2007-06-01, 23:41
Medlem
Florerar skert ngra trdar liknande denna p FB redan. Men har inte lyckats ska till mig ngra och vill drfr lufta mnet lite.

Tnker p alla dessa s kallade politiskt korrekta mnniskorna i diverse medier som pstr att damfotbollen borde f mer utrymme och dittan och dattan. Ja ni vet skert vilka jag menar.

Alla dessa mnniskorna fresprkar, allt som oftast, jmnstlldheten och menar p att om mnnen har si och s bra lner ska minsann damerna ha minst lika mycket.

D r bara frgan vem/vad det r som r jmnstllt? Jag menar, de bsta damspelarna i vrlden (Marta,Hanna Ljungberg, Birgit Prinz m.fl.) skulle ju p sin hjd ta en trja i en division 6-klubb fr herrar. Vilka div. 6 spelare har en ln som Marta och co (d.v.s. 20-40 k/mnaden och andra frmner) och fr lika mycket mediaplats som dessa?

Svaret r naturligtvis ingen och drfr finns det ett antal funderingar jag har kring frgan.

Om man nu ska kalla det diskrimineringen, vilket vissa gr, vem/vilka r det i sdana fall som r drabbade?

Mitt svar p just den frgan r i de exemplen som jag precis presenterat r de killarna som r "stjrnor" i division 6 eftersom de r lika duktiga (i vissa fall bttre) n damstjrnorna som i sin tur har en resonlig ln och r frhllandevis mediaexponerade.

Jag sger inte att man ska ndra systemet som just nu finns. Eftersom kvinnors fysiska niv r smre n mn s r det sjlvfallet omjligt fr dem att konkurrera. Men att de som sitter i diverse sammanhang och gnller ver kvinnornas dliga lner och mediautrymme ska ta sig en funderare.

Eftersom dessa "gnllspikar", som jag tidigare nmnt, fresprkar jmnstlldheten s motsger ju de sig sjlva eftersom om man haft ett fotbollssytem som helt bortsg det faktum vilket kn man r av och helt sg till fotbollsskicklighet s skulle inte en enda damspelare ha en ln att tala om eller ens bli omskrivna i media(utifall att det inte handlar om ngot annat n hur duktig du r) och drav gra mjligheterna fr damspelare nnu smre.

Som sagt det hr r inget vanligt gnll om att damfotboll inte borde existera utan vnder sig mer till de som gnller p damfotbollens dliga status och ruttna lner.

Till sist, jag menar frsts inte att en division 6 spelare ska ha samma ln och samma mediautrymme som de bsta damspelarna utan exemplena visar bara p hur det skulle se ut i praktiken om de s.k. kritikerna till damfotbollens "orttvisor" som fresprkar jmstlldheten fick som de ville.
Citera
2007-06-01, 23:46
Medlem
Whattabas avatar
Kanalerna har insett att det r lnsamt att snda och fra damfotboll hgre upp p agendan. Det finns ingen rangordning p redaktionen dr hgst kvalit fr mest sndningstid. Uppenbarligen r folk intresserade av damfotboll. Det kanske inte motsvarar det utrymme sporten fr men det vi lever inte i ett kommunistiskt land s n s lnge fr du leva med att media visar vad de vill.
Citera
2007-06-01, 23:47
Medlem
Det roliga r att det verkligen r sant angende nivn ( div 6). Fast med tanke p att pojkar 15 piskade Ume s betvivlar jag nd lite
Citera
2007-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Kanalerna har insett att det r lnsamt att snda och fra damfotboll hgre upp p agendan. Det finns ingen rangordning p redaktionen dr hgst kvalit fr mest sndningstid. Uppenbarligen r folk intresserade av damfotboll. Det kanske inte motsvarar det utrymme sporten fr men det vi lever inte i ett kommunistiskt land s n s lnge fr du leva med att media visar vad de vill.

Du verkar inte lsa vad jag skriver. Hller med dig, damfotbollen har all rtt att bli etablerad och finns det intresse finns inget fel i det hela.

Kritiserar kritikerna som pstr att damfotboll fr fr lite utrymme och det r diskriminering och icke jmstllt att damer fr smre lner och mindre utrymme.
Citera
2007-06-01, 23:52
Medlem
Hur kan damfotbollen ha hga tittarsiffror? Med tanke p de lga publiksiffrorna och skitfotbollen borde det ligga i botten.
Citera
2007-06-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den_gule
Det roliga r att det verkligen r sant angende nivn ( div 6). Fast med tanke p att pojkar 15 piskade Ume s betvivlar jag nd lite

