Citat:
Ursprungligen postat av
OHSCHNAP
Jag äter mycket kött men har inga problem att äta vegetarisk mat och det finns många maträtter jag föredrar vegetariska. Men de flesta quorn-/sojaprodukter är ett skämt i mina ögon; de försöker efterlikna köttprodukter men de är betydligt dyrare och smakar oftast sämre. Finns många vegetariska proteinkällor som är bättre än en sojakorv eller liknande.
Jag tror att du har missat att sojakorv inte alls "försöker efterlikna kött."
Det är formatet, själva den avlånga "behållaren" som du blandar samman med köttkorvar.
Men, det finns ju faktiskt inga korvar som vandrar omkring ute i skogen och blir skjutna av jägare.
Utan det är Färs, helt vanlig "smet" alltså, som man Paketerar i en avlång form.
Och ärligt talat så spelar det ju ingen roll vad den "smeten" är baserad på, något animaliskt eller vegetabiliskt.
Och samma sak är det med "bollar," och "platta biffar."
Det är Färs ... Färs (smet) som modelleras på det sättet bara.
Men ute i skogen springer det inte omkring några "bollar" eller "biffar" och bara väntar på att bli skjutna.
Det är Färs.
Och allt som kan göras till färs är fortfarande bara färs.
En viss skillnad mor tex en kyckling.
Eller ett blomkålshuvud.
Tänk tex om en köttätarerestaurang hade fått för sig att modellera ett blomkålshuvud av köttfärs.
Lika idiotiskt som om man modellerar en kyckling av soja, eller quorn, eller blomkålsmos ...
---
Produkten "Tofu" är en mycket gammal sak.
Det har man gjort i asien i hur länge som helst, typ.
Det är ett sofistikerat sätt att förädla sojabönor till en slags smet, och få att bli som "ost" ungefär.
Väldigt framgångsrikt sätt att utöka möjligheterna för den lilla sojabönan, så att man kan göra "grytbitar" av den, och steka osv.
Dvs precis som mes köttbitar.