2019-06-06, 20:32
  #2377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jaha. Så det är "bara mänskligt" att ligga med grannen på fyllan? Märkligt...


Slutet på världen är det knappast, men det är nog slutet på båda äktenskapen.


Jag står ju även jag för vad jag har skrivit, så då vet vi det.


Skulle du? Det trodde jag faktiskt inte!


Nja, det tycker jag inte. Och det finns miljoner människor i världen, som tycker som jag.

jepp, och de flesta av dessa är antingen gravt indoktrinerade i religion och/ eller outbildade/ okunniga, de har alltså ursäkter för sina åsikter. Det har inte du och Uven.

Det finns betydligt värre saker, och som jag också direkt skulle begära skilsmässa för, än att min partner råkar bli full och ha fyllesex med någon annan.

ex. att han utövar våld/ är pedofil, är elak, vanvårdar djur eller barn, eller blir sektmedlem eller typ får extremhöger/ konservativa åsikter...

DÄR några reella skäl att direkt kräva skilsmässa, för de sakerna kan jag inte leva med, att han stuckit in sin snopp i en annan kvinna för att han var full,,,,well det kan jag faktiskt uthärda.

men jag är nu också en rätt pragmatisk själ.
Citera
2019-06-06, 20:36
  #2378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För det första behöver jag inte ha någon lösning på detta - det är inte jag som ställt till det. Det får vackert de ingående parterna ordna på egen hand utan vare sig mig eller skattebetalarna. Detta kan hända redan i nuläget om den havande upptäcker för sent att hon är gravid eller väljer att behålla barnet.

Gör inte mig ansvarig för att pantade människor gör pantade saker.
Du har ju din lösning 9 barn blir mor eller faderslösa. 1 barn ska tvångsfödas in i ett kaos.
4 vuxna ska lida enormt.

Allt detta för att sånna som DU vägrar ge dem en vettig lösning.
Citera
2019-06-06, 20:40
  #2379
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man är två om att orsaka en graviditet. Det är också BÅDA könen som får fördelarna av aborter.

Likafullt gäller mitt tidigare påstående.

Citat:
Smittor transporteras via människor till andra människor på alla möjliga vis. Så vad ska vi mer undvika tycker du? röra vid andra människor? ta i saker som andra har tagit i? andas i samma lokal som en annan människa har andats i?
Så nej jag ser ingen större skäl att gå i taket över att detta även händer via sex.

Dina åtgärder räcker inte, och kommer heller aldrig räcka. Du har haft och kommer ha oönskade graviditeter så fort då får större population än 2.

Att hålla nere smittspridning, av vad det än må vara, är ett starkt samhällsintresse. Därför finns det en smittskyddslag, vi uppmanar till att nysa ansvarsfullt och sprita händerna osv. Det går till och med att tvångsisolera smittsamt sjuka om smittskyddsläkaren så förordnar.

Citat:
Och dessa människor tycker du alltså ska klara ta hand om barn?

Absolut inte, men jag tycker heller inte att man i något läge skall ta livet av barnen.

Citat:
Nja inte om man som du verkar tro på att där sitter en Gud och blir upprörd över aborter.

Det tror jag aldrig att jag har påstått. Hittar Du något sådant påstående, så visa det gärna.

Citat:
Vi har inte västvärldens högsta aborter.
Ska vi verkligen behöva älta detta igen?

Det påstod jag inte - läs bättre!

Citat:
jag skrev just att jag misstänker skarp att denna familj är en religiös sådan, dvs de har detta antal barn, som de inte klarar ta hand om, för att de INTE gjorde abort för att de förbjöd sig själv detta.
men! inget jag vet, bara misstänker.

Går du till länder med striktare abortlagar så finner du betydlgit fler av historier som detta, med barn som far rejält illa, för deras föräldrar är inkapabla ta hand om barn men gavs inte möjligheten till vettig abort.

Men, du gillar ju detta....lidande bland barn är ju ett underbart STRAFF ta till.
Kan man spegla sin egen präktighet i ljuset av andras misär, och få känna sig duktig.

