2019-05-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men lugna ner dig lite. Vi talar om ett system, som man började avveckla redan 1845. Och ingen här har sagt att vi vill ha det tillbaka.

Varför ska jag lugna ner mig, när jag diskuterar mot ren idioti?

Detta "system" är gällande i merparten av världens länder. Det sitter tom hårt ingraverat i din egen skalle och nej, det är inte på något vis nån form av naturtvunget "måste".
Senast redigerad av Merapi 2019-05-16 kl. 11:05.
Citera
2019-05-16, 11:17
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför ska jag lugna ner mig, när jag diskuterar mot ren idioti?

Detta "system" är gällande i merparten av världens länder. Det sitter tom hårt ingraverat i din egen skalle och nej, det är inte på något vis nån form av naturtvunget "måste".
Men på vilket sätt är ett system som inte tar funnits i Sverige sedan 1845 ingraverat i min skalle? Förlåt, men jag tror inte att du tänkte klart där.
Citera
2019-05-16, 11:41
Medlem
Citat:
Men på vilket sätt är ett system som inte tar funnits i Sverige sedan 1845 ingraverat i min skalle? Förlåt, men jag tror inte att du tänkte klart där.

Du uppvisar uppenbara problem med att ens tänka dig ett alternativ till att söner inte ska ärva allt.
Du uppgav ex argumentet "hålla ihop jorden" eller hur du nu skrev det... för att just söner skulle ges arvsrätt....medan flickor ändå ska giftas bort....

vadå "ändå", det är ingen naturrätt att flickor ska "giftas bort" eller söner ärva allt.....det är ett val man gör i ett mänskligt samhälle. Du har samhällen där man "gifter bort" sönerna, dvs sönerna byter hus/ släkt/ familj då de gifter sig medan döttrarna stannar kvar på sin moders jord/ hus/ egendom.

Du har dessa två olika system även i djurriket....och där kan jag tala om för dig är det betydligt vanligare att just sönerna lämnar flocken och letar upp nått nytt....
Citera
2019-05-16, 12:18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du uppvisar uppenbara problem med att ens tänka dig ett alternativ till att söner inte ska ärva allt.
Du uppgav ex argumentet "hålla ihop jorden" eller hur du nu skrev det... för att just söner skulle ges arvsrätt....medan flickor ändå ska giftas bort....

vadå "ändå", det är ingen naturrätt att flickor ska "giftas bort" eller söner ärva allt.....det är ett val man gör i ett mänskligt samhälle. Du har samhällen där man "gifter bort" sönerna, dvs sönerna byter hus/ släkt/ familj då de gifter sig medan döttrarna stannar kvar på sin moders jord/ hus/ egendom.

Du har dessa två olika system även i djurriket....och där kan jag tala om för dig är det betydligt vanligare att just sönerna lämnar flocken och letar upp nått nytt....
Fast jag uttryckte inte mina personliga åsikter och tankar där, utan jag försökte förklara hur folk i äldre tider (mellan 1200-talet och 1800-talet) tyckte och tänkte om saken. Och det är två helt olika saker.
Citera
2019-05-16, 12:22
Medlem
Citat:
Fast jag uttryckte inte mina personliga åsikter och tankar där, utan jag försökte förklara hur folk i äldre tider (mellan 1200-talet och 1800-talet) tyckte och tänkte om saken. Och det är två helt olika saker.

Och jag skrev om ett alternativ till hur det sett ut, som du sen valde att svara på.
Tips. om du inte är rätt säker på vad som debatteras i andras debatter, så hoppa inte in i dem.

Vad män genom tiderna har "tyckt och tänkt" gällande dessa saker är ju uppenbart för alla, inte direkt någon nyhet.
Citera
2019-05-16, 17:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är sunt förnuft och ingen synd.
Enligt liberalt tänkande, så klart.

Men enligt det religiösa tänkandet är det så.

Sorgligt men sant.
Citera
2019-05-16, 17:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man ville förr i tiden hålla ihop så mycket jord som möjligt till nästa generation, och då blev det naturligt att döttrarna (för man skulle ju ändå bara gifta bort dem) fick mindre än sönerna. Visst, det låter ju orättvist idag. Men den lika arvs- rätten infördes ju också redan år 1845.
Men för f×%÷. Det är väl bara att välja ut en duglig karl till henne, så hennes gård kan leva vidare.
Citera
2019-05-16, 21:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det fanns inga kvinnor som inte deltog i gårdens arbeten.
Undrar om inte Merapi skrev om det häromdagen.

