2023-07-15, 15:16
Medlem
dentages avatar
Inget lär ju få alla gnällspikar som gör allt för att ifrågasätta damfotbollens existensberättigande. Många barn var med i den senaste matchen jag såg dessa i sin tur kommer att dra med sig sina framtida barn det är så den kommer att växa. I olika trådar skrivs det ständigt om jämförelsen med herrfotbollen som om det har någon som helst relevans i sammanhanget. Man drar ständigt fram den politiska dimensionen på detta. Vad spelarna själva vill promota borde ju inte en hel sport få lida av? Sedan när skulle lesbiska tjejer vara konstigt. Manliga homosexuella har ju bevisligen spelat i herrarnas fotboll. Använder jag det som argument för att förminska deras sport, nej skulle inte tro det. Finns kvinnor som jag som gillar båda sakerna snygga killar på en grön gräsmatta kan vara mums att skåda. Killar få gärna komma till damlagets matcher för att få sin dos.
Citera
2023-07-16, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Inget lär ju få alla gnällspikar som gör allt för att ifrågasätta damfotbollens existensberättigande.

Nej, man ger inte bort människor i Sverige så inget får dem eller menar du intet?

---

Undrar om det är för att jag mer eller mindre slutat se på SVT och läsa annan skräpmedia (som Aftonbladet) som jag inte känner något alls inför detta VM? Det blir nog sovmorgon i stället för att kliva upp i ottan.
Citera
2023-07-16, 21:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foden
Damfotboll är populär i Sverige för att männen är så värdelösa. Sverige spelar i NL C, alltså på samma nivå om Azerbaijan, Luxenburg, Island mm. Givetvis försöker svenska fans hitta något att glädja sig åt. Men ingen annan i världen bryr sig så mycket om man ska var ärlig. VM är en sak, men vem FAN kollar på Premier Leauge för damer? Väldigt få skulle jag säga. Inte ens när England vann EM-Guldet senast har fotbollstokiga England börjat följa damlaget. Men i Sverige blir folk hjärntvättade plus att man är så dåliga att man söker annat. Brukade kolla på Bajen men slutat bry mig efter klubbens patetiska krypande för damfotboll som dom korkade "ultas (ett jävla skämt att kalla dem det) gått på. Bajen liknar mer och mer landslagets klapp & fest klapp. Heja Bajens damer!
Damfotboll är inte så mycket mer populär i Sverige överlag. Däremot är mediebevakningen bra mycket större kontra det faktiska intresset.
Citera
2023-07-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Damfotboll är inte så mycket mer populär i Sverige överlag. Däremot är mediebevakningen bra mycket större kontra det faktiska intresset.

Där har du nog en stor poäng. Jag fattar inte hur media kan framställa damfotboll som om det vore gigantiskt när i princip ingen följer det. Tyvärr verkar klubbar med fans invadera i mängder (eventmatcher, #rekordpublik-derby) på matcher utan att ens kunna namnge startelvan på laget man ser på så för mig är det bara vilsna och patetiska & hjärntvättade män (mestadels, för tjejerna verkar skita i vilket).
Citera
2023-07-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Damfotbollen är populär i Sverige under mästerskap, det får man ändå säga..

Annars håller jag med, det är galet stor mediabevakning av Damallsvenskan kontra det allmänna intresset för serien..
Citera
2023-07-20, 06:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345

Annars håller jag med, det är galet stor mediabevakning av Damallsvenskan kontra det allmänna intresset för serien..

Och hur mäts det allmänna eller faktiska intresset för Damallsvenskan?
Citera
2023-07-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Tja, du vet vad jag menar, den "hypen" som är kring damlandslaget har man haft svårt att skapa kring Damallsvenskan..

Publiksiffrorna säger även rätt mycket..

Själv följer jag Damallsvenskan också, men det ska till något extra för att du ska kunna diskutera damfotbollen (på klubblagsnivå) ingående med "Svensson", utan då blir det snarare att man skulle få upplysa personen..
Citera
2023-07-20, 15:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Tja, du vet vad jag menar, den "hypen" som är kring damlandslaget har man haft svårt att skapa kring Damallsvenskan..

