2007-06-01, 23:41
Medlem
Florerar säkert några trådar liknande denna på FB redan. Men har inte lyckats söka till mig några och vill därför lufta ämnet lite.

Tänker på alla dessa så kallade politiskt korrekta människorna i diverse medier som påstår att damfotbollen borde få mer utrymme och dittan och dattan. Ja ni vet säkert vilka jag menar.

Alla dessa människorna förespråkar, allt som oftast, jämnställdheten och menar på att om männen har si och så bra löner ska minsann damerna ha minst lika mycket.

Då är bara frågan vem/vad det är som är jämnställt? Jag menar, de bästa damspelarna i världen (Marta,Hanna Ljungberg, Birgit Prinz m.fl.) skulle ju på sin höjd ta en tröja i en division 6-klubb för herrar. Vilka div. 6 spelare har en lön som Marta och co (d.v.s. 20-40 k/månaden och andra förmåner) och får lika mycket mediaplats som dessa?

Svaret är naturligtvis ingen och därför finns det ett antal funderingar jag har kring frågan.

Om man nu ska kalla det diskrimineringen, vilket vissa gör, vem/vilka är det i sådana fall som är drabbade?

Mitt svar på just den frågan är i de exemplen som jag precis presenterat är de killarna som är "stjärnor" i division 6 eftersom de är lika duktiga (i vissa fall bättre) än damstjärnorna som i sin tur har en resonlig lön och är förhållandevis mediaexponerade.

Jag säger inte att man ska ändra systemet som just nu finns. Eftersom kvinnors fysiska nivå är sämre än män så är det självfallet omöjligt för dem att konkurrera. Men att de som sitter i diverse sammanhang och gnäller över kvinnornas dåliga löner och mediautrymme ska ta sig en funderare.

Eftersom dessa "gnällspikar", som jag tidigare nämnt, förespråkar jämnställdheten så motsäger ju de sig själva eftersom om man haft ett fotbollssytem som helt bortsåg det faktum vilket kön man är av och helt såg till fotbollsskicklighet så skulle inte en enda damspelare ha en lön att tala om eller ens bli omskrivna i media(utifall att det inte handlar om något annat än hur duktig du är) och därav göra möjligheterna för damspelare ännu sämre.

Som sagt det här är inget vanligt gnäll om att damfotboll inte borde existera utan vänder sig mer till de som gnäller på damfotbollens dåliga status och ruttna löner.

Till sist, jag menar förstås inte att en division 6 spelare ska ha samma lön och samma mediautrymme som de bästa damspelarna utan exemplena visar bara på hur det skulle se ut i praktiken om de s.k. kritikerna till damfotbollens "orättvisor" som förespråkar jämställdheten fick som de ville.
Citera
2007-06-01, 23:46
Medlem
Whattabas avatar
Kanalerna har insett att det är lönsamt att sända och föra damfotboll högre upp på agendan. Det finns ingen rangordning på redaktionen där högst kvalité får mest sändningstid. Uppenbarligen är folk intresserade av damfotboll. Det kanske inte motsvarar det utrymme sporten får men det vi lever inte i ett kommunistiskt land så än så länge får du leva med att media visar vad de vill.
Citera
2007-06-01, 23:47
Medlem
Det roliga är att det verkligen är sant angående nivån ( div 6). Fast med tanke på att pojkar 15 piskade Umeå så betvivlar jag ändå lite
Citera
2007-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Kanalerna har insett att det är lönsamt att sända och föra damfotboll högre upp på agendan. Det finns ingen rangordning på redaktionen där högst kvalité får mest sändningstid. Uppenbarligen är folk intresserade av damfotboll. Det kanske inte motsvarar det utrymme sporten får men det vi lever inte i ett kommunistiskt land så än så länge får du leva med att media visar vad de vill.

Du verkar inte läsa vad jag skriver. Håller med dig, damfotbollen har all rätt att bli etablerad och finns det intresse finns inget fel i det hela.

Kritiserar kritikerna som påstår att damfotboll får för lite utrymme och det är diskriminering och icke jämställt att damer får sämre löner och mindre utrymme.
Citera
2007-06-01, 23:52
Medlem
Hur kan damfotbollen ha höga tittarsiffror? Med tanke på de låga publiksiffrorna och skitfotbollen borde det ligga i botten.
Citera
2007-06-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den_gule
Det roliga är att det verkligen är sant angående nivån ( div 6). Fast med tanke på att pojkar 15 piskade Umeå så betvivlar jag ändå lite

