2019-05-12, 01:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
jo,jo. Men det är ju inga konstigheter. Det är mer att man tycker olika om saker. I det här fallet är vi i varje fall överens om att det är en tavla vi ser och förmodligen vad det är på tavlan också. Tex. ett hus. Sen att vi tycker olika om det kan man ha förståelse för.

Men det här med att allt skulle vara en illusion, som i en dröm. Vad är då illusionen? Vad är tavlan egentligen? En koblaja som i vår upplevelse blir en tavla på ett hus?
Hehe ja det beror nog på hur "långt" du tar det, tar du tavlan ner till dess absolut minsta sub-atomiska värld så skulle du se att tavlan består nästintill av ingenting och att det är enbart sinnet; det som tänker och det som drömmer samt dina ögon - som är det som skapar tavlan för dig.

Ett annat exempel på en ganska kraftig illusion, men en som går att fysiskt med ögonen se igenom är skärmen du tittar på, på skärmen har du säkert en del former, bokstäver, färger och annat, men om du tittar närmare på din skärm så kan du (kanske, du bör om du tittar nog och ett tag) urskilja små gröna, röda och blå "prickar" kallat "pixlar", dessa tre färger av pixlar i en specifik kombination och antal gör att bilden på skärmen framstår som någonting som inte är miljoner små pixlar som är röda, gröna eller blå. Därav är detta du ser på skärmen i detta anseende en "illusion".
Citera
2019-05-12, 02:15
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
https://www.dagensps.se/nyheter/nu-ar-det-bevisat-du-lever-i-en-illusion/

Länkat bara ett exempel på vad man kan läsa om att livet är en illusion. Men vad är då livet? Vad är det som finns? Hur fungerar illusionen? Finns det någonting utanför mitt medvetande överhuvudtaget? Vad är ni andra? Vad är det egentligen jag ser om det är en illusion? Forskare och de lärda verkar vara överrens om att allt är en illusion. Fast om det bara är en illusion så finns det kanske inga forskare som säger så. Eller? Men om de finns vad menar de?

Du kan tänka dig detta liv som ett massive online multiplayer game (MMO) exempelvis World Of Warcraft. Ditt medvetande är spelaren. Medvetandet är formlöst men är det enda som är fundamentalt.
Allt annat som du ser är data. Pommfrittkorven är en avatar som styrs av ditt medvetande. I denna värld finns också miljarder andra uppkopplande medvetande med sina egna avatarer.
Poängen är att ingenting behöver renderas på din skärm förrän ditt medvetande och din avatar observerar detta. Låt säga att du skall ta dig till ett skogsparti för att hugga ned lite träd för en quest. Informationen om platsen finns lagrad på servern men laddas inte in/renderas inte förrän din (eller någon annan avatar i spelet) är på platsen. Precis som i ett dataspel.

Detta står även att läsa i artikeln du länkade och det är korrekt:
Tid, rum och materia kräver ett observerande medvetande för att uppstå, det är den enda rimliga tolkningen av testresultaten.

Det är detta kvantfysiken visar gång på gång på gång men forskare vägrar acceptera detta faktum. Jag antar att det blir en sån pass stor kognitiv dissonans i folks psyken så att det hela sopas under mattan. Vilket det har gjorts i 100 år snart.

Fråga mig nu bara inte vem som byggde servern och simulationen.

Denna farbror som tidigare jobbat på NASA, och som forskat om medvetande och kvantfysik i 40 år förklarar denna teori lite mer utförligt.

In this short video clip, designed to raise awareness for his physics experiments, physicist Tom Campbell connects virtual reality, the double slit experiment, consciousness, and his MBT theory.

His variations of the double slit experiment will attempt to furnish further evidence of the virtual reality concept of our reality. Also known as the simulation theory.

His MBT science concluded 20 years ago that we are living in a virtual reality.

Tom Campbell: Virtual Reality and Consciousness
https://www.youtube.com/watch?v=33y2B8KBE5w
Senast redigerad av Autobahn76 2019-05-12 kl. 02:37.
Citera
2019-05-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Hehe ja det beror nog på hur "långt" du tar det, tar du tavlan ner till dess absolut minsta sub-atomiska värld så skulle du se att tavlan består nästintill av ingenting och att det är enbart sinnet; det som tänker och det som drömmer samt dina ögon - som är det som skapar tavlan för dig.

Ett annat exempel på en ganska kraftig illusion, men en som går att fysiskt med ögonen se igenom är skärmen du tittar på, på skärmen har du säkert en del former, bokstäver, färger och annat, men om du tittar närmare på din skärm så kan du (kanske, du bör om du tittar nog och ett tag) urskilja små gröna, röda och blå "prickar" kallat "pixlar", dessa tre färger av pixlar i en specifik kombination och antal gör att bilden på skärmen framstår som någonting som inte är miljoner små pixlar som är röda, gröna eller blå. Därav är detta du ser på skärmen i detta anseende en "illusion".
Jo. Det där är jag med på och det är allmänt känt.