Så, Du vill ha tvångsaborter i alla fall?
Citera
2019-06-06, 20:42
  #2380
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har ju din lösning 9 barn blir mor eller faderslösa. 1 barn ska tvångsfödas in i ett kaos.
4 vuxna ska lida enormt.

Allt detta för att sånna som DU vägrar ge dem en vettig lösning.

Den vettiga lösningen är att gamla människor inte sätter sig i en sådan situation. Jag behöver inte ha någon lösning - jag har inte ställt till något sådant. Du måste någon gång begripa att frihet medför ansvar och det gäller sex likväl som annan verksamhet som människor har frihet att syssla med.
Citera
2019-06-07, 08:50
  #2381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Likafullt gäller mitt tidigare påstående.

Nej det gör det inte.

1) Du, och förmodligen ingen annan heller, har koll på alla skäl till att kvinnor gör abort i Sverige.
2) Skälen till att en kvinna väljer abort kan lika mycket sitta hos en man, HAN vill inte ha barn och hotar med att skilja sig/ göra slut och hon vill inte/ kan inte uppfostra ett barn själv, alltså gör hon abort.
Är det då "kvinnligt" slarv, "oansvarighet" bla bla? Och aldrig någonsin "manligt"?


Citat:
Att hålla nere smittspridning, av vad det än må vara, är ett starkt samhällsintresse. Därför finns det en smittskyddslag, vi uppmanar till att nysa ansvarsfullt och sprita händerna osv. Det går till och med att tvångsisolera smittsamt sjuka om smittskyddsläkaren så förordnar.

Om man VET att man är sjuk ja.

Citat:
Absolut inte, men jag tycker heller inte att man i något läge skall ta livet av barnen.

Och vad har jag skrivit nu 30 000 ggr?
tar man livet av ett BARN då man aborterar ett embryo på 7 veckor?
Hugger du ner en hel ek, bara för att du drar upp ett litet ekskott?

nä, just det.

Jag vill att människor som, av alla de skäl som nu finns, inte klarar, vill, kan, äger mentala förmågor, fysiska resurser, hälsa, ekonomi, what ever! inte ska tvingas föda fram barn till världen.
Barn som i sin tur sen ska lida, helt oskyldiga.
Mänskligt nystartat DNA är inget fånigt "heligt" nån gudom som prompt måste vördas. Det är celler stadda i utveckling. Fint så, men inte ett heligt skede som alla måste böja sig efter, lika lite som våra könsceller är det.



Citat:
Det tror jag aldrig att jag har påstått. Hittar Du något sådant påstående, så visa det gärna.

Läste du: "verkar tro"?
Din syn på detta andas inte bara kletig sentimentalitet utan även en slags auktoritetstro....någon har någonstans påstått/ sagt/ tyckt något och denne/ denna/ det ska vi lyssna på utan att tänka själva, för så ÄÄÄÄR det bara.
Att det var ett gäng hattprydda gubbar, utan minsta insikt om hur mänskligt liv faktiskt blir till, utan minsta intresse av att tillvarata varken kvinnor eller barns intressen som på nått kyrkomöte X hundra år efter år 0, satt och totade ihop "konceptionsögonblickets" helighet, verkar betyda inget för dig.
För ohhh nej!!! här ska vi minsann INTE tänka själva.


Citat:
Det påstod jag inte - läs bättre!

Jag tycker du ska låta seriös forskning ta reda på vad orsakerna kan vara till detta, och sluta sitta och dikta upp att orsakerna är att svenska kvinnor skulle vara bland de mest oansvariga i västvärlden.
För den synen är inte bara rejält sunkig, det är också trams.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/



Citat:
Så, Du vill ha tvångsaborter i alla fall?

Nej, jag vill ha det som vi har det nu. Dvs i de fall du har dessa religiösa fundamentalister som av religiösa skäl INTE kan göra abort så är valet deras. Ingen ska tvingas till något val de inte vill.

Men! de ska ha ett val.

