2019-05-13, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det torde väl inte vara så svårt att inse, att ttsp opererar med pseudo-vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Hur vi än iblant önskade att Flashback voro an akademisk vetenskaplig institution, Så äro detta icke fallet.

Korrekt, men det är ingen anledning till att istället börja med pseudo-vetenskap
2019-05-13, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Att omnipotens inte går att pröva betyder inte automatiskt att det inte existerar.
Att det inte kan prövas av människor är väl självklart. Människans kapacitet i jämförelse med omnipotens är ju i princip obefintlig.

Men nu opererar evolutionsteorin enligt vetenskapliga principer och inte enligt den typ av pseudo-filosofi som pådyvlande teism/tro/religion användar, så din kommentar är irrelevant.
2019-05-13, 13:04
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Korrekt, men det är ingen anledning till att istället börja med pseudo-vetenskap
Visst, så länge man inte håller isär 'flashbacks-planhalvan' från 'akademiens-planhalvan' blir det svårt att diskutera här.

Vad säger du Bogomil,
Visst är väl ganska många (hypo)teser i evolutionsteorin axiomatiska antaganden utan bevis på sakförhållandet?
2019-05-13, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Enligt Ernst Mayrs definition, det logiska, att en art inte kan producera avkomma med en annan art.
Och innan den definitionen använde man vad? Morofologi. Att de såg ut på ett visst sätt.

Citat:
Det är evolutionister som gjort det flytande och godtyckligt för att kunna artbestämma t.ex. fossiler. Man hittar på en artbestämning för att kunna stödja evolutionsteorin. Det är därför också man dagligen hittar på nya arter bara för att dom ändrat utseende, och trots att dom kan få fertil avkomma.
Nej. Det är vetenskapsmän som klassificerar saker enligt tycke. Det finns ingen evolutionistagenda din lilla foliehatt.

Citat:
Den är en teori god som någon annan teori.
En teori är det så fort man baserar en slutsats på vetenskapliga fakta.
Och berätta, vad för FAKTA baserar du "skapelseteorin" på?
En enda sak som inte bara är mothugg mot evolutionsteorin utan står på egen merit.

Citat:
Vad kallas det då om man har en slutledning baserat på vetenskaplig forskning och fakta?
Fast det har du ju inte.

Citat:
Skapelseteorin är inte avhängig av att Gud skapat livet. Det kräver bara att en intelligens har skapat livet, i motsats till att livet blandats till av naturkrafter i en ärtsoppa.
Så en oändlig rekursion där en intelligens skapar en intelligens som skapar en intelligens?

Citat:
Hur vet du att jag inte har fått min övertygelse genom bevisning?
För att du inte lyckats krysta fram något bevis på alla dessa år. Om du hade det hade du aldrig hållt käften om det. Därför.

Citat:
Även om DNA liknar varandra så är det inte bevis på att det finns en gemensam anfader.
Berätta igen hur du är en genetiker och kan bedömma detta.

Citat:
Ja då är det samma art. Vargen och hunden får t.o.m. fertil avkomma, ändå vill evolutionister dela upp det i två olika arter.
Aha, vi kan slänga bort alla artbestämmelser för att kreationisterna måste anpassa det till sin "skapelseteori"?
2019-05-13, 13:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Forskning & Framsteg och många andra påstår det.

Jag skulle nog också säga att svarta hål inte är bevisat. Jag skulle säga att det är en teori baserat på tre olika bevis\fakta.

Ja man kan se efterverkningar av ett svart hål, men man kan inte se själva svarta hålet.

Och man kan härleda alla dessa efterverkningar till det svara hålet.
Till skillnad från Gud var vi måste lita på att det var han som gjorde det för att religiösa pellejönsar säger att det är så.
2019-05-13, 13:56
Medlem
Citat:
Men nu opererar evolutionsteorin enligt vetenskapliga principer och inte enligt den typ av pseudo-filosofi som pådyvlande teism/tro/religion användar, så din kommentar är irrelevant.
Och du verkar ju inte veta särskilt mycket om evolutionsteorin. Och inte heller något om alla brasklappar Charles Darwin själv var ödmjuk nog att lägga ut kring teorin.
2019-05-13, 14:58
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och man kan härleda alla dessa efterverkningar till det svara hålet.
Till skillnad från Gud var vi måste lita på att det var han som gjorde det för att religiösa pellejönsar säger att det är så.
Du behöver (och ska) inte lita på andra bara för att dem säger något.. så mycket förstår du väl?
Brukar du välja källor, för att sedan svälja allt du matas med därifrån utan att tugga själv som en annan fågelunge?

Den dagen du lär dig härleda Guds efterverkningar (universum) till Honom [HELT SJÄLV], då blir du övertygad.

Hur tror du att Universum skapades?
Hur uppkom biologisk Evolution?
De andra Lagarna i Naturen?

Visst är väl universum ett system med definierat syntax? Vem är designer?
Alla system är designade. System skapar inte sig själva! Inte heller skapas de "bara, så där" av ingenting.
Intelligens är ett krav om man skall lyckas designa något alls, något så komplext och perfekt som Naturen..
Nej inte ens en jääääääätte stor smäll kan bestämma hur tex napoleonfiskar 13,7 miljarder år senare skall fortplanta sig.

