2019-05-11, 17:00
Medlem
@kajsan15 Ingen vet när och om det når sin kulmen. Ingen kan se in i framtiden.

Jag personligen tror på att det smäller vid nästa lågkonjunktur. Vi har sett tendenser till en lågkonjunktur i drygt två år. Men det har inte riktigt smällt, det pyr bara sakta, sakta.

Jag väljer dock att inte köpa för jag tycker att man kan få ut mer av sina pengar i förhållande till risken på annat håll än i en bostad. Jag ser det som att risken är överhängande för att ett prisfall kan ske och jag gillar att tro på mina egna tankar.

En villa är ingen rättighet. Alla får inte villa, volvo, vovve.
2019-05-11, 17:27
Medlem
DVikings avatar
Staten skulle utan att subventionera bostadsbyggande kunna stimulera nyproduktion genom att sluta beskatta bostäder så pass hårt. För en villa på 3 MSEK (exkl mark) betalar man vad jag dessa skatter:

- Moms 600 KSEK
- Lagfart 45 KSEK
- Pantbrev 45 KSEK (75% belåning)

- ROT-avdrag verkar inte få göras de första 5 åren. Man kan alltså inte köpa ett hus med t.ex. oinredd övervåning och bygga klart med ROT-avdrag förrän efter 5 år. Varför inte ROT-avdrag för nybygge?

- Fastighetsavgift/skatt är 0 kr första 15 åren (värde ca 120 KSEK). Enda skattelättnaden vad jag vet.

Just Lagfart och pantbrev känns som 1800-tals avgifter som skulle kunna harmoniseras med reglerna för bostadsrätter (fast kostnad på nån tusenlapp för pantbrev och ingen lagfartsavgift).

Sen skulle även kommunala avgifter kunna regleras, säkert en kassako för kommunerna som fördyrar nybyggande.

Summerat så leder skatt och avgifter till uppemot 1 MSEK dyrare hus, så vill politikerna få ner kostnaden för boende kan de ju börja med att se över dessa.
2019-05-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hahaha. Läste artikeln och kollade kvartalsrapporten igen. OP har ju tom skrivit försäljningsgrad 52 % för Gasklockan utifrån att de har 39 bokade bostäder av 75 säljstartade. Du har naturligtvis rätt om att de 20 sålda var lipstick on a pig inför obligationsomröstningen, att jag inte tänkte på det. Nåja. Marknadens dom kommer bli hård.

Ja, det är lustigt hur lätt ett sådant där tjuvknep som att börja redovisa bokade lägenheter som sålda smiter igenom. Varken jag, du eller SvD reagerade trots att det var framför näsan på oss. Jag har ju läst just den där tabellen tidigare.

Frågan är hur långtgående manipulationen är:
Var det ett ärligt misstag?
Gömmer de andra projektet bokade lägenheter som sålda?
Har de ersatt förlorade sålda lägenheter med bokade?

Det är tex. lite skumt att "-" lägenheter är "bokade" i de övriga projekten.

I tex. http://mb.cision.com/Main/7077/2307410/700234.pdf så anger de bokade och sålda samtidigt i samma projekt så det är inte så att det finns någon egentlig gräns tex. efter att ekonomisk plan upprättats där objekt kan antingen bara vara sålda eller bokade.
2019-05-11, 19:44
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja, det är lustigt hur lätt ett sådant där tjuvknep som att börja redovisa bokade lägenheter som sålda smiter igenom. Varken jag, du eller SvD reagerade trots att det var framför näsan på oss. Jag har ju läst just den där tabellen tidigare.

Frågan är hur långtgående manipulationen är:
Var det ett ärligt misstag?
Gömmer de andra projektet bokade lägenheter som sålda?
Har de ersatt förlorade sålda lägenheter med bokade?

Det är tex. lite skumt att "-" lägenheter är "bokade" i de övriga projekten.

I tex. http://mb.cision.com/Main/7077/2307410/700234.pdf så anger de bokade och sålda samtidigt i samma projekt så det är inte så att det finns någon egentlig gräns tex. efter att ekonomisk plan upprättats där objekt kan antingen bara vara sålda eller bokade.

Ärligt misstag? Jag tror de till en viss del är helt inkompetenta, men jag tror att deras tveksamma redovisning inte kommer av att de inte klarar av excel, utan att de försöker window dressa. Hur långt de gått vet jag inte, men jag tror inte att de alltid varit ärliga när de fått returer. För samtidigt som de sa att våra avtal inte gick att bryta började de få returer i Nacka. Jag tror OP kommer stå som en symbol för bostadskraschen när den väl är ett faktum. Det blir intressant vem som vinner historieskrivningen.
2019-05-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
När staten hade ansvar för byggandet fungerade det mycket bättre. Problemet är de privata aktörernas felallokeringar och ineffektivitet. Snacket om marknadshyror är infantilt. Det finns ingen som helst evidens för att det skulle lösa problemet. Ett marknadsmisslyckande kan inte lösas med marknadskrafter.

