2019-05-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jodå, faktiskt! Om du bara hade förmått lyfta på ditt lilla förkrympta huvud och kasta en blick över världens horisont så hade du fått lära känna följande kvinnliga schackspelare av yppersta toppklass, varav en som blev världsmästare 2005

Du har fel. Judit Polgár kom sist i FIDE World Chess Championship 2005.
Citera
2019-05-12, 23:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ensam, eller med en man? Förlåt massmördare och våldtäktsman.

Ojoj vad butthurt du blev. Min poäng i inlägg 3266 vill du såklart inte bemöta.
Citera
2019-05-12, 23:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej. För närvarande är det runt 50 uppmätta skillnader man kan se i mäns och kvinnors hjärnor. Den första är att de är mellan 8-13% större och har helt olika cocktails av hormoner de simmar runt i.
Vill du ha lite resultat av riktig forskning på området så börja gärna med en bok som heter Hon, han och hjärnan av Markus Heilig.
https://www.bokus.com/bok/9789127822191/hon-han-och-hjarnan/

Eller varför inte lyssna på en podd om boken?
https://podcasts.nu/avsnitt/hjarnpodden-kristina-bahr/94-hon-han-och-hjarnan-med-professor-markus-heilig

Markus Heilig presenterar endast befintlig forskning, både svensk och internationell. Åtskilliga av dessa forskningsresultat har jag länkat till i det här forumet under årens gång. De ville du inte kännas vid.

I Heiligs bok kan man läsa att betydligt fler pojkar än flickor är högt begåvade i matematik. Han baserar sitt påstående på SMPY-kohorten i USA där man följt nästan en miljon ungdomar på John Hopkins college under perioden 1972-2000. Under samtliga uppföljningar var det fler pojkar än flickor hos extremerna åt båda hållen. Men skillnaden förklaras delvis med selektiva bortfall, dvs primär selektionsbias. Pojkar som är duktiga i idrott får stipendium för att bli antagna till college. Följden blir fler pojkar än flickor i gruppen som är sämst i matematik. Dessutom väljer fler matematiskt högbegåvade flickor i högre utsträckning än pojkar att studera på ett välrenommerat universitet istället för college.

Könsgapet i matematisk begåvning skiljer sig mellan länder och över tid. I USA och flera västeuropeiska flickor är det fler pojkar än flickor som är matematiktalanger. Men i andra länder är det tvärtom, t ex Singapore, Island och Indonesien. I PISA får östasiatiska flickor (Singapore, Taiwan, Macao m fl) generellt fler poäng i matematik än västeuropeiska och amerikanska pojkar.

Det råder enig konsensus i forskningsvärlden att de biologiska skillnaderna i intelligens, intressen och yrkesval är för små för att förklara könsgapet i till exempel Google Tech (80 % m, 20 % kv), bland extraordinära ledare.

https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-606581.pdf

78 % av könsskillnaderna är små till noll.

Visst finns neurofysiologiska (framför allt kopplingar mellan hjärnhalvorna), hormonella, medicinska och anatomiska skillnader mellan könen. Nyare forskning visar att hjärnstorleken inte är ett bra mått på hur smart man är. Istället är det hjärnans struktur som är en mer tillförlitlig markör på intelligens. Män har generellt större kroppar, är längre och har mer muskelmassa, och då krävs fler neuroner för att skicka signaler till muskelcellerna.

Könsskillnaden i spatial förmåga är minst i tidig barndom och störst i vuxen ålder vilket är en stark indikation på att kultur har en stor inverkan. Pojkar uppmuntras mer att leka med byggsatser och andra konstruktionsgrejer, medan flickor förväntas att leka med dockor, leksakskastruller och sminkset. Av gammal könsstereotyp vana ger föräldrarna leksaksbilar till pojkar och babydockor till flickor.

Pojkar och flickor behandlas olika, redan från spädbarnstiden. Pojkar förväntas och rent av uppmuntras att vara livligare, aktivare, bråkigare och ta för sig mer. Flickor som uppför sig som en pojke får mer tillsägelser att lugna ner sig medan pojkar får fortsätta sitt mer aktiva beteende. Så tydligen är de inte så fria att vare sig leka fritt eller utveckla sina intressen. Det finns könsstereotypa normer och attityder som inskränker valfriheten för både pojkar och flickor.

Flickor leker idag med både klossar (Lego m m) och dockor samt spelar dataspel. Som du säkert känner till är dataspel bland flickor vanligare nu än för ett par decennier sedan. Det finns för övrigt en studie som visar att kvinnor i mer rika och jämställda länder har bättre generell kognitiv förmåga än i mindre utvecklade länder.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4136621/

Forskarna vet fortfarande för litet om hur stor påverkan prenatalt testosteron har på könsskillnaderna i yrkespreferenser och beteenden. Vad de redan kan konstatera med bestämdhet är att dessa skillnader är för små för att förklara den stora kvinnliga underrepresentationen inom bl a STEM.

Rebecca Young-Jordans mästerliga kritik mot forskningen i sambandet mellan prenatalt testosteron och könsskillnad kan du ta del av här.

Citera
2019-05-12, 23:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt. Män är bättre än kvinnor på att spela schack. Om man bara fick dig att säga orden rakt och tydligt så skulle du slippa framstå som virrig

Du fattar ingenting. Ju fler individer i botten som spelar schack (eller annat spel), desto fler extremer i toppen statistiskt sett. Dessutom finns fler faktorer än storleken på populationen som förklarar könsgapet i schack. T ex åldersfördelning, antal träningstimmar och tävlingserfarenhet.

Citat:
Ja, vad har dessa män någonsin tillfört världen. Tack för att du klumpar ihop lilla mig med dessa genier som förändrat allas våra liv med forskning och vetenskap. Något som män är bättre på.
Kvinnor fick inte syssla med forskning och vetenskap förrän någon gång under 1800-talets andra hälft. Det är förklaringen till varför det fanns så långt färre kända kvinnliga genier än manliga. Inte någon medfödd sämre intelligens hos kvinnor som du har fått för dig.

Så kul att du identifierar dig med forntida genier, men du blir inte smartare för det. Snarare tvärtom.
Citera
2019-05-12, 23:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du fattar ingenting. Ju fler individer i botten som spelar schack (eller annat spel), desto fler extremer i toppen statistiskt sett. Dessutom finns fler faktorer än storleken på populationen som förklarar könsgapet i schack. T ex åldersfördelning, antal träningstimmar och tävlingserfarenhet.

15% av alla deltagare i schacktävlingar i USA är kvinnor:

http://www.uschess.org/msa/MbrDtlMain.php?12543137

Det kan alltså inte förklara den statistiska fördelningen, där det bara finns 1 kvinna bland top 200 i Världen.

Det är troligt att det finns ännu fler kvinnor som spelar schack som hobby, hade de som motståndare hyfsad ofta när jag spelade i chesshere och lichess.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-05-13 kl. 00:05.
Citera
2019-05-12, 23:53
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Korrekt.
Det ligger i det som brukar kallas Wernickes område i den bakre delen av temporalloben. De flesta aspekter av talförmågan sitter där och det är allmänt känt att kvinnor är mer sociala varelser och att de har både ett rikare språk, men även att de använder detta språk avsevärt mycket mer än män.
I min familj är det dock tvärtom mannen och pojken som är språkbegåvad, men jag förmodar att detta är uppmätt som generellt och i snitt.
Bara prata på är dom bättre(nåja) på men mycket är utfyllnadsord och "Jag jag jag".
Citera
2019-05-12, 23:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det finns kvinnor som jobbar hårt även nu.
Med den öppningen behöver man ju inte läsa vidare eftersom man redan där ser att du inte tänker uttala dig om det jag skrev, utan vända det till något annat som ingen frågat efter.
Det är din modus operandi.

Jag bemötte ju flickfotografens intelligensbefriade påstående att kvinnor inte inte varit ute på arbetsplatser så länge och istället hållits skyddade i hemmen tillsammans med barnen.

Kan du inte svenska eftersom du vänder och vrider på mitt citerade svar och tolkar det som att det inte finns kvinnor som arbetar hårt även i dagens samhälle?

Vad var det du skrev som du anklagar mig för att inte vilja uttala om? Inte var det väl flickfotografens inlägg du syftade på?
Citera
2019-05-13, 00:17
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Om du hade bemödat dig om att klicka på länkarna till vetenskapliga rapporter som jag hänvisat som källor, då hade du kommit fram till seriösa och välrenommerade forskares studier. Läs dem istället för att utsätta mig för personangrepp och tramsa.

Du är för fan galen som vägrar att ta till dig vetenskapliga fakta. Sanningen är förstås helt enkelt för obekväm för dig.

För övrigt så minns jag än idag din blunder när du hävdade att Justin Trudeau var oäkta son till Fidel Castro.
Minns du sammanhanget till uttalandet?
Inte?
Då är det tyvärr inget argument. Du förlorar på eget grepp.
Jag har klickat på otaliga av dina länkar och nästan lika ofta har jag letat rätt på mer trovärdiga undersökningar som visat motsatsen. Du förtjänar varje uns av hån för ditt sätt att hålla på. Du är oärlig och du är inte överhuvudtaget intresserad av något som kan kallas en objektiv sanning. Det finns bara en riktning för dig. Du är en massiv sexist och hade du varit man och lite starkare hade du varit en fullblodsfascist. Så enkelspårig är du.
Citera
2019-05-13, 00:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
15% av alla deltagare i schacktävlingar i USA är kvinnor:

http://www.uschess.org/msa/MbrDtlMain.php?12543137

Det kan alltså inte förklara den statistiska fördelningen, där det bara finns 1 kvinna bland top 200 i Världen.

Det är troligt att det finns ännu fler kvinnor som spelar schack som hobby, hade de som motståndare hyfsad ofta när jag spelade i chesshere och lichess.

I världen. Många av toppen såg jag kom från forna Sovjet. Hur många kvinnor tävlar i schack i Ryssland? Och de andra länderna som nämndes?

15% av hur många % män?
Citera
2019-05-13, 00:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Minns du sammanhanget till uttalandet?
Inte?
Då är det tyvärr inget argument. Du förlorar på eget grepp.
Jag har klickat på otaliga av dina länkar och nästan lika ofta har jag letat rätt på mer trovärdiga undersökningar som visat motsatsen. Du förtjänar varje uns av hån för ditt sätt att hålla på. Du är oärlig och du är inte överhuvudtaget intresserad av något som kan kallas en objektiv sanning. Det finns bara en riktning för dig. Du är en massiv sexist och hade du varit man och lite starkare hade du varit en fullblodsfascist. Så enkelspårig är du.

Han är ju man.
Citera
2019-05-13, 00:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
I världen. Många av toppen såg jag kom från forna Sovjet. Hur många kvinnor tävlar i schack i Ryssland? Och de andra länderna som nämndes?

15% av hur många % män?

Kan inte hitta statistik på allt, men pga jämställdhetsparadoxen och det faktum att Östeuropeiska kvinnor och kinesiska kvinnor exempelvis har fler kvinnliga ingenjörer, VDn och egenföretagare än USA så tror jag att det kan vara betydligt högre andel.

Bästa kvinnliga schackspelaren genom tiderna var en ungerska och det har funnits flera duktiga östeuropeiska kvinnliga schackspelare.

Lägg märke att nr1 kvinnliga schackspelaren i USA, som jag nyss länkade till, just var en ukrainsk kvinna.

Det finns någonslags märklig jävlaranamma i dessa östeuropeiska kvinnor, en rejäl blandning av maskulina och feminina attributer.

Top 15 kvinnliga schackspelare kommer alla från sådana "outvecklade" länder Österut:

1 Hou, Yifan g CHN 2662 0 1994
2 Ju, Wenjun g CHN 2590 4 1991
3 Muzychuk, Mariya g UKR 2563 0 1992
4 Lagno, Kateryna g RUS 2554 0 1989
5 Koneru, Humpy g IND 2553 4 1987
6 Kosteniuk, Alexandra g RUS 2546 0 1984
7 Muzychuk, Anna g UKR 2539 0 1990
8 Cmilyte, Viktorija g LTU 2538 0 1983
9 Goryachkina, Aleksandra g RUS 2522 11 1998
10 Tan, Zhongyi g CHN 2513 4 1991
11 Dzagnidze, Nana g GEO 2510 11 1987
12 Lei, Tingjie g CHN 2507 4 1997
13 Gunina, Valentina g RUS 2506 0 1989
14 Kashlinskaya, Alina m RUS 2492 11 1993
15 Harika, Dronavalli g IND 2492 0 1991

Medan männens lista är mer jämt fördelad mellan Väst och Öst:

1 Carlsen, Magnus g NOR 2861 9 1990
2 Caruana, Fabiano g USA 2816 11 1992
3 Ding, Liren g CHN 2805 19 1992
4 Giri, Anish g NED 2787 19 1994
5 Mamedyarov, Shakhriyar g AZE 2781 9 1985
6 Vachier-Lagrave, Maxime g FRA 2780 2 1990
7 Anand, Viswanathan g IND 2774 9 1969
8 Nepomniachtchi, Ian g RUS 2773 0 1990
9 Grischuk, Alexander g RUS 2772 9 1983
10 Aronian, Levon g ARM 2762 1 1982
11 Nakamura, Hikaru g USA 2761 11 1987
12 Radjabov, Teimour g AZE 2759 9 1987
13 So, Wesley g USA 2754 11 1993
14 Artemiev, Vladislav g RUS 2754 0 1998
15 Kramnik, Vladimir g RUS 2753 0 1975
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-05-13 kl. 00:34.
Citera
2019-05-13, 00:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Markus Heilig presenterar endast befintlig forskning, både svensk och internationell. Åtskilliga av dessa forskningsresultat har jag länkat till i det här forumet under årens gång. De ville du inte kännas vid.
-
-
-
I PISA får östasiatiska flickor (Singapore, Taiwan, Macao m fl) generellt fler poäng i matematik än västeuropeiska och amerikanska pojkar.
Och dit kom man idag, om man lät dig hållas efter den första lögnen.
Jag försöker ibland läsa dina inlägg, men du kommer aldrig hela vägen utan att försöka smussla upp en i röven.
Asiater generellt, både pojkar och flickor är bättre på matte. Några av länderna du räknade upp har några av världens bästa skolor. Att jämföra asiatiska flickor med västeuropeiska och amerikanska pojkar är knappast relevant för det du försöker säga.
Det är ett klassisk lurpackfalsarium.

Du fäller återigen dig själv på din egen brist på logik.
Och du, när du börjar en mening med 78% av skillnaderna är små. betyder inte det att det för de övriga 22 procenten är en större skillnad?
Senast redigerad av Pansarvecket 2019-05-13 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in