2019-05-21, 14:34
Medlem
SSM vann en pyrrhusseger, vem vågar köpa nyproduktion på ritning nu?

https://www.svd.se/kopare-far-storstryk--forsening-spelade-ingen-roll
https://www.di.se/live/ssm-vann-i-tingsratten-i-forseningsmal-/

Byggbolaget SSM vann i Stockholms tingsrätt. Nyproduktion kan bli flera år försenad och man får upplåta bostadsrätter som inte är byggda. Paret som köpte i föreningen West Side Solna åker nu på jättekostnader.
Senast redigerad av trickget 2019-05-21 kl. 14:46.
2019-05-21, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Var inlägget så svårtolkat? Det jag skrev var att jag tror att vi kommer se en fortsatt ökad segregering med fortsatt invandring och jag tror att det kommer öka konkurrens om att bo i icke-segregerade områden, jag tror att detta kommer leda till stigande priser i medelstora städer där priserna inte har slagit i lånetaken.
Är det en bra utveckling? Är det sådant samhälle vi vill ha?
2019-05-21, 15:30
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Är det en bra utveckling? Är det sådant samhälle vi vill ha?

Det är en väldigt dålig samhällsutveckling.

Politiker pratar om att minska segregationen men gör samtidigt inget i praktiken. Segregationen kommer, tyvärr, att fortsätta öka som jag ser det.
2019-05-21, 15:39
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
SSM vann en pyrrhusseger, vem vågar köpa nyproduktion på ritning nu?

https://www.svd.se/kopare-far-storstryk--forsening-spelade-ingen-roll
https://www.di.se/live/ssm-vann-i-tingsratten-i-forseningsmal-/

Byggbolaget SSM vann i Stockholms tingsrätt. Nyproduktion kan bli flera år försenad och man får upplåta bostadsrätter som inte är byggda. Paret som köpte i föreningen West Side Solna åker nu på jättekostnader.

Ja, en riktig pyrrhusseger. Som du skriver, vem kommer att våga köpa på ritning nu? Antingen måste avtalen göras om till kraftig förmån för köparen eller så kommer köpunderlaget minska rejält. Det kommer bara vara "idioter" som kommer skriva på sådana här kontrakt framöver och även om det finns hyfsat gott om sådana så tror jag inte att det räcker för att hålla liv i denna marknad, särskilt inte när flippning inte är lika populärt längre.

Frågan är väl också om det blir överklagat till högre instans.

// CC
2019-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Var inlägget så svårtolkat? Det jag skrev var att jag tror att vi kommer se en fortsatt ökad segregering med fortsatt invandring och jag tror att det kommer öka konkurrens om att bo i icke-segregerade områden, jag tror att detta kommer leda till stigande priser i medelstora städer där priserna inte har slagit i lånetaken.
Jag vill inte vara skitviktig men du menar nog tvärtom, att konkurrensen ökar om att bo i segregerade områden, det är just segregering du vill ha i ett stökigt samhälle om du tillhör de övre skikten, dvs att du omges med sådana som dig själv. Om du är väldigt PK säger du givetvis att du vill bo i icke-segregerade områden men just PK-människor är de som brukar bo i extremt segregerade områden.
2019-05-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ja, en riktig pyrrhusseger. Som du skriver, vem kommer att våga köpa på ritning nu? Antingen måste avtalen göras om till kraftig förmån för köparen eller så kommer köpunderlaget minska rejält. Det kommer bara vara "idioter" som kommer skriva på sådana här kontrakt framöver och även om det finns hyfsat gott om sådana så tror jag inte att det räcker för att hålla liv i denna marknad, särskilt inte när flippning inte är lika populärt längre.

Frågan är väl också om det blir överklagat till högre instans.

// CC

Det kommer definitivt att överklagas. Det är "bara" en tingsrättsdom.

Om inte så väntar faktiskt 53 andra förvärvare som stämt i grupp, som är villiga att ta det hela vägen till HD.
2019-05-21, 16:18
Medlem
Bronkens avatar
Är inte dagens utfall, undantaget att det riskerar att bränna en del stackars köpare ordentligt, en ordentlig seger? Visst, dyrköpt för byggbolagen och bostadsutvecklarna som nu måste ta ett omtag kring sin scam-verksamhet, men en seger för alla andra. Ju förr vi kan begrava den urusla modellen att köpa på ritning, med den bekväma riskförskjutningen som det har inneburit, desto bättre.

Att modellen hållits under armarna har berott på förväntan om stigande priser. När den pie in the sky-drömmen gått om intet i spåren har vacklande priser och tidvattnet gått tillbaka har köpa-på-ritning-modellen äntligen blivit den nakna figuren den alltid har varit. Det som föreföll som uppenbart redan under den vansinniga prisuppgången har förhoppningsvis äntligen blivit uppenbart för än fler. Nu kan man bara hoppas på att det får konsekvenser och renderar i betydligt bättre upplägg för nyproduktionsköpare.

Med det sagt så har domen förstås inte vunnit laga kraft så det är förstås högst troligt att sista ordet inte är sagt ännu och att detta kan få en tvär vändning längre fram. Jag tycker dock inte att resonemangen i domen på något vis är uppåt väggarna, lagreglerna har alltid varit allt annat än "konsumentvänliga".
2019-05-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Är inte dagens utfall, undantaget att det riskerar att bränna en del stackars köpare ordentligt, en ordentlig seger? Visst, dyrköpt för byggbolagen och bostadsutvecklarna som nu måste ta ett omtag kring sin scam-verksamhet, men en seger för alla andra. Ju förr vi kan begrava den urusla modellen att köpa på ritning, med den bekväma riskförskjutningen som det har inneburit, desto bättre.