Men om vi tar en annan människa istället för en tv-bild. Vad är det?
Citera
2019-05-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du kan tänka dig detta liv som ett massive online multiplayer game (MMO) exempelvis World Of Warcraft. Ditt medvetande är spelaren. Medvetandet är formlöst men är det enda som är fundamentalt.
Allt annat som du ser är data. Pommfrittkorven är en avatar som styrs av ditt medvetande. I denna värld finns också miljarder andra uppkopplande medvetande med sina egna avatarer.
Poängen är att ingenting behöver renderas på din skärm förrän ditt medvetande och din avatar observerar detta. Låt säga att du skall ta dig till ett skogsparti för att hugga ned lite träd för en quest. Informationen om platsen finns lagrad på servern men laddas inte in/renderas inte förrän din (eller någon annan avatar i spelet) är på platsen. Precis som i ett dataspel.

Tid, rum och materia kräver ett observerande medvetande för att uppstå, det är den enda rimliga tolkningen av testresultaten.

Det är detta kvantfysiken visar gång på gång på gång men forskare vägrar acceptera detta faktum. Jag antar att det blir en sån pass stor kognitiv dissonans i folks psyken så att det hela sopas under mattan. Vilket det har gjorts i 100 år snart.

Denna farbror som tidigare jobbat på NASA, och som forskat om medvetande och kvantfysik i 40 år förklarar denna teori lite mer utförligt.

In this short video clip, designed to raise awareness for his physics experiments, physicist Tom Campbell connects virtual reality, the double slit experiment, consciousness, and his MBT theory.

His variations of the double slit experiment will attempt to furnish further evidence of the virtual reality concept of our reality. Also known as the simulation theory.

Kan ju stämma. Så när jag tänker att jag ska åka till ett hus så finns inte huset där innan jag kommer dit. Vad finns det där då ingenting. Men någon byggde huset. Hur går det ihop?

Men de andra avatarerna finns fast jag inte ser dom?
Citera
2019-05-12, 14:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo. Det där är jag med på och det är allmänt känt.

Men om vi tar en annan människa istället för en tv-bild. Vad är det?

Tittar man på de objektiva fysiska aspekterna, kroppen i detta fall så är kroppen i dess minsta beståndsdelar samma som tavlan som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, en tomhet.

Om man tittar mer subjektivt på ordet så pekar ordet 'människa' på ett sätt "se" eller "observera" sig själv...men är man verkligen en människa? Är människa inte i slutändan en illusion som orsakar av tankar, känslor och sin perception? Lägger man tanken, känslan och perceptionen åt sidan, vad återstår? En tomhet.

Detta tycker jag är ett ganska märkligt sammanträffande: Västerländsk vetenskap har grävt sig så långt in i "objektiv" verklighet som det går och hittat en tomhet. Medans österländska filosofier och teologier har istället valt att gräva sig så djupt in i sin subjektiva verklighet som det går och även där hittat en tomhet.
Citera
2019-05-12, 17:03
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Så det spelar ingen roll för dig om tex. människor du möter existerar eller inte?

Egentligen inte om utfallet är detsamma. Solipism går väl ut på att det är något som alltid varit. Så det är inte som att jag någonsin mött riktiga människor i sådana fall. Illusionen/fantasin är i sådana fall det enda verkliga jag känner till.

Därför blir din fråga lite märklig. Vad är "riktiga existerande människor"? Hela universum är ju en illusion(enligt Solipism).

Menar man att det finns riktiga människor någonstans som jag aldrig träffat på?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-05-12 kl. 17:15.
Citera
2019-05-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Egentligen inte om utfallet är detsamma. Solipism går väl ut på att det är något som alltid varit. Så det är inte som att jag någonsin mött riktiga människor i sådana fall. Illusionen/fantasin är i sådana fall det enda verkliga jag känner till.

Därför blir din fråga lite märklig. Vad är "riktiga existerande människor"? Hela universum är ju en illusion(enligt Solipism).

Menar man att det finns riktiga människor någonstans som jag aldrig träffat på?

Ja, om man är solipsist ja så tror man ju det. Är du solipsist?
Citera
2019-05-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Tittar man på de objektiva fysiska aspekterna, kroppen i detta fall så är kroppen i dess minsta beståndsdelar samma som tavlan som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, en tomhet.

Om man tittar mer subjektivt på ordet så pekar ordet 'människa' på ett sätt "se" eller "observera" sig själv...men är man verkligen en människa? Är människa inte i slutändan en illusion som orsakar av tankar, känslor och sin perception? Lägger man tanken, känslan och perceptionen åt sidan, vad återstår? En tomhet.

Detta tycker jag är ett ganska märkligt sammanträffande: Västerländsk vetenskap har grävt sig så långt in i "objektiv" verklighet som det går och hittat en tomhet. Medans österländska filosofier och teologier har istället valt att gräva sig så djupt in i sin subjektiva verklighet som det går och även där hittat en tomhet.

Jo, i minsta beståndsdelar blir det ju ingen hel människa. Blir ingen hel bil heller om du tar bort en massa saker från den. Förstår inte vad som skulle vara för någonting och fundera över.