Publiksiffrorna säger även rätt mycket..

Själv följer jag Damallsvenskan också, men det ska till något extra för att du ska kunna diskutera damfotbollen (på klubblagsnivå) ingående med "Svensson", utan då blir det snarare att man skulle få upplysa personen..

Tänkte mer utifrån taken om tv-bevakning i relation till publiksiffror på plats. Nu kan ju det finnas en hel del som är intresserade och som följer via tv-sändningarna och inte går och ser matcherna som publik.

Och skall man ha det som rättesnöre (publiksiffror skall styra omfattning på tv-bevakningen) så är det väl flera andra sporter som också ligger illa till.
Citera
2023-07-21, 06:10
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Det senare hänger nog ihop med att det är galet stor mediabevakning av herrfotboll (både nationell och internationell) kontra övrig sport i svenska medier.

Herrfotbollen är i särklass den mest bevakade idrotten i Sverige, vilket säkert spiller över även i damfotbollen.
Citera
2023-07-22, 00:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Inget lär ju få alla gnällspikar som gör allt för att ifrågasätta damfotbollens existensberättigande. Många barn var med i den senaste matchen jag såg dessa i sin tur kommer att dra med sig sina framtida barn det är så den kommer att växa. I olika trådar skrivs det ständigt om jämförelsen med herrfotbollen som om det har någon som helst relevans i sammanhanget. Man drar ständigt fram den politiska dimensionen på detta. Vad spelarna själva vill promota borde ju inte en hel sport få lida av? Sedan när skulle lesbiska tjejer vara konstigt. Manliga homosexuella har ju bevisligen spelat i herrarnas fotboll. Använder jag det som argument för att förminska deras sport, nej skulle inte tro det. Finns kvinnor som jag som gillar båda sakerna snygga killar på en grön gräsmatta kan vara mums att skåda. Killar få gärna komma till damlagets matcher för att få sin dos.

Det är ju dessa damspelare som ständigt drar upp den jämförelsen. Nu senast Asllani som i en intervju sa vill egentligen inte gnälla men jag har i årslön vad många manliga fotbollspelare har i vecko eller månadslön. Hon tjänar alltså 5 miljoner om året men ska gnälla ändå. Sett till dagens intresse för damfotboll är ju hon ju extremt överbetalad. Klubben som betalar henne går ju inte heller plus med publik, TV-rättigheter osv utan får ta från herrarna vad de drar in för att betala Asllanis lön. Något som landslaget gör också.
Citera
2023-07-22, 02:31
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vad tv rättigheterna kostar borde vara ett bra sätt att mäta. Om det är så populärt som de försöker få det till så borde tv rättigheterna vara snordyra. Man kan också titta på sponsorer och vad de betalar. Och då ska man komma ihåg att damallsvenskan har hela mediasverige i ryggen så sponsorer syns mer än vad de borde göra. Sen kan man titta på publikintäkterna. Det säger mer än publiksiffrorna då billiga biljetter och gratisbiljetter kan trycka upp det en hel del. Men visst blir det alltid en hönan och ägget diskussion. Och där har svt faktiskt erkänt att de visade lika mycket damidrott som herridrott för att få igång intresset kring damidrott.
Citera
2023-07-22, 08:17
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Att man måste "satsa" på damfotbollen säger allt.

Det saknas ett eget och naturligt intresse man sedan kan bygga ett sportsligt värde på.
Det är så mycket som spelar in i ett supporterskap från början när det kommer till riktig fotboll som herrarnas är.

Damfotboll är ju så jävla tråkigt och dåligt.
De kan inte tackla, skjuta eller ha samma intensitet som herrarna har satt standarden för.

Riktig fotboll? Du menar ett dramaskådespel med svettiga herrar. Det är definitivt inget fel med att föredra att kolla på män men är man intresserad av ren och spännande idrott så ska man definitivt inte se herrfotboll. Det är som att se små barn i vuxna kroppar som ligger och rullar sig i gräset och grinar och skriker på varandra. Det är knappast en idrott längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in