Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Som jag gjorde med att använda ordet intelligens både i betydelsen IQ och information.
Problem med det?
Min något autistiska hjärna stöter på problem med det.. ber på förhand om ursäkt för min bokstavlighet.
Visst betyder intelligens ’information’ ,
Men att tro att intelligens handlar om IQ är att tänka alldeles för kort.
Intelligenskvot beror på ’kognition’
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kognition
Citat:
Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.
Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.
Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.
Själv tycker jag att det också är att tänka för kort..
Kondens: ”Intelligens” = ’Medvetande’ / ’Intellekt’
Det är min uppfattning i varje fall.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Medvetande
Citat:
Medvetande i egentlig mening ska inte förväxlas med flera andra användningar av ordet, som till exempel i uttrycket 'att vara vid medvetande' som närmast kan översättas med 'att vara vaken', det vill säga i det mentala tillstånd då sinnesintryck och perception når upp till ett visst tröskelvärde. Släktskapet mellan orden medvetande och medvetenhet beror i hög grad på vilken tolkning av det senare ordet man väljer. I den egentliga betydelsen av ordet medvetande är man medveten även när man sover en drömsömn. Medvetande och upplevelse är samma sak. En kamera kan inte uppleva, bara omedvetet registrera, och en dator är inte medveten om sin lagrade information
.
https://www.synonymer.se/sv-syn/intellekt
Citat:
Synonymer till intellekt
förstånd, förnuft, tankeförmåga, själsförmögenheter, fattningsgåvor, psyke
Kondensat: ”Intelligens” = Förmåga att Behandla ’Information’
Universum Är Intelligent,
Faktiskt det mest intelligenta i hela universum då hela universum består av intelligens .
Behövs det ens bevis? Räcker det inte med intelligens?
Hur kan man tro att universum är ”evigt” eller ”oändligt”?!
Eller att ”allt har uppstått från ingenting”?!
Eller att Natur och Liv uppstått och utvecklats av ”slump”?
Eller ens att ”Slumpen” existerar?
”Slumpen” är vad ignoranta kallar sin Gud!
Ta över rodret och styr själva. Ingenting i hela universum ’beror’ på ”slump”!
”Slump” är vad vissa väljer att kalla ett utfall när de inte har kunskap om orsaken och samtidigt vill skylla sin okunskap på naturen själv.
Man måste vara en ignorant av rang för att Tro att något alls ”beror på slump”.