2017-05-17, 10:36
Medlem
Har någon köpt via SSM? Hur var upplevelsen? Slutresultat av nyproduktion?

De har en del projekt i Stockholm och jag har köpt en lgh i projektet "West Side Solna".

Fick nyhetsbrev i Februari om att de saknar bygglov (planerad start var sommar 2017) och nu är det mitten i Maj utan några nyheter. När jag ringer de så hänvisar de till nyhetsbrev och att "uppdatering kommer inom kort". Får inga raka svar heller på mina frågor.

När jag frågar runt om andra som köpt nyprod. så verkar det röra sig om tur och otur.. Vissa har fått felbyggt, mindre än ritning osv medan andra är väldigt nöjda.

Känns inte så skönt i magen som -30 åring att lägga hela sin framtida inkomst på en lägenhet när det blir såhär..
Citera
2017-05-17, 17:53
Avslutad
Är väl som med alla andra lotterier. Vissa vinner, andra förlorar. Lycka till.
Citera
2017-05-17, 18:01
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Har någon köpt via SSM? Hur var upplevelsen? Slutresultat av nyproduktion?

De har en del projekt i Stockholm och jag har köpt en lgh i projektet "West Side Solna".

Fick nyhetsbrev i Februari om att de saknar bygglov (planerad start var sommar 2017) och nu är det mitten i Maj utan några nyheter. När jag ringer de så hänvisar de till nyhetsbrev och att "uppdatering kommer inom kort". Får inga raka svar heller på mina frågor.

När jag frågar runt om andra som köpt nyprod. så verkar det röra sig om tur och otur.. Vissa har fått felbyggt, mindre än ritning osv medan andra är väldigt nöjda.

Känns inte så skönt i magen som -30 åring att lägga hela sin framtida inkomst på en lägenhet när det blir såhär..

spåntant känns det ju som att det ända du kan göra är att vänta.

passa på och utnyttja den här tiden, läs igenom vad du har skrivit på känns ju rätt så konstigt ifall du skrivit på att du ska köpa en 95kvm trea men får en på 83kvm.

kolla ifall du kanske lyckas hitta något kryphål för att ta dig ur ifall det är kallafötter du börjat få
Citera
2017-05-17, 22:19
Medlem
Diablo1118s avatar
vi testar

Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-05-18, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
spåntant känns det ju som att det ända du kan göra är att vänta.

passa på och utnyttja den här tiden, läs igenom vad du har skrivit på känns ju rätt så konstigt ifall du skrivit på att du ska köpa en 95kvm trea men får en på 83kvm.

kolla ifall du kanske lyckas hitta något kryphål för att ta dig ur ifall det är kallafötter du börjat få

Kan i princip avtalet utantill och det skyddar ju såklart byggherren en del.

Är bara inne med 25 tusen så att dra sig ur gör inte jätteont då jag än inte skrivit på som kräver att jag ger 100 tusen till i handpenning (Förstahandsavtal kanske det heter?).
Betalar jag 100 tusen (6 månader innan inflytt) så kan det göra riktigt ont att dra sig ur, så än är det inte illa

Precis just nu kan jag bara vänta..

Men min fråga var mer om det är någon som känner igen SSM, köpt av de i andra projekt osv.
Vad ska man ha för förväntningar.

Hittills känns de lite nonchalanta, kanske för att det är vanligt att bygglov dröjer osv och jag är en jobbig privatperson som frågar för mycket i onödan

Har inte så stor erfarenhet av att köpa bostadsrätt men hittills känns det som om mycket är oklart.
Citera
2017-05-18, 08:30
Medlem
muneys avatar
Det finns massa orsaker till att bygglov kan dröja som inte har med slutkvaliteten på din lägenhet att göra. Än så länge skulle jag sitta lugnt i båten.
Citera
2017-05-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Det finns massa orsaker till att bygglov kan dröja som inte har med slutkvaliteten på din lägenhet att göra. Än så länge skulle jag sitta lugnt i båten.

Nja kvalitén lär vara bra för jag har sett färdiga projekt och bygget är bra.. Det är ju mest NÄR det blir klart för jag har ju planer att flytta in enligt tidstabell (som nu är minst 6 mån försenad vilket är OK men mer än så är inte så bra)

Det är väl murphys lag som gäller kring bygglovet..

De svar jag får är i princip "vi väntar på bygglov och vet inte mer än så idag, vi återkommer när vi vet mer" <-- Februari.

Senast ringde jag i April och frågade och fick samma svar.

Är det ovanligt av mig att ställa dessa frågor till SSM?
Jag hittar inte någonstans där man skriver om projektet så tolkar det som att alla andra (+200 lägenhetsköpare) verkar vara lugna?

