 6/6 om nu denna bomb varit avsedd för friluftsmuseet, då hade det blivit sveriges genom tiderna största terrorbrott. Kan förklara varför medierna gått så enkelriktat mot MC-gubbarna....
Senast redigerad av duqu 2019-06-09 kl. 19:27.
Citera
2019-06-09, 19:11
Avslutad
Cykelbombningar har hänt tidigare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_bomb
Citera
2019-06-09, 19:12
Medlem
Dum fråga kanske, och den kanske redan varit i tråden. Kan bomben legat i cykeln med avsikt att transporteras iväg vid senare tillfälle och exploderat av misstag på något vis?
Citera
2019-06-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Nu har du missförstått mig här.
Jag menar inte att GM planerat smällen genom att låta solen få skiten att smälla.
Jag menar att GM parkerat cykeln och inte tänkt på att TAPT är värmekänsligt, och därigenom blev det en oavsiktlig detonation. Hade GM velat sabba huset hade hen ju ställt cykeln i hörnet där 1:an och 3:an möts, då hade det garanterat blivit svåra husskador.

Ah! Ok, jag missade din punkt hemmagjord av klantig bombmakare. Jo visst det skulle kunna vara trolig
en jäkla klåpare då som inte her en flung om kemi? Njaaaeee vete fan asså!?

En nazze som vill spränga nya medborgare? Tja varför inte!
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-06-09 kl. 19:16.
Citera
2019-06-09, 19:14
Medlem
https://www.corren.se/om5496534
Lådcykel stulen i Linköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in