2019-05-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roseeen
Intressant läsning. Länka gärna fler artiklar om ämnet på svenska , tack

Var det ett hån? Du kan nog googla själv på livet och illusion och liknande annars. Ivaf i min illusion.
Citera
2019-05-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Var det ett hån? Du kan nog googla själv på livet och illusion och liknande annars. Ivaf i min illusion.
Kanske uppfattades så men nej absolut inte. Jag brukar sällan hitta artiklar på svenska eller som jag tkr är intressanta när jag googlar.
Mvh
Citera
2019-05-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roseeen
Kanske uppfattades så men nej absolut inte. Jag brukar sällan hitta artiklar på svenska eller som jag tkr är intressanta när jag googlar.
Mvh
Ok. Jag googlade på är livet en illusion eller nåt sånt. Kom mycket då tyckte jag.
Citera
2019-05-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Trådar om Solipsism - dvs tanken att allt är en illusion är sammanfogade.
/Mod

Solipsism och illusion är väl inte samma sak? Tycker de ska vara åtskilda.
Citera
2019-05-11, 18:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ok. Jag googlade på är livet en illusion eller nåt sånt. Kom mycket då tyckte jag.

Kanske kan fylla i lite granna.

Det är nog inte livet sig som anses var illusionen i detta fall, utan de dualistiska delarna vi delar upp livet i, för att skriva några exempel: Liv och död, sinnet och kroppen, jag och ego, positivt och negativt, himmel och helvete, organism och omgivning, ordning och kaos...finns många fler.

Konsten är att "se" igenom alla dess dualistiska illusioner och komma till en insikt att tingen som är delade är samma ting sett från två olika perspektiv, som jag måste förtydliga; inte är en lätt sak att göra.
Citera
2019-05-11, 22:27
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Om det nu är så att det man ser omkring sig är en illusion, vad spelar det för roll?

Det förändrar inte så mycket för betraktaren ändå.
Citera
2019-05-11, 23:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Solipsism och illusion är väl inte samma sak? Tycker de ska vara åtskilda.

Nja, vad är i så fall skillnaden?

Citat:
Solipsism, filosofisk term (av latinets solus ipse = ensamt själv). I ontologisk mening betecknar den att det enda som existerar är den egna upplevelsen som sådan (traditionellt kallat självet, jaget eller medvetandet med dess innehåll) utan några bakomliggande orsaker. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten, att det enda jag kan ha kunskap om är mig själv inklusive mina upplevelser. Viktigt är att begreppet "jag" inte kan denotera samma fenomen (om solipsismen är sann) som det fenomen "jag" denoterar i realismen (icke-solipsism). Ett vanligt misstag är att man gör så och därmed blandar ihop solipsism med egoism (vilket är något helt annat). Man bör också vara medveten om att solipsismen mycket väl "kan" vara sann även om man inte märker det, dvs själv försanthåller eller är övertygad om att realismen (icke-solipsismen) är sann.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Citera
2019-05-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Om det nu är så att det man ser omkring sig är en illusion, vad spelar det för roll?

Det förändrar inte så mycket för betraktaren ändå.

Så det spelar ingen roll för dig om tex. människor du möter existerar eller inte?
Citera
2019-05-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Kanske kan fylla i lite granna.

Det är nog inte livet sig som anses var illusionen i detta fall, utan de dualistiska delarna vi delar upp livet i, för att skriva några exempel: Liv och död, sinnet och kroppen, jag och ego, positivt och negativt, himmel och helvete, organism och omgivning, ordning och kaos...finns många fler.

Konsten är att "se" igenom alla dess dualistiska illusioner och komma till en insikt att tingen som är delade är samma ting sett från två olika perspektiv, som jag måste förtydliga; inte är en lätt sak att göra.

Att man kan se positivt och negativt på samma sak förstår jag, men inte resten.
Citera
2019-05-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, vad är i så fall skillnaden?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism

En illusion kan ju vara att jag ser någonting som egentligen är något helt annat. Jag såg en hockeymatch nyss. Det kanske var en sandstorm som i min upplevelse blev en ishockeymatch.
Citera
2019-05-12, 00:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Att man kan se positivt och negativt på samma sak förstår jag, men inte resten.
Kanske kan utveckla positiv och negativt så kanske du kan förstå resten

Låt oss säga att du ser en tavla, när du tittar på tavlan så samtidigt försöker du klura ut om tavlan är antingen positiv i termer som; "fin", "behaglig", "vacker" eller "snygg" m.m, eller i negativa termer som; "ful", "obehaglig", "gräslig", "äcklig" m.m.

Genom att aktivera denna typ av "fundering" på tavlan så undergår tavlan en dualistisk uppdelning (illusionen träder i kraft), tavlan i detta skede manipuleras således av betraktarens egna koncept av positiv och negativ och sedan appliceras det på tavlan, vilket gör att tavlan antingen framstår som positiv eller negativ i betraktarens ögon istället för att vara det tavlan var från början; en tavla.
Citera
2019-05-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Kanske kan utveckla positiv och negativt så kanske du kan förstå resten

Låt oss säga att du ser en tavla, när du tittar på tavlan så samtidigt försöker du klura ut om tavlan är antingen positiv i termer som; "fin", "behaglig", "vacker" eller "snygg" m.m, eller i negativa termer som; "ful", "obehaglig", "gräslig", "äcklig" m.m.

Genom att aktivera denna typ av "fundering" på tavlan så undergår tavlan en dualistisk uppdelning (illusionen träder i kraft), tavlan i detta skede manipuleras således av betraktarens egna koncept av positiv och negativ och sedan appliceras det på tavlan, vilket gör att tavlan antingen framstår som positiv eller negativ i betraktarens ögon istället för att vara det tavlan var från början; en tavla.

jo,jo. Men det är ju inga konstigheter. Det är mer att man tycker olika om saker. I det här fallet är vi i varje fall överens om att det är en tavla vi ser och förmodligen vad det är på tavlan också. Tex. ett hus. Sen att vi tycker olika om det kan man ha förståelse för.

Men det här med att allt skulle vara en illusion, som i en dröm. Vad är då illusionen? Vad är tavlan egentligen? En koblaja som i vår upplevelse blir en tavla på ett hus?

Vi ser i varje fall en tavla då när vi tittar s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in