2019-05-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag har brottats med psykisk ohälsa i flera år och testat diverse antidepressiva samt en massa andra metoder. Inklusive en destruktiv självmedicinering med bensodiazepiner när jag var som mest desperat. Min erfarenhet och många andras är att SSRI är rent gift. För mig gav det ökad ångest, illamående med viktnedgång som följd, extrema svettningar samt totalt försvunnen sexlust. Ändå gav jag det sex veckor för att se om det gav med sig. Detta hände på både Cipralex (Escitalopram) samt Sertralin. Det enda som faktiskt fungerade någorlunda en period för mig var Mirtazapin, även om även det hade en del biverkningar (trötthet, hungerkänslor osv). Man ska inte med lätthet och som första alternativ börja kasta i sig sådana ”lyckopiller” som tyvärr läkarna idag kastar på en i brist på annat. Se över andra lösningar först och främst.

Idag tar jag KSM-66 samt ett påkostat magnesium-tillskott och tycker att det tillsammans med fysisk träning och terapi gjort att jag mår mycket bättre än på länge.

6 veckor låter för lite men ja jag tänker se vad terapi i några veckor ger först innan jag tar piller, det har ja kommit fram till, men tänker inte stänga tanken för piller heller, men det är ju sista utvägen.

Problemet är att jag är helt orkeslös och ser ingen framtid då kanske piller hjälper, men ska som sagt gå terapi nu så får se, alla läkare säger ju att man ska ta piller o terapi samtidigt för det är effektivast.
Citera
2019-05-12, 10:31
Medlem
Jag har tänkt på denna medicin länge nu. Vill inte tänka på det mer.

Ska jag testa den eller inte?

Min hjärna tänker på både för och nackdelar, och sedan går jag från att vilja ta medicinen, och inte vilja ta den. Sen snurrar det i huvudet.

Liksom tänk på biverkningarna (impotens, hårfall, övervikt). Tänk att man inte bara kan gå av medicinen, och att livet blir svårare utan när man blir vad vid att ha mindre ångest. Tänk om man fortfarande inte blir normal. Tänk om man blir ännu mer socialt efterbliven.

Däremot att bli ha med ångest är viktig. Att vara såhär känslomässig funkar inte för att ha ett fungerande liv. Tänk om medicinen funkar perfekt för mig.

Vill inte ha ett liv på droger.

Hur ska man egentligen bestämma sig något sånt här? Skulle vara bättre om man tog det som liten, och sedan växte upp med det.

Har ni andra bra liv på medicinen?
Citera
2019-05-12, 14:41
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
ja jag är porr missbrukare och var spelmissbrukare innan med, porren är i princip omöjligt o sluta med då det kommer upp överallt , jag kan hålla mig i 15 dagar men sen så tänker man på de varje sekund.

Det är mest social fobi som är det jobbiga, därför jag funderar på ssri för jag vet att det funkade innan.

Men som sagt jag tänker vänta med ssri för tillfället och se om bara terapi hjälper först.

Ja jag kollar mycket på mobil när jag lägger mig, är mest asmr som jag lyssnar och kollar på för att somna.

Citat:
Men det är ju uppenbart många som det hjälper på här verkar det som? jag vet likso matt jag inte kommer kunna ha sex under tiden men det handlar ju bara om att jobba med mig själv i kanske ett år.

Hur känner du dig i kroppen och hur är din energinivå när du efter dessa 15 dagar kollar porr igen? Min energi och nästan allt mitt positiva tänk om mig själv och omvärlden försvinner när jag runkat till porr, detta brukar hålla sig i ungefär 2 dagar, sen blir det gradvis bättre mot det normala. Man hamnar i en mini-depression skulle jag säga. När du känner att frestelsen för porr börjar bli för stor så försök tömma så snabbt som möjligt utan porr då, det vore mitt råd.

