2019-06-02, 06:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Damlandslaget undviker alla diskussioner om homosexualitet. Det har sipprat fram i folkmedvetandet ändå. Faktum är att en väldigt stor andel spelare på elitnivå är lesbiska. Däremot inte på juniornivå, så dom bästa spelarna som sållas fram är påfallande ofta lesbiska. Någon sportreporter kanske borde fråga spelarna själva vad det kan bero på.

Själv tror jag att själva sporten är en manlig sport i större utsträckning än andra sporter. Dom flesta kvinnor, och många män är inte intresserade av taktiksnacket, det tilltalar män i större utsträckning än kvinnor.
Jag tycker det är egentligen konstigt att detta inte lyfts fram..som något positivt då. Då skulle dom kunna vara mångfaldens verkliga förebilder. Det som är så himla positivt i dagens (medie-)Sverige. Men det görs uppenbarligen inte.
Citera
2019-06-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Mer på gnälltemat. Det gnälls nu om hur korkade FIFA är som lagt många stora finaler samma dag 7 juli. Finalen i Dam-VM krockar alltså med finlerna för både Gold Cup och Copa America.

"Hur tänker dom?.. om dom tänker alls", är ett exempel på kritik (läs: gnäll).

Men vänta lite nu.. krockar verkligen finalen i Dam-VM med de båda finalerna västerut? Nej, givetvis inte. Finalerna västerut spelas ju såklart senare pga tidsskillnaden och finalen i Dam-VM får extra bra uppmärksamhet då den nu bakas in marknadsföringsmässigt i en gigantisk finaldag med flera finaler efter varandra. Finalen i Dam-VM är först ut och kommer locka extra intresse just för att den spelas samma dag som de andra finalerna. Lite som uppvärmning eller om man jämför med musik så har dom fått möjligheten att agera förband till större artister, vilket givetvis är mer eftertraktat än att med en egen turné locka folk.

"Den stora finaldagen" är ju perfekt marknadsföring för damerna, men det förstår dom inte.

Så till "damstjärnorna" som gnäller kan man bara säga: "Hur tänker ni?.. om ni tänker alls".

Om jag inte gillat damfotboll hade jag ändå sett finalen av dam-VM då jag har noll och intet intresse av att se varken Gold cup eller copa America. De turneringar jag har intresse av spelas i Europa eller är VM.

Vore bra om vårt damlandslag satsade mer på att vara bra fotbollsspelare än bra aktivister.
Citera
2019-06-02, 14:25
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om jag inte gillat damfotboll hade jag ändå sett finalen av dam-VM då jag har noll och intet intresse av att se varken Gold cup eller copa America. De turneringar jag har intresse av spelas i Europa eller är VM.

Vore bra om vårt damlandslag satsade mer på att vara bra fotbollsspelare än bra aktivister.
Sen undrar jag om det inte är mycket media som driver dom till detta..ställer ledande frågor osv..? Det är ju sällan reportagen handlar om sporten utan mer hur orättvist allt är. Det är ju inget som ökar intresset precis...Hade det fokuserats på det sportsliga hade varit större chans att öka intresset och därmed pengarna.

Samtidigt..Självklart ska spelarna inte vara så lättledda och naiva..när dom jamsar med media. Så visst har dom sig själva att skylla med.
Citera
2019-06-02, 19:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Damlandslaget undviker alla diskussioner om homosexualitet. Det har sipprat fram i folkmedvetandet ändå. Faktum är att en väldigt stor andel spelare på elitnivå är lesbiska. Däremot inte på juniornivå, så dom bästa spelarna som sållas fram är påfallande ofta lesbiska. Någon sportreporter kanske borde fråga spelarna själva vad det kan bero på.

Själv tror jag att själva sporten är en manlig sport i större utsträckning än andra sporter. Dom flesta kvinnor, och många män är inte intresserade av taktiksnacket, det tilltalar män i större utsträckning än kvinnor.

Undrar hur länge den sportreporter fick ha kvar sitt jobb Detta har blivit en tabufråga. Det skulle givet vara intressant om det finns någon specifik anledning. Efter hästsporten så är det fotboll som aktiverar mest unga flickor men när det kommer till eliten så ser det ut så här med en extremt snedvriden verklighet än vad det är i samhället i stort. Mer ovanligt med att en spelare är en hetero medan om det skulle vara i samhället som stort skulle en trupp på 25 kanske innehålla ett par stycken som var lesbiska.

Vad detta beror på (och svenska eliten inom damfotboll är inte unik i detta) skulle ju vara intressant att belysa. Men som sagt tabu. Det surrades lite om att det inom just eliten finns en omvänd diskriminering. Asllani som är hetero antydde något åt det hållet varför hon blev bänkad så ofta när Pia Sundhage styrde. Även såklart inte genom att säga det rakt ut.

