2019-04-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
jag gillar nog soja-produkter mer än Quorn. Jag tycker att quorn smakar lite svampigt. Men det kan ju bero på att det är svamp.

Den mat som syrran lyckas göra på linser och bönor får en mjölig konsistens och smak tycker jag, men hon kanske är en dålig kock i det fallet.

För mig personligen så är uppfattar jag alla rätter med soja-produkter, quorn, linser och svampar som mer eller mindre oätliga om dessa ingredienser utgör mer än säg 30% av innehållet. Och ofta vill jag sätta gränsen betydligt lägre än så.

Enda rätten med bönor jag på rak arm kan säga är god och som jag äter då och då är en chili med bönor. Vissa tycker inte man ska ha bönor i chili, men då skulle jag förlora min enda bönrätt! Det är på något vis den enda rätten där bönorna känns OK att ha med i.

Och svamp är enligt mig bara ätbart om det är hackat i mikroskopiska bitar. Smaken kan vara OK (om det är klassisk svenssonsvamp som champion och karl johan), det är konsistensen jag ogillar.
Citera
2019-04-25, 09:37
Medlem
Vad hände med att ha blandad balanserad kost?

Varför ska det alltid vara antingen eller, o i så fall oftast extrema fall hela tiden.
Citera
2019-04-25, 09:45
Medlem
Därför jag associerar det med psykisk ohälsa och femininitet.
Citera
2019-04-25, 09:56
Medlem
Jag åt massor av kött förr, mrn har blivit mindre med åren eftersom jag inte klarar av fettet i typ stekar och sånt, konsistensen är otroligt äcklig.
Vissa saker äter jag bara vegetariskt, så som nuggets. Kan inte äta chicken nuggets med vego nuggets går suveränt! Hade kunnat klara mig utan all kött förutom fisk, egentligen. Och kyckling möjligtvis.
Citera
2019-04-25, 13:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Jag äter mycket kött men har inga problem att äta vegetarisk mat och det finns många maträtter jag föredrar vegetariska. Men de flesta quorn-/sojaprodukter är ett skämt i mina ögon; de försöker efterlikna köttprodukter men de är betydligt dyrare och smakar oftast sämre. Finns många vegetariska proteinkällor som är bättre än en sojakorv eller liknande.
Jag tror att du har missat att sojakorv inte alls "försöker efterlikna kött."

Det är formatet, själva den avlånga "behållaren" som du blandar samman med köttkorvar.
Men, det finns ju faktiskt inga korvar som vandrar omkring ute i skogen och blir skjutna av jägare.
Utan det är Färs, helt vanlig "smet" alltså, som man Paketerar i en avlång form.

Och ärligt talat så spelar det ju ingen roll vad den "smeten" är baserad på, något animaliskt eller vegetabiliskt.
Och samma sak är det med "bollar," och "platta biffar."
Det är Färs ... Färs (smet) som modelleras på det sättet bara.
Men ute i skogen springer det inte omkring några "bollar" eller "biffar" och bara väntar på att bli skjutna.

Det är Färs.
Och allt som kan göras till färs är fortfarande bara färs.

En viss skillnad mor tex en kyckling.
Eller ett blomkålshuvud.

Tänk tex om en köttätarerestaurang hade fått för sig att modellera ett blomkålshuvud av köttfärs.
Lika idiotiskt som om man modellerar en kyckling av soja, eller quorn, eller blomkålsmos ...

---

Produkten "Tofu" är en mycket gammal sak.
Det har man gjort i asien i hur länge som helst, typ.
Det är ett sofistikerat sätt att förädla sojabönor till en slags smet, och få att bli som "ost" ungefär.
Väldigt framgångsrikt sätt att utöka möjligheterna för den lilla sojabönan, så att man kan göra "grytbitar" av den, och steka osv.
Dvs precis som mes köttbitar.
Citera
2019-04-25, 13:39
Medlem
Nihennas avatar
Förstår det inte heller.

Jag kan ha förståelse att man FÖREDRAR kött, det gör jag också men äter ändå vegetariskt 1-3 gånger i veckan på lunchrestaurangen, beroende på vad som serveras. Däremot har jag noll förståelse för såna, som min kompis, som bokstavligen utbrister "EEEEEW vad äckligt!", eller "Det är ju bara kaninmat!".

De ser ut att vara 25-30 år, men i skallen är de då inte äldre än 5 >.<
Citera
2019-04-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Är cancerogent & kaloririkt = nyttigt?

Man får väll äta med måtta och olika rätter. Du kan få canser om du äter för mycket av annan mat.
Citera
2019-04-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har inte sagt att du gör fel som äter kött, det gör jag också.
Däremot finns det negativa effekter av stor köttproduktion/konsumtion, och att de flesta av oss skulle må bra av mer frukt och grönt är ju inte precis någon hemlighet.

Man får väll äta allt med måtta, ja olika rätter mm. Jag äter kött en dag i veckan. Mest lax fisk mm.
Citera
2019-05-11, 07:24
Medlem
Försöker äta vegetariskt kanske 1 till 2 gånger i veckan samt dra ner på rött kött och charkuterier.

Gör detta av fler anledningar där hälsan, miljön och djuren är de 3 största anledningarna.

Tror att fler kommer försöka välja vegetarianskt i framtiden.
Känns väldigt WT att ha en inställning liknande: "höhö kött är gott är du kanin eller höhö". Okunskapen lyser igenom.

Nu är jag en hårt tränande man på 97kg som jobbar som brandman och räcker vegetabiliskt protein för mig så gör det troligtvis det för dig också
Citera
2019-05-11, 12:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2019-05-11, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?

Rädda? Jag är inte rädd för vegetarisk kost. Jag märker dock att styrkan jag behöver, den kommer från kött. Jag äter även ägg, fet fisk och liknande. Jag vill helt enkelt inte vara någon djävla vegetarian därför att det är så pass tråkigt för mig personligen. Däremot kan det vara gott med starka kryddor från växtriket. Broccoli i liten mängd känns också nyttigt och bra att tugga i sig.

Det finns ett flertal nutida fenomen som jag ogillar och som jag slapp veta av förr och det är: feminism, klimathysteri, politisk korrekthet, massinvandring, tatueringar, vegankost eller vegetarisk kosthållning. All den här skiten tillsammans får mig att önska mig bort från Sverige. Må det komma en motreaktion någon gång.
Senast redigerad av Mertillen 2019-05-11 kl. 15:56.
Citera
2019-05-11, 15:51
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag äter kanske kött ca 3 ggr i veckan däröver blir det mat i form av sallader .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in