Den huvudsakliga anledningen till att de privata aktörerna inte har lyckats möta den efterfrågan på hyresrätter som finns är för att kapitalförräntningen på byggnation av hyresrätter med dagens reglerade hyror är på tok för låg i relation till risknivån & produktionskostnaden.

Att kalla detta ett marknadsmisslyckande är att missa hela poängen då vi inte haft någon fri marknad för hyresrätter på mycket länge.
2019-05-11, 21:07
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtBosse1337
Den huvudsakliga anledningen till att de privata aktörerna inte har lyckats möta den efterfrågan på hyresrätter som finns är för att kapitalförräntningen på byggnation av hyresrätter med dagens reglerade hyror är på tok för låg i relation till risknivån & produktionskostnaden.

Att kalla detta ett marknadsmisslyckande är att missa hela poängen då vi inte haft någon fri marknad för hyresrätter på mycket länge.

Man får inte ge upp planekonomin så lätt och låta marknaden styra. Alla skall ha rätt till "boende av bra standard till rimligt pris".

Problemet är då att om man byggger exvis 40 lgh av normalstandard i Sätra och 40 st på Södermalm så kommer det att bli en svår "brist" på lägenheterna på Södermalm. Man kan inte lösa detta genom att ta olika hyra för det innebär marknadshyra.

Efter lite funderande har jag kommit fram till hur det måste gå till: Alla bostäder i innerstan måste rivas. Sedan byggs alla lägenheter som mycket långsmala tårtbitar på en cirkel med en radie på 10 mil. Alla lägenheter får då likvärdigt "läge". Sjöar och sådant fyller vi igen så att det inte blir "brist" på strandnära lägenheter. Lägenheterna kan tyvärr inte heller få några fönster för då kan det uppstå brist på lägenheter med morgonsol, kvällssol eller vad som nu är populärast.

För att kunna möta en oväntad befolkningstillväxt så monteras lägenheterna på hjul. När det behövs fler lägenheter så ökar man radien på cirkeln lite så att man kan klämma in lite fler tårtbitar.

Nu har vi äntligen en perfekt rättvis bostadsmarknad utan marknadshyror och inga köer.

Det var väl inte så svårt?
2019-05-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Staten skulle utan att subventionera bostadsbyggande kunna stimulera nyproduktion genom att sluta beskatta bostäder så pass hårt. För en villa på 3 MSEK (exkl mark) betalar man vad jag dessa skatter:

- Moms 600 KSEK
- Lagfart 45 KSEK
- Pantbrev 45 KSEK (75% belåning)

- ROT-avdrag verkar inte få göras de första 5 åren. Man kan alltså inte köpa ett hus med t.ex. oinredd övervåning och bygga klart med ROT-avdrag förrän efter 5 år. Varför inte ROT-avdrag för nybygge?

- Fastighetsavgift/skatt är 0 kr första 15 åren (värde ca 120 KSEK). Enda skattelättnaden vad jag vet.

Just Lagfart och pantbrev känns som 1800-tals avgifter som skulle kunna harmoniseras med reglerna för bostadsrätter (fast kostnad på nån tusenlapp för pantbrev och ingen lagfartsavgift).

Sen skulle även kommunala avgifter kunna regleras, säkert en kassako för kommunerna som fördyrar nybyggande.

Summerat så leder skatt och avgifter till uppemot 1 MSEK dyrare hus, så vill politikerna få ner kostnaden för boende kan de ju börja med att se över dessa.

Du beskriv en del av det som får Sveriges ekonomi att gå runt.

Staten plockar in mängder med invandrare vilket tvingar ut svenskarna på bostadsrättsmarknaden.

Svennebanan tar ett lån som är så stort att svenne aldrig kommer kunna betala av det.

Staten får in en miljon i skatt, banken tjänar massor, juristerna tjänar, fastighetsmäklaren tjänar,

Med skattemiljonerna från moms, arbetsgivaravgifter och andra skatter samt pengarna som staten får in när byggjobbarna betalar skatt så kan staten finansiera det migrationsindustriella komplexet. Folk med värdelösa examina från Södertörns lekskola kan få ett jobb med 30k i månaden som hållbarhetsstrateg, integrationskonsult, handläggare på migrationsverket eller sfi-lärare. Nu kan de använda den inkomsten för att ta ett stort fett lån och driva bubblan vidare.
2019-05-12, 02:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Du beskriv en del av det som får Sveriges ekonomi att gå runt.

Staten plockar in mängder med invandrare vilket tvingar ut svenskarna på bostadsrättsmarknaden.

Svennebanan tar ett lån som är så stort att svenne aldrig kommer kunna betala av det.