Denna möjlighet leder till MINST fall av vanvårdade barn. Som du kanske märkt så har Sverige mycket lite av sådant.
Gå till länder där kvinnor tvingas föda barn, fast de inte vill, har ens en susning av de resurser som krävs för att ta hand om ett eller flera barn, så får du upprepade fall av vanvård.


Men, du vill ju ha det så. Det är DU som står för tvånget här, inte jag.
Citera
2019-06-07, 09:00
  #2382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den vettiga lösningen är att gamla människor inte sätter sig i en sådan situation. Jag behöver inte ha någon lösning - jag har inte ställt till något sådant. Du måste någon gång begripa att frihet medför ansvar och det gäller sex likväl som annan verksamhet som människor har frihet att syssla med.

"gamla människor" ???

Aha I see...så vi ska alla springa runt och rösta på ett samhälle som enkom är slimmat exakt efter våra egna beteenden? Sen får alla andra finns sina egna "lösningar"?

Jag har aldrig ställt till med en trafikolycka - Alltså! kan Sverige skita i alla lagar, arbeten, institutioner etc etc som sysslar med trafikolyckor. för det är inte MITT problem, kommer aldrig hända lilla MIG.

Jag har aldrig drabbats av cancer - alltså........

Jag är inte född till kvinna - Alltså.......

Så du tänker Uven?
Ja, det är just så du tänker.. ALLA ska bete sig, tänka, fungera precis som mig. För som Uven beter mig är RÄTT, alla andra beteenden är FEL och "oansvarigt".
Citera
2019-06-07, 10:03
  #2383
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det gör det inte.

1) Du, och förmodligen ingen annan heller, har koll på alla skäl till att kvinnor gör abort i Sverige.
2) Skälen till att en kvinna väljer abort kan lika mycket sitta hos en man, HAN vill inte ha barn och hotar med att skilja sig/ göra slut och hon vill inte/ kan inte uppfostra ett barn själv, alltså gör hon abort.
Är det då "kvinnligt" slarv, "oansvarighet" bla bla? Och aldrig någonsin "manligt"?

Det är likafullt bara kvinnor som blir gravida och beslutet åvilar enbart kvinnan - alldeles oavsett alla runt-omkring-förhållanden.

Citat:
Om man VET att man är sjuk ja.

Det är också något man som enskild har ansvar för att hålla koll på. Det är inte ett utslag av yppersta ansvarsfullhet att gå omkring och vara smittbärare, särskilt inte om det går att hålla reda på, och det gör det ofta.

Citat:
Och vad har jag skrivit nu 30 000 ggr?
tar man livet av ett BARN då man aborterar ett embryo på 7 veckor?
Hugger du ner en hel ek, bara för att du drar upp ett litet ekskott?

nä, just det.

Jag vill att människor som, av alla de skäl som nu finns, inte klarar, vill, kan, äger mentala förmågor, fysiska resurser, hälsa, ekonomi, what ever! inte ska tvingas föda fram barn till världen.
Barn som i sin tur sen ska lida, helt oskyldiga.
Mänskligt nystartat DNA är inget fånigt "heligt" nån gudom som prompt måste vördas. Det är celler stadda i utveckling. Fint så, men inte ett heligt skede som alla måste böja sig efter, lika lite som våra könsceller är det.

Svaret är Ja på båda frågorna. Tar man livet av barnet i moderlivet så blir det aldrig en färdig människa. Tar man livet av ekskottet så blir det aldrig en färdig ek. Så är det.

Citat:
Läste du: "verkar tro"?
Din syn på detta andas inte bara kletig sentimentalitet utan även en slags auktoritetstro....någon har någonstans påstått/ sagt/ tyckt något och denne/ denna/ det ska vi lyssna på utan att tänka själva, för så ÄÄÄÄR det bara.
Att det var ett gäng hattprydda gubbar, utan minsta insikt om hur mänskligt liv faktiskt blir till, utan minsta intresse av att tillvarata varken kvinnor eller barns intressen som på nått kyrkomöte X hundra år efter år 0, satt och totade ihop "konceptionsögonblickets" helighet, verkar betyda inget för dig.
För ohhh nej!!! här ska vi minsann INTE tänka själva.

