2019-05-20, 15:15
Medlem
Hej, är rätt rådvill och är i behov av hjälp. Har tränat seriöst i lite över två år och har fått rätt fina resultat, men har en liten fundering om mitt proteinintag och ifall det eventuellt skulle behöva förbättras.

Jag har ingen aning om mitt totala kcal/dag, och bryr mig inte särskilt mycket om det heller: väger 69 kg, har så pass låg fettprocent att det givit ett synligt (nåja) sixpack samtidigt som jag känner att jag bara blir starkare och starkare (myrsteg dock, men har varken tid eller ambition till mer). Tränar dock sammanlagt mellan 60-80 min ungefär sex dagar i veckan, både styrke och kondition, så känner gärna att jag skulle optimera mitt proteinintag och eventuellt som sagt tillföra någon form av tillskott beroende på vad ni rutinerade anser. Jag vet nämligen inte hur jag skulle kunna käka oftare på ett effektivt vis.

En vanlig dag
Frukost: 2 kokta ägg, 2 skivor kalkon, 1 dl havregrynsgröt, mellanmjölk

Lunch: 100 g tonfisk (en vanlig burk), ett stekt ägg, avokado, grönsallad

Mellanmål: 250 g naturell kvarg, 2 skedar jordnötssmör

Middag: lax 140 g, ett stekt ägg, rotsaker i ugn/potatis/råris/bulgur

Sedan blir det givetvis restaurangbesök, hämtpizzor, grillfester, godis, glass, ost och vin, öl, och chips. Men det är inte särskilt ofta, har hyfsas disciplin där. Räcker proteinet till mina 69 kg eller skulle jag behöva fylla på mer?
Citera
2019-05-20, 20:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Hej, är rätt rådvill och är i behov av hjälp. Har tränat seriöst i lite över två år och har fått rätt fina resultat, men har en liten fundering om mitt proteinintag och ifall det eventuellt skulle behöva förbättras.

Jag har ingen aning om mitt totala kcal/dag, och bryr mig inte särskilt mycket om det heller: väger 69 kg, har så pass låg fettprocent att det givit ett synligt (nåja) sixpack samtidigt som jag känner att jag bara blir starkare och starkare (myrsteg dock, men har varken tid eller ambition till mer). Tränar dock sammanlagt mellan 60-80 min ungefär sex dagar i veckan, både styrke och kondition, så känner gärna att jag skulle optimera mitt proteinintag och eventuellt som sagt tillföra någon form av tillskott beroende på vad ni rutinerade anser. Jag vet nämligen inte hur jag skulle kunna käka oftare på ett effektivt vis.

En vanlig dag

Sedan blir det givetvis restaurangbesök, hämtpizzor, grillfester, godis, glass, ost och vin, öl, och chips. Men det är inte särskilt ofta, har hyfsas disciplin där. Räcker proteinet till mina 69 kg eller skulle jag behöva fylla på mer?
Ja, det "räcker". Om du själv tycker du gör framsteg och trivs med kosten så är det väl inget fel. Personligen för min del är det där alldeles för lite, för lite mat överlag i och för sig, men alla har ju olika förutsättningar och mål. Jag behöver minst 3000 kcal/dag för att hålla mig viktstabil med livet jag lever. Och jag väger ca 76-78.
Citera
2019-05-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det "räcker". Om du själv tycker du gör framsteg och trivs med kosten så är det väl inget fel. Personligen för min del är det där alldeles för lite, för lite mat överlag i och för sig, men alla har ju olika förutsättningar och mål. Jag behöver minst 3000 kcal/dag för att hålla mig viktstabil med livet jag lever. Och jag väger ca 76-78.
Tack för svaret, din bedömning (läst en del av dig i forat och ser dig som kompetent) är att proteinet räcker på mina kilon?

Jag skrev en ”vanlig” dag, det kanske var lite i underkant utan en vanlig dag i minsta laget är närmare sanningen, ty ibland vräker jag i mig större mängder till framförallt lunchen.

Kcal är jag inte orolig för, rör mig jävligt mycket, men käkar som sagt en hel del skit också på valda dagar och rör mig inte många punkter på vågen trots att jag är en bra bit över 30.

Ser gärna även fler komma med second opinions.
Citera
2019-05-21, 06:11
Medlem
Citat:

En vanlig dag

Det finns många bra proteinkällor i din kost redan och vill du göra det lätt för dig så behöver du bara öka dem.
Det skulle vara bra för dig om du räknar lite på siffrorna.
Väger du 70 kg så skadar det inte att iaf ligga på ca 105g protein per dag.
Citera
2019-05-21, 06:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svaret, din bedömning (läst en del av dig i forat och ser dig som kompetent) är att proteinet räcker på mina kilon?

