2019-05-12, 11:09
Bannlyst
Därför att köttätare vill ha muskler och de flesta "vegarianer" och "veganer" är taniga VPK-hipsters som äter så för att det är inne. Dessutom får de brist på vissa vitaminer och mineraler.
Citera
2019-05-12, 11:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är fel att använda ordet "rädsla" i rubriken. "Real Men don't Eat Sushi" förklarar det ganska bra. Vi, 99% av världens befolkning, som är uppfödda på kött och älskar det är misstänksamma när det kommer "annan mat". När sushi slog igenom på 90-talet i USA och Sverige så vägrade massor med människor testa bankad bläckfisk på handskålat ris. Det är inte ett dugg konstigt, det är faktiskt rätt äckligt om man tänker efter. Grejen med kött är att man inte tänker efter, man bara tuggar i sig grisens bak av vana. Man hör inte längre några anti-sushi-kommentarer. Vi har vant oss, nästan alla kan ära sushi någon gång i månaden.

Jag äter kött 10 gånger i veckan, lätt. Jag älskar ändå sallader bara de har en fet konsistens, det svenska klimatet är för kallt för att äta ren kaninmat. Men bäst fungerar sallader med topping av kyckling eller lax t.ex. Jag håller med myndigheterna som säger att vi borde äta mer frukt och grönt och mindre kött.

Däremot hatar jag alla konstruerade vegetariska livsmedel som till skillnad från en sallad är ren fake. Quorn och tofu är sådana fake-produkter som känns tillverkade i kemisk verkstad för att lura mig att äta dem. Men jag går inte på det. Inte mina barn heller. Lunds kommun är äckligt vegetarisk, och barnen hatar verkligen skolmaten här. Men det är tydligen omöjligt att servera makaroner och köttbullar om man har politiskt indoktrinerade kockar anställda av politiskt ensidiga MP-politiker.

Och nu kommer vi in på den sista delen av nackdelen med "vegetariskt". Den politiska dimensionen som gör många av oss arga när vi hör ordet Vegetarisk. Det är bara stendumma unga tjejer och kvinnor som driver frågan om Vegetariskt. Exakt samma människor är för flyktingar, emot kärnkraft, mot hårda straff, för tiggare. En slags förkämpar för dumhet i allt det gör. Bara det är ett tillräckligt skäl för att ta en bit skinka till varje måltid. En dumhetsprotest mitt i vardagen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-12 kl. 11:48.
Citera
2019-05-12, 11:48
Medlem
elektronikfreaks avatar
Ser man rent viktmässigt på matintaget så står väl kött resp fisk och fågel för mindre än 25% skulle jag gissa på. Merparten äv det som hamnar i magen är väl just vegetariskt i form av potatis, pasta, ris mm.
Citera
2019-05-12, 12:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Ser man rent viktmässigt på matintaget så står väl kött resp fisk och fågel för mindre än 25% skulle jag gissa på. Merparten äv det som hamnar i magen är väl just vegetariskt i form av potatis, pasta, ris mm.
Jo, 75% av min mat är vegetarisk... Ingen äter i princip bara 100% kött. Så jag kan nog kalla mig 75%-vegetarian.

Man kan notera att ordet vegetarian är suddigt bland ungdomar. Enligt undersökningar äter de flesta unga som kallar sig vegetarianer kött ibland. Därför hat antalet vegetarianer stigit något de senaste åren. Men de är inte vegetarianer enligt mitt sätt att se på ordet.
Citera
2019-05-14, 00:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?

Nja. Diskussionen omkring mängden av vegetabilisk och animalisk diet är endast polariserad blant fanatiker.

Ligga lite lågt sägar jag som har varit vegetarian sen 1960-talet. Inte för att vara mesig, men för att ge folk an chans för att kunne ta sina egna val.
Citera
2019-05-14, 06:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja. Diskussionen omkring mängden av vegetabilisk och animalisk diet är endast polariserad blant fanatiker.

Ligga lite lågt sägar jag som har varit vegetarian sen 1960-talet. Inte för att vara mesig, men för att ge folk an chans för att kunne ta sina egna val.
Det är faktiskt rätt lustigt att så många ska forcera mat och dieter på andra, och enbart för de anser de mår bra.
Och gör en felaktig slutsats att alla andra mår dåligt och om man äter en annan diet.

Denna religiösa syn på mat är väldigt udda, men vi vet ju detta är inte detta området förskonat, utan samtliga dieter verkar ha detta problem.

