2019-05-10, 19:05
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Min ångest gick över 2015, då jag drabbades av en kortare depression då jag insåg att människor självklart inte kommer hinna med de gigantiska mål vi nu närmast måste nå. Men jag är glad att du är nyfiken och ställer frågor i alla fall. Kanske blir det lite ångest hos dig också en dag?

Nej. Jag förstod redan tidigt 2000-tal att vi lever destruktivt. Det har enbart eskalerat sedan dess. Jag kommer eller kan inte påverka särskilt mycket.
Citera
2019-05-10, 19:08
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låt oss börja riktigt enkelt. Antag en vara som för 20 år sedan kostade 100 kronor idag kostar 300 kronor. Hur många procent har priset gått upp?

Antag att jorden utan våra utsläpp skulle blivit 0,25 grader kallare. Pga våra utsläpp har den istället blivit 1 grad varmare. Hur många procent av uppvärmningen står vi för?

Du menar då att de mänskliga utsläppen av växthusgaser ändå delvis varit något positivt? Ingen vettig människa skulle väl vilja ha en medeltemperatur 0.25 grader kallare än vad det var runt 1850?

Men visst om det stämmer är det ett bra argument för att hushålla med jordens fossila tillgångar inför framtida istider. Kan ju iofs vara bra att köra på ett tag till med utsläppen för att se hur mycket det går att påverka klimatet. 500ppm kunde ju vara ett lämpligt avslut.🙂 Vi måste ju se om några förstärkningsfaktorer inträffar eller bara koldioxidens direkta växthuseffekt orsakar en blygsam ytterligare uppvärmning.

Kommande generationer kanske tackar oss för detta experiment. De kan ju alltid ta till massiv skogsavverkning för att driva upp koldioxiden om olja o kol tagit slut.
Citera
2019-05-10, 19:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Det har fortfarande ingen relevans till:

När Ni själva är mästare på att påpeka sakfel (Jag har läst i tråden), så är Ni precis lika protektionistiska när folk påpekar samma typ av sakfel. Jag har ingen intention att medverka i tråden under en längre tid. Kan bara konstatera att ni uppvisar ett onyktert sekteristiskt beteende.

Nu vet jag givetvis att de flesta av er inte har någon högre akademisk utildning, vilket är uppenbart när man läser det ni skriver, men det är samtidigt lite sorgligt att se detta sektliknande beteende inom ett område som vi vet extremt litet om. Parallelen till det antika Grekland och förkastandet av ny vetenskap är extremt uppenbar. Nästan så man skulle kunna gissa att ni var stadiga medlemmar i det verklighetsförnekande forumet VoF.
Dina inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citat:
Seriöst? Inte ens den mest inbitne klimatalarmisten tror väl på allvar att klimatförändringarna är 100% man made?

Citat:
Inga bevis, ingen fakta, inga studier, inga siffror. Varför svarar du ens?

Ni klimathysteriker i tråden älskar siffror och evidens, men inte ens det mest grundläggande kan ni svara på.

Det är ju ett brett område.
Jag kom med en vetenskapligt publicerad studie och berättade vad de som undersöker saken brukar resultera i. Varsågod.
Detta handlar inte om sakfel. Det handlar om att du inte är förmögen att förstå elementär matematik, hur procent beräknas.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-10 kl. 19:14.
Citera
2019-05-10, 19:16
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Dina inlägg:

Jag kom med en vetenskapligt publicerad studie och berättade vad de som undersöker saken brukar resultera i. Varsågod.
Detta handlar inte om sakfel. Det handlar om att du inte är förmögen att förstå elementär matematik, hur procent beräknas.

Okej, jag kan inte matematik. Tur att du kan det. Jag citerar dig, igen då:

Citat:
Strax över 100% av uppvärmningen är antropogen
Citera
2019-05-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Du menar då att de mänskliga utsläppen av växthusgaser ändå delvis varit något