Jag skrev en ”vanlig” dag, det kanske var lite i underkant utan en vanlig dag i minsta laget är närmare sanningen, ty ibland vräker jag i mig större mängder till framförallt lunchen.

Kcal är jag inte orolig för, rör mig jävligt mycket, men käkar som sagt en hel del skit också på valda dagar och rör mig inte många punkter på vågen trots att jag är en bra bit över 30.

Ser gärna även fler komma med second opinions.
Precis som svaret du fick ovan, du har bra källor till protein i din kost, du kan öka dessa om du vill. Rekommendationen för protein ligger runt 1.6 g/kg vid kaloribalans/över. Vid underskott kan en något högre siffra vara att föredra.
Citera
2019-05-26, 12:23
Medlem
Citat:

En vanlig dag

Det enklaste sättet för dig är ju att ta lite protein shakes, -bars , kvarg eller proteinpudding. FAST, t ex, har pulver som ligger på 420 kJ för 18-20g protein. 1-3 sådana eller motsvarande Star Nutritions som brukar liggar uppemot 600 kJ för 23-25g per portion funkar ju med.

En liten 150g kvargburk ger dig ca 16g för 375-400 kJ typ. Finns ju goda puddingar för strax över 600 kJ och 20g protein.
Eller bars. Men där kan det ganska snabbt bli lite för mycket energi.. Finns helt ok runt 750 kJ (Maxim och Gainomax) utan för mycket kolhydrater och typ 20g protein. Men många är lite av spckerfällor.. Jag skulle föredra shakes till största delen.

Du såg ut att ligga helt ok i proteinintag men kör du riktigt tung styrka har du absolut utrymme för mera. Jag äter iofs med kaloriunderskott men siktar på 2g/kg kroppsvikt..
Citera
2019-06-16, 17:51
Medlem
Har lagt märke till att alla bars jag köpt innehållit collagen (protein) Men det står aldrig mängden. Någon som kan rekommendera vettiga bars med bra näringsinnehåll?
Citera
2019-06-16, 18:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Har lagt märke till att alla bars jag köpt innehållit collagen (protein) Men det står aldrig mängden. Någon som kan rekommendera vettiga bars med bra näringsinnehåll?
Jag använder mig utav Star Nutritons best bar. https://www.gymgrossisten.com/12-x-best-bar-60-g
Citat:
Mjölkproteinblandning (vassleprotein, mjölkprotein),

Så proteinet är av kvalité.
Citera
2019-06-20, 00:38
Medlem
Domyojis avatar
Hej pro-athletes,

Läser om hur kalcium o vitamin d-supplements skulle vara bogus för att vi kan skaffa det själva etc, eller att de tom skulle vara bättre att inta den normala vägen... ser tom folk påstår att det skulle vara en risk för ben o märg o ta det? ---- kommenterar?

Alltså gamlingar som har lack of calcium e inte en syn för ögat tycker folk definitivt ska vara varaktiga i god tid... Så vill höra vad ni säger.
Citera
2019-06-20, 06:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Hej pro-athletes,

Läser om hur kalcium o vitamin d-supplements skulle vara bogus för att vi kan skaffa det själva etc, eller att de tom skulle vara bättre att inta den normala vägen... ser tom folk påstår att det skulle vara en risk för ben o märg o ta det? ---- kommenterar?

Alltså gamlingar som har lack of calcium e inte en syn för ögat tycker folk definitivt ska vara varaktiga i god tid... Så vill höra vad ni säger.
Får du i dig tillräckligt via kosten, när det gäller kalcium, vilket du bör vid en normal varierad kost, så behöver du inte tillskott av kalcium. Nu såhär års i Sverige får du D-vitamin från solljuset så där behöver du nog inte heller oroa dig. Möjligtvis att det kan vara en fördel att ta under vinterhalvåret, oktober-mars.
Citera
2019-06-29, 22:21
Medlem
Hej

Jag skrev här för något år sedan och fick väldigt bra tips av någon duktig👌

Gällandes vitamintillskott slutade upp med träningen och beställde aldrig produkten glömde namnet, det var 2 tips.

Om jag inte minns fel var en Alpha plus men osäker... kan någon hjälpa mig? 😊
Citera
2019-08-08, 13:58
Medlem
Hej,

Äter alldeles för mycket och har många extrakilon. Kan man överleva på endast kosttillskott? Dvs, gainer, whey-80, Whey-100, red blend, green blend+omega 3 tabletter?? Jag menar, rent kalorimässigt lär det ju fungera, men vet att detta såklart inte rekommenderas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in