Ingen hade råd med en kvinna som gick sysslolös.

Utom på en fideokomiss. Det var ju rike folket där daglönare gjorde jobbet.

Fideikommiss är inte en brukningsform, utan ett ägo- och arvssystem.

Självklart deltog alla i gårdsarbetet, men karlarna fick göra det mesta av det tyngsta och farligaste arbetet. Kvinnfolket fick mera hållas runt gårdshusen, utom när det var skörd, mycket beroende på att kvinnor i fertil ålder ofta vara antingen gravida eller ammandes.

Sysslolös var varken man- eller kvinnfolk, barn eller åldringar, eller för den delen tjänstefolk, daglönare eller hjon.
Citera
2019-05-16, 21:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har gjort den största synden som finns i guds rike.
Det är inte mord eller såna småsaker.
Nej, jag har förnekat gud. Snubben finns inte. Så himlen kommer nog att ramla ner på mig.

Jag har över internet diskuterat en hel del med religiösa människor och lärt mig lite av tänkandet hos "hardcore"-kristna.

Du får diskutera det med rätt instans när den dagen kommer.
Citera
2019-05-16, 21:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
vadå "inte gick"? Vi har dessa system existerande idag på flera platser. Det fungerar utan problem och nej det eroderar inte nått kitt. Snarare tvärtom.

Knappast i Europa, och särskilt inte inte i Norden. Livet var ovanligt hårt här uppe, det är det fö bitvis fortfarande. Du väljer att helt bortse från sådana samhälleliga imperativ som klimat, geografi (geologi), sociala förhållanden med mera. Då kan man inte rätt bedöma historien. Det går inte att hitta på en egen värld med valfria förutsättningar för sina samhällsexperiment. Då blir det svält och frysdöd, som i Ukraina på Stalins tid.

En viss ödmjukhet inför historien och de människor som hade att göra sitt bästa av tämligen påvra förhållanden är klädsamt.
Citera
2019-05-16, 22:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
1. Dessa rättigheter du rabblar upp, existerar bara för människor i speciella situationer när de inte kan av olika skäl, ex barn, försörja sig själva.
Vidare så är det en stat vi gett ansvaret för dessa saker: skola, socialvård etc.

Så? vad säger dessa exempel tycker du i det vi pratar om?

Ska du ha rätt att kräva att någon ska TA ett ansvar så förutsätter detta att denna person i fråga besitter MÖJLIGHETEN .

dvs vill man att någon ska ta sitt ansvar att rösta, ta sitt ansvar och sköta sin skola, ta sitt ansvar och diska efter sig etc etc.. så krävs: rösträtt, skolor, diskmöjligheter etc.

Allt det Du anser "krävs" måste likafullt tillhandahållas av någon - det står inte bara där för att Du skriker "RÄTTIGHET". Det krävs ett samhälle, och samhällen byggs först av ansvar, innan rättigheter kan tillkomma.

Citat:
Att tvinga kvinnor att föda oönskade barn, är inte att dessa "tar" något som helst ansvar, det är att de tvingas mot sin vilja, dvs de fråntas rätten till sin egen kropp.

Motsvarande hade varit att män på något sätt ska förlora rätten till sin kropp på något sätt.
närmaste exemplet är att så fort han gjort en kvinna oönskat på smällen, så ska han utsättas för nån form av tvångskirurgi, dvs fysisk ingrepp i sin egen kropp som han inte får bestämma kring.
men, det vore ju praktiskt faktiskt, hade vi kunnat få in gratis organ till vården.

...om jag är så dum att jag arbetar och tjänar pengar så tvingas jag att betala skatt.

Citat:
Snälla, vi har fått nog av massa tossiga idioters olika "etik" tack, så logik är det enda säkra vi kan lita 100% på. Det bygger inte på nån gubbes sexistiska trams åtminstone.

Ibland undrar jag om Du riktigt har förstått vad logik är och hur det fungerar.

Citat:
Ja visst, men låt oss för sjutton gubbar införa så att speciellt kvinnor ska fråntas sina möjligheter att kunna må bra...eller hur?

