Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Givetvis åsyftar jag invandrare som ”inte ser ut som oss”.
Till och med många hårt arbetande adopterade har den senaste tiden vittnat om ett mycket tuffare samhällsklimat, där folk kollar snett bara man går på stan. Har bland annat en kollega (civilingenjör) som upplever det väldigt tydligt.
Det som du beskriver att din kollega upplever. Upplever svenskar idag. Det är inte alls så att ickesvenskar, ja dom som absolut inte ser ut som svenskar är att se som någon minoritet när man är ute. Varken på dagen eller natten. Har man upplevt det gamla Sverige, speciellt om man bott i dom mindre städerna, så är det som svensk man idag känner sig som främling. Även äldre invandrare som är mer svenskliknande känner sig som främlingar. Som min spanska mormor. Tro inte att alla invandrare vill ha massinvandring och önskar att Islam ska ta över. För då har du väldigt fel. Min mormor var falangist, sann fascist och verkligen islam motståndare. Det är naturligt som spansk vara anti islam. Man måste upplevt det som min mormor gjort för att förstå varför hon var falangist/fascist. Den svenska uppfattningen om vad fascism är. Ja den är nog inte speciellt korrekt.
Jag är ju en av dom som skulle, om jag ville, kalla mig själv för invandrare. Och svenskarna skulle inte se mig som svensk. Men likt min mormor så har jag inte upplevt rasism från svenskarna. Jag blev skinhead redan i sjunde klass. För 30år sedan. Var en helt annan tid då. En bättre tid. Även om jag inte gillade att 80talet höll på att ta slut. Hade en känsla av att 90talet skulle bli riktig jävligt. Och det blev det. Fyfan så svenskfientligt Sverige blev. Riktigt vidrig var det. Nästan värre än idag faktiskt. Idag kan ju få vår röst hörd genom internet. På den tiden kunde man inte vara anonym. Och det gjorde nog att vi inte var i närheten av så fega som många är idag. Är så fruktansvärt ynkligt idag. Unga män är så ynkliga och känsliga idag. Tål ingenting. Allt är så elakt och hemskt.
Som SD sa på 90talet. Vi säger vad
du tänker. Det ansågs vara rasistisk. Men då frågar man sig, vad tänker personerna som säger så? Rasistisk?