Här uttrycker Du Dig en smula dunkelt. Menar Du att Du anser, i strid med biologisk sakkunskap, att människolivet inte börjar i konceptionsögonblicket? Det skulle förvåna mig om Du får medhåll av någon inom forskningen där, oavsett kön eller hattägarskap.

Citat:
Jag tycker du ska låta seriös forskning ta reda på vad orsakerna kan vara till detta, och sluta sitta och dikta upp att orsakerna är att svenska kvinnor skulle vara bland de mest oansvariga i västvärlden.
För den synen är inte bara rejält sunkig, det är också trams.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/

Stilig propagandaartikel. Den börjar som Du brukar göra, med att måla upp allt elände som finns i världen - vilket i allt väsentligt saknar bäring på Sverige - för att sedan förklara hur viktigt det är med fria aborter, utan att särskilt beröra baksidorna och de moraliska betänkligheterna. Men, hade de skrivit om det så hade de nog inte jobbat kvar vid Uppsala universitet heller.

Citat:
Nej, jag vill ha det som vi har det nu. Dvs i de fall du har dessa religiösa fundamentalister som av religiösa skäl INTE kan göra abort så är valet deras. Ingen ska tvingas till något val de inte vill.

Men! de ska ha ett val.

Denna möjlighet leder till MINST fall av vanvårdade barn. Som du kanske märkt så har Sverige mycket lite av sådant.
Gå till länder där kvinnor tvingas föda barn, fast de inte vill, har ens en susning av de resurser som krävs för att ta hand om ett eller flera barn, så får du upprepade fall av vanvård.


Men, du vill ju ha det så. Det är DU som står för tvånget här, inte jag.

Du målar allt tydligare in Dig i tvångsabort och tvångssteriliseringshörnet. Man får ha de åsikterna, så Du behöver egentligen inte skämmas.

Till och med i den av Dig länkade artikeln framgår att Sverige har ovanligt höga aborttal och i Finland måste det exempelvis finnas ett läkarbeslut före abort. Det kanske är så att redan med nuvarande inställning i Sverige så skulle litet mer av social kontroll kunna leda till att aborttalen sjunker påtagligt. Om jag förstod artikeln rätt så är aborter vanligare, särskilt upprepade, hos kvinnor som är mindre lämpade för att hantera den sexuella friheten. Kanske tvångs-p-stav skulle kunna roa Dig som tanke?
Citera
2019-06-07, 10:07
  #2384
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"gamla människor" ???

Ja. Är man 45 år så är man gammal nog att veta att man inte får ihop det med grannen - nersupen eller inte.

Citat:
Aha I see...så vi ska alla springa runt och rösta på ett samhälle som enkom är slimmat exakt efter våra egna beteenden? Sen får alla andra finns sina egna "lösningar"?

Jag har aldrig ställt till med en trafikolycka - Alltså! kan Sverige skita i alla lagar, arbeten, institutioner etc etc som sysslar med trafikolyckor. för det är inte MITT problem, kommer aldrig hända lilla MIG.

Jag har aldrig drabbats av cancer - alltså........

Jag är inte född till kvinna - Alltså.......

Så du tänker Uven?
Ja, det är just så du tänker.. ALLA ska bete sig, tänka, fungera precis som mig. För som Uven beter mig är RÄTT, alla andra beteenden är FEL och "oansvarigt".

Man kan orsaka en trafikolycka för att det är halt, eller drabbas av oväntade sjukdomar helt utan egen förskyllan - därför bl a betalar vi skatt. Hög skatt. Men det är i mig ingen som "råkar" ha sex med en annan människa, och sex innebär betydande risk för graviditet. Då måste man agera på ett ansvarsfullt sätt. Alla som ställer till det för sig kan inte komma till mig och förvänta sig att jag skall ha en lösning på problem som de själva skapat.
Citera
2019-06-07, 10:55
  #2385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är likafullt bara kvinnor som blir gravida och beslutet åvilar enbart kvinnan - alldeles oavsett alla runt-omkring-förhållanden.


