Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-02, 13:19
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Webbaserad skola i Kalifornien!?

Jag misstänker att det rör sig om religiösa dårar och kanske Quiverfull-rörelsen, som predikar home schooling, som avses.

Minns ni charmtrollen i familjen Turpin som kedjade fast, misshandlade, svälte och begick övergrepp på sina 13 barn? De var anhängare av Quiverfulls idéer. https://en.wikipedia.org/wiki/Turpin_case
Det är möjligt att du är något på spåren här.
Citera
2019-06-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Även om vissa saker talar ett det så är min gissning ändå tattare, kringresande, zigenare.
Fast inga barnbidrag, bostadsbidrag, försörjningsstöd, assistansersättningar, mm? Att skola inte är så populärt i dessa kretsar är väl allmänt känt men deras närvaro undgår väl sällan några myndigheter med en ens avlägsen roll i välfärdssystemet?
Citera
2019-06-02, 13:30
Medlem
Det låter som om det handlar om en fiktiv familj, En bok Kapitel 1, inte en verklig familj.
Citera
2019-06-02, 13:32
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Finns det inga bilder på familjen/barnen?
Ser dom ut att må bra och är friska så ser inte jag något problem med att inte låta barnen gå i skola. Har barnen haft en varm uppväxt så tycker inte jag föräldrarna har gjort något fel. Annorlunda ja, men inget som dom ska straffas för. Var familj ska få bestämma över dig själva tycker jag.

Ja, är ju väldigt kärleksfullt att hålla barn isolerade från omvärlden och låta dom leva i misär. Fritzls dotter och barnbarn hade ju mat och ”kärlek”, var det också helt ok?
Citera
2019-06-02, 13:33
Medlem
CP-Gretas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Finns det inga bilder på familjen/barnen?
Ser dom ut att må bra och är friska så ser inte jag något problem med att inte låta barnen gå i skola. Har barnen haft en varm uppväxt så tycker inte jag föräldrarna har gjort något fel. Annorlunda ja, men inget som dom ska straffas för. Var familj ska få bestämma över dig själva tycker jag.

Det jag undrar är hur föräldrarna försörjt sig? Har de haft företagsverksamhet eller levt på bidrag? Vad var det som fick socialen att få upp ögonen för familjen? Skatteverket trodde väl att barnen var utflyttade från Sverige?
Citera
2019-06-02, 13:37
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Jag tror soc idag inte har fokus på svenska familjer eller svenska barn. Eller vithyade, ifall familjen och barnen i detta fall har en starkare koppling till usa än sverige (som de verkar ha avskurit kontakten till).

Fokus för soc idag tror jag är mörkhyade migranter, som ska servas med svensk välfärd. Då kommer nog eventuella vithyade knäppskallar så att säga "segla under radarn" utan problem.

Fast samtidigt handlar det ju om en liten håla i Ystad kommun nu. I Ystad finns minimalt med invandrare, så soc. i den kommunen brottas nog med att behöva prioritera invandrare med resultatet att vithyade knäppskallar skulle flyga under radarn.

Frågan är hur länge soc. vetat om att det har varit något knäppt med familjer utan att agera. Men tänk själva på hur lätt det är att stå utanför hela systemet om det är så att barnen inte varit folkbokförda på den aktuella adressen, eller i Sverige alls. Då rullar de inte automatiskt in i skolgången, och har de dessutom i princip inte fått lämna huset (mitt antagande) så är det ingen i grannskapet som vet om att de fysiskt existerar.
Citera
2019-06-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Greta
Det jag undrar är hur föräldrarna försörjt sig? Har de haft företagsverksamhet eller levt på bidrag? Vad var det som fick socialen att få upp ögonen för familjen? Skatteverket trodde väl att barnen var utflyttade från Sverige?

Om de haft någon USA-koppling iochmed ”webbaserade universitetet från USA” så känns det som att det klingar lite sekt om hela grejen. Isåfall är det inte helt otänkbart att finansieringen kommer därifrån...

Som jag fattat det så trodde Skatteverket att barnen till större del vistades utomlands iaf. Typ dubbel bosättning eller så. Ändå sjukt. Och tragiskt.

Edit: fast undrar hur i helvete de inte ens lärt sig att duscha och knyta skor men ändå har dator för hemskoleundervisning?
Citera
2019-06-02, 13:44
Medlem
Vad är ens Jpinfonet? En artikel undangömd på någon 'juridisk informationssida' nästan ett halvår efter själva händelsen, varför har detta tystats ner?
Citera
2019-06-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Fast samtidigt handlar det ju om en liten håla i Ystad kommun nu. I Ystad finns minimalt med invandrare, så soc. i den kommunen brottas nog med att behöva prioritera invandrare med resultatet att vithyade knäppskallar skulle flyga under radarn.

Frågan är hur länge soc. vetat om att det har varit något knäppt med familjer utan att agera. Men tänk själva på hur lätt det är att stå utanför hela systemet om det är så att barnen inte varit folkbokförda på den aktuella adressen, eller i Sverige alls. Då rullar de inte automatiskt in i skolgången, och har de dessutom i princip inte fått lämna huset (mitt antagande) så är det ingen i grannskapet som vet om att de fysiskt existerar.
Antagandet är högst rimligt. De uppges ha varit muskelsvaga och haft problem med balansen vilket antogs bero på ständigt innesittande.

Det är så grymt att man inte vet var man ska börja. Jag vill verkligen veta vad det är för sorts människor och hur i hela friden det kommer sig att de inte är åtalade för den uppenbara vanvården.
Citera
2019-06-02, 13:49
Medlem
ClickBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Ja, är ju väldigt kärleksfullt att hålla barn isolerade från omvärlden och låta dom leva i misär. Fritzls dotter och barnbarn hade ju mat och ”kärlek”, var det också helt ok?

Finns det någon bild på misären?
Frirzl låste in och våldtog sin dotter, det är väl inte det som hänt här?
Det låter som att barnen inte gått på dagis eller i svensk skola och vistats mycket hemma med familjen, men det är inget fel.
Är barnen någotsånär friska så har inget brott begåtts.
Citera
2019-06-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Vad är ens Jpinfonet? En artikel undangömd på någon 'juridisk informationssida' nästan ett halvår efter själva händelsen, varför har detta tystats ner?

Socialen brukar ta det där med tystnadsplikt en aning hårdare än t. Ex. Polisen. Särskilt om det är barn inblandade.
Medierna har helt enkelt missat det eller inte haft nog med material att gå på. Vilket kanske är bäst för barnen i alla fall.
Sen kanske det bör ske någon slags utredning för att klargöra hur det har gått till rent praktiskt och hur länge de fritzlade barnen och om det skulle ha kunnat förhindras om någon agerade tidigare.
Citera
2019-06-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Socialen brukar ta det där med tystnadsplikt en aning hårdare än t. Ex. Polisen. Särskilt om det är barn inblandade.
Medierna har helt enkelt missat det eller inte haft nog med material att gå på. Vilket kanske är bäst för barnen i alla fall.
Sen kanske det bör ske någon slags utredning för att klargöra hur det har gått till rent praktiskt och hur länge de fritzlade barnen och om det skulle ha kunnat förhindras om någon agerade tidigare.

Kanske? Föräldrarna ska åtalas, straffas och om dom nu drömmer om en sekt i Kalifornien, utvisas dit på livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in