Staten får in en miljon i skatt, banken tjänar massor, juristerna tjänar, fastighetsmäklaren tjänar,

Med skattemiljonerna från moms, arbetsgivaravgifter och andra skatter samt pengarna som staten får in när byggjobbarna betalar skatt så kan staten finansiera det migrationsindustriella komplexet. Folk med värdelösa examina från Södertörns lekskola kan få ett jobb med 30k i månaden som hållbarhetsstrateg, integrationskonsult, handläggare på migrationsverket eller sfi-lärare. Nu kan de använda den inkomsten för att ta ett stort fett lån och driva bubblan vidare.

Hur mycket ångest tror du regeringen har att de råkar sitta i makten när allt spricker?

Kan de möjligen skjuta upp kraschen till nästa regering?

Kan de, å andra sidan, ens förlora nästa val utan en total krasch av ekonomin (med mittenpartierna med sig, + valboskap/invandrare och alla dönickar som jobbar i offentlig sektor?).
2019-05-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Så länge vi inte har en fri marknad så blir det tyvärr så här. Alternativet är gigantiska subventioner men det är politiskt omöjligt.

Finns ingen inneboende problematik eftersom även Stockholm har gott om mark. Men politikerna har med regleringar sett till att driva upp priserna. Med lågpris modulhus tillverkade i Östeuropa på fabrik och med mindre trams om byggregler kunde kostnaderna för en ny bostad halveras, men det vill ingen för då ökar inte mängden krediter.
Problemet är knappast kostnaden för att producera billiga modulhus i Sverige.
En byggsats med en villa kostar runt miljonen. Fastigheten är lika dyr om inte dyrare.
2019-05-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag misstänker att det rör sig om Aftonbladet-påhitt. Nu är mitt statistiska underlag givetvis inte enormt, men av alla människor jag personligen känner som äger bostadsrätter i Stockholm, så finns det ingen som inte räknar med höjda räntor. De klarar alla dem med nuvarande arbetssituation. Varför den skulle bli sämre vid en högkonjunktur (då räntorna börjar höjas) förstår jag inte. Vidare ska man komma ihåg att banken kräver att man ska klara en högre ränta. Har för mig att SEB ville att man skulle klara en ränta på strax över 6%. Man ska dessutom ha i åtanke vad banken menar med "klara en ränta på 6%". De menar ju enligt deras definition på klara. Att man ska ha minst 4000:- kvar att leva på efter att alla löpande utgifter är betalda. Tror folk i krissituation överlever på mindre än så om räntorna skulle höjas.

Var inte en pajas nu det är sekundäreffekterna som är oroväckande.

Dvs för varje procentenhet som räntan går upp så minskar bostadspriserna och hushållens konsumtion. För varje tusenlapp som går åt till ökade räntebetalningar kan du dra från detaljhandelsförsäljningen i landet och det ger negativt tryck på BNP och uppsägningar och en negativ spiral. Handlar inte om att bolånekunder på en gång inte kan betala sina lån.

Givetvis kan den situationen också uppkomma efter ett tag. Då är inte genomsnittet hur väl förberedda bolånetorskarna är intressant utan den sämst förberedda percentilen och hur illa förberedda de är. Också här handlar det om en dominoeffekt.

/Johan
2019-05-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Var inte en pajas nu det är sekundäreffekterna som är oroväckande.

Dvs för varje procentenhet som räntan går upp så minskar bostadspriserna och hushållens konsumtion. För varje tusenlapp som går åt till ökade räntebetalningar kan du dra från detaljhandelsförsäljningen i landet och det ger negativt tryck på BNP och uppsägningar och en negativ spiral. Handlar inte om att bolånekunder på en gång inte kan betala sina lån.

Givetvis kan den situationen också uppkomma efter ett tag. Då är inte genomsnittet hur väl förberedda bolånetorskarna är intressant utan den sämst förberedda percentilen och hur illa förberedda de är. Också här handlar det om en dominoeffekt.

/Johan

En sådan utveckling kan man motverka med en aktiv finanspolitik. Det är bara att höja exempelvis barnbidraget med motsvarande belopp så snurrar ekonomin på som vanligt. I Sverige finns det ju utrymme för en höjning av statsskulden. Priserna på bostäder skulle sjunka men utan en lågkonjunktur.
2019-05-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En sådan utveckling kan man motverka med en aktiv finanspolitik. Det är bara att höja exempelvis barnbidraget med motsvarande belopp så snurrar ekonomin på som vanligt. I Sverige finns det ju utrymme för en höjning av statsskulden. Priserna på bostäder skulle sjunka men utan en lågkonjunktur.

Varför inte sänka skatten om man vill stimulera istället för att höja bidragen? Att sänka skatten vore väl mer effektiv stimulans än att sänka räntorna också egentligen? Särskilt då Löneskatterna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in