Citat:
Ursprungligen postat av
Viktim
Det fetstilta stavas patriarkat. Här får ni svenska kvinnor bestämma er vad det egentligen är ni föredrar. Eftersom du bor i Malmö så bör du vara väl medveten om att merparten av araberna knappast kan betraktas som assimilerade. Dom hörs och syns överallt. Poängen med att vara assimilerad är just att inte höras och synas. Hur vanligt är det att 2a generationens invandrare i Malmö pratar skånska?
Nej det stavas inte patriarkat, det stavas medmänsklighet och hade likväl existerat i ett matriarkat.
"Att inte höras och synas" ok. Vi har inte riktigt samma tolkning av anpassning.
Har du förresten hört en jugge prata i telefon, ja det har du, för det hörs fanimej över hela stan och ner till Balkan där hans halvdöva baba sitter i andra änden.
En grej till. Tyvärr blandar ju 2:a 3:e generationens invandrare - invandrarsvenska med skånska och resultatet är ju kräk.
Citat:
Till slut? Bosnier räknas dessutom som dom mest integrerade invandrarna av alla, finns till och med ett reportage om dom som jag inte orkar gräva fram just nu.
Ok, jag får kanske omvärdera min syn på bosnier.
Citat:
Du tror väl inte på fullt allvar att invandring och integration hade vart den största frågan idag om det inte vore för utomeuropeisk invandring?
Det vettefan helt ärligt. Jag hade inte varit så glad över en stor invandring från tex Italien, Grekland eller Spanien heller.
Citat:
Att balkanmänniskor "till slut" lyckats integrera sig beror inte på att dom haft längre tid på sig utan det beror som sagt på att deras kultur och mentalitet går att integrera, till skillnad från utomeuropeer. Du får ju lägga ihop alla pusselbitar Jenny.
Håller med om att de är mer kompatibla. Plus att de också haft längre tid på sig, det tog ganska lång tid innan de anpassade sig.
Citat:
Araber har ett helt främmande språk, kultur och utseende. Att det bäddar för integrationsproblem är ju uppenbart.
Säger inte emot dig här.
Citat:
Jag är från Balkan, 2a generation.
På vilket sätt tycker du balkankulturen, dina föräldrars hemlands kultur gynnat svensk kultur? Har ni bidragit med något? Har ni förbättrat den svenska kulturen på något sätt?