2019-05-20, 13:50
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nu är ju syftet med att köpa en ny bil inte att göra en investering som ger finansiell avkastning utan att man helt enkelt önskar kunna förflytta sig.

Precis samma som här då, Brota förflyttar sig från huset till en soc-lägenhet.

Seriöst hoppas jag inte han menar allvar dock.
Citera
2019-05-20, 16:03
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Med dagens ränteläge är det inte alls säkert att det är en dålig affär att låna pengar. Speciellt inte om man investerar pengarna. Även om man skulle förlora allt så har man det fortfarande inte sämre än den stora majoriteten som lånar pengar för att konsumera med pengarna.

Det finns massvis med människor som lånar pengar för att köpa en ny bil. Där kan man snacka om en garanterad värdeminskning som är enorm. Det finns t.o.m. en hel del folk som lånar för att resa m.m. Där förlorar man alla pengar.

Nu när jag belånar huset för att investera är tanken att 50% investeras i tesla aktier och 50% i en bred global indexfond. Så även i värsta fall blir inte förlusten värre än en helt normal idiot som lånar för att köpa en ny bil. Och i bästa fall ... Om jag har rätt i min analys att Tesla är extremt undervärderad är det rena lottovinsten.
Lotto har en vinstratio på cirka 1:18, alltså menar du att detta företag i synnerhet är en förlustaffär & i 2:3 fall där vinst förekommer så är det en vinst runt split even?
Senast redigerad av GoUoD 2019-05-20 kl. 16:05.
Citera
2019-05-20, 16:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Lotto har en vinstratio på cirka 1:18, alltså menar du att detta företag i synnerhet är en förlustaffär & i 2:3 fall där vinst förekommer så är det en vinst runt split even?

Han får den för under $200 nu men det är långt ifrån säkert att det är en bra affär!
Citera
2019-05-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Det är inte det minsta troligt att du har rätt i din så kallade analys. Jag känner inte dig så det ger mig egentligen ingenting att varna dig för denna så kallade investering.

Snart kommer siffrorna för maj, sedan qtr 2 som jag tror kommer ligga kring 60-65k lev bilar, vilket är långt under de 90-100k Musk guidat om. En ny brakförlust är att vänta i qtr 2

Sedan har han snackat om att TSLA ska lev 500-600k bilar i år. Efter första 2 qtr kommer det ligga kring 130k lev. Högst troligt blir Q1 årets bästa kvartal.

Saken är även den att Credit default swap holders kan tvinga bolaget in i en omstrukturering, om de har stöd av en viss procentandel, 10% om jag minns rätt. Så detta är inte endast i Musks händer.

Iom att TSLA har $13Billion i dåliga lån, typ colombia status, samt väldigt lite assets vid en chapter 7 eller 363 likvidering, är det nog viktigt för kreditorerna att genomföra en soft chapter 11 restrukturering, printa nya aktier och sälja på marknaden. Detta byter i stort sett ut befintliga ägare till nya, pga massiv utspädning.
Alla dessa argument kan också användas som argument för att investera i Tesla. Ingenting av det du nämner är några hemligheter. Alltså bör all denna information redan vara inräknad i aktiepriset. Detta är nog den främsta anledningen till att Tesla sjunkit så mycket de senaste 6 månaderna. Men trots alla dessa problem anser uppenbarligen marknaden att Tesla är värd ungefär lika mycket som BMW och många andra riktigt stora märken. Man kan bara gissa vilken kanon Teslaaktien kommer att bli om Musk lyckas lösa alla dessa problem.

Huruvida man bör investera i Teslaaktien bör således avgöras av vilket förtroende man har för Musk när det kommer till att lösa dessa problem. Och här finns det faktiskt ingen människa på jorden jag har lika stort förtroende för som Musk (åtminstone ingen jag kan komma på såhär på rak arm). Supergeniet har ett affärssinne som nästan saknar motstycke och har dessutom erfarenhet från 2008 på att lösa enorma ekonomiska problem. Mycket, mycket värre problem än de som Tesla står inför just nu. Och om Tesla rider ut stormen finns det ett ljus i tunnels som saknar motstycke i Teslas historia med superfabriken i Kina som snart står klar på rekordtid och kommer börja pumpa ut bilar samt andra häftiga investeringar Tesla gjort i USA.
Citera
2019-05-21, 14:58
Medlem
Xpander-s avatar
Morgan Stanley sänkte sitt bearcase idag från $97 till $10.
Citera
2019-05-21, 18:17
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Alla dessa argument kan också användas som argument för att investera i Tesla. Ingenting av det du nämner är några hemligheter. Alltså bör all denna information redan vara inräknad i aktiepriset. Detta är nog den främsta anledningen till att Tesla sjunkit så mycket de senaste 6 månaderna. Men trots alla dessa problem anser uppenbarligen marknaden att Tesla är värd ungefär lika mycket som BMW och många andra riktigt stora märken. Man kan bara gissa vilken kanon Teslaaktien kommer att bli om Musk lyckas lösa alla dessa problem.

Huruvida man bör investera i Teslaaktien bör således avgöras av vilket förtroende man har för Musk när det kommer till att lösa dessa problem. Och här finns det faktiskt ingen människa på jorden jag har lika stort förtroende för som Musk (åtminstone ingen jag kan komma på såhär på rak arm). Supergeniet har ett affärssinne som nästan saknar motstycke och har dessutom erfarenhet från 2008 på att lösa enorma ekonomiska problem. Mycket, mycket värre problem än de som Tesla står inför just nu. Och om Tesla rider ut stormen finns det ett ljus i tunnels som saknar motstycke i Teslas historia med superfabriken i Kina som snart står klar på rekordtid och kommer börja pumpa ut bilar samt andra häftiga investeringar Tesla gjort i USA.

