Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivino
Hej, är rätt rådvill och är i behov av hjälp. Har tränat seriöst i lite över två år och har fått rätt fina resultat, men har en liten fundering om mitt proteinintag och ifall det eventuellt skulle behöva förbättras.
Jag har ingen aning om mitt totala kcal/dag, och bryr mig inte särskilt mycket om det heller: väger 69 kg, har så pass låg fettprocent att det givit ett synligt (nåja) sixpack samtidigt som jag känner att jag bara blir starkare och starkare (myrsteg dock, men har varken tid eller ambition till mer). Tränar dock sammanlagt mellan 60-80 min ungefär sex dagar i veckan, både styrke och kondition, så känner gärna att jag skulle optimera mitt proteinintag och eventuellt som sagt tillföra någon form av tillskott beroende på vad ni rutinerade anser. Jag vet nämligen inte hur jag skulle kunna käka oftare på ett effektivt vis.
En vanlig dag
Frukost: 2 kokta ägg, 2 skivor kalkon, 1 dl havregrynsgröt, mellanmjölk
Lunch: 100 g tonfisk (en vanlig burk), ett stekt ägg, avokado, grönsallad
Mellanmål: 250 g naturell kvarg, 2 skedar jordnötssmör
Middag: lax 140 g, ett stekt ägg, rotsaker i ugn/potatis/råris/bulgur
Sedan blir det givetvis restaurangbesök, hämtpizzor, grillfester, godis, glass, ost och vin, öl, och chips. Men det är inte särskilt ofta, har hyfsas disciplin där. Räcker proteinet till mina 69 kg eller skulle jag behöva fylla på mer?
Det enklaste sättet för dig är ju att ta lite protein shakes, -bars , kvarg eller proteinpudding. FAST, t ex, har pulver som ligger på 420 kJ för 18-20g protein. 1-3 sådana eller motsvarande Star Nutritions som brukar liggar uppemot 600 kJ för 23-25g per portion funkar ju med.
En liten 150g kvargburk ger dig ca 16g för 375-400 kJ typ. Finns ju goda puddingar för strax över 600 kJ och 20g protein.
Eller bars. Men där kan det ganska snabbt bli lite för mycket energi.. Finns helt ok runt 750 kJ (Maxim och Gainomax) utan för mycket kolhydrater och typ 20g protein. Men många är lite av spckerfällor.. Jag skulle föredra shakes till största delen.
Du såg ut att ligga helt ok i proteinintag men kör du riktigt tung styrka har du absolut utrymme för mera. Jag äter iofs med kaloriunderskott men siktar på 2g/kg kroppsvikt..