Och ser du en död människa så visst är det tomt.

Nu går vi in på myror. Är vi i skogen och ser myror. Existerar inte dom när vi gått därifrån som de säger? Dom kanske inte ser ut som vi ser dom. Men vad är det för nåt då? De lär väl vara kvar där ivaf även om ingen observerar dom?
Citera
2019-05-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Ok. Varför skulle det vara så? Varför skulle inte skogen bara kunna finnas där ändå? Hur den uppfattas med några andra slags sinnen vet man ju inte, men någonting är väl där? Why not liksom?

De andra avatarerna som min avatar möter vad är det? Data alltså? Ja, allting är väl data. Det är små, små beståndsdelar som blir en helhet för oss med vår hjärna om den fungerar som den ska. Men någonting är det väl i varje fall även om det kan uppfattas olika beroende på hur man får in och bearbetar informationen/datan.
Citera
2019-05-12, 19:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo, i minsta beståndsdelar blir det ju ingen hel människa. Blir ingen hel bil heller om du tar bort en massa saker från den. Förstår inte vad som skulle vara för någonting och fundera över.

Och ser du en död människa så visst är det tomt.
Tror inte det i detta fall handlar så mycket om att "fundera" över det, utan det är snarare någonting som måste realiseras perceptionsmässigt. Om jag exempelvis beskriver ett objekt för dig, en bil exempelvis, med premissen att du aldrig har sett en bil, när jag beskriver denna bil för dig, dess form, dess färg, dess funktion, hur det är att köra den och allt som hör till en bil, så kan du förstå eller "se" vad en bil är, men om du istället upplever en bil, ser en bil eller kör en bil, så får du en helt annan "rikare" relation till konceptet "bil" än det ursprungliga konceptet av bil jag beskrev för dig och således förstår du konceptet bil bättre.

Det är samma process här, jag kan beskriva för dig (ge dig ett koncept) alla dualistiska illusioner i verkligheten, men om du inte upplever dessa dualistiska delningar som en sensorisk upplevelse, så förblir det enbart ett ganska torftigt koncept i sinnet och framstår som kanske "inte något speciellt att fundera över".
Citat:
Nu går vi in på myror. Är vi i skogen och ser myror. Existerar inte dom när vi gått därifrån som de säger? Dom kanske inte ser ut som vi ser dom. Men vad är det för nåt då? De lär väl vara kvar där ivaf även om ingen observerar dom?
En del av att förstå och uppleva dessa dualistiska delningar som sinnet gör är att förstå relationen till ett medvetet observerat objekt, en myra exempelvis och ett omedvetet objekt, vilket skulle kunna vara när en myra inte längre medvetet observeras. Jag kan inte svara på om myran existerar när den inte observeras, men jag är medveten om att mitt sinne gör en dualistisk uppdelning av verkligheten från att när jag ser en myra till att jag inte ser en myra.
Citera
2019-05-12, 21:14
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Kan ju stämma. Så när jag tänker att jag ska åka till ett hus så finns inte huset där innan jag kommer dit. Vad finns det där då ingenting. Men någon byggde huset. Hur går det ihop?

Men de andra avatarerna finns fast jag inte ser dom?

Någon byggde huset så det finns lagrat på servern och laddas in/renderas när det observeras. Mitt medvetande finns och förhoppningsvis alla andras. Solipsism är idén om att enbart Pommfritttillkorven finns (vilket iofs aldrig går att motbevisa) men det är en helt annan sak och har inget med teorin om att vi tillsammans lever i en virtuell verklighet att göra.
Citera
2019-05-12, 21:24
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ok. Varför skulle det vara så? Varför skulle inte skogen bara kunna finnas där ändå? Hur den uppfattas med några andra slags sinnen vet man ju inte, men någonting är väl där? Why not liksom?

De andra avatarerna som min avatar möter vad är det? Data alltså? Ja, allting är väl data. Det är små, små beståndsdelar som blir en helhet för oss med vår hjärna om den fungerar som den ska. Men någonting är det väl i varje fall även om det kan uppfattas olika beroende på hur man får in och bearbetar informationen/datan.

För att alla kvantfysiska experiment pekar på att det är just så det ligger till. Precis som i artikeln du själv länkade till. Dock så kanske allt ändå existerar hela tiden under Guds observation?

"Many of the most famous philosophers have been idealists of one sort or another, with two of the most notorious being PLATO and BISHOP BERKELEY . Let's begin here with a limerick poking fun at philosophical idealism of the Berkeley sort, which absurdly proclaimed that physical reality (including trees, rocks, houses and people) is only the figment of our mental imaginations:

There once was a man who said: "God
Must think it exceedingly odd
If He finds that this tree
Continues to be,
When there's no-one about in the Quad."
—Ronald Knox
Then a religious reply to the above:

Dear Sir, Your astonishment's odd:
I am always about in the Quad.
And that's why the tree
Will continue to be,
Since observed by Yours faithfully, God.
—Anonymous"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in