Visst men precis som orsaken till aborten - ett samlag, inte bara är kvinnors ansvar eller "fel".
så är heller inte skälen till att man väljer en abort alltid kvinnans "fel" eller ansvar.
Ett barn kräver flera omsorgstagare. Det är nästan omöjligt för en ensam vuxen individ av arten Homo Sapiens att klara ett barn själv. Vi är flockdjur, vår "naturliga" beteende gällande reproduktion är att sköta den som grupp, är också så vi har organiserat vår reproduktion i en absolut majoritet av vår tid på detta klot. Inte att en ensam kvinna ska åläggas ensam skötsel av sitt/ sina barn 24/7 i 18 år, eller för den delen endast 2 individer.



Citat:
Det är också något man som enskild har ansvar för att hålla koll på. Det är inte ett utslag av yppersta ansvarsfullhet att gå omkring och vara smittbärare, särskilt inte om det går att hålla reda på, och det gör det ofta.

ja, men alltså, ingen behöver undvika ha sex baserat på ahhh!!! jag kan bli sjuk!! risken.
Lika lite som ingen behöver sluta äta, andas, gå ut, umgås med människor.



Citat:
Svaret är Ja på båda frågorna. Tar man livet av barnet i moderlivet så blir det aldrig en färdig människa. Tar man livet av ekskottet så blir det aldrig en färdig ek. Så är det.

Där finns inget BARN då man aborterar. Ett ekskott är ett ekskott, är ett ekskott och ingen stor EK.
En Ek är ett TRÄD och inget litet skott. det har lagt ner massa år redan på att utveckla sig, det har anskaffat sig massa funktioner det inte hade som litet skott, ex en trilljon löv. Såsom varandes just detta....ett TRÄD, har det ett TRÄD-värde, där och då. Detta värde finns dock inte som litet ekskott, eller litet frö, eller för den delen som nerhuggen ved.

ett embryo är ett embryo är ett embryo och inget BARN.

Klarar du tänka sakligt kring mänsklighet, Uven?


Citat:
Här uttrycker Du Dig en smula dunkelt. Menar Du att Du anser, i strid med biologisk sakkunskap, att människolivet inte börjar i konceptionsögonblicket? Det skulle förvåna mig om Du får medhåll av någon inom forskningen där, oavsett kön eller hattägarskap.

En mänsklig individ startar sin utveckling i konceptionsögonblicket. Visst...Men! detta behöver vi inte använda som underlag för abortpolitik. Det är snarast ett underlag för ex. religiösa, som ser på mänsklig biologisk utvecklign som nått "heligt", något givet av en Gud eller bla bla...

Vi övriga lite mer sakliga som baserar vårt tänkande och politik på mer pragmatism värderar andra saker.
ex. liv i meningen bärande på funktioner som ex nu medvetande/ hjärna/ sensoriska möjligheter.
konsekvenserna av nämna politik. ex nu födda människors rättigheter att få värdiga liv, och då pratar jag alltså både om kvinnor, födda barn, män OCH mänskligheten på denna planet.


Citat:
Stilig propagandaartikel. Den börjar som Du brukar göra, med att måla upp allt elände som finns i världen - vilket i allt väsentligt saknar bäring på Sverige - för att sedan förklara hur viktigt det är med fria aborter, utan att särskilt beröra baksidorna och de moraliska betänkligheterna. Men, hade de skrivit om det så hade de nog inte jobbat kvar vid Uppsala universitet heller.

Hur är det propaganda? det finns inget elände i världen menar du? Inga som helt data eller bevis för detta, utan det är enkom "propaganda"?
"moraliska betänkligheterna" vilka då? hmm? Moralen med att kvinnor minsann! ska tvingas?För tra-la-la!!! Det är kvinnor till för att tvingas mot sin vilja ? eller?
eller "moralen" av att så fort en mänsklig DNA kombination har uppstått i petriskålen/ äggledaren så bara MÅSTE den ges chansen att utvecklas vidare, oavsett resultatet, konsekvenserna, allt annat vore "omoraliskt"??
Vilken "moral" är detta Uven hmm? KAN det möjligen vara x antal gubbars i lustiga hattars uppfunna "moral"?