Personligen känner jag inte mig det minsta rädd för vegetariska ingredienser, skulle tro min kost består av vegetariskt i en överväldigande majoritet av matintaget, även en del rätter.
Varför vill man projicera deras egna känslor på andra, och sen tro man har en poäng, alltid undrat vad det är som driver folk till konstiga saker som detta.
Och även denna extrema selektism i fakta man plockar upp, och missar alla problem i matforskningen.
Citera
2019-05-14, 10:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är faktiskt rätt lustigt att så många ska forcera mat och dieter på andra, och enbart för de anser de mår bra.
Och gör en felaktig slutsats att alla andra mår dåligt och om man äter en annan diet.

Denna religiösa syn på mat är väldigt udda, men vi vet ju detta är inte detta området förskonat, utan samtliga dieter verkar ha detta problem.

Personligen känner jag inte mig det minsta rädd för vegetariska ingredienser, skulle tro min kost består av vegetariskt i en överväldigande majoritet av matintaget, även en del rätter.
Varför vill man projicera deras egna känslor på andra, och sen tro man har en poäng, alltid undrat vad det är som driver folk till konstiga saker som detta.
Och även denna extrema selektism i fakta man plockar upp, och missar alla problem i matforskningen.

Svaret får väl sökas i fanatismens psykologi (när och om en sån formuleras tydligt).
Citera
2019-05-15, 12:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Jo, men i ärlighetens namn så är det ju också så att en hel del Köttätare beter sig minst lika "missionerande" och fanatiskt.
Allt för många köttätare blir ju provocerade om de stöter på någon som äter sin vegetabiliska matlåda i lugn och ro.

För att då inte tala om hur provocerade de blir bara av att Se åsynen av någon som går på stan och "ser ut som" nån vegetarian.
Ja, jag har själv råkat ut för detta - fler gånger än bara en.

Det finns gubbar som blivit så provocerade av min blotta uppenbarelse att de närmast höll på att ge sig själv ett gott kok stryk (jag är inte den som vänder andra kinden till, så att säga).
Citera
2019-05-15, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jo, men i ärlighetens namn så är det ju också så att en hel del Köttätare beter sig minst lika "missionerande" och fanatiskt.
Allt för många köttätare blir ju provocerade om de stöter på någon som äter sin vegetabiliska matlåda i lugn och ro.

För att då inte tala om hur provocerade de blir bara av att Se åsynen av någon som går på stan och "ser ut som" nån vegetarian.
Ja, jag har själv råkat ut för detta - fler gånger än bara en.

Det finns gubbar som blivit så provocerade av min blotta uppenbarelse att de närmast höll på att ge sig själv ett gott kok stryk (jag är inte den som vänder andra kinden till, så att säga).
Jag utelämnar INGEN diet

Så givetvis förekommer dessa inom de som har en blandkost också.
Dock skulle jag nog säga att vegetarianer är de allra värsta, och sen kommer i mitt tycke LCHF, som också beter sig udda mot de som har en annan tanke i vad man kan äta och nyttigt.
Och efter detta så finns det inte så många mer och prata om, kanske för dom inte trycker så hårt på att det är nyttigt, inte vet jag.
Citera
2019-05-15, 15:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag utelämnar INGEN diet

Så givetvis förekommer dessa inom de som har en blandkost också.
Dock skulle jag nog säga att vegetarianer är de allra värsta, och sen kommer i mitt tycke LCHF, som också beter sig udda mot de som har en annan tanke i vad man kan äta och nyttigt.
Och efter detta så finns det inte så många mer och prata om, kanske för dom inte trycker så hårt på att det är nyttigt, inte vet jag.
Jag förstår faktiskt inte varför du drar den liknelsen mellan "nyttigt" och att vara vegetarian.

Var finns sambandet ?
Dvs mer än i ditt huvud då alltså.

Av alla de vege-ätare jag umgåtts med i mitt liv, så har ingen - ingen alls - haft något sådan "nyttighetsidé" kring livsstilsvalet ifråga.
Och det är en hel del vege-ätare jag stött på under mina år, jag har bla varit aktivt engagerad i djurrättsrörelsen tex.

Men dessa "nyttighets" ...
De finns någon annanstans.

---

Jag stör mig däremot, oerhört mycket, på att Så Många lever i enlighet med den vantro du ger uttryck för här.
Det är inte bara "vanliga nollor" som tror det om vegetarianer, utan det är t.o.m. professionella matlagare. Som kockar och krögare osv.
Trots att de alltså lever på mat, så lever de i villfarelse.

Inte så konstigt att de allra flesta restauranger bara serverar SKIT när står vegetariskt på menyn.
För de har fått för sig att vegetarianer är någon slags "nyttighetsfanatiker."

Inget kunde vara längre från sanningen.
De allra, allra, allra flesta vegetarianer vill - som de flesta andra - äta Gott.
De vill Må Bra av det de äter. De vill alltså känna den Njutning som bara God Mat kan ge.
De vill att maten ska vara Fet, Kladdig, Onyttig, Smaskig, och så full av smak att det både räcker och blir över.

