Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag menade mer att det finns en inneboende intelligens i det levande, även en cell innehåller mängder med information. Även atomer innehåller information så egentligen kan man även applicera intelligensbegreppet på materia.
Menar du att forskarvärlden håller med dig om att DNA och järnatomer är intelligenta?
"Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligens
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Robotar som bygger robotar har vi väl redan. Men föröka sig, nja, det tror jag inte.
Om nu en robot bygger en annan robot, så är det väl förökning?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Beror på vad du menar med bevis. Vi vet ju båda två att det inte är så.
Jo, men vi båda verkar inte veta att biologisk komplexitet inte kan uppstå av naturliga processer. Du verkar tro det utan bevis, jag behöver bevis för att tro det.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nej, ingen vet hur livet startade, det är riktigt. Vad som är helt utom tvivel är att allt levande har samma biologiska grund.
Vad menar du med grund? Bara för att en Mac dator och Pc har samma grund, alltså elektronik, transistorer, minne, processorer, så betyder det inte att båda datorerna har samma "grund", alltså samma upphovsman.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men hur livet uppstod från början har vi inte en susning om.
Precis, men ändå vet du att livet har utvecklats från en enda levande cell?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Hur har den annars kommit till?
"Den" har inte kommit till, "den" har alltid funnits.