2007-06-04, 11:46
Bannlyst
damfotboll är ju bara allmänt tråkigt
Citera
2007-08-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.P
Florerar säkert några trådar liknande denna på FB redan. Men har inte lyckats söka till mig några och vill därför lufta ämnet lite.

Tänker på alla dessa så kallade politiskt korrekta människorna i diverse medier som påstår att damfotbollen borde få mer utrymme och dittan och dattan. Ja ni vet säkert vilka jag menar.

Alla dessa människorna förespråkar, allt som oftast, jämnställdheten och menar på att om männen har si och så bra löner ska minsann damerna ha minst lika mycket.

Då är bara frågan vem/vad det är som är jämnställt? Jag menar, de bästa damspelarna i världen (Marta,Hanna Ljungberg, Birgit Prinz m.fl.) skulle ju på sin höjd ta en tröja i en division 6-klubb för herrar. Vilka div. 6 spelare har en lön som Marta och co (d.v.s. 20-40 k/månaden och andra förmåner) och får lika mycket mediaplats som dessa?

Svaret är naturligtvis ingen och därför finns det ett antal funderingar jag har kring frågan.

Om man nu ska kalla det diskrimineringen, vilket vissa gör, vem/vilka är det i sådana fall som är drabbade?

Mitt svar på just den frågan är i de exemplen som jag precis presenterat är de killarna som är "stjärnor" i division 6 eftersom de är lika duktiga (i vissa fall bättre) än damstjärnorna som i sin tur har en resonlig lön och är förhållandevis mediaexponerade.

Jag säger inte att man ska ändra systemet som just nu finns. Eftersom kvinnors fysiska nivå är sämre än män så är det självfallet omöjligt för dem att konkurrera. Men att de som sitter i diverse sammanhang och gnäller över kvinnornas dåliga löner och mediautrymme ska ta sig en funderare.

Eftersom dessa "gnällspikar", som jag tidigare nämnt, förespråkar jämnställdheten så motsäger ju de sig själva eftersom om man haft ett fotbollssytem som helt bortsåg det faktum vilket kön man är av och helt såg till fotbollsskicklighet så skulle inte en enda damspelare ha en lön att tala om eller ens bli omskrivna i media(utifall att det inte handlar om något annat än hur duktig du är) och därav göra möjligheterna för damspelare ännu sämre.

Som sagt det här är inget vanligt gnäll om att damfotboll inte borde existera utan vänder sig mer till de som gnäller på damfotbollens dåliga status och ruttna löner.

Till sist, jag menar förstås inte att en division 6 spelare ska ha samma lön och samma mediautrymme som de bästa damspelarna utan exemplena visar bara på hur det skulle se ut i praktiken om de s.k. kritikerna till damfotbollens "orättvisor" som förespråkar jämställdheten fick som de ville.

Jag tycker faktiskt detta är ett idiotiskt inlägg. Män och kvinnor kan inte jämföras. Det vissa kritiker tycker, även om det är ganska tyst nu för tiden, är ju att de skickligaste damerna ska få i närheten lika mycket utrymme som de skickligaste männen. Hur dessa två står i relation till varandra har inte med saken att göra. Ska enbart skicklighet avgöra så borde ju allsvensk fotboll inte visas över huvud taget eftersom Premier League, La Liga, Serie A osv är mycket bättre. Men vi ser på allsvenskan eftersom det är de bästa svenska lagen. Och man kan tycka att damerna borde få lika mycket uppmärksamhet för de är faktiskt de bästa damerna, och damallsvenskan är dessutom troligen världens bästa damliga.
Citera
2007-08-18, 22:46
Medlem
Emptypocketss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicyspicy
Jag tycker faktiskt detta är ett idiotiskt inlägg. Män och kvinnor kan inte jämföras. Det vissa kritiker tycker, även om det är ganska tyst nu för tiden, är ju att de skickligaste damerna ska få i närheten lika mycket utrymme som de skickligaste männen. Hur dessa två står i relation till varandra har inte med saken att göra. Ska enbart skicklighet avgöra så borde ju allsvensk fotboll inte visas över huvud taget eftersom Premier League, La Liga, Serie A osv är mycket bättre. Men vi ser på allsvenskan eftersom det är de bästa svenska lagen. Och man kan tycka att damerna borde få lika mycket uppmärksamhet för de är faktiskt de bästa damerna, och damallsvenskan är dessutom troligen världens bästa damliga.

Är inte fotboll en typ av underhållning? Jag tycker det och då vill jag se det bästa underhållningen (fotbollen) i Sverige och jag skiter i om det är killar eller tjejer som levererar den. Och eftersom tjejerna inte kan leverera så ser jag på herrarnas matcher. Jag tycker inte att det är könen som ska bestämma vilka som får uppmärksamhet utan kvaliteten på det de gör.

PS. Trött som fan hoppas ni fattar vad jag menar.
Citera
2007-08-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emptypockets
Är inte fotboll en typ av underhållning? Jag tycker det och då vill jag se det bästa underhållningen (fotbollen) i Sverige och jag skiter i om det är killar eller tjejer som levererar den. Och eftersom tjejerna inte kan leverera så ser jag på herrarnas matcher. Jag tycker inte att det är könen som ska bestämma vilka som får uppmärksamhet utan kvaliteten på det de gör.

PS. Trött som fan hoppas ni fattar vad jag menar.

Varför ser du då svensk fotboll? Det håller ju ruskigt låg kvalitet...