Förstår inte varför frågan heller är så tabu. Det skulle vara lika intressant att fråga sig om ett herrlandslag bestod av nästan bara bögar.
Citera
2019-06-02, 19:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Sen undrar jag om det inte är mycket media som driver dom till detta..ställer ledande frågor osv..? Det är ju sällan reportagen handlar om sporten utan mer hur orättvist allt är. Det är ju inget som ökar intresset precis...Hade det fokuserats på det sportsliga hade varit större chans att öka intresset och därmed pengarna.

Samtidigt..Självklart ska spelarna inte vara så lättledda och naiva..när dom jamsar med media. Så visst har dom sig själva att skylla med.

Såklart det är media som har en agenda. De har ju valt just damfotbollen som ska lyftas fram. Sett till vad Asllani får för fråga av journalister mest är om hon har en pojkvän. Hur kändes det exakt när du kom till PSG och såg Zlatan i sin Ferrari köra bort till sin lyxvilla medan du fick ta taxi till en etta i Paris slumområden? Hur kändes det exakt?! Blir du inte arg? Kan du se riktigt arg ut här på bild? osv. De får frågor om detta om dels sexualiteten (utan att någon reporter vågar gå in på djupet) samt hur det känns när sådana som Zlatan tjänar miljoner.
Citera
2019-06-02, 19:53
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Såklart det är media som har en agenda. De har ju valt just damfotbollen som ska lyftas fram. Sett till vad Asllani får för fråga av journalister mest är om hon har en pojkvän. Hur kändes det exakt när du kom till PSG och såg Zlatan i sin Ferrari köra bort till sin lyxvilla medan du fick ta taxi till en etta i Paris slumområden? Hur kändes det exakt?! Blir du inte arg? Kan du se riktigt arg ut här på bild? osv. De får frågor om detta om dels sexualiteten (utan att någon reporter vågar gå in på djupet) samt hur det känns när sådana som Zlatan tjänar miljoner.
Ja..Det är ju media som är skyldiga till att det inte går framåt. Mesta av den relativt stora uppmärksamheten damfotbollen får är rena björntjänsterna.

Media ser ju att detta är det enda som säljer vad gäller damfotboll..iaf direkt i det korta perspektivet. Inget verkar ju ha någon vettig plan för damfotbollen ska bli intressant som sport på längre sikt.
Citera
2019-06-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Det är ju media som är skyldiga till att det inte går framåt. Mesta av den relativt stora uppmärksamheten damfotbollen får är rena björntjänsterna.

Media ser ju att detta är det enda som säljer vad gäller damfotboll..iaf direkt i det korta perspektivet. Inget verkar ju ha någon vettig plan för damfotbollen ska bli intressant som sport på längre sikt.

Har skrivit det flera ggr innan i tråden och upprepar det igen. Uppmärksamma och marknadsför Vittsjö. Jag är runt på mängder av arenor och påstår absolut att en match i Vittsjö är bästa fotbollsupplevelsen man kan få i Sverige idag, herrfotboll inräknad. Perfekt arrangemang, engagerad publik, engagerade frivilliga, tufft spel i högt tempo. Vackert belägen arena. Noll fokus på feminism och orättvisor. Fokus på laget, spelarna, gemenskapen, fotbollen.
Alla seriösa klubbar borde göra en studieresa till Vittsjö för att hämta inspiration, och framförallt borde damfotbollen marknadsföras med Vittsjö som föredöme. Är förstås möjligt det är lika bra i Piteå, Eskilstuna och ett par andra ställen. Göteborg är också bra.
Det är BARA damlandslaget och riksmedia som verkar fokusera på feminism etc. I damallsvenskan förekommer inte alls den mentaliteten, men de som aldrig besökt en match får aldrig se verkligheten. Är f-n tragiskt.
Citera
2019-06-06, 20:37
Medlem
Pillenfilles avatar
Nu har statsministern gett sig in i debatten!

Ska Svenska fotbollförbundet betala ut lika mycket i ersättning till kvinnliga som manliga landslagsspelare?

Givetvis, tycker Stefan Löfven.

– Vi måste komma till en situation där det är lika betalt, säger statsministern till TT.

"Jag vet också hur oerhört felaktig och sned fördelningen är på pengar från exempelvis Uefa och Fifa där männen får, tror jag, över 90 procent av de medel som man har och det är fullständigt fel. Vi måste komma till en situation där det är lika betalt."

Även kränkta "hatbrottsoffret" Jimmy Durmaz har uttalat sig om varför han avstår sin EM-kvalbonus:

"Jämställdhet är viktigt på alla plan, även inom fotbollen. Det är därför jag gör detta", sade landslagsspelaren till SVT.

https://www.dn.se/sport/stefan-lofve...ed-fordelning/

Helt övertygad om att om uppsnacket i morgon kväll på TV4/Cmore kommer att handla mer om dam-VM än själva matchen i fråga. Nämligen EM-kvalmatchen mot Malta.
Citera
2019-06-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Nu har statsministern gett sig in i debatten!

