2019-05-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Att 1 av miljoner bilar kraschar med Autopilot igång säger egentligen ingenting. Det verkar vara ett problem att Tesla marknadsför Autopilot på det sättet man gör, men systemet i sig har hittils kört ihjäl bra mycket mindre människor per km än vad som skulle hänt om förarna kört själva.

I slutändan går det inte att utveckla ett perfekt system i ett labb. AI kräver att man tränar det. Om vi inte ska sitta och köra bilar manuellt in på 3000-talet så är detta vägen som utvecklingen måste gå.

Kommer inte spela någon roll hur ofta en mänsklig förare hade krockat. Första rejäla smällen med biltillverkare som ansvarig kommer att kännas rejält.
Citera
2019-05-18, 01:12
Medlem
Hur ligger det till med efterfrågan på model3? Kön verkar ju vara som bortblåst och man läser i facebookgrupper som beställer och får en lagerbil i europa på 2-3 veckor. Läste att 700Mdollar av kassan är förskottsbetalningar på bilar.
Citera
2019-05-18, 04:52
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Oj jävlar. Märkte precis att Tesla för första gången på några år är värda mindre än BMW (37$ Billion mot drygt 40€ Billion). Snacka om undervärderade hahah herregud. Frågan om det inte börjar bli dags att belåna bostaden för att investera i Tesla? Blir definitivt att lägga in en ny månadslön in i Tesla snart.

Har du trollat färdigt nu? Tesla har 2$ Billion i likvida medel, får in 2.7$ Billion i nyemissioner och får ytterliggare in minst 2$ Billion från Fiat chrysler de kommande två åren (i själva verket kommer de få mycket mer från fiat eftersom siffran 2$ Billion bygger på extremt optimistiska antaganden om hur många elbilar fiat kommer att sälja). Samtidigt bränner tesla för närvarande 700$ millions varje quarter. Detta kommer fortsätta något kvartal till innan de stora pengarna börjar rulla in.

Även om Tesla skulle fortsätta gå minus 700$ millions under varje kvartal i flera år till (vilket är fullständigt absurt då mycket av dessa pengar är engångsinvesteringar) så kommer de klara många, många år till. Speciellt när man tar hänsyn till den ökande försäljningen av utsläppsrätter

Märkligt då att Musk maila ut att nu måste man verkligen skära i kostnader, om inte så klarar man bara 10 månader. Musk brukar vara optimistisk så vem vet, kanske inte ens 10 månader.

För att få koll på utgifterna ska Musk och CFO ska sitta och godkänna/kolla igenom alla utgifter, låter otroligt effektivt. Nästan lite disruptive.

https://www.cnbc.com/2019/05/17/elon-musk-calls-for-cost-control-in-memo-to-employees.html
Citera
2019-05-18, 09:54
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Oj jävlar. Märkte precis att Tesla för första gången på några år är värda mindre än BMW (37$ Billion mot drygt 40€ Billion). Snacka om undervärderade hahah herregud. Frågan om det inte börjar bli dags att belåna bostaden för att investera i Tesla? Blir definitivt att lägga in en ny månadslön in i Tesla snart.

Har du trollat färdigt nu? Tesla har 2$ Billion i likvida medel, får in 2.7$ Billion i nyemissioner och får ytterliggare in minst 2$ Billion från Fiat chrysler de kommande två åren (i själva verket kommer de få mycket mer från fiat eftersom siffran 2$ Billion bygger på extremt optimistiska antaganden om hur många elbilar fiat kommer att sälja). Samtidigt bränner tesla för närvarande 700$ millions varje quarter. Detta kommer fortsätta något kvartal till innan de stora pengarna börjar rulla in.

Även om Tesla skulle fortsätta gå minus 700$ millions under varje kvartal i flera år till (vilket är fullständigt absurt då mycket av dessa pengar är engångsinvesteringar) så kommer de klara många, många år till. Speciellt när man tar hänsyn till den ökande försäljningen av utsläppsrätter

Ja, lev i din fantasivärld om du vill, belåna huset och köp Tsla aktier. Bara ett bevis på att det är du som är det riktiga trollet.

NE cashen är inte mycket kvar av.

I Tsla fall med den fantasifulla bokföring de använder sig av kanske vi borde tala om Teslioner dollars istället, då deras bokföring består av samma Bullshit som allt de uttalar sig om..

När man har $13 billion crediter/lån och har närmre $4billion i leverqntörskulder blir det lite löjligt att snacka om att man har mycket cash för man taget in $2,7B i NE varav $700M försvann direkt i kostnader.
Senast redigerad av Xpander- 2019-05-18 kl. 09:59.
Citera
2019-05-18, 11:40
Medlem
Efter ett Q4 för första gången gick med vinst så hette det att Q1 också skulle gå med vinst, men när Q1 visade sig gå med förlust så hette det att Q2 skulle gå med vinst, men nu låter det som att även Q2 kommer att gå med brakförlust osv.