Din uppfattning om Musk äger du förstås själv och huruvida den är rätt eller fel får historien utvisa. Men, finns det inga rena sakfel i att påstå att han har ett "affärssinne som saknar motstycke"? Han har löst sina ekonomiska problem med att hämta in pengar och bränna pengar. Han har aldrig drivit någon verksamhet som tjänar pengar. Är inte det något mått som bör vägas in i att ha ett affärssinne? Borde inte en företagsledare i någon mån bedömas i förhållande till hur verksamheten presterar? Tesla har länge kunnat tillverka elbilar utan konkurrens utan att vara lönsamma, och nu ska man leverera i en miljö där man tvingas konkurrera och då ska man bli...lönsamma? Eller spelar det aldrig någon roll att verksamhetens siffror ser ut som katastrof år efter år? Är man ett snille på affärer bara för att man är oerhört skicklig på att vinna folks förtroende? Synen på Musk är oaktat vad man tycker om Musk både det starkaste bear-caset och det starkaste bull-caset. Men jag kan ändå tycka att det är lite magstarkt att kalla någon som inte förmått att driva ett lönsamt företag för en exemplarisk företagsledare, med det facit som man kan skrapa ihop till idag.

Ken Lay var ju en framgångsrik VD till dess att verkligheten inte längre kunde hållas på en armlängds avstånd.

/Sagt av någon som tycker att Musk är en charlatan och en falsk profet.
Citera
2019-05-21, 20:05
Medlem
Citat:
Det är snarare som så att Musk beskrivs som en enastående visionär och idéspruta, samtidigt som han är en histrionisk och grandios mytoman som inte kan följa några regler och därmed en katastrof som företagsledare. Mitt tips är att man delar upp företaget så att Musk får leda en fristående forskningsavdelning där han kan få fria tyglar att sätta sprätt på riskkapital i futuristiska projekt, medan mer industriellt kompetenta företagsledare får försöka rädda biltillverkningen undan konkurs.

Det är genom att vilja bygga fabriker på månen som Musk kan dra in nytt kapital, men så länge som den blödande biltillverkningen äter upp varje dollar så blir det inga pengar över till raketforskning. Därför är verksamheterna oförenliga och utan strukturella förändringar så kommer allt färre investerarna vilja kasta nya pengar efter de dåliga.
Citera
2019-05-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Morgan Stanley sänkte sitt bearcase idag från $97 till $10.

De kunde lika gärna sagt 0$, 10$ är det något sorts skämt från deras sida? För några år sedan sa de 2000$.

Skulle vilja höra vad folk anser om det fortfarande är möjligt att de blir uppköpta i en situation där kursen fortsätter falla och företaget närmar sig obestånd?
Senast redigerad av har 2019-05-21 kl. 20:23.
Citera
2019-05-21, 20:49
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
De kunde lika gärna sagt 0$, 10$ är det något sorts skämt från deras sida? För några år sedan sa de 2000$.

Skulle vilja höra vad folk anser om det fortfarande är möjligt att de blir uppköpta i en situation där kursen fortsätter falla och företaget närmar sig obestånd?

Skulle du köpa en biltillverkare med 130Miljarder i skulder, och som förlorar 2Miljarder per månad i burnrate?

2 gamla modeller
samt en ny med många barnsjukdomar, samt olönsam.

Vad skulle du i såfall betala för det?

Och
Varför skulle du inte hellre vänta ett år och plocka upp resterna nästan gratis?
Citera
2019-05-21, 22:18
Medlem
y.ys avatar
Citat:

Skulle vara FCA som sackar efter vad gäller elbilar, men Teslas siffror till FCAs multiplar blir omkr 20$/aktie.

Energibolag skulle kunna vara en joker men tror bara de kan köpa avknoppningar. Snabbladdarna som kan tyckas uppenbara kompliceras i NA av att man använder en Tesla specifik kontakt.

Kan tänka mig många vill köpa varumärket av konkursförvaltarna men tror inte det blir några pengar över alls till aktieägarna vid konkurs.

edit: Apple har flera multiplar som är stärkare än Tesla...
Senast redigerad av y.y 2019-05-21 kl. 22:23.
Citera
2019-05-21, 23:18
Medlem
raskenss avatar
Skulle inte direkt höja på ögonbrynen om någon kinesisk aktör kommer att köpa upp Resterna av Tesla efter en konkurs om nåt år, eller att det blir nån uppgörelse. Varumärket är allt för kineserna.
Citera
2019-05-21, 23:24
Medlem
Citat:

Den tidigare värderingen byggde på företagets planer på storskalig produktion av bilar som gick att sälja med vinst för $35000. Istället går de $10000 back på varje bil samtidigt som försäljningen sjunker, vilket gör att den tidigare så ljusa framtiden hur bytts mot en svart avgrund.

Ännu värre blir det av att kunderna anses vara trendkänsliga personer som bara vågar köpa varor som medför positiva associationer. Köper man en bil för en miljon svenska kronor så vill man inte att grannen frågar varför man inte valde en billigare Mercedes, utan det skall vara självklart att man köpte sin bil för att det var den bästa bil som gick att köpa. När finanstidningarna mest skriver om Elon Musks skandaler och om hur dåligt Tesla presterar så blir valet av bil inte lika självklart längre. Vem vill betala en miljon för en bil bara för att förknippas med ett misslyckat företag?

Om inget drastiskt händer så kostar aktien ännu mindre om sex månader än vad den kostar idag, så varför köpa upp företaget nu om man kan vänta och få det till rea? Och när det gått sex månader så är företaget konkursmässigt och då är det ändå ingen som vill köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in