MYCKET viktigt! Uven. Bästa "etiken" av dem alla, fösa allt skit på kvinnor. Bygg in garantier att kvinnor och små barn ska garanteras skitliv. I form av abortförbud, husmorskrav, sämre löner, icke ansvar för barn för män, etc etc.

Puh! Du lyckas aldrig lära Dig att jag vill förbättra familjeförhållandena så att färre olyckliga skilsmässor uppstår och både män, kvinnor och barn skall få ett tryggare liv.

Citat:
För 1000:e gången den mänskliga reproduktion INKL! preventivmetoderna vi nu har följer med X% graviditet. Dvs vill du som människa ha sex, så ja skydda dig, men sitt inte och inbilla dig att du då är 100% skyddad, för nej det är du inte. Detta kan miljoner av kvinnor världen över berätta för dig.
Ska du vara 100% säker på att inte bli gravid så får du låta bli ha sex, och lycka till med det.

men visst Uven, jag tycker vi inför att män ska förbjudas ha sex. Upptäcks en ogift man med att ha sex, så ska han in i fängelse, eller sättas i ett lotteri där han riskerar att tvingas ta hand om ett tvångsfött barn.

Det blir en rättvis kompensation över att kvinnan biologiskt bär allt annat skit kring mänsklig reproduktion.

Risken är inte ca 20% om man gör rätt. Det finns alltså en tämligen stor möjlighet att genom rätt åtgärder få ner felprocenten till förmodligen under 5%.

Citat:
men nu är det så att detta har man forskning och data kring, vi slipper alltså förlita oss på din "tro" Uven, vi vet detta. Allright?
Kvinnor över hela världen idag och förr tog till drastiska metoder för att kunna få till en abort.
Idag dör ca 50 000 av dessa kvinnor varje år, pga att metoden var lite väl "drastisk".
Du kan själv räkna ut hur många det totala antalet av kvinnor som försöker detta då kan tänkas vara...och "systematiken".

Right?

Inte i länder som Sverige med god tillgång till preventivmedel. Även svenska kvinnor skulle kunna klara detta mycket bättre.

Citat:
ursäkta mig, men VEM är det egentligen som ägnat sig åt att "luckra upp" begreppet tvinga andra till sex, via att hävda att ohhh! för att detta ska gälla så måste där inbegripa våld? eller ex. penetration i slida med penis eller att personen i fråga inte är gift med mig, eller att det är en kvinna, eller en person i samma klass/ samma etnicitet/ inte "fienden" etc etc.

ursäkterna kring beteendet våldtäkt, har onekligen flödat, och gör så fortsatt.

För inte alltförlänge sen blev det ex. våldtäkt att våldta någon som är medvetslös...men? jag antar du tycker detta inte är våldtäkt,, för HEY! personen i fråga försvarar sig ju inte med våld.

De som gör fel är i regel oerhört duktiga på ursäkter och "förklaringar". Man bör ha begrepp som är tydliga med vad handling de avser. Den som ger sig på en kvinna i medvetslöshet är en usling, oaktat inget våld är inblandat, och skall straffas på gammalt vis - inte med dagens liberala "påföljder".

Citat:
Kvinnor har tjatat och gnällt...och män har misshandlat, mördat, tvingat, ägt, krävt, kränkt och våldtagit...
Bara välja vad du föredrar att "plågas" av.

Jag har aldrig gjort det där, så då slipper jag tjatplågan?

Citat:
Well det får ju NI göra också.
Som sagt jag tycker vi inför nya lagar i detta land. Sexförbud för män.

Du borde således verkligen uppmuntra äktenskapet.

Citat:
Ideologierna nazism och fascism är de mest nationalistiska vi haft. I båda dess har just nationalismen varit den viktigaste "saken" man fokuserat hela sin ideologi kring.
Fattar du inte det så well...

Det är öppet för diskussion...

Citat:
Det var div. abolitionisters verk världen över, inte bara britter snälla du.

De hade aldrig lyckats utan britterna.
Citera
2019-05-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Allt det Du anser "krävs" måste likafullt tillhandahållas av någon - det står inte bara där för att Du skriker "RÄTTIGHET". Det krävs ett samhälle, och samhällen byggs först av ansvar, innan rättigheter kan tillkomma.

Nej samhällen byggs av lika delar rättigheter och ansvar.
Det är denna del du hela tiden missar i ditt konservativa eviga fokuserande på plikt, straff och krav.

