2019-05-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Nu är det ju dock positivt för ekonomin med subventionerad och reglerad hyra i första ledet, för det leder till att färre hyresrätter byggs, vilket skapar en brist som driver upp priserna på andrahandsmarknaden. Det är stora summor som man kan tjäna på detta varje månad, vilket är bra för ekonomin då det rör sig om mycket pengar som byter ägare och ökar den ekonomiska aktiviteten inom landet.

Förr kunde man inte tjäna så mycket bara på att stå i kö och hyra ut i andra hand, och då var alla också mycket fattigare! Detta höjer faktiskt vårt lands BNP och är därför bra för ekonomin. Därför är jag inte, som andra i tråden, ett dugg rädd för kreditexpansionen och den jättelåga räntan vi haft då det trots allt skapar mer pengar i samhället! Detta gör att vi kan betala mer för de produkter vi köper, vilket också höjer BNP som är bra för ekonomin.

Gotta get that flow going Att förvandla dagens valutor till "heta potatisar" måste man ju säga att dagens politiker lyckats med ändå.

"House prices are determined by the supply of, and demand for, credit, not the demand for, and supply of housing."

Lite mer QE på det så löser sig nog allt
2019-05-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det som gjort BR mer ekonomiskt fördelaktigt är den lägre boendekostnaden.
Vilket har kommit av kraftigt sänkta kreditkostnader och en extremt expansiv RB.
De sista 20-25% prisuppgång kan du tacka RB för pga deras fruktlösa jakt på inflation.

Det lär bli en skakigare resa de kommande 25 åren.
2019-05-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Sant är att de som har ägt sitt boende har det senaste 10-15 åren bott väldigt "billigt" men att att orsakerna till det skulle vara oviktiga, det håller jag inte med om alls. Tvärtom. Men så gillar jag å andra sidan att tänka längre framåt samt försöka förstå "varför" något har varit som det var. Har man inte det intresset, vilket du inte verkar ha, ja då spelar det ingen roll. Vi är olika där.

// CC
Det har varit lönsamt att inte bry sig och bara köra på. Men inget träd växer till himmelen.
Senast redigerad av Urtimating 2019-05-20 kl. 16:37.
2019-05-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
Gotta get that flow going Att förvandla dagens valutor till "heta potatisar" måste man ju säga att dagens politiker lyckats med ändå.

"House prices are determined by the supply of, and demand for, credit, not the demand for, and supply of housing."

Lite mer QE på det så löser sig nog allt
QE? Vad är det för jädra Orwellskt nyspråk? Kom du på det själv eller? Du kanske borde bli marknadsföringsledare åt våra allvetande och altruistiska ledare, det låter ju så mycket bättre än att bara säga att man sakta stjäl alla resurser genom att öka penningmängden och gradvis gör all valuta värdelös.

Bara när pengarna blir mindre värda än en bajskorv kan ekonomin blomstra på riktigt. Kan ni tänka er hur många transaktioner som faktiskt kommer ske när man hellre håller i en bajskorv än en hundralapp? Fantastiskt för the "flow" som du säger. Tror det är nästa steg för vår "nya ekonomi".
2019-05-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Vilket har kommit av kraftigt sänkta kreditkostnader och en extremt expansiv RB.
De sista 20-25% prisuppgång kan du tacka RB för pga deras fruktlösa jakt på inflation.

Det lär bli en skakigare resa de kommande 25 åren.
Det är väl klart att man inte får någon inflation om man bara väljer att titta på de priser som inte går upp i sin evigt föränderliga varukorg...

Statistiska centralbyrån styr "inflationen" mer än vad Riksbanken gör i Sverige.
2019-05-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Det är väl klart att man inte får någon inflation om man bara väljer att titta på de priser som inte går upp i sin evigt föränderliga varukorg...

Statistiska centralbyrån styr "inflationen" mer än vad Riksbanken gör i Sverige.
Ligger något i det.. hade varit intressant att granska korgen och se om man kommer fram till andra inflationssiffror med en annan beräkningsmodell.

Edit
Hade ju varit något flagrant om man kommer fram till en avsevärt högre inflation på det viset...
2019-05-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Bostadrätt kräver en stor insats av kapital. Med dessa kapital kan man få kapital vinst värde flera lägenheten om man satsa i rätt investering, t.ex. bitcoin eller ethereum, både ökade mer än 50X i några år

Visa sa att köpa bostadsrätt är en bra investering, men det är det inte om du jämför med andra bra investering som IT/bank aktie eller kryptovaluta. Det bästa sätt för unga är att investera i hög avkastnings produkt och hyra bostäder samtidigt. Boende är bara en kostnad oavsett formen

Jag håller med, men du ska nog inte jämföra en investering i en bostadsrätt med en investering i bitcoin/ethereum, väldigt stor skillnad i både risk och avkastning...

Den stora fördelen med en bostadsrätt är att du får en rejäl hävstång. Ingen bank skulle låna dig 2 miljoner att köpa bitcoin för, men höjer inte på ögonbrynen om du vill låna 2 miljoner för att köpa en bostad. En bostad som är värd 2 miljoner och ökar i värde med 5% ger dig 100 000 kr. För att få samma avkastning med endast kontantinsatsen (300 000 kr) så behöver du en avkastning på 33%. 33% avkastning kan du inte (oavsett vad folk här på Flashback säger) få år efter år utan att ta väldigt hög risk.
2019-05-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
Jag håller med, men du ska nog inte jämföra en investering i en bostadsrätt med en investering i bitcoin/ethereum, väldigt stor skillnad i både risk och avkastning...

Den stora fördelen med en bostadsrätt är att du får en rejäl hävstång. Ingen bank skulle låna dig 2 miljoner att köpa bitcoin för, men höjer inte på ögonbrynen om du vill låna 2 miljoner för att köpa en bostad. En bostad som är värd 2 miljoner och ökar i värde med 5% ger dig 100 000 kr. För att få samma avkastning med endast kontantinsatsen (300 000 kr) så behöver du en avkastning på 33%. 33% avkastning kan du inte (oavsett vad folk här på Flashback säger) få år efter år utan att ta väldigt hög risk.

Man ska inte glömma att det är riskfyllt att spekulera med lånade pengar oavsett om det handlar om Bitcoins eller en bostadsrätt.
2019-05-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
De senaste sidornas diskussion visar rätt väl på hur "medelsvensson" tänker tycker jag. Man stirrar sig helt blind på månadskostnaden utan att förstå att ett bostadsköp kommer med en risk. Självklart är det billigare att äga sitt boende så länge priserna går upp eller står stilla. Om du hyr så får du betala en premie för att någon annan tar på sig den risken. I Sverige är den premien dock subventionerad om du lyckas få tag på ett förstahandskontrakt, vilket är rätt sjukt men leder till att det är billigare att hyra än det antagligen hade varit på en fri marknad.

Hade man i början av 2000-talet vetat att det skulle följa en 15 års lång massiv kreditexpansion där alla med en puls kunde hämta ut ett mångmiljonlån (blandat med skattelättnader på lån som ränteavdrag) hade ett rationellt val antagligen vara att köpa sin bostad, ja. Men här idag måste man ju ställa sig frågan om de kommande 15 åren (eller vad ens tidshorisont är) kommer att se likadana ut.

Samma fråga var lika aktuell att ställa i början av 2000-talet. Ingen hade haft ett svar. För ingen visste något alls.
Precis lika lite som någon vet om hur det ser ut om 15-20 år från nu.

Man kan sia och gissa precis hur mycket man vill men i de tidsperspektiven har såklart ingen någon aning öht.
Finns ens jorden kvar?
2019-05-21, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Om jag är bitter för jag bor i hyres? Sanningen är, hade jag spenderat senaste 10-15 åren i hyres hade jag varit så jäkla bitter. Hyresbeståndet sjunker och det blir allt svårare att "byta upp sig".
Men med 7 siffrigt på banken så är jag så innihelvete nöjd med min bostadsresa. Jag är smartare än många andra, för jag har mina pengar på banken inte låst i ett sjunkande skepp.
Vad har du bott i senaste 10-15 åren kompis?
På Södermalm, Schweiz och USA. Att ha spenderat de åren sittandes i en BR i Sverige var faktiskt inte ett alternativ överhuvudtaget. Alla gör vi våra val. Att du, som alla Svennebananer som blivit rika bara på att bo ser er som lyckade investerare är dock tragiskt.
2019-05-21, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Samma fråga var lika aktuell att ställa i början av 2000-talet. Ingen hade haft ett svar. För ingen visste något alls.
Precis lika lite som någon vet om hur det ser ut om 15-20 år från nu.

Man kan sia och gissa precis hur mycket man vill men i de tidsperspektiven har såklart ingen någon aning öht.
Finns ens jorden kvar?
Jo men om du frågar valfri Svensson som köpte för 10-15 år sen anser de flesta att de köpte då för att de visste att det var en fantastisk investering. Att man köper en BR är dock lite missvisande. Det du köper är ett medlemskap i en förening med allt vad det innebär av glada amatörer i styrelsen utan erfarenhet av att förvalta eller utveckla en förenings ekonomi. Kan bli ett brutalt uppvaknande ibland där avskrivningarna inte har gjorts korrekt, underhåll har skjutits på framtiden osv.
2019-05-21, 05:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo men om du frågar valfri Svensson som köpte för 10-15 år sen anser de flesta att de köpte då för att de visste att det var en fantastisk investering.
När jag köpte min lägenhet då, så handlade det om att få ett billigt boende. Inte att investera. Sedan gick det som det gick. Skulle jag sälja i dag så har jag bott gratis under dessa år, även om jag räknar med inflation.

Och jag ser mig som en "valfri Svensson".

Se gärna vad just "valfri Svensson" skrev i tråden för nästan tio år sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....
Knappast så att denne ansåg att det skulle vara en fantastisk investering.
Senast redigerad av constant 2019-05-21 kl. 05:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in