Jag har smällt en massa saker i mitt liv. Inte ännu har jag sett något universum skapas... nej inte ens ett pyttelitet.

Detta för att Världen utgörs av MIND (länk).
Du får säga emot. Men har du några belägg? Eller skall jag bara lita på vad du säger, din pellejöns?
Tror du att din intelligens ens är jämförbar med Guds? Börja med att skapa så lite som EN foton.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-13 kl. 15:20.
2019-05-13, 16:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du behöver (och ska) inte lita på andra bara för att dem säger något.. så mycket förstår du väl?
Brukar du välja källor, för att sedan svälja allt du matas med därifrån utan att tugga själv som en annan fågelunge?
Hur är detta relevant? Ditt förmanande kan jag vara utan.

Citat:
Den dagen du lär dig härleda Guds efterverkningar (universum) till Honom [HELT SJÄLV], då blir du övertygad.
Absolut skulle jag bli det och den dagen hade jag även upplyst resten av mänskligheten för då hade det varit ett hållbart evidens som kan presenteras objektivt.
Tänk vilket mirakel.

Citat:
Hur tror du att Universum skapades?
Jag tror inte Universum skapades.
Citat:
Hur uppkom biologisk Evolution?
Förmodligen som reaktion på tillförd energi i ett någorlunda slutet system.
Citat:
De andra Lagarna i Naturen?
Som konsekvens av förhållandena och kanske som oundvikliga konstanter i ett existerande system som nödvändighet av egenskapen att existera.

Citat:
Visst är väl universum ett system med definierat syntax? Vem är designer?
Det finns ingen anledning att tro att det finns en designer. I så fall får du belägga det.
Citat:
Alla system är designade.
Nej, det tror jag inte.
Citat:
System skapar inte sig själva!
System i naturen är förmodligen konsekvensen av tillståndens förhållanden. Ex. vattencirkulation. Jag tror ingen gudomlig apa står och drar i en spak för att kondensera molnen. Jag tror inte heller apan planerade det och trollade fram det heller.
Citat:
Inte heller skapas de "bara, så där" av ingenting.
Vad är detta "ingenting" du pratar om? Det låter och luktar som en strawman.
Citat:
Intelligens är ett krav om man skall lyckas designa något alls, något så komplext och perfekt som Naturen..
Förstår du hur det blir ett cirkelargument? Har inte intelligens några grundkrav innan det kan finnas?
Citat:
Nej inte ens en jääääääätte stor smäll kan bestämma hur tex napoleonfiskar 13,7 miljarder år senare skall fortplanta sig.
Det var bland det dummaste jag hört när det gäller vanföreställningar om Big Bang-teorin.

Citat:
Jag har smällt en massa saker i mitt liv. Inte ännu har jag sett något universum skapas... nej inte ens ett pyttelitet.
Tror du på riktigt att det här är ett argument?

Citat:
Detta för att Världen utgörs av MIND (länk).
Du får säga emot. Men har du några belägg?
Jag behöver inga belägg för att avfärda något som läggs fram utan belägg. Bevisbördan är din, lycka till.
Citat:
Eller skall jag bara lita på vad du säger, din pellejöns?
Vad har jag påstått?
Citat:
Tror du att din intelligens ens är jämförbar med Guds?
Mer än noll? Absolut.
Citat:
Börja med att skapa så lite som EN foton.
Ska jag tända en ficklampa åt dig?
2019-05-13, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Visst, så länge man inte håller isär 'flashbacks-planhalvan' från 'akademiens-planhalvan' blir det svårt att diskutera här.

En sån dikotomi är jag inte bekant med, och skulle i alla fall tills vidare inte själv operera med.

Citat:
Vad säger du Bogomil,
Visst är väl ganska många (hypo)teser i evolutionsteorin axiomatiska antaganden utan bevis på sakförhållandet?

Evolutionsteorin användar ... från perspektivet av vetenskapens systematisk metodologi ... flera induktiva argument än "hard science" gör.

Dock inte tillräcklig många så till att att "sänka" evolutionsteorin, mindre för att legitimera pseudo-vetenskap och än mindre som är essentiellt i religionsdebatten.
2019-05-13, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Och du verkar ju inte veta särskilt mycket om evolutionsteorin.

Så ser det kanske ut i ett pseudo-vetenskapligt och/eller pseudo-filosofisk perspektiv.
2019-05-13, 20:10
Medlem
Citat:
Så ser det kanske ut i ett pseudo-vetenskapligt och/eller pseudo-filosofisk perspektiv.
Och med den meningen bevisade du att jag har rätt att du inte har koll.
Darwin själv visade skepsis för teorin. Om Darwin själv hade den ödmjukheten, borde inte då också alla andra ha det? Eller vet du mer om evolutionsteorin än självaste Darwin?
2019-05-13, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Och med den meningen bevisade du att jag har rätt att du inte har koll.

Hurså? (Och "glöm" nu inte vad jag iövrigt har sagt om evolutionsteorin).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in