Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Staten borde bygga. Men det är politiskt omöjligt i den frimarknadsreligiösa filterbubblan.
Vad du egntligen säger är att alla ska ha samma preferenser gällande vad man prioriterar.
Den som nöjer sig med en lägre boendestandard skall inte kunna använda det han sparat till alternativ konsumtion.
Istället skall han skattevägen finansiera ett statligt subventionerat boende åt sådana som har starkare preferenser gällande just boende.
Det handlar absolut inte om att "hjälpa fattiga". Skulle man göra det så skulle man omfördela inkomster och sedan fortfarande låta dem göra sin egen avvägning av vad som är mest värt för dem att prioritera.
Det är där den stora skiljelinjen mellan er planekonomer och oss "frimarknadsreligiösa filterbubblare" går.
Hur vi frimaknadsreligiösa ser på omfördelning av inkomster är väldigt varierande men det vi har gemensamt är att vi alltså inte vill bestämma vilka preferenser människor skall ha (med vissa speciella undantag).
Själv är jag för ganska stor omfördelning av inkomster för jag tror alla tjänar på det på sikt i form av ett "trevligt" samhälle som bäst tar tillvara allas potential.
Däremot är jag stark motståndare till detta klåfingriga planekonomitänkande som vill ha system där saker fördelas genom kösystem, korruption eller bra kontakter.
Dessa effekter är helt omöjliga att undgå när man börjar med regleringsraseri och subventioner.
Det går inte att definiera "ett rimligt boende för alla" eftersom vi har olika prefrenser. Denna typ av planekonomi har prövats genom historien och fortsätter prövas. Alltid med samma dåliga resultat. Inte har den någonsin "hjälpt de fattiga". Den gagnar fuskarna, de med kontakter, de kriminella.
De fattiga hjälper man om man vill genom att göra dem rikare, inte genom suventioner utifrån just de egna preferenserna.