Jag vet, har själv som 14 årig pojke slagit Malmö FF:s damlag men ville ge en ungefärlig jämförelse och då såg jag division 6 som ett bra exempel.
Citera
2007-06-02, 02:08
Medlem
Bokhyllan Billys avatar
Lönerna beror till stor del på sponsorer och publikintäkter.
Eftersom Umeå IK tidigare hade skapligt mycket publik och många sponsorer kunde man också betala höga löner, sett till damfotbollen dvs. (Vilket gjort att man kunde värva exempelvis Marta)
Jag skulle gissa att det damallsvenska publiksnittet är större än herrarnas Div6.
Mer publik -> Mer publikintäkter
Mer publik -> Mer sponsorer (och/eller högre sponsringssummor från befintliga sponsorer) -> Mer sponsorintäkter
Mer intäkter -> Högre omsättning
Högre omsättning -> Kan placeras på exempelvis spelarlöner

Sedan ska de givetvis inte klaga på lägre löner.
I Allsvenskan har sju lag över 10000 i snitt, rekordet i DAS, är 8500 om jag inte minns fel, och då var en stor del fribiljetter.
Ser man till fjolåret hade åtta superettalag bättre publiksnitt än bästa damallsvenska lag, Umeå.
Tvåan i damallsvenska publikligan hade bara högre snitt än tre superettalag.
Publikmässigt ligger DAS på ugnefär samma nivå som Div1-lagen och därför bör damlönerna egentligen inte ligga på en högre nivå än Div1-spelarnas löner.
Jag har ingen större koll på vad Div1-spelare tjänar, men jag tror inte att speciellt många kan leva på fotbollen direkt om man säger så, även om det säkert finns några heltidsproffs.
Ugnefär som i DAS och därför kan vi säga att lönenivån är rätt oavsett vad feministerna säger.

Det dummaste argumentet som finns är att ta upp superstjärnornas löner, som Ronaldinho.
Men visst, den dagen Umeå drar över 70000 åskådare på sina matcher med högt biljettpris & har feta TV-avtal över hela världen kommer nog också Marta & Co tjäna riktigt stora pengar. =)
Citera
2007-06-02, 07:00
Medlem
manwhor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan Billy
Eftersom Umeå IK tidigare hade skapligt mycket publik och många sponsorer kunde man också betala höga löner, sett till damfotbollen dvs. (Vilket gjort att man kunde värva exempelvis Marta)
Jag skulle gissa att det damallsvenska publiksnittet är större än herrarnas Div6.
Mer publik -> Mer sponsorer (och/eller högre sponsringssummor från befintliga sponsorer) -> Mer sponsorintäkter

I Allsvenskan har sju lag över 10000 i snitt, rekordet i DAS, är 8500 om jag inte minns fel, och då var en stor del fribiljetter.
Ser man till fjolåret hade åtta superettalag bättre publiksnitt än bästa damallsvenska lag, Umeå.
Publikmässigt ligger DAS på ugnefär samma nivå som Div1-lagen och därför bör damlönerna egentligen inte ligga på en högre nivå än Div1-spelarnas löner.
Jag har ingen större koll på vad Div1-spelare tjänar, men jag tror inte att speciellt många kan leva på fotbollen direkt om man säger så, även om det säkert finns några heltidsproffs.
Ugnefär som i DAS och därför kan vi säga att lönenivån är rätt oavsett vad feministerna säger.

Det dummaste argumentet som finns är att ta upp superstjärnornas löner, som Ronaldinho.
Men visst, den dagen Umeå drar över 70000 åskådare på sina matcher med högt biljettpris & har feta TV-avtal över hela världen kommer nog också Marta & Co tjäna riktigt stora pengar. =)

Varför ens försöka säga det bättre??
Helt klockrent inlägg
Citera
2007-06-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan Billy

Är det ingen som förstår? Eftersom precis som du säger att damerna har bättre publik och sponsorintäkter så är det en självklarhet att de har bättre löner än division 6 spelare.

Jag säger det än en gång, jag menar de som klagar på att det inte är jämställt nog eftersom damerna har sämre löner och plats i media än herrarna. Skriver t.o.m. i min tråd att jag tar upp division 6 spelaren som ett exempel på hur det skulle se ut om det var helt jämställt på det skicklighetsmässiga planet.

Förstår om du varit helt tappad bakom spisen vilket du inte verkar. Men läs gärna igenom exakt vad jag skriver innan du kommer med argumentationer om vad jag säger.
Citera
2007-06-02, 18:05
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba

Snarare tvärtom?
VM-finalen hade bra många tittare. Men i Damallsvenskan har TV4 gått på en nit.
Citera
2007-06-02, 18:07
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Snarare tvärtom?
VM-finalen hade bra många tittare. Men i Damallsvenskan har TV4 gått på en nit.

Tv4 dominerar fett just i detta nu med sin damfotboll. Presskonferens live efter den heta matchen mellan GBG och DIF.
Citera
2007-06-02, 18:21
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Tv4 dominerar fett just i detta nu med sin damfotboll. Presskonferens live efter den heta matchen mellan GBG och DIF.

Ja, men det är inte lönsamt för TV4. De grinar nog illa över deras långa TV-avtal med Damallsvenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in