2019-05-18, 01:22
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
En skapande Gud som existerar utanför tid och rum, [...] är ett ännu mer extraordinärt påstående.
Det är den enda vettiga slutsatsen en intelligent människa utan kognitivt bias kan dra.

Vill du diskutera det i rätt tråd?

Eller vill du begagna och avslöja ditt eget kognitiva bias:
Du Tror att evolution motsäger Gud.
e

Intelligensen lyser som nödraketer vars legat i blöt några decennium.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-18 kl. 01:26.
2019-05-18, 03:43
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Som jag gjorde med att använda ordet intelligens både i betydelsen IQ och information.
Problem med det?
Min något autistiska hjärna stöter på problem med det.. ber på förhand om ursäkt för min bokstavlighet.

Visst betyder intelligens ’information’ ,
Men att tro att intelligens handlar om IQ är att tänka alldeles för kort.

Intelligenskvot beror på ’kognition’
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kognition
Citat:
Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.

Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.

Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.

Själv tycker jag att det också är att tänka för kort..

Kondens: ”Intelligens” = ’Medvetande’ / ’Intellekt’
Det är min uppfattning i varje fall.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Medvetande
Citat:
Medvetande i egentlig mening ska inte förväxlas med flera andra användningar av ordet, som till exempel i uttrycket 'att vara vid medvetande' som närmast kan översättas med 'att vara vaken', det vill säga i det mentala tillstånd då sinnesintryck och perception når upp till ett visst tröskelvärde. Släktskapet mellan orden medvetande och medvetenhet beror i hög grad på vilken tolkning av det senare ordet man väljer. I den egentliga betydelsen av ordet medvetande är man medveten även när man sover en drömsömn. Medvetande och upplevelse är samma sak. En kamera kan inte uppleva, bara omedvetet registrera, och en dator är inte medveten om sin lagrade information
.

https://www.synonymer.se/sv-syn/intellekt
Citat:
Synonymer till intellekt
förstånd, förnuft, tankeförmåga, själsförmögenheter, fattningsgåvor, psyke

Kondensat: ”Intelligens” = Förmåga att Behandla ’Information’

Universum Är Intelligent,
Faktiskt det mest intelligenta i hela universum då hela universum består av intelligens .

Behövs det ens bevis? Räcker det inte med intelligens?

Hur kan man tro att universum är ”evigt” eller ”oändligt”?!
Eller att ”allt har uppstått från ingenting”?!
Eller att Natur och Liv uppstått och utvecklats av ”slump”?
Eller ens att ”Slumpen” existerar?

”Slumpen” är vad ignoranta kallar sin Gud!
Ta över rodret och styr själva. Ingenting i hela universum ’beror’ på ”slump”!
”Slump” är vad vissa väljer att kalla ett utfall när de inte har kunskap om orsaken och samtidigt vill skylla sin okunskap på naturen själv.

Man måste vara en ignorant av rang för att Tro att något alls ”beror på slump”.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-18 kl. 03:58.
2019-05-18, 05:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Möjligt men knappast troligt. Eftersom denna medvetna intelligens också måste ha ett ursprung, isf från en ännu mer intelligent medvetenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför måste den det?

Den "medvetna intelligens" som påstås ha skapat universum måste själv ha skapats av någon annan överlägsen medveten intelligens om inte alternativet är att den universumsskapande medvetna intelligensen alltid har funnits, men om den universumsskapande medvetna intelligensen alltid har funnits så kan man fråga sig varför den universumsskapande medvetna intelligensen väntade en evighet innan hen bestämde sig för att skapa universum.

Så, alltså, om inte den den universumsskapande medvetna intelligensen ska anses ha suttit och rullat tummarna i en evighet innan hen fick för sig att skapa universum vid en viss tidpunkt så måste den universumsskapande medvetna intelligensen ha en egen skapelsetidpunkt. Inte svårare än så.

Ett bättre alternativ är ju att universum alltid har funnits i en form eller annan, vilket stöds av termodynamikens första huvudsats (att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan).
2019-05-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Det är den enda vettiga slutsatsen en intelligent människa utan kognitivt bias kan dra.

Vill du diskutera det i rätt tråd?

Eller vill du begagna och avslöja ditt eget kognitiva bias:
Du Tror att evolution motsäger Gud.
e

Intelligensen lyser som nödraketer vars legat i blöt några decennium.
Nej, evolutionen motsäger inte gudar , rent generellt. Men den motsäger vissa gudsdefinitioner.
Det är därför vissa gudstroende har så svårt att acceptera evolutionsteorin.
2019-05-18, 07:36
Medlem
Citat:
Vet du inte ens vad "ingenting" betyder?

Det är något icke-existerande. Motsatsen till Allt/Gud.
Jag vet vad det betyder.
Jag frågade efter exempel på ingenting.
2019-05-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Åsikterna från sjukvårdrn brukar baseras på vetenskap

Ja, brukar, men inte alltid.

Citat:
Jehovas vittnen hållrr nsturligtvis inte med.