Nu angående det här med pillren, det kanske finns personer som känner att de mår bättre av dem, men det finns säkert lika många som mår skit av dem och blir helt zombiefierade då de tappar sin energi och känner varken bu eller bä om någonting(känsloförlamad). Tar du sånt har så riskerar du på allvar att förstöra ditt liv eller din hjärna, möjligen permanent. Ingen vet hur dessa påverkar en människa på lång sikt. Jag har dessutom läst att majoriteten av de som begår eller försöker begå självmord ofta har en sak gemensamt, och det är att de brukar dessa ssri/snri piller(vilket de blivit tillsagda av deras doktor att göra förstås). Detta kanske säger dig någonting.
Citera
2019-05-12, 17:04
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Hur känner du dig i kroppen och hur är din energinivå när du efter dessa 15 dagar kollar porr igen? Min energi och nästan allt mitt positiva tänk om mig själv och omvärlden försvinner när jag runkat till porr, detta brukar hålla sig i ungefär 2 dagar, sen blir det gradvis bättre mot det normala. Man hamnar i en mini-depression skulle jag säga. När du känner att frestelsen för porr börjar bli för stor så försök tömma så snabbt som möjligt utan porr då, det vore mitt råd.

Nu angående det här med pillren, det kanske finns personer som känner att de mår bättre av dem, men det finns säkert lika många som mår skit av dem och blir helt zombiefierade då de tappar sin energi och känner varken bu eller bä om någonting(känsloförlamad). Tar du sånt har så riskerar du på allvar att förstöra ditt liv eller din hjärna, möjligen permanent. Ingen vet hur dessa påverkar en människa på lång sikt. Jag har dessutom läst att majoriteten av de som begår eller försöker begå självmord ofta har en sak gemensamt, och det är att de brukar dessa ssri/snri piller(vilket de blivit tillsagda av deras doktor att göra förstås). Detta kanske säger dig någonting.
Inget av dina kassa råd har någon som helst vetenskaplig förankring.

Många fler hade begått självmord om de inte fått SSRI. Depression utan hjälp är det som förstör hjärnor och liv.
Citera
2019-05-12, 17:32
Bannlyst
Sertralin är ett mycket milt antidepressivum, det behöver du inte vara rädd för att ta men ta det ändå bara i absoluta nödfall.

Det jag märkte av 22 år på dem var att man avstannade i mognaden. Att hela tiden leva i en "lycklig bubbla" gjorde att jag stannade av i mognaden och 6 månader efter avslutad behandling, mognade jag 20 år. Fick insikt efter insikt jag inte skulle ha fått på dem och började förändra mitt liv. Mycket med relationer klarnade och jag har idag en bättre förmåga att hålla dåliga människor borta än då. Jag ser klarare på allting, det är bra att få smällar och känna både sorg, ilska och ledsamhet så man lär sig av misstagen, det är det personlig mognad ÄR. Det är det själslig tillväxt är och det är mycket värdefullt och skall inte medicineras bort såvida inte människan mår så dåligt att hen inte står ut.

Så vänta du till om du mår sämre..
Citera
2019-05-12, 18:52
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Inget av dina kassa råd har någon som helst vetenskaplig förankring.

Många fler hade begått självmord om de inte fått SSRI. Depression utan hjälp är det som förstör hjärnor och liv.

Länka mig gärna en studie på det. En och flera depressiva perioder i en människas liv är naturligt och förekommer nog hos dem flesta. O ja, det finns såklart undantag åt båda riktningarna. Men så som dessa piller delas ut till var och varannan svennebanan så skulle det ju bli en epidemi enligt dig om man plötsligt slutade ''behandla'' respektive människa med dessa fantastiska piller. Tänkt hur många i Sverige som hade tagit självmord då. Nuvarande statistik angående antal självmord per år i Sverige ser inte direkt förtjusande ut. Kanske man borde skriva ut mera piller till folket som lösning på detta?
Citera
2019-05-12, 19:43
Medlem
Citat:

Jag tog ju veneflaxine innan i två år, kanske de som gjort mig trött?
Citera
2019-05-12, 19:44
Medlem
Citat:
Länka mig gärna en studie på det. En och flera depressiva perioder i en människas liv är naturligt och förekommer nog hos dem flesta. O ja, det finns såklart undantag åt båda riktningarna. Men så som dessa piller delas ut till var och varannan svennebanan så skulle det ju bli en epidemi enligt dig om man plötsligt slutade ''behandla'' respektive människa med dessa fantastiska piller. Tänkt hur många i Sverige som hade tagit självmord då. Nuvarande statistik angående antal självmord per år i Sverige ser inte direkt förtjusande ut. Kanske man borde skriva ut mera piller till folket som lösning på detta?

