2019-06-07, 19:00
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tack för en bra förklaring. Jag får kanske avvakta med min ljudbangsteori. Men varför finns det ingen tydlig explosionsplats?

Stadigt underlag, samt riktad sprängverkan. Skulle jag tippa på. Nu så kan vi ju inte säga exakt vart detonationen var, men dom tror den var utanför på gatan. Kan ha legat på betong? Packad gammal asfalt? Ett hårt underlag helt enkelt.
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Tror du på riktigt att ngn fullvärdig Bmc skulle skicka ngt mess till någon inom någon media angående detta, nä de jobbar i det tysta och väntar....

Vad elak du är, stör inte SÄPO när dom arbetar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflippat
Är det någon som skulle kunna länka hur en sån här "bomb" skulle kunna se ut som gjort detta.

Placerar man skiten och ringer till den eller är det bara i filmer?

Min hund brukar softa på balkongen, fyfan vad han hade sprängts i bitar
Det krävs stor vana att tillverka en bomb som ska detoneras på avstånd eller med tidsinställning, mer troligt att det är en enkel bomb med stubin.
Citera
2019-06-07, 19:02
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Tror du på riktigt att ngn fullvärdig Bmc skulle skicka ngt mess till någon inom någon media angående detta, nä de jobbar i det tysta och väntar....

Jobbar i det tysta. Ja denna bomb var verkligen i det ”tysta”. De vill nog skryta om vad de gör. Det ligger i deras natur. Men gällande detta inser de nog att de klantat sig rejält och därför tänker jag att de bör vara tysta. Men jag skulle inte bli förvånad om någon snackade.
Citera
2019-06-07, 19:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Tänker att en handgranat som briserar på en öppen yta, 10-20m från en husvägg, kanske inte ens slår sönder rutorna om inte splitter träffar dem?

Så att räkna över 1kg låter inte orimligt, den här explosionen har skadat fastigheter utanför vad som borde vara riskområde för en handgranat.
En handgranat slår sönder rutor på 20 meter utan problem, även de utan splitter.
Det är ett duktigt tryck i de där små rackarna.
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jepp.
Ditt namn talar för att du vet vad det var som smällde i Linköping, så säg nu.
Jag ser vad du skriver.
Citera
2019-06-07, 19:04
Medlem
När började Bandidos angripa allmänheten? (hypotes på tv)
Citera
2019-06-07, 19:04
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Men du medgav ju själv att bomber var ett problem i Malmö? Varför skulle de inte kunna bli ett problem även iLinköping?
Tråden handlar inte om vad som skulle kunna ske i framtiden och inte dina inlägg. Du skrev att skador från sprängningar och skjutvapen har blivit ofrånkomliga. Förskjut inte.

Polisen anger att detta kan ha med kriminella gäng att göra. Det är troligt och allvarligt.
Citera
2019-06-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nu har jag inte räknat eller sett bilder från allt. Men det kan vara så att smällen studsat, alltså tryckvågen.

Verkar ligga att mindre hus mittemot smällen som kan ha (studsat) smällen i rätt vinkel mot körskolan och det huset som inhyser denna.

Ja, du kanske har rätt att det kan studsa, men ändå konstigt att körskolans laminerade antagligen ganska tjocka rutor är utblåsta när resten av fönstren på det husets fasad (våningarna över) verkar ha klarat sig. Jag får inte ihop det.
Citera
2019-06-07, 19:05
Avslutad
MC gänget BMC är misstänkta för sprängningen , eller heter dom BC?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.expressen.se/nyheter/explosion-i-centrala-linkoping-/&ved=2ahUKEwiehvWa6NfiAhULWZoKHdQyDk8QFjAcegQIAhAB &usg=AOvVaw1qC97HyXbafZ4wBOpmwGyD
Citera
2019-06-07, 19:07
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Ja, du kanske har rätt att det kan studsa, men ändå konstigt att körskolans laminerade antagligen ganska tjocka rutor är utblåsta när resten av fönstren på det husets fasad (våningarna över) verkar ha klarat sig. Jag får inte ihop det.

Nej inte jag heller riktigt, men eftersom det bara var en smäll så är det enda jag kan tänka mig.
Citera
2019-06-07, 19:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
När började Bandidos angripa allmänheten? (hypotes på tv)

Det fanns ju ett mål, enligt massmedia. Allmänheten var ju bara ivägen
Citera
2019-06-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?

En ljudbang är för det första ingen isolerad smäll som uppstår enbart när farkosten passerar ljudvallen.
Ljudbangen sker konstant i hastigheter över ljudets. Du som står på marken upplever det som en ”bang” när ljudvågorna passerar just dig.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in