Citat:
Du målar allt tydligare in Dig i tvångsabort och tvångssteriliseringshörnet. Man får ha de åsikterna, så Du behöver egentligen inte skämmas.
¨

Nej det är du som kör med halmdockebygge.
Idéen om att TVINGA människor, är helt din.
Min idée bygger på valmöjligheter, i valmöjligheter återfinner du minst tvång.

Citat:
Till och med i den av Dig länkade artikeln framgår att Sverige har ovanligt höga aborttal och i Finland måste det exempelvis finnas ett läkarbeslut före abort. Det kanske är så att redan med nuvarande inställning i Sverige så skulle litet mer av social kontroll kunna leda till att aborttalen sjunker påtagligt. Om jag förstod artikeln rätt så är aborter vanligare, särskilt upprepade, hos kvinnor som är mindre lämpade för att hantera den sexuella friheten. Kanske tvångs-p-stav skulle kunna roa Dig som tanke?

Jepp, men står det att skälen till dessa rel. "höga aborttal" beror på att svenska kvinnor är så "Omoraliska", "Oansvariga" "Slarviga"??? Frö det är vad DU påstår, inte vad div. forskning i saken, den som nu finns, kommer fram till.
Och det var frågan.

Att det måste finnas ett läkarbeslut i Finland, förklarar ju deras då rel. låga aborttal.
Så redan där har du ett svar på din fråga.

Sveriges rel. höga aborttal kan bero på att vi har en väldigt Fri abortlag här. Dvs fler kvinnor som vill/ behöver göra en abort får den möjligheten, kontra Finland, där ev. fler föder mot sin egentliga vilja.

ja visst. sätt in den i män, som omväxling...

Vi kör på den tycker jag... TVINGA alla män i fertil ålder att operera in P-stav, annars får de inte ha sex. Alla som inte kan, inte men ändå upptäcks ha sex ska STRAFFAS!!!!

HA HA!!!

du kan finna på ett lämpligt straff Uven, det är liksom ditt "gebit".
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-06-07 kl. 10:58.
Citera
2019-06-07, 11:10
  #2386
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jepp, och de flesta av dessa är antingen gravt indoktrinerade i religion och/ eller outbildade/ okunniga, de har alltså ursäkter för sina åsikter. Det har inte du och Uven.
Så vilka är dina "ursäkter" för att du har dina åsikter? Är det så svårt för dig att acceptera att alla inte tycker som du?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det finns betydligt värre saker, och som jag också direkt skulle begära skilsmässa för, än att min partner råkar bli full och ha fyllesex med någon annan.

ex. att han utövar våld/ är pedofil, är elak, vanvårdar djur eller barn, eller blir sektmedlem eller typ får extremhöger/ konservativa åsikter...

DÄR några reella skäl att direkt kräva skilsmässa, för de sakerna kan jag inte leva med, att han stuckit in sin snopp i en annan kvinna för att han var full,,,,well det kan jag faktiskt uthärda.

men jag är nu också en rätt pragmatisk själ.
Så det är pragmatiskt att förlåta en man, som har fyllesex med grannfrun och gör henne med barn? Du lever då i en konstig värld...
Citera
2019-06-07, 11:19
  #2387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja. Är man 45 år så är man gammal nog att veta att man inte får ihop det med grannen - nersupen eller inte.



Man kan orsaka en trafikolycka för att det är halt, eller drabbas av oväntade sjukdomar helt utan egen förskyllan - därför bl a betalar vi skatt. Hög skatt. Men det är i mig ingen som "råkar" ha sex med en annan människa, och sex innebär betydande risk för graviditet. Då måste man agera på ett ansvarsfullt sätt. Alla som ställer till det för sig kan inte komma till mig och förvänta sig att jag skall ha en lösning på problem som de själva skapat.

Jepp och man kan orsaka en oönskad graviditet för att kondomen brast, P-pillret glömdes eller spyddes upp, man räknade fel, ens partner ljög om användandet av preventivmedel, man är ung och dum, kär, kåt, man tvingas, övertalas, våldtas etc etc.
orsakerna bakom oönskade graviditeter är många, och delas av BÅDA könen.

Och därför betalar vi skatt. För att BÅDA könen, samt samhä'llet i stort ska slippa belastas med en massa barn som ingen vill ha , eller kan ta hand om på det sätt som nu barn förtjänar att tas om hand.

Vill man ha ett samhälle som fungerar optimalt, så måste man ha aborträtt. Punkt.
För nej, vi kan inte hindra människor från att ha sex, hur mycket sexualundervisning eller "moral!!!" vi än brer på med, vi kan inte hindra människan från att göra misstag, vi kan inte hindra mänsklig reproduktiv funktion om preventivmedlet inte funkar som det ska, vi kan inte hindra människan från sina absoluta nödvändiga behov som små barn. Vi kan inte hindra människan att mentalt ex, reagera som hon nu gör mot kassa livsvillkor, eländiga, kärlekslösa barndomar ex.
Alla dessa saker är FAKTA kring mänskligt beteende, som vi har lång erfarenhet av och måste ta i beaktande då vi bestämmer vår politik i samhället.

Vill man ha en trädgård som fungerar / ser ut som man nu vill, så måste man då och då rycka upp skott. Om man inte vill ha en ek precis utanför köksdörren eller björnlokor runt lekplatsen.
Att tillåta ett ekskott att växa upp 20 cm från en husgrund är dessutom taskigt mot denna framtida ek, vilket den faktiskt inte förtjänar, alltså rycker vi upp skottet och förhindrar därmed dess utveckling mot stadiet: träd.

As simple as that.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-06-07 kl. 11:36.
Citera
2019-06-07, 11:29
  #2388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så vilka är dina "ursäkter" för att du har dina åsikter? Är det så svårt för dig att acceptera att alla inte tycker som du?


Så det är pragmatiskt att förlåta en man, som har fyllesex med grannfrun och gör henne med barn? Du lever då i en konstig värld...


Jag har mycket svårt acceptera: dumhet, oförmåga tänka logiskt/ sakligt, oförmåga ta in fakta, oförmåga tycka att även kvinnor ska ha rättigheter i sina liv ex. ja.


Min åsikt kring rätten till fri aborträtt behvöer inga "ursäkter", då den åsikten bygger på saklighet och inte nån sentimental idé kring "heligheten" i konceptionsögonblicket.

Pragmatisk betyder att man just förhåller sig sakligt till sin omvärld.
Och ja det är nu rätt sakligt att förstå att människan är en sexuell varelse, att då hon blir mycket full då och då begår rena dumheter hon inte skulle gjort om hon just inte var full och förlorat sitt omdöme.

Det är också rätt "sakligt" att ta hänsyn till att sex med en annan person, faktiskt inte är speciellt skadligt, om du nu inte väljer att göra det till det, eller där inte finns skäl anta att det faktiskt kan leda till något skadligt.
Så hade jag haft ett redan från början mycket dåligt förhållande till en äkta man, han gjort detta innan, regelbundet, han inte verkar förstå att han gjort nått dumt, inte ber mig om ursäkt ex. så då kanske det finns dessa skäl att se otrohet som direkt hotande av ett förhållande.

men om vi har det jättebra, han ber om ursäkt, vi kan vädra hela problematiken, jag får sura i den tid jag nu behöver sura...och om jag nu är en person som inte gör detta till en jättegrej...så varför skulle jag inte kunna förlåta honom?


2019, så är mänsklig sexualitet inte speciellt farligt....just pga fri aborträtt, preventivmedel, faderskapstester, att vi klarar av försörja barn, kvinnors rättigheter, den sexuella revolutionen, kunskap kringsexualitet etc etc.

1700 däremot så kunde det vara en katastrof.

Att inse ovan är just pragmatik.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-06-07 kl. 11:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in