Du har definitivt rätt om att man mår bättre om man inte runkar men begäret är sjukligt stort men ska testa att runka utan porr nu då istället!
Citera
2019-05-12, 21:39
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Du har definitivt rätt om att man mår bättre om man inte runkar men begäret är sjukligt stort men ska testa att runka utan porr nu då istället!

Det tycker jag låter som en mycket bra början. Du ska heller inte behöva känna någon ångest efter att du uträttat det naturliga behovet. Det viktiga är att du kommer bort ifrån destruktiva beteenden, och porren är oftast en av bovarna i dessa. Det kommer inte bli lätt såklart, men en simpel tömning ska fungera mycket bra som åtgärd när porrens påfrestningar börjar banka på hjärnkontoret.
Citera
2019-05-13, 03:19
Medlem
SvartaBjorns avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2019-05-15, 11:59
Medlem
Hej!

Hur länge pågår biverkningen att man vaknar på natten? Detta är individuellt naturligtvis men på ett ungefär?
Om jag slutar med Sertalin hur länge dröjer det då innan den biverkningen upphör?
Citera
2019-05-16, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag har tänkt på denna medicin länge nu. Vill inte tänka på det mer.

Ska jag testa den eller inte?

Min hjärna tänker på både för och nackdelar, och sedan går jag från att vilja ta medicinen, och inte vilja ta den. Sen snurrar det i huvudet.

Liksom tänk på biverkningarna (impotens, hårfall, övervikt). Tänk att man inte bara kan gå av medicinen, och att livet blir svårare utan när man blir vad vid att ha mindre ångest. Tänk om man fortfarande inte blir normal. Tänk om man blir ännu mer socialt efterbliven.

Däremot att bli ha med ångest är viktig. Att vara såhär känslomässig funkar inte för att ha ett fungerande liv. Tänk om medicinen funkar perfekt för mig.

Vill inte ha ett liv på droger.

Hur ska man egentligen bestämma sig något sånt här? Skulle vara bättre om man tog det som liten, och sedan växte upp med det.

Har ni andra bra liv på medicinen?

Det är ett väldigt bra och moget tänk du har kring att testa psykofarmaka, och just Sertralin. I det du beskriver så verkar det inte som att du stått på antidepressiva tidigare, men testat droger?

Svårt att komma med konkreta tips och råd när du inte riktigt berättar om din problematik förutom ångest? Rör det sig om generell ångest? Du skriver att du är känslomässig, hur yttrar sig det? Att vara känslomässig är bra, det ska du aldrig gå ifrån, men blir det på en labil nivå och påverkar sociala relationer, är det en annan femma.

Är du inte deprimerad och mer siktar på en medicin som fungerar mot ångest/ängslighet och dylikt hade jag siktat in mig på en annan medicin. Rent sporadiskt skulle jag föreslå "buspiron", som är en mild ångestdämpande medicin. Den har varit med i väldigt många år men förskrivs inte alls ofta, många läkare känner inte ens till den. Detta beror i helhet på att den ångestdämpande effekten inträder efter över två veckors medicinering och effekt inte ses hos många patienter. Biverkningarna är extremt milda, och i ditt läge hade det kunnat vara en bra instegsmedicin gentemot generell ångest.

Sertralin och merparten SSRI blir man helt klart emotionellt avtrubbad av. Det formar om dig snabbt som person. SSRI kapar toppar och dalar i ditt mående, är det värt att bli avtrubbad och inte känna genuin glädje längre? Vem gör ens det nuförtiden? Känns som att gemene man är avtrubbad. Minns när man var ung grabb, det fanns en knivskarp kontakt med sitt inre och kontraster. Nu mera kör man mest på...

Definitivt har merparten SSRI-mediciner negativ effekt när det gäller potens hos män. Håravfall kan ibland ses som biverkning. Viktökning är inte så vanligt på Sertralin, särskilt inte i högre doser då den är rätt aktiverande.

Sertralin är en säker medicin med väl studerade biverkningar, den har funnits länge. Med det sagt tycker jag ändå att du ska söka dig efter en annan typ av medicin, särskilt om du inte lider av depression. Titta gärna vidare på buspiron, jag tror definitivt att det kan vara en bra start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in