Orsaken bakom den senaste tidens fall är väl snarare att Musks stjärnglans börjar falna? Företagets värdering bygger på föreställningar om att Musk skall bygga fabriker på månen, men när haschröken skingras så återstår ett substansvärde på några dollar och en rad förlorare som bränt sina pengar på pyramidspel.
Citera
2019-05-18, 13:16
Medlem
Xpander-s avatar
i fredagens employees letter, skrev han att burnrate är $200M/månad och att cashen är slut om 10mån om det fortsätter så.

Det betyder att cashen var helt slut, när capital raise genomfördes. Man kan säga att denna NE bailade en del suppliers och kreditorer, men bolaget drivs i praktiken i strukturellt bankrutt tillstånd, där man överlever genom att inte betala sina accaunt payables.
Citera
2019-05-18, 21:05
Medlem
Lillstarks avatar
Jag har näsa för affärer och tjänade 1$ på denna aktie.
Citera
2019-05-19, 15:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Stängde på $211 i fredags, och som sagt:

"I torsdags gick det ut ett internt mejl där Teslas grundare och vd, Elon Musk, varnade för att den senaste kapitalinjektionen på motsvarande 20 miljarder kronor skulle räcka för att hålla verksamheten igång enbart i tio månader, ifall kostnadsnivån förblir lika hög som under årets första kvartal.*"
Citera
2019-05-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Ja, lev i din fantasivärld om du vill, belåna huset och köp Tsla aktier. Bara ett bevis på att det är du som är det riktiga trollet.
Med dagens ränteläge är det inte alls säkert att det är en dålig affär att låna pengar. Speciellt inte om man investerar pengarna. Även om man skulle förlora allt så har man det fortfarande inte sämre än den stora majoriteten som lånar pengar för att konsumera med pengarna.

Det finns massvis med människor som lånar pengar för att köpa en ny bil. Där kan man snacka om en garanterad värdeminskning som är enorm. Det finns t.o.m. en hel del folk som lånar för att resa m.m. Där förlorar man alla pengar.

Nu när jag belånar huset för att investera är tanken att 50% investeras i tesla aktier och 50% i en bred global indexfond. Så även i värsta fall blir inte förlusten värre än en helt normal idiot som lånar för att köpa en ny bil. Och i bästa fall ... Om jag har rätt i min analys att Tesla är extremt undervärderad är det rena lottovinsten.
Citera
2019-05-19, 21:56
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Om jag har rätt i min analys att Tesla är extremt undervärderad är det rena lottovinsten.

Det är inte det minsta troligt att du har rätt i din så kallade analys. Jag känner inte dig så det ger mig egentligen ingenting att varna dig för denna så kallade investering.

Snart kommer siffrorna för maj, sedan qtr 2 som jag tror kommer ligga kring 60-65k lev bilar, vilket är långt under de 90-100k Musk guidat om. En ny brakförlust är att vänta i qtr 2

Sedan har han snackat om att TSLA ska lev 500-600k bilar i år. Efter första 2 qtr kommer det ligga kring 130k lev. Högst troligt blir Q1 årets bästa kvartal.

Saken är även den att Credit default swap holders kan tvinga bolaget in i en omstrukturering, om de har stöd av en viss procentandel, 10% om jag minns rätt. Så detta är inte endast i Musks händer.

Iom att TSLA har $13Billion i dåliga lån, typ colombia status, samt väldigt lite assets vid en chapter 7 eller 363 likvidering, är det nog viktigt för kreditorerna att genomföra en soft chapter 11 restrukturering, printa nya aktier och sälja på marknaden. Detta byter i stort sett ut befintliga ägare till nya, pga massiv utspädning.
Senast redigerad av Xpander- 2019-05-19 kl. 22:17.
Citera
2019-05-19, 22:13
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Med dagens ränteläge är det inte alls säkert att det är en dålig affär att låna pengar. Speciellt inte om man investerar pengarna. Även om man skulle förlora allt så har man det fortfarande inte sämre än den stora majoriteten som lånar pengar för att konsumera med pengarna.

Det finns massvis med människor som lånar pengar för att köpa en ny bil. Där kan man snacka om en garanterad värdeminskning som är enorm. Det finns t.o.m. en hel del folk som lånar för att resa m.m. Där förlorar man alla pengar.

Nu när jag belånar huset för att investera är tanken att 50% investeras i tesla aktier och 50% i en bred global indexfond. Så även i värsta fall blir inte förlusten värre än en helt normal idiot som lånar för att köpa en ny bil. Och i bästa fall ... Om jag har rätt i min analys att Tesla är extremt undervärderad är det rena lottovinsten.

Men du. Ärligt talat. Tesla blööööööder pengar och är om något övervärderade så det står härliga till. Om du vill gambla så varsågod, men du kommer förlora. Garanterat.

Kör 100% på globalfonden istället.
Citera
2019-05-19, 22:35
Medlem
Citat:
Det finns massvis med människor som lånar pengar för att köpa en ny bil. Där kan man snacka om en garanterad värdeminskning som är enorm.

Nu är ju syftet med att köpa en ny bil inte att göra en investering som ger finansiell avkastning utan att man helt enkelt önskar kunna förflytta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in