2019-06-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
OM du föreslagit att föräldrarna talar Tornedalssvenska eller samiska istället så hade det ju varit rimligare, som också är minoritetsspråk i Sverige, men troligare så härstammat föräldrarna och deras släkt från södra delen av landet.
Kanske Skåne+ delvis danskt påbrå ?
Föräldrarna har påbörjat universitets-studier men inte slutfört
sina kurser.
De har band till Norge O Danmark, och USA?
Arbetat runt, med mode och fotografering, innan barnen kom.
Vad jag snappade upp när jag har läst länkar till olika tidningar och läst domen så skulle de ha varit i kontakt med en psykolog i Norge angående ett av barnens neuropsykiatriska diagnos. Det ringde lite varningsklockor när jag läste det. Jag minns inte om det var i samband med Bjärredsfallet och de barnens ME eller om det var i samband med autism som jag kom över en artikel om någon läkare/ psykolog i Norge som var någon alternativflummare som menade att det inte alls var psykiskt utan kunde botas med rätt kost. Undrar om inte mamman är någon anti-vaccinationsaktivist som medvetet hålla barnen från BVC och läkare i Sverige? För nog borde det gå att utreda barn på BUP i Ystad kommun?
Citera
2019-06-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Göran Göransson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-sig-fran-oss
3 meter högt plank som delvis är ersatt av gallerstaket som är vinklat inåt högst upp precis som gör för att någon på insidan inte ska kunna ta sig ut från området
Citera
2019-06-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Instämmer.

Obegripligt att de inte blir åtalade för hur de behandlat sina barn.

Ja, som jag skrivit tidigare hoppas jag att de kan komma att åtalas för vanvården av barnen.
Citera
2019-06-03, 21:38
Medlem
Min brors kusins avatar
Hade det här hänt i Storbritannien hade idioterna till föräldrar hängts ut i Daily Mail med både namn och foto vid det här laget.
Citera
2019-06-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Göran Göransson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-sig-fran-oss

Ja det där är ju ganska självklart. Socialtjänsterna brukar ju få skit för att de intervenerar i familjer. Dessutom är det ju ganska långsökt att tänka sig det här, som nu blivit känt - Man tror ju att föräldrar alltid har barnens bästa för ögonen.
Citera
2019-06-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad jag förstår har det handlat om hemundervisning av föräldrarna parat med on-line undervisning via den amerikanska skolan som nämnts. Exakt hur det har gått till verkar luddigt. Hemskolning har alltid krävt särskilda skäl och är sedan 2011 i stort sett förbjudet, undantaget sjuka barn pga medicinska grunder.

Jag tolkar det som att dom manipulerat skolan att barnen pga deras internationella affärsverksamhet och ständiga resor inackorderat barnen på denna utländska skolan. I själva verket har inget barn lämnat hemmet t.ex. vet dom inte hur man går på toaletten eller knyter en par skor.

Barnen är inte ens inskrivna på aktuell skola. Men erhållit ersättning från kommunen som om de varit det.

Många har brustit grovt och varit delaktiga i denna härva.

De som drabbats hårdast är naturligtvis barnen.
Nej de har inte erhållit någon skolpeng från kommunen då de inte ansetts ha skolplikt på grund av att barnen inte vistats varaktigt i landet.

Citat:
Skolplikten upphör även i de fall där barn fortfarande är folkbokförda i landet, men där hemkommunen bedömer att barnet ”varaktigt vistas utomlands”.

Skollagen innehåller ingen definition av vad ”varaktigt vistas utomlands” egentligen betyder.

Om ett barn inte omfattas av skolplikt är inte hemkommunen ansvarig för att finansiera barnets utbildning.

Källa: Skolverket
Citera
2019-06-03, 21:43
Medlem
2big4yous avatar
Man får uppfattningen att bostaden skulle vara i lock down läge när man lyssnade på Kommunmannen, att det såg övergivet ut etc.
När man tittar på Streetview på adressen Öster.....vägen 891 ser man inte alls något skumt med huset.
Eller är jag på fel adress?
Citera
2019-06-03, 21:44
Medlem
seriously?s avatar
Låter ju som att föräldrarna utövat någon extrem form av Laestadianism på barnen men inte sig själva. Det är en form av kristendom dock väldigt "lokal" till Norrland.

Finns 12 st med efternamnet och alla (utom en, i Jönköpings län) uppehäller sig kring Skåne.
Citera
2019-06-03, 21:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Verkar vara en stor grej detta att dom inte kan skala banan
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Här känns det snarare som att bananer är en många nyttigheter som det avståtts från.
Fast varför bagatellisera en detalj, se helheten, där följande är en delmängd sid 5-6 i förvaltningsrättens dom: "[vid] omedelbara omhändertagandet framgår ... en mycket smutsig och stökig miljö ... golvet i köket finns ... vasst föremål och stora mängder sladdar // varken X eller Y klarade sig själv på toaletten ... inte kunde duscha ... eller välja kläder ... att X inte visste hur han skulle skala en banan. Beträffande Z ... att han inte åt själv [och] att hans systrar hjälpte honom när han skulle gå i en trappa".
Citera
2019-06-03, 21:45
Medlem
Googlade lite och hittade ganska snabbt en artikel om misstänkt mordbrand i ett flerbostadshus i Löderup 2016.... det står bla:

”Den familj, två vuxna och fyra barn, som bor i lägenheten var inte hemma när det började brinna och ingen annan person ska ha kommit till skada i samband med branden.

När släckningsarbetet var klart spärrade polisen av platsen i väntan på en teknisk undersökning.

– Det blir inte förrän på måndag, säger Tennie Eriksson, inre befäl vid polisen i Ystad.

Familjen som bor i lägenheten lämnade sin bostad vid 12-tiden på lördagen.

– Det finns misstanke om att någon har tagit sig in i bostaden och startat branden efter det, säger Stephan Söderholm, informatör vid polisens ledningscentral i Skåne.

– Det mesta tyder på att den är anlagd, säger Tennie Eriksson.”

Samma familj???
Citera
2019-06-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Man får uppfattningen att bostaden skulle vara i lock down läge när man lyssnade på Kommunmannen, att det såg övergivet ut etc.
När man tittar på Streetview på adressen Öster.....vägen 891 ser man inte alls något skumt med huset.
Eller är jag på fel adress?
887.

Japp, det ligger ett hus där inne.
Citera
2019-06-03, 21:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast varför bagatellisera en detalj, se helheten, där följande är en delmängd sid 5-6 i förvaltningsrättens dom: "[vid] omedelbara omhändertagandet framgår ... en mycket smutsig och stökig miljö ... golvet i köket finns ... vasst föremål och stora mängder sladdar // varken X eller Y klarade sig själv på toaletten ... inte kunde duscha ... eller välja kläder ... att X inte visste hur han skulle skala en banan. Beträffande Z ... att han inte åt själv [och] att hans systrar hjälpte honom när han skulle gå i en trappa".

Nej jag bagatelliserar inte, då missförstod du mig. Jag var bara nyfiken på om det var ett vanligt sätt att utreda ett barns utveckling att ge denne en banan och se hur barnet gör med bananen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in