2019-06-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bixles
De pratar om det på Aktuellt nu. Ingen av de intervjuade i kommun och skola i Ystad pratar skånska. Bara norrländska eller stockholmska. Vad fan är det här?

Kan det vara så väl att några idioter fått gå?
Citera
2019-06-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Man får uppfattningen att bostaden skulle vara i lock down läge när man lyssnade på Kommunmannen, att det såg övergivet ut etc.
När man tittar på Streetview på adressen Öster.....vägen 891 ser man inte alls något skumt med huset.
Eller är jag på fel adress?
Jag ser inget hus alls bara en häck och en stenladugård på adressen med nummer 887 som är det rätta numret
Citera
2019-06-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej de har inte erhållit någon skolpeng från kommunen då de inte ansetts ha skolplikt på grund av att barnen inte vistats varaktigt i landet.

Nej, att dom ansökt om bidrag till kursavgiften tror att 20.000 nämndes. Vilket beviljades. Uppenbarligen felaktigt.
Citera
2019-06-03, 21:53
Medlem
seriously?s avatar
Är detta sonens konstverk månne?

https://art.kunstmatrix.com/en/artwo...kg1-underworld

Asterixer i länk * = e

Bilden ö. v. en Zvamp man har roligt på? Kan figuren i denna vara O själv?
Bilden ö. h. en annan figur, kanske moder?
Bilden n. h. ett par barn bakom ett stängsel? Skrämmande..

Backup: https://minfil.com/x1a7R7t3na/oscar_jpg
Senast redigerad av seriously? 2019-06-03 kl. 21:58.
Citera
2019-06-03, 21:54
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordandLady
Googlade lite och hittade ganska snabbt en artikel om misstänkt mordbrand i ett flerbostadshus i Löderup 2016.... det står bla:

”Den familj, två vuxna och fyra barn, som bor i lägenheten var inte hemma när det började brinna och ingen annan person ska ha kommit till skada i samband med branden.

När släckningsarbetet var klart spärrade polisen av platsen i väntan på en teknisk undersökning.

– Det blir inte förrän på måndag, säger Tennie Eriksson, inre befäl vid polisen i Ystad.

Familjen som bor i lägenheten lämnade sin bostad vid 12-tiden på lördagen.

– Det finns misstanke om att någon har tagit sig in i bostaden och startat branden efter det, säger Stephan Söderholm, informatör vid polisens ledningscentral i Skåne.

– Det mesta tyder på att den är anlagd, säger Tennie Eriksson.”

Samma familj???

Nej , tror inte det det var i ett flerlägenhetshus.
Citera
2019-06-03, 21:55
Medlem
Ronilles avatar
Modellerna om Ystadsföräldrarna: Var väldigt bestämda:

www.aftonbladet.se/a/6j5BzQ

Det blir ju skummare och skummare. De har tydligen bedrivit modellargentur.

Det här är ju sannerligen ett gediget pussel.
Citera
2019-06-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Är detta sonens konstverk månne?

https://art.kunstmatrix.com/en/artwo...kg1-underworld

Asterixer i länk * = e

Bilden ö. v. en Zvamp man har roligt på? Kan figuren i denna vara O själv?
Bilden ö. h. en annan figur, kanske moder?
Bilden n. h. ett par barn bakom ett stängsel? Skrämmande..
"Page not found" blir det för mig när jag klickar på din bild.
Citera
2019-06-03, 21:56
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
"Page not found" blir det för mig när jag klickar på din bild.

Dålig på att läsa? ASTERIXER I LÄNK * = e

Edit: La upp på minfil om evt backup behövs: https://minfil.com/x1a7R7t3na/oscar_jpg
Citera
2019-06-03, 21:57
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Av något skäl förringar föräldrar som fått sina barn omhändertagna att de gjort enorma förändringar i sina liv och att det är därför de kan fungera som föräldrar igen, de kan påstå att inget har ändrats trots att de ändrat på hela sin livssituation. Tycker att det är lite märkligt att de inte förstår vilket arbete de gjort med sig själva

Det låter osannolikt och är ingenting jag har sett några tecken på i de fall jag har studerat. Men det finns mig veterligen inga studier på ämnet så jag kan inte uttala mig mer generellt.