Ingen blir mer Besviken och Deprimerad än den Vegetarian som planerat för en "spännande matupplevelse på den häftiga restaurangen" och då istället blir serverad ett Jävla Blomkålshuvud.
Av en flinande kock, som - på fullaste allvar - tror att han gjort veckans goda gärning.

- Åhhh, vad duktig jag är, " myser han för sig själv, "som har kokt ett helt jävla blomkålshuvud och garnerat med några fina Fjädrar ...

Hade han velat äta det själv ???
- Nej.
Hade han ens kommit på tanken att servera något sådant till sina vänner eller sin familj ???
- Nej.

Ändå tror idioten att bara för att en matgäst är vegetarian, så är det plötsligt helt ok med Skit på tallriken.

Alltså, om man inte vill äta det själv, då ska man för fan inte servera det till Betalande Matgäster heller.
Flerstjärniga restauranger gör sånt här.
Flerstjärniga !!!
Citera
2019-05-15, 15:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag förstår faktiskt inte varför du drar den liknelsen mellan "nyttigt" och att vara vegetarian.

Var finns sambandet ?
Dvs mer än i ditt huvud då alltså.

Av alla de vege-ätare jag umgåtts med i mitt liv, så har ingen - ingen alls - haft något sådan "nyttighetsidé" kring livsstilsvalet ifråga.
Och det är en hel del vege-ätare jag stött på under mina år, jag har bla varit aktivt engagerad i djurrättsrörelsen tex.

Men dessa "nyttighets" ...
De finns någon annanstans.

---

Jag stör mig däremot, oerhört mycket, på att Så Många lever i enlighet med den vantro du ger uttryck för här.
Det är inte bara "vanliga nollor" som tror det om vegetarianer, utan det är t.o.m. professionella matlagare. Som kockar och krögare osv.
Trots att de alltså lever på mat, så lever de i villfarelse.

Inte så konstigt att de allra flesta restauranger bara serverar SKIT när står vegetariskt på menyn.
För de har fått för sig att vegetarianer är någon slags "nyttighetsfanatiker."

Inget kunde vara längre från sanningen.
De allra, allra, allra flesta vegetarianer vill - som de flesta andra - äta Gott.
De vill Må Bra av det de äter. De vill alltså känna den Njutning som bara God Mat kan ge.
De vill att maten ska vara Fet, Kladdig, Onyttig, Smaskig, och så full av smak att det både räcker och blir över.

Ingen blir mer Besviken och Deprimerad än den Vegetarian som planerat för en "spännande matupplevelse på den häftiga restaurangen" och då istället blir serverad ett Jävla Blomkålshuvud.
Av en flinande kock, som - på fullaste allvar - tror att han gjort veckans goda gärning.

- Åhhh, vad duktig jag är, " myser han för sig själv, "som har kokt ett helt jävla blomkålshuvud och garnerat med några fina Fjädrar ...

Hade han velat äta det själv ???
- Nej.
Hade han ens kommit på tanken att servera något sådant till sina vänner eller sin familj ???
- Nej.

Ändå tror idioten att bara för att en matgäst är vegetarian, så är det plötsligt helt ok med Skit på tallriken.

Alltså, om man inte vill äta det själv, då ska man för fan inte servera det till Betalande Matgäster heller.
Flerstjärniga restauranger gör sånt här.
Flerstjärniga !!!
Det är inte jag som drar den liknelsen, utan detta är grunden de försöker predika ut sin diet.
Och hur dåliga andra dieter är.

Vet inte vad det är för samband du pratar om, men jag att folk beter sig som de funnit religion i mat.
Det har jag sett ofta.

Pratar inte om enskilda personer, pratar om beteenden.
Så finner den delen helt irrelevant för mig och det jag pratar om.

Och nu verkar det som du tror jag pratar om någon majoritet, är det ditt sätt och lägga orden i mun, eller seglade du bara iväg till den konstiga utan tanke?
Är du osäker vad jag säger, så pratar jag om ett fåtal.

Fet mat behöver inte vara det minsta onyttig.
Som du pratade där, så lät det mer som att du exkluderat nån diet.

Dina anekdotiska berättelser om samtal du haft/hört, dom säger inget mer om än just det samtalet.
Inte om nått annat.
Citera
2019-05-16, 16:23
Medlem
silverbringas avatar
Jag tror att många av oss gamla köttätare vuxit upp med kött som en del av vad vi SKA äta för att få i oss det vi behöver. Är det dessutom frågan om kroppsarbetare eller personer som tränar mycket har dessa sannolikt under många år lärt sig hur och vad de ska äta för att fungera som bäst. Det är svårt att lära om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in