Citat:
Ursprungligen postat av
Bronken
Är inte dagens utfall, undantaget att det riskerar att bränna en del stackars köpare ordentligt, en ordentlig seger? Visst, dyrköpt för byggbolagen och bostadsutvecklarna som nu måste ta ett omtag kring sin scam-verksamhet, men en seger för alla andra. Ju förr vi kan begrava den urusla modellen att köpa på ritning, med den bekväma riskförskjutningen som det har inneburit, desto bättre.
Att modellen hållits under armarna har berott på förväntan om stigande priser. När den pie in the sky-drömmen gått om intet i spåren har vacklande priser och tidvattnet gått tillbaka har köpa-på-ritning-modellen äntligen blivit den nakna figuren den alltid har varit. Det som föreföll som uppenbart redan under den vansinniga prisuppgången har förhoppningsvis äntligen blivit uppenbart för än fler. Nu kan man bara hoppas på att det får konsekvenser och renderar i betydligt bättre upplägg för nyproduktionsköpare.
Med det sagt så har domen förstås inte vunnit laga kraft så det är förstås högst troligt att sista ordet inte är sagt ännu och att detta kan få en tvär vändning längre fram. Jag tycker dock inte att resonemangen i domen på något vis är uppåt väggarna, lagreglerna har alltid varit allt annat än "konsumentvänliga".
Håller med till fullo.
Varför ska du ta dig till jobbet öht om det är möjligt att bli lurad såhär på sin livs största affär?
D.v.s den affären som tvingar dig till att jobba resten av ditt liv för att täcka upp lånet.
En bil med fel färg kan man återhämta sig från (Men t.o.m där är man så pass skyddad att man får reklamera) och detta är en helt annan nivå och därför fattar jag inte alls hur man tänker gällande konsumentskyddet.
Varför bränna de stackars köparna öht ? Varför inte bara döma till köparens fördel och förkasta all typ av försäljning i form av bindande avtal långt innan man har detaljplan/bygglov på plats?
Varför måste det finnas offer innan man fattar att lagen är helt efterbliven?
(och ja jag är partisk - Är en köpare i projektet).