Samhällen som till sluta bara består av detta, där kommer människor revoltera.
Bevisen för detta har du överallt i historien.
Och ja du hatar dessa revolter, men! det är nu så människan fungerar, hon hatar orättvisor, hon avskyr att inte tillges några fördelar utan bara nackdelar av ett samhälle, då vill hon inte längre ingå i denna.

Citat:
...om jag är så dum att jag arbetar och tjänar pengar så tvingas jag att betala skatt.
jepp skatt som går till saker som du slipper sen betala dyrt för, ex vård.

Citat:
Ibland undrar jag om Du riktigt har förstått vad logik är och hur det fungerar.

Jepp logik är inte samma som konservativ etik....DET vet jag med säkerhet.

Citat:
Puh! Du lyckas aldrig lära Dig att jag vill förbättra familjeförhållandena så att färre olyckliga skilsmässor uppstår och både män, kvinnor och barn skall få ett tryggare liv.

nej du vill bygga in så att kvinnor ska TVINGAS hit och dit, till saker som mest gynnar män.

Kvinnor ska inte tvingas leva med en känslostörd våldsverkande idiot för att hennes barn är beroende
av bidraget de får, endast för att de stannar gifta.
Hon ska kunna skilja sig från sådana män.

Citat:
Risken är inte ca 20% om man gör rätt. Det finns alltså en tämligen stor möjlighet att genom rätt åtgärder få ner felprocenten till förmodligen under 5%.

Och dessa "under 5%" hmm?
Låt säga vi har kanske 4 miljoner fertila och sexaktiva vuxna. 5% av 4 miljoner är 200 000.
200 000 människor ska alltså år efter år få oönskade barn de inte vill eller kan, ta hand om?
För att sånna som du vägrar ge kvinnor möjligheten till fri aborträtt?

Citat:
Inte i länder som Sverige med god tillgång till preventivmedel. Även svenska kvinnor skulle kunna klara detta mycket bättre.

Nej, INGEN kan "klara" den bevisat existerade risken med preventivmedel...nu får du fan skärpa dig.
Och ta in FAKTAN och VERKLIGHETEN i detta. Världen badar i denna fkata och verklighet, men du sitter och är totalt blind.

Citat:
De som gör fel är i regel oerhört duktiga på ursäkter och "förklaringar". Man bör ha begrepp som är tydliga med vad handling de avser. Den som ger sig på en kvinna i medvetslöshet är en usling, oaktat inget våld är inblandat, och skall straffas på gammalt vis - inte med dagens liberala "påföljder".

Jepp och detta är just vad våra juridiska experter jobbar med gälalnde våldtäktsbegreppen.

För JA det går våldta någon utan minsta användning av våld.
Massa människor fryser då de utsätts för vad deras hjärna och kropp tolkar som allvarligt hot, ex en mans, eller flera mäns överlägsna fysiska styrka.

medvetslösa, barn, handikappade, extremt rädda, traumatiserade människor, skadade människor, gamla etc etc.

Fattar du? så sluta kräv våld för att något ska kallas våldtäkt.
Det kapitlet är för länge sen passerat i svenskt rättväsende, du borde faktiskt hänga med lite bättre, trots din ev ålder och belägenhet i en talltopp.

Citat:
Jag har aldrig gjort det där, så då slipper jag tjatplågan?

Hur ska jag kunna veta det?

Citat:
Du borde således verkligen uppmuntra äktenskapet.

Jag har ingenting emot äktenskap , Uven, men!!! och här skiljer vi oss, jag anser den ska vara en frivillig institution som människor väljer för att de vill, inte för att de ska tvingas, så som du vill ha det.

Jag är liberal, jag är för mänsklig frihet och vilja så mycket som möjligt.
Du är konservativ du är för att människors ska tvingas, och piskas hit och dit, gärna till sånt som inte alls gynnar dem själva utan nån helt annan. ex en auktoritet...av något slag... en KUNG!
eller en GUD1 eller en MAN!

Citat:
Det är öppet för diskussion...

Nej knappast.

Citat:
De hade aldrig lyckats utan britterna.
Inte? Du har haft tonvis med olika slavsystem i världens alla hörn, de flesta har lyckats slå sig fria förr eller senare, och ptja....rätt sällan så har just nationaliteten britter varit inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in