2019-06-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellos
som någon nämnde - en moddad gasflaska i större storleken - gas, ger en bra tryckvåg - men orsakar inte överdriven skada.. var själv inne på att det måste varit någon rörbomb av slag i och med det riktade tryckvågen. Och enbart för att nämna till alla som pratar om kratrar - lägg en plywoodskiva under så blir det ingen krater om det är fritt uppåt exempelvis, sprängkraft och verkan.. rätta mig om jag har fel (om det nu skulle vara sprängdeg, men som sagt, tror här i fallet att det handlar om gas av något slag och Inte sprängdeg.)
Tryckvågen har känts så långt bort som 14 km bort. Det är ingen liten leksak man satt ihop.
Citera
2019-06-07, 15:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
”Kretsar kring Bandidos misstänks ha koppling...”.

https://omni.se/uppgift-bandidos-kretsar-kopplas-till-sprangning/a/2GoAER
Det påstås ju att många tatueringssalonger får "beskydd" av olika MC-tjockisar.
Citera
2019-06-07, 15:09
Medlem
Selloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Tryckvågen har känts så långt bort som 14 km bort. Det är ingen liten leksak man satt ihop.
vem påstår att det är en liten leksak? Om du har använt dig utav sprängdeg i ex. lumpen så borde du veta att det faktiskt inte känns så djävulskt mycket.. Därav, anser jag att en gasexplosion utav diverse gas borde skapa en större tryckvåg - pajja rutor etc, men inte tillräckligt för att pulverisera hus.
Citera
2019-06-07, 15:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
”Kretsar kring Bandidos misstänks ha koppling...”.

https://omni.se/uppgift-bandidos-kretsar-kopplas-till-sprangning/a/2GoAER

Då frågar man sig, vilka ”verksamheter” fanns det i huset som inte Bandidos gillar?
Citera
2019-06-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Jag börjar mer tro på drönarspåret, bekräftat att man i Götet använder drönare skickligt för att bevaka polisens rörelser i sina områden.

Heavy-payload drönare kan visst ha med sig vikter upp till 30kg!

En från Gbg känd hotat kriminell man är ev inhyst i en bostad där...

Låter ganska sannolikt och förklarar att man inte hittar exakt detonationsplats...

10kg dynamit som bräserar i luften skulle säkert ge det resultat man ser i området...

I Linköping flyger man inte drönare utan att bli upptäckt. Särskilt inte någon som är stor nog att bära last. Det är bara ca 500 m från Saab/flygplatsen.

Hur skulle sprängningen ha gått till tänker du dig? Offrade man drönaren eller släppte man bomben och flög därifrån?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har jag väldigt svårt att tro. Bandidos, HA osv brukar sällan ställa till det för folk som inte har nägot med dem att göra.

Helt enig.

Den mycket lilla amatörmässiga "uppfattningen" jag har om dessa grupper är att "verka, men inte synas". Inte att gå "full Beirut" !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har jag väldigt svårt att tro. Bandidos, HA osv brukar sällan ställa till det för folk som inte har nägot med dem att göra.

Men kan vet ju inte om det bor någon där som har med dom göra.
Målet var mest troligt döda en person, sen var ju laddningen kraftig.
Citera
2019-06-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har tänkt i liknande banor, borde ta en del plats.

En drönare som klara större vikt är såpass stor att den både hörs och syns, någon borde ha sett den.

Ja, om det är en medveten och riktad handling borde svaret på varför finnas där skadorna är som störst.

OnT: Ser ut som om explositionen inträffat antingen i cykelförrådet eller mellan detta och huset på marknivå baserat på att cykelförrådets tak for iväg över gatan samt skadorna på fasaden.
Vore intressant att veta hur stor volym av sprängmedel som krävs för att få denna kraftiga verkan, räcker det med en ryggsäcks volym?.

Googling ger vid handen en densitet på drygt 1 kg för "dynamit" så en större ryggsäck räcker säkert.
Citera
Avslutad
Borås tidning påstår att det är MC-gäng som ligger bakom detta, jävla idioter till knuttar - vad fan får dom ut av att spränga hela jävla kåken med oskyldigt folk
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du som själv är bombmakare, vad tror du om typen av bomb i det här fallet?

En PET-flaska fylld med TATP.
Citera
2019-06-07, 15:12
Medlem
WordWarriors avatar
Räkna med att den verkliga orsaken kommer att tystas ner. Det här ligger på regeringsnivå och hanteras av SÄPO.
Citera
2019-06-07, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
En PET-flaska fylld med TATP.
Skulle det verkligen räcka för den här effekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in