Dessutom innebär det ju att du helt bojkottar all kvinnlig idrott eftersom deras sämre fysik alltid kommer innebära att kvaliteten på deras utövande är sämre än män.
Citera
2007-08-19, 00:22
Medlem
_Jago_s avatar
Varför visar dom Umeå-Malmö, i stället för vilken match som helst? Tipset var inlämnat och man sätter sig framför TV:n och får till sin stora besvikelse se att det visas damfotboll på TV4. Visst finns det dom som tycker det är roligt men jag tycker bara det är ett dåligt försök att få damfotbollen lika populär som herrfotbollen.

Kanske avgörande match, men man vet ju ändå att Umeå vinner med 10-0 i den sista matchen och tar hem guldet. Att boxen var ur funktion gör ju heller inte saken lättare.
Citera
2007-08-19, 00:59
Medlem
Citat:
Men skicklighet contra mediauttrymme är inget TS tar upp alls utan han menar bara att de som hävdar att kvinnor borde få mer mediautrymme för att de är kvinnor är korkade då de som verkligen är diskriminerade är männen som inte får något mediautrymme trots att dem är bättre än de kvinnor som får just mediautrymme.

TS menar alltså inte att skicklighet ska avgöra huruvida man får mediautrymme eller inte utan endast att de som förespråkar kvotering inom fotbollsvärlden och media skjuter sig själva i foten då kvinnor redan idag faktiskt får opproportionsenligt mycket uppmärksamhet om man ser till deras faktiska skicklighet.

Läs om, läs rätt och skriv ett begripligt svar.

Cingeto
Citera
2007-08-19, 01:36
Medlem
Jag brukar undra vem dom anser ska betala damernas herrlöner?
Citera
2007-08-19, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag brukar undra vem dom anser ska betala damernas herrlöner?

skattebetalarna så klart
Citera
2007-08-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cingeto
Men skicklighet contra mediauttrymme är inget TS tar upp alls utan han menar bara att de som hävdar att kvinnor borde få mer mediautrymme för att de är kvinnor är korkade då de som verkligen är diskriminerade är männen som inte får något mediautrymme trots att dem är bättre än de kvinnor som får just mediautrymme.

TS menar alltså inte att skicklighet ska avgöra huruvida man får mediautrymme eller inte utan endast att de som förespråkar kvotering inom fotbollsvärlden och media skjuter sig själva i foten då kvinnor redan idag faktiskt får opproportionsenligt mycket uppmärksamhet om man ser till deras faktiska skicklighet.

Läs om, läs rätt och skriv ett begripligt svar.

Cingeto

Fast om du läser mitt svar igen så ser du att jag bemött just det. Varför ska världens bästa kvinna i fotboll få mindre uppmärksamhet än världens bästa man? Mannen är bäst i världen till de förutästtningar han har och damen bäst i världen till de förutsättningar hon har. Att jämföra damer med division 6-killar är ointressant.
Maraton-lopp vinns alltid av rullstolsåkare, varför får herrvinnaren trots detta mer uppmärksamhet än rullstolsvinnaren? Enligt ert resonemang så borde ju bara den som tagit sig runt snabbast vara intressant...oavsett förutsättningar.
Citera
2007-08-19, 12:48
Medlem
Citat:
stolsåkare, varför får herrvinnaren trots detta mer uppmärksamhet än rullstolsvinnaren? Enligt ert resonemang så borde ju bara den som tagit sig runt snabbast vara intressant...oavsett förutsättningar.

Brutalt korkad jämförelse. På samma sätt menar du alltså på allvar att alla som höll med om den tidigare skribentens ordval också skulle tycka att det skulle vara mer intressant att kolla på bilen som åkte före rullstolsåkaren, eller helikoptern som var ännu snabbare?
Citera
2007-08-19, 13:14
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:

Mycket möjligt att Damallsvenskan är världens bästa damliga men så länge damer inte är lika intresserade av att betala för att titta på fotboll som herrar är det omöjligt att skapa publikt underlag för en proffessionell liga.

Det är helt enkelt inte lönsamt att ta betalt för en produkt som vilken jonne som helst kan skapa själv med hjälp av ett gäng överviktiga polare, en badboll och fyra pinnar...
Citera
2007-08-19, 13:24
Medlem
Citat:
Fast om du läser mitt svar igen så ser du att jag bemött just det. Varför ska världens bästa kvinna i fotboll få mindre uppmärksamhet än världens bästa man? Mannen är bäst i världen till de förutästtningar han har och damen bäst i världen till de förutsättningar hon har. Att jämföra damer med division 6-killar är ointressant.
Maraton-lopp vinns alltid av rullstolsåkare, varför får herrvinnaren trots detta mer uppmärksamhet än rullstolsvinnaren? Enligt ert resonemang så borde ju bara den som tagit sig runt snabbast vara intressant...oavsett förutsättningar.
Nej "vårat resonemang" lyder inte alls att den som är bäst ska få mest uppmärksamhet utan istället att den som är intressantast ska få mest uppmärksamhet men detta är inget som ens nämns i trådstarten och det är inte det tråden handlar om.

TS uppmärksamade istället kvinnofotboll-i-media-kvoterings-förespråkarnas skeva resonemang då kvinnor faktiskt redan får opproportioneligt mycket uppmärksamhet - om man ser till deras kapacitet.

Dock kan jag inte helt hålla med TS då jag inte tror att kvinnofotboll-i-media-kvoterings-förespråkarnas har den ståndpunkten som han ger, att man ska utgå ifrån kapacitet. Jag tror att de istället endast bryr sig om likhet mellan könen och inte mellan alla människor - kvinnor och män.

Cingeto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in