2019-05-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför inte sänka skatten om man vill stimulera istället för att höja bidragen? Att sänka skatten vore väl mer effektiv stimulans än att sänka räntorna också egentligen? Särskilt då Löneskatterna...

Ja varför inte. Skulle vara ännu mer effektivt. De drabbade vore ju ändå arbetande individer.
2019-05-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En sådan utveckling kan man motverka med en aktiv finanspolitik. Det är bara att höja exempelvis barnbidraget med motsvarande belopp så snurrar ekonomin på som vanligt. I Sverige finns det ju utrymme för en höjning av statsskulden. Priserna på bostäder skulle sjunka men utan en lågkonjunktur.

Jag är inte så säker på detta. Vi är precis i början av kommunernas ekonomiska kris, vilket långsiktigt kommer generera ekonomiska bekymmer för staten. Frågan vem som kommer att vilja låna ut pengar till Sverige, med den utveckling vi har.
2019-05-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Jag är inte så säker på detta. Vi är precis i början av kommunernas ekonomiska kris, vilket långsiktigt kommer generera ekonomiska bekymmer för staten. Frågan vem som kommer att vilja låna ut pengar till Sverige, med den utveckling vi har.

Ja det råder ingen tvekan om att de kommer att ta till finanspolitik för att undkomma en krasch. Grejen här är att om inte Riksbanken har tänkt köpa upp alla statsskuldväxlar så leder även detta sannolikt till ett ytterligare höjt ränteläge.

/Johan
2019-05-12, 17:51
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Ja det råder ingen tvekan om att de kommer att ta till finanspolitik för att undkomma en krasch. Grejen här är att om inte Riksbanken har tänkt köpa upp alla statsskuldväxlar så leder även detta sannolikt till ett ytterligare höjt ränteläge.

/Johan
Viktig poäng. Många tror att staten kommer att kunna få låna till minusränta för att stötta krisande kommun-, landstings- och privat(BLT)-sektor och täcka underskott den vägen.

Tyvärr är ekonomin i landet kommunicerande kärl, och utrikes långivare inser att det är samma kostym men olika fickor.

Med en egen valuta måste man sköta ekonomin, annars sjunker den som en sten och räntorna drar iväg uppåt. ECB och IMF kommer att skita i kronan när kommunernas ekonomi kraschar. Vilket kommer att påverka boräntorna uppåt.

Det enda sättet att finansiera de kommande svenska underskotten är inhemsk finansiering. A.k.a. "sedelpressen".

Förresten, det var längesen Beta var här?
2019-05-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ärligt misstag? Jag tror de till en viss del är helt inkompetenta, men jag tror att deras tveksamma redovisning inte kommer av att de inte klarar av excel, utan att de försöker window dressa. Hur långt de gått vet jag inte, men jag tror inte att de alltid varit ärliga när de fått returer. För samtidigt som de sa att våra avtal inte gick att bryta började de få returer i Nacka. Jag tror OP kommer stå som en symbol för bostadskraschen när den väl är ett faktum. Det blir intressant vem som vinner historieskrivningen.

Jo, skrev mest "ärligt misstag" för att försöka vara lite nyanserad. Inte för att jag faktiskt tror det.

Särskilt intressant är ju att de sänkte bokningsavgiften för Gasklockan till 1 krona istället för 50 000 kronor.

https://www.di.se/live/oscar-properties-sanker-avgift-fran-50000-kronor-till-1-krona/

Artikeln är skriven efter stämman, men det är inte långsökt att tro att kampanjen började före stämman. Likväl fick de bara tre bokningar mellan q4 2018 och q1 2019, så de har fått bokningar värda 3 kr så det gick inte så bra för dem i så fall.

Hur som helst började de redovisa bokade som sålda, förmodligen i och med den där kampanjen, för att blåsa upp siffrorna inför förlängningen av obligationslånen.
2019-05-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Förresten, det var längesen Beta var här?

Haha ja var tog han vägen han förnekade ivrigt att kronan skulle falla om det blev för stor avvikelse mellan amerikanska och svenska reporäntan.

Måste säga att han hade rätt på så vis att det tog ett tag innan stenen började sjunka på allvar.

/Johan
2019-05-12, 19:09
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jo, skrev mest "ärligt misstag" för att försöka vara lite nyanserad. Inte för att jag faktiskt tror det.

Särskilt intressant är ju att de sänkte bokningsavgiften för Gasklockan till 1 krona istället för 50 000 kronor.

https://www.di.se/live/oscar-properties-sanker-avgift-fran-50000-kronor-till-1-krona/

Artikeln är skriven efter stämman, men det är inte långsökt att tro att kampanjen började före stämman. Likväl fick de bara tre bokningar mellan q4 2018 och q1 2019, så de har fått bokningar värda 3 kr så det gick inte så bra för dem i så fall.