Jag vet, har sjlv som 14 rig pojke slagit Malm FF:s damlag men ville ge en ungefrlig jmfrelse och d sg jag division 6 som ett bra exempel.
Citera
2007-06-02, 02:08
Medlem
Bokhyllan Billys avatar
Lnerna beror till stor del p sponsorer och publikintkter.
Eftersom Ume IK tidigare hade skapligt mycket publik och mnga sponsorer kunde man ocks betala hga lner, sett till damfotbollen dvs. (Vilket gjort att man kunde vrva exempelvis Marta)
Jag skulle gissa att det damallsvenska publiksnittet r strre n herrarnas Div6.
Mer publik -> Mer publikintkter
Mer publik -> Mer sponsorer (och/eller hgre sponsringssummor frn befintliga sponsorer) -> Mer sponsorintkter
Mer intkter -> Hgre omsttning
Hgre omsttning -> Kan placeras p exempelvis spelarlner

Sedan ska de givetvis inte klaga p lgre lner.
I Allsvenskan har sju lag ver 10000 i snitt, rekordet i DAS, r 8500 om jag inte minns fel, och d var en stor del fribiljetter.
Ser man till fjolret hade tta superettalag bttre publiksnitt n bsta damallsvenska lag, Ume.
Tvan i damallsvenska publikligan hade bara hgre snitt n tre superettalag.
Publikmssigt ligger DAS p ugnefr samma niv som Div1-lagen och drfr br damlnerna egentligen inte ligga p en hgre niv n Div1-spelarnas lner.
Jag har ingen strre koll p vad Div1-spelare tjnar, men jag tror inte att speciellt mnga kan leva p fotbollen direkt om man sger s, ven om det skert finns ngra heltidsproffs.
Ugnefr som i DAS och drfr kan vi sga att lnenivn r rtt oavsett vad feministerna sger.

Det dummaste argumentet som finns r att ta upp superstjrnornas lner, som Ronaldinho.
Men visst, den dagen Ume drar ver 70000 skdare p sina matcher med hgt biljettpris & har feta TV-avtal ver hela vrlden kommer nog ocks Marta & Co tjna riktigt stora pengar. =)
Citera
2007-06-02, 07:00
Medlem
manwhor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan Billy
Eftersom Ume IK tidigare hade skapligt mycket publik och mnga sponsorer kunde man ocks betala hga lner, sett till damfotbollen dvs. (Vilket gjort att man kunde vrva exempelvis Marta)
Mer publik -> Mer sponsorer (och/eller hgre sponsringssummor frn befintliga sponsorer) -> Mer sponsorintkter

I Allsvenskan har sju lag ver 10000 i snitt, rekordet i DAS, r 8500 om jag inte minns fel, och d var en stor del fribiljetter.
Ser man till fjolret hade tta superettalag bttre publiksnitt n bsta damallsvenska lag, Ume.
Publikmssigt ligger DAS p ugnefr samma niv som Div1-lagen och drfr br damlnerna egentligen inte ligga p en hgre niv n Div1-spelarnas lner.
Jag har ingen strre koll p vad Div1-spelare tjnar, men jag tror inte att speciellt mnga kan leva p fotbollen direkt om man sger s, ven om det skert finns ngra heltidsproffs.
Ugnefr som i DAS och drfr kan vi sga att lnenivn r rtt oavsett vad feministerna sger.

Det dummaste argumentet som finns r att ta upp superstjrnornas lner, som Ronaldinho.
Men visst, den dagen Ume drar ver 70000 skdare p sina matcher med hgt biljettpris & har feta TV-avtal ver hela vrlden kommer nog ocks Marta & Co tjna riktigt stora pengar. =)

Varfr ens frska sga det bttre??
Helt klockrent inlgg
Citera
2007-06-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan Billy

r det ingen som frstr? Eftersom precis som du sger att damerna har bttre publik och sponsorintkter s r det en sjlvklarhet att de har bttre lner n division 6 spelare.

Jag sger det n en gng, jag menar de som klagar p att det inte r jmstllt nog eftersom damerna har smre lner och plats i media n herrarna. Skriver t.o.m. i min trd att jag tar upp division 6 spelaren som ett exempel p hur det skulle se ut om det var helt jmstllt p det skicklighetsmssiga planet.

Frstr om du varit helt tappad bakom spisen vilket du inte verkar. Men ls grna igenom exakt vad jag skriver innan du kommer med argumentationer om vad jag sger.
Citera
2007-06-02, 18:05
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba

Snarare tvrtom?
VM-finalen hade bra mnga tittare. Men i Damallsvenskan har TV4 gtt p en nit.
Citera
2007-06-02, 18:07
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Snarare tvrtom?
VM-finalen hade bra mnga tittare. Men i Damallsvenskan har TV4 gtt p en nit.

Tv4 dominerar fett just i detta nu med sin damfotboll. Presskonferens live efter den heta matchen mellan GBG och DIF.
Citera
2007-06-02, 18:21
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Tv4 dominerar fett just i detta nu med sin damfotboll. Presskonferens live efter den heta matchen mellan GBG och DIF.

Ja, men det r inte lnsamt fr TV4. De grinar nog illa ver deras lnga TV-avtal med Damallsvenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in