Men det spelar egentligen ingen roll vilka framsteg föräldrarna gjort eftersom socialtjänsten inte vet om det. Det finns egentligen bara två sätt som omhändertagna barn kan komma hem till sina föräldrar igen. Det ena är att en domstol ger föräldrarna rätt via en hemtagningsbegäran och hela den proceduren. I de fallen kan det kanske handla om att föräldrar faktiskt bättrat sig. Men det är mindre vanligt. Den vanligare orsaken är sammanbrott som jag nämnde tidigare. Och där har socialtjänsten mycket liten koll på hur föräldrarna har utvecklats.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Anledningen till att dödligheten är hög är att missbruk är en väldigt vanlig anledning till att barn omhändertas.

Det påverkar förstås. Men bara på marginalen. Av den enkla anledningen att antalet döda föräldrar är så extremt stort. En svensk studie har visat att 26% av de samhällsvårdade barnen har minst en förälder som är död när de fyller arton (bland artonåringar generellt är det 3%). Det handlar alltså om bortåt en fjärdedel av de omhändertagna barnen vars föräldrar dör. Det är långt ifrån en fjärdedel av barnen som omhändertas för att deras föräldrar missbrukar. Det är tvärtom en ganska ovanlig anledning till ett omhändertagande. Så det måste vara något annat dödar föräldrarna.
Citera
2019-06-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej jag bagatelliserar inte, då missförstod du mig. Jag var bara nyfiken på om det var ett vanligt sätt att utreda ett barns utveckling att ge denne en banan och se hur barnet gör med bananen.
Nu var det inget test utan det togs fram en påse frukt när socialtjänsten skulle prata med barnet och då visade det sig att barnet inte visste hur man öppnade en påse och därefter när den vuxne öppnat påsen visste barnet inte heller hur man skalar en banan. Nog för att små barn kan behöva hjälp med att skala bananer men att klara av att öppna påsar har inte ens 3-åringar problem med om de är intresserade av innehållet
Citera
2019-06-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, att dom ansökt om bidrag till kursavgiften tror att 20.000 nämndes. Vilket beviljades. Uppenbarligen felaktigt.
Det ansöktes aldrig om pengar och det beviljades aldrig pengar....
Sydsvenskan:
Citat:
Berättelsen om barnens uteblivna skolgång börjar redan 2007. Då skrivs familjens äldsta barn in på en friskola utanför Ystads kommun. Men barnet deltar aldrig i undervisningen, visar handlingar från kommunen.
2009 blir det andra syskonet skolpliktigt. Då meddelar föräldrarna att barnen ska gå på en online-skola i USA...

Familjen ska vara utomlands under ”oöverskådlig tidsrymd”, skriver mamman i ett mejl till kommunen och föreslår att de ska sluta höra av sig och fråga om barnen går i skolan.
Det accepterar inte kommunen och kopplar in jurister från Skolinspektionen. Svaret är tydligt: Skolan i USA är inget godtagbart alternativ.
I Sverige är skolplikten helig. Den ger alla barn rätt till utbildning. Det är föräldrarna och kommunen som ska se till så att barn i Sverige faktiskt går i skolan, säger lagen. Därför kallas barnen till skolstart i Ystad i augusti 2009.
Då ber föräldrarna om ledighetsblanketter. Och sjukanmäler barnen.
Därefter kallas föräldrarna till ett möte med flera höga chefer inom kommunen. Mötet går ”bra”, visar tio år gamla anteckningar från Ystads kommun.
Men mötet resulterar också i ett beslut som får ödesdigra konsekvenser för barnen i den här familjen: De betraktas inte som skolpliktiga i Sverige längre (se faktaruta). Barnen bedöms som ”varaktigt vistandes utomlands”. Skolledningen tror alltså att familjen nu ska befinna sig utomlands och att kommunen därmed inte har ansvar för barnens skolgång.

och uppgiften om 20.000 kommer från skatteverket.
Citat:
En skolplats på Laurel Springs kostar 20 000 kronor om året – för ett barn. Det tar Skatteverket reda på våren 2018 när familjens folkbokföring återigen utreds.
Citera
2019-06-03, 21:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
+ bedrägeri om man arbetat och samtidigt uppburit bidrag. Gillas nog inte av Försäkringskassan.....

Det beror på. De som fått sjukersättning före 1 juli 2008 får tjäna en rätt bra slant utan att det påverkar, s k fribelopp. 2018 låg det på 45 500 kr.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6963939
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in