Hur som helst började de redovisa bokade som sålda, förmodligen i och med den där kampanjen, för att blåsa upp siffrorna inför förlängningen av obligationslånen.

Jag har några funderingar som du kanske kan hjälpa till med.
1) "Övriga finansiella anläggningstillgångar" är väl där deras fordringar på BRF:er finns. Där borde deras fordran på Skurusundsbryggan finnas, eller hur? Denna post ökar från 490,4 MSEK Kv.4 till 497,5 MSEK Kv. 1. En del av ökningen kan ju vara att de kommit längre på Norra tornet 2 (Helix), men borde inte denna post påverkats av nedskrivningen av värdet i Uppfinnaren 1 (press release 30/4 om Skurusundsbryggan)
2) Under vilken post återfinner man de bostadsrätter de behövt köpa, som penthousen i Bargeriet?
2019-05-12, 20:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför inte sänka skatten om man vill stimulera istället för att höja bidragen? Att sänka skatten vore väl mer effektiv stimulans än att sänka räntorna också egentligen? Särskilt då Löneskatterna...

Staten borde bygga. Men det är politiskt omöjligt i den frimarknadsreligiösa filterbubblan.
2019-05-12, 22:08
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Staten borde bygga. Men det är politiskt omöjligt i den frimarknadsreligiösa filterbubblan.

Vad du egntligen säger är att alla ska ha samma preferenser gällande vad man prioriterar.

Den som nöjer sig med en lägre boendestandard skall inte kunna använda det han sparat till alternativ konsumtion.

Istället skall han skattevägen finansiera ett statligt subventionerat boende åt sådana som har starkare preferenser gällande just boende.

Det handlar absolut inte om att "hjälpa fattiga". Skulle man göra det så skulle man omfördela inkomster och sedan fortfarande låta dem göra sin egen avvägning av vad som är mest värt för dem att prioritera.

Det är där den stora skiljelinjen mellan er planekonomer och oss "frimarknadsreligiösa filterbubblare" går.

Hur vi frimaknadsreligiösa ser på omfördelning av inkomster är väldigt varierande men det vi har gemensamt är att vi alltså inte vill bestämma vilka preferenser människor skall ha (med vissa speciella undantag).

Själv är jag för ganska stor omfördelning av inkomster för jag tror alla tjänar på det på sikt i form av ett "trevligt" samhälle som bäst tar tillvara allas potential.

Däremot är jag stark motståndare till detta klåfingriga planekonomitänkande som vill ha system där saker fördelas genom kösystem, korruption eller bra kontakter.

Dessa effekter är helt omöjliga att undgå när man börjar med regleringsraseri och subventioner.

Det går inte att definiera "ett rimligt boende för alla" eftersom vi har olika prefrenser. Denna typ av planekonomi har prövats genom historien och fortsätter prövas. Alltid med samma dåliga resultat. Inte har den någonsin "hjälpt de fattiga". Den gagnar fuskarna, de med kontakter, de kriminella.

De fattiga hjälper man om man vill genom att göra dem rikare, inte genom suventioner utifrån just de egna preferenserna.
2019-05-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Varför skall staten slösa skattepengar på att hålla invandrare med bostad?
2019-05-13, 09:21
Medlem
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2019/seb-kraftig-uppgang-i-hushallens-boprisforvantningar

SEB:s Boprisindikator stiger i maj. Uppgången är 9 enheter från föregående månad och indikatorn är nu 27. På regional nivå ser vi tydliga uppgångar i alla regioner och fortsatt är det Östra Götaland som ligger i topp, denna månad på 34 med Skåne tätt efter på 32. Övriga regioner återfinns i ett spann mellan 10 och 23. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år sjunker marginellt till 0,12 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån har minskat från förra månaden och ligger nu på 5 procent.

Även i Stockholm tror man nu på stigande priser med rätt god marginal. Räntorna är fortsatt bottenlåga och verkar inte röra på sig uppåt. Priserna kan nog tuffa på ett tag till.
2019-05-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2019/seb-kraftig-uppgang-i-hushallens-boprisforvantningar

SEB:s Boprisindikator stiger i maj. Uppgången är 9 enheter från föregående månad och indikatorn är nu 27. På regional nivå ser vi tydliga uppgångar i alla regioner och fortsatt är det Östra Götaland som ligger i topp, denna månad på 34 med Skåne tätt efter på 32. Övriga regioner återfinns i ett spann mellan 10 och 23. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år sjunker marginellt till 0,12 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån har minskat från förra månaden och ligger nu på 5 procent.

Även i Stockholm tror man nu på stigande priser med rätt god marginal. Räntorna är fortsatt bottenlåga och verkar inte röra på sig uppåt. Priserna kan nog tuffa på ett tag till.
Det verkar dock inte avspeglas i hur budgivningarna ser ut. Ofta enstaka budgivare strax under utgångspris. Vissa objekt sticker iväg, men de känns lågt prissatta från start eller är väldigt attraktiva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in