Att modellen hållits under armarna har berott på förväntan om stigande priser. När den pie in the sky-drömmen gått om intet i spåren har vacklande priser och tidvattnet gått tillbaka har köpa-på-ritning-modellen äntligen blivit den nakna figuren den alltid har varit. Det som föreföll som uppenbart redan under den vansinniga prisuppgången har förhoppningsvis äntligen blivit uppenbart för än fler. Nu kan man bara hoppas på att det får konsekvenser och renderar i betydligt bättre upplägg för nyproduktionsköpare.

Med det sagt så har domen förstås inte vunnit laga kraft så det är förstås högst troligt att sista ordet inte är sagt ännu och att detta kan få en tvär vändning längre fram. Jag tycker dock inte att resonemangen i domen på något vis är uppåt väggarna, lagreglerna har alltid varit allt annat än "konsumentvänliga".

Håller med till fullo.

Varför ska du ta dig till jobbet öht om det är möjligt att bli lurad såhär på sin livs största affär?
D.v.s den affären som tvingar dig till att jobba resten av ditt liv för att täcka upp lånet.

En bil med fel färg kan man återhämta sig från (Men t.o.m där är man så pass skyddad att man får reklamera) och detta är en helt annan nivå och därför fattar jag inte alls hur man tänker gällande konsumentskyddet.

Varför bränna de stackars köparna öht ? Varför inte bara döma till köparens fördel och förkasta all typ av försäljning i form av bindande avtal långt innan man har detaljplan/bygglov på plats?

Varför måste det finnas offer innan man fattar att lagen är helt efterbliven?

(och ja jag är partisk - Är en köpare i projektet).
Senast redigerad av internetfargo 2019-05-21 kl. 16:26.
2019-05-21, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
På Södermalm, Schweiz och USA. Att ha spenderat de åren sittandes i en BR i Sverige var faktiskt inte ett alternativ överhuvudtaget. Alla gör vi våra val. Att du, som alla Svennebananer som blivit rika bara på att bo ser er som lyckade investerare är dock tragiskt.

Du lägger ord i mun på folk, sluta med det. Jag ser hela svenska bostadsmarknaden som ett stort skämt, ett pyramidspel, en fälla att lura in svensken och sen ändra förutsättningar successivt. Detta kommer framtiden utvisa allt mer för varje dag som går.
Svennebanan har inte blivit rik på detta, dom har visserligen fått större kontantinsats men större lån. Dom ligger ännu mer minus nu än tidigare. Inget positivt i detta. Det har gått att göra pengar, majoriteten har inte "tagit ut ". Dom är låsta i boendet. Jag ser mig inte som en investerare men jag har fan gjort så mycket klokare val än majoriteten.
2019-05-21, 16:49
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Håller med till fullo.

Varför ska du ta dig till jobbet öht om det är möjligt att bli lurad såhär på sin livs största affär?
D.v.s den affären som tvingar dig till att jobba resten av ditt liv för att täcka upp lånet.

En bil med fel färg kan man återhämta sig från (Men t.o.m där är man så pass skyddad att man får reklamera) och detta är en helt annan nivå och därför fattar jag inte alls hur man tänker gällande konsumentskyddet.

Varför bränna de stackars köparna öht ? Varför inte bara döma till köparens fördel och förkasta all typ av försäljning i form av bindande avtal långt innan man har detaljplan/bygglov på plats?

Varför måste det finnas offer innan man fattar att lagen är helt efterbliven?

(och ja jag är partisk - Är en köpare i projektet).

Beklagar verkligen den här situationen, kan inte vara annat än att befinna sig i nån sorts twilight zone.

Får man ändå fråga vad som fick dig/er att dra sig ur affären? Övervägde du/ni någonsin riskerna med något sådant? Blev ni duperade av någon mäklare som kom med svepande argument om att saker och ting skulle ordna till sig om något hände? Påverkade prisutvecklingen på bostäder din/er upplevda känsla av trygghet med att genomföra en sån här affär?

Vill inte smeta omkring i någon annans misär här, men det vore väldigt intressant att få ta del av en berättelse från verkligheten. En dom eller stämningsansökan vittnar ju bara om en avgränsad del av historien.
2019-05-21, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Beklagar verkligen den här situationen, kan inte vara annat än att befinna sig i nån sorts twilight zone.

Får man ändå fråga vad som fick dig/er att dra sig ur affären? Övervägde du/ni någonsin riskerna med något sådant? Blev ni duperade av någon mäklare som kom med svepande argument om att saker och ting skulle ordna till sig om något hände? Påverkade prisutvecklingen på bostäder din/er upplevda känsla av trygghet med att genomföra en sån här affär?

Vill inte smeta omkring i någon annans misär här, men det vore väldigt intressant att få ta del av en berättelse från verkligheten. En dom eller stämningsansökan vittnar ju bara om en avgränsad del av historien.
(FB) SSM LIVING BYGGHERRE - Någon som vet mer?
2019-05-21, 17:38
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
(FB) SSM LIVING BYGGHERRE - Någon som vet mer?

Tack för upplysningen. Är för lill-gammal för att komma på tanken att det skulle finnas en tråd om detta. Ingen munter läsning precis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in