Ska Svenska fotbollförbundet betala ut lika mycket i ersättning till kvinnliga som manliga landslagsspelare?

Givetvis, tycker Stefan Löfven.

– Vi måste komma till en situation där det är lika betalt, säger statsministern till TT.

"Jag vet också hur oerhört felaktig och sned fördelningen är på pengar från exempelvis Uefa och Fifa där männen får, tror jag, över 90 procent av de medel som man har och det är fullständigt fel. Vi måste komma till en situation där det är lika betalt."

Även kränkta "hatbrottsoffret" Jimmy Durmaz har uttalat sig om varför han avstår sin EM-kvalbonus:

"Jämställdhet är viktigt på alla plan, även inom fotbollen. Det är därför jag gör detta", sade landslagsspelaren till SVT.

https://www.dn.se/sport/stefan-lofve...ed-fordelning/

Helt övertygad om att om uppsnacket i morgon kväll på TV4/Cmore kommer att handla mer om dam-VM än själva matchen i fråga. Nämligen EM-kvalmatchen mot Malta.

Är det inte totalförbud för politiker att lägga sig i fotbollen? Men visst.. stänger FIFA av Sverige både när det gäller damer och herrar så får dom ju samma ersättning, dvs noll.

Löfven skall absolut undvika att uttala sig, helt enkelt. Sedan kan jag väl hålla med om att ersättningen från förbundet kan vara i princip lika för damer och herrar som representerar Sverige. Grundersättningen för båda skall vara som vanlig knegarlön plus traktamente, minus gratiskäk. Att spela för Sverige skall vara en ära och inget man skall tjäna pengar på. Men Löfven skall/får inte lägga sig i den diskussionen.
Citera
2019-06-06, 22:12
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är det inte totalförbud för politiker att lägga sig i fotbollen? Men visst.. stänger FIFA av Sverige både när det gäller damer och herrar så får dom ju samma ersättning, dvs noll.

Löfven skall absolut undvika att uttala sig, helt enkelt. Sedan kan jag väl hålla med om att ersättningen från förbundet kan vara i princip lika för damer och herrar som representerar Sverige. Grundersättningen för båda skall vara som vanlig knegarlön plus traktamente, minus gratiskäk. Att spela för Sverige skall vara en ära och inget man skall tjäna pengar på. Men Löfven skall/får inte lägga sig i den diskussionen.

Man gör väl undantag för ultrakomformister
Citera
2019-06-06, 22:53
Medlem
Hunden007s avatar
bara jag som inte fattar varför det får ens ersättning?

jag menar tror majoriten av damerna tjänar mer pengar än oss. så sticker i ögonen i mig att man gnäller på sånt för ett gäller respentera sitt land.

dock slår ingen Ada hegerberg alltså va är det för fel på henne?
Citera
2019-06-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
bara jag som inte fattar varför det får ens ersättning?

jag menar tror majoriten av damerna tjänar mer pengar än oss. så sticker i ögonen i mig att man gnäller på sånt för ett gäller respentera sitt land.

dock slår ingen Ada hegerberg alltså va är det för fel på henne?

Ersättning pga att de arbetar för SvFF när de är samlade. Reklam, intervjuer etc. De måste ställa upp på vissa saker pga avtal etc. Hade varit knepigt att tvinga dom att göra det gratis. I några fall kan det även handla om ersättning för förlorad arbetsinkomst från annat håll.
I individuella sporter löser man väl oftast sånt med träningsbidrag etc, dvs där är man indirekt anställd av förbundet hela säsongen. Så även t ex en skidåkare får ersättning för ett VM, men lösningarna är olika. Så inga konstigheter med en grundersättning.
Men bonusar för prestationer måste självklart bygga på intäkter till förbundet för specifikt mästerskap. Lika stor procent av intjänad slant, oavsett herr eller dam. Dvs jämnställt och rättvist. Tjänar SvFF 10 mille på herr-VM så kanske varje spelare kan få 10k i bonus. Tjänar SvFF 100 mille på dam-VM så får spelarna lika mycket, dvs 100k i bonus. Eller vice versa herr/dam. Rättvisa bonusar, alltså. Inga konstigheter, förutom för media, "damstjärnorna" och den där Hegerberg. (Sedan kan man förstås diskutera om bonusar ens skall förekomma, och att alla pengar istället borde gå till gräsrotsfotbollen istället, men det är väl kanske en annan tråd än denna)
Senast redigerad av Burkgurka 2019-06-06 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in