Får påminna om att ha empati för mig som aldrig köpt förr och att insatsen handlar om min inkomst de närmsta 30-35 åren (mitt livs största investering): )
Citera
2017-07-21, 16:06
Medlem
Edit:
Jag fick i maj nyhetsbrev om en försening till 2019 Q3. har ringt och undersökt möjligheterna att dra sig ur.. Jag skulle ju flytta in med frun 2018 Q3 senast var tanken.. Vi skulle kunna tom gå med på 2019 Q1 men Q3 är försent vi måste då bo någon annanstans i ett år.

De säger även Q3 2019 PRELIMINÄRT så det kan ju bli ÄNNU senare!

De gånger de svarar skrämmer mig med att jag måste betala mäklararvoden osv om jag går ur avtalet. Varje gång är det någon som "inte kan lagen men kollar upp och återkommer" så gör de inte det.

Enligt dom så får jag inte bryta mot avtalet. Det blir avtalsbrott då.
Men är det inte dom som bryter mot avtalet genom en väsentlig försening för tillträdet?

När jag skrev på sa de Q1-Q3 2018.
Nu säger de preliminärt Q3 2019.

I avtalet jag skrev på står det att jag får frånträda avtal enligt bostadsrättslagen kap 5 § 8.

Får jag enligt 8 § 1 dra mig ur avtalet? Eller misstolkar jag min situation med det som står i svensk lag?

Ett avtals upphörande
7 § Ett förhandsavtal upphör att gälla, om avtalet avser en lägenhet i ett hus som föreningen har förvärvat eller avser att förvärva för ombildning till bostadsrätt och förhandstecknarens hyresrätt till lägenheten upphör innan bostadsrätten upplåtits.

Bestämmelserna i första stycket gäller inte om förhandstecknaren har satt sin make eller sambo i sitt ställe och denne övertagit hyresrätten till lägenheten. Lag (1995:1464).

8 § Förhandstecknaren får efter uppsägning genast frånträda avtalet, om
1. lägenheten inte upplåts med bostadsrätt senast vid inflyttningen,
2. upplåtelsen genom försummelse av föreningen inte sker inom skälig tid efter den beräknade tidpunkten för upplåtelsen, eller
3. de avgifter som skall betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än som angavs i förhandsavtalet och förhandstecknaren av denna anledning säger upp avtalet inom tre månader från den dag då han fick kännedom om den högre avgiften.

Bestämmelserna i första stycket 1 gäller inte om förhandstecknaren innehar lägenheten med hyresrätt.

Om en förhandstecknare har biträtt ett beslut om förvärv av ett hus för ombildning till bostadsrätt enligt 9 kap. 19 §, upphör dock avtalet i de fall som avses i första stycket 3 att gälla endast om det dessutom inte är oskäligt mot föreningen eller medlemmarna att avtalet upphör. Lag (1995:1464).
Senast redigerad av internetfargo 2017-07-21 kl. 16:08.
Citera
2017-11-04, 02:10
Medlem
Flyktsodans avatar
Något nytt? Själva bygget ser fortfarande ut som en grusgrop och har så gjort rätt länge nu.
Citera
2017-11-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktsodan
Något nytt? Själva bygget ser fortfarande ut som en grusgrop och har så gjort rätt länge nu.

Bygglov OK nu.

Prel inflytt 2019 Q3 är läget som det ser ut just nu.

SSM hindrar samtliga förvärvare från att dra sig ur såklart och hotar med "Rättsliga åtgärder" då man skrivit på ett förhandsavtal.
Citera
2017-11-09, 17:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Bygglov OK nu.

SSM hindrar samtliga förvärvare från att dra sig ur såklart och hotar med "Rättsliga åtgärder" då man skrivit på ett förhandsavtal.

Spontant känns det rätt galet att en försening på ett år inte är giltigt skäl att bryta avtalet. Det är lite därför jag drar mig för att teckna mig för lägenheter långt i förväg, det känns väldigt osäkert när inflytt ligger flera år framåt i tiden. Att sälja lägenheter utan att ens ha bygglov låter lite skakigt.

Som marknaden ser ut nu känns det dessutom som att en nedgång kan vara på väg, då är det där fina priset man får på ritning kanske inte så fint när man väl flyttar in. Det är säkert därför de kör stenhårt på att avtalet gäller, byggherrarna är oroliga. Wallenstam har gjort om delar av åtminstone ett projekt till hyresrätt exempelvis.
Citera
2017-11-10, 06:27
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Bygglov OK nu.

Är ni flera som vill dra er ur, slå er ihop och kontakta en advokat. Advokaten borde snabbt kunna konstatera om det är troligt att ni får bryta avtalet eller inte. Blir inte så dyrt om ni är flera, och jag tycker det verkar orimligt att dom flyttar fram inflyttning med ett år utan att ni får chans att ändra avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in