Fel! Du har en förutfattad mening om Jehovas vittnen. Jehovas vittnen har t.o.m. varit med och drivit på den medicinska utvecklingen.

Citat:
Har du en egen beskrivning av mongosars fertilitet kan du bidra med din kunskap. Här

Du kan googla själv om du är intresserad.
Själv har jag svårt att förstå avhandlingar och läser bara abstraktet.

Visst kan jag själv undersöka, men det var du som kom med påståendet, och då borde du vara insatt, eller menar du att du bara slänger ur dig påståenden utan belägg?
2019-05-18, 08:06
Medlem
Citat:
Vet du inte ens vad "ingenting" betyder?

Det är något icke-existerande. Motsatsen till Allt/Gud.
Vad har du för belägg att din gud existerar?
2019-05-18, 08:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, brukar, men inte alltid.

Fel! Du har en förutfattad mening om Jehovas vittnen. Jehovas vittnen har t.o.m. varit med och drivit på den medicinska utvecklingen.

Visst kan jag själv undersöka, men det var du som kom med påståendet, och då borde du vara insatt, eller menar du att du bara slänger ur dig påståenden utan belägg?
Kommer du att ta till dig budskapet om du läser en avhandling om mongos fertilitet?
Tänk om det inte finns någon avhandling,
2019-05-18, 09:12
Medlem
Citat:
Visst, om du har ett ord som beskriver två olika saker så kan du använda det ordet för att beskriva de två sakerna. Som jag gjorde med att använda ordet intelligens både i betydelsen IQ och information.
Problem med det?

Ja, det främjar inte diskussionen att blanda ihop begreppen.

Citat:
Citat:
Jag tycker inte det. Roboten har inte tagit delar av sig själv och skapat nya robotar av.
Citat:
Är det ett krav för att kunna föröka sig?
Citat:
Det tycker jag nog, ja.

Människor och djur använder sig också av andra delar än sig själv.
Menar du då att djur och människor inte förökar sig?

Citat:
Citat:
Beror på vad du menar med bevis. Vi vet ju båda två att det inte är så.
Citat:
Jo, men vi båda verkar inte veta att biologisk komplexitet inte kan uppstå av naturliga processer. Du verkar tro det utan bevis, jag behöver bevis för att tro det.
Citat:
Det förstår jag. På samma sätt behöver jag bevis för att tro på gud.
Citat:
Så du medger att det är en tro du har?
Citat:
Nej, jag har ingen tro. Jag behöver rimliga skäl för att tro på gud och det har jag inga.

Du håller ju med här att du behöver bevis för att tro på gud, på samma sätt som jag behöver bevis för att tro på att en art kan förvandlas till en annan art. Du påstår att du har bevis på att en art förvandlas till en annan art, och därför, på samma sätt, så tror du på evolutionsteorin.

Citat:
Citat:
Ok, vad är bevisen för att denna bakterie är urfadern till allt liv på jorden?
Citat:
DNA. Alla kända organismer delar i stort sett samma genetiska kod.

Vi har tagit upp det här redan, likheter är inget bevis. Bara för att Volvo använder sig av ratt och hjul för att tillverka sina bilar, så betyder det inte att Fiat och Renault kommer från samma fabrik som Volvo.

Citat:
Det är klart att du hittar på. Eller, du tror på något du har läst som någon annan har hittat på.

Kan du bevisa att någon har hittat på det, hur vet du med säkerhet att personen inte har kunskap om det?

Jag skulle på samma sätt kunna säga att du hittat på det här med att en art kan förvandlas till en annan art.

Citat:
Om du säger att gud funnits alltid kan jag hävda samma egenskap för universum. Ingen av oss kan bevisa någonting.

Visst kan du det. Men bevis tyder på att universum startade som en enskild punkt, så påståendet att universum alltid har funnits är inte troligt, eftersom som sagt, bevis visar motsatsen.
2019-05-18, 09:16
Medlem
Citat:
Kommer du att ta till dig budskapet om du läser en avhandling om mongos fertilitet?
Tänk om det inte finns någon avhandling,

Du förstår inte att det påståendet skulle främja min argumentation. Men jag vill se hur du diskuterar, om du har något på fötterna när du diskuterar. Men det verkar som att du har hört om detta, utan att ta reda på om det förhåller sig så.
2019-05-18, 09:35
Medlem
Citat:
En skapande Gud som existerar utanför tid och rum, och som lägger sig i människors liv, är ett ännu mer extraordinärt påstående.

Dom extraordinära bevisen finns.

Citat:
Evolutionsteorin tar inte upp hur liv startade. Det är en annan disciplin inom vetenskapen.

Nu var du duktig genom att påpeka detta.

Citat:
Ge gärna exempel på dessa oseriösa vetenskapsmän, som inte tar vetenskapen på största allvar?

Paolo Macchiarini, Charles Dawson, Bharat Aggarwal, H.M. Krishna Murthy, Paul Kammerer och många många andra.
2019-05-18, 09:37
Medlem
Citat:
Vad är ”ingenting”? Ge gärna exempel på ingenting.

Om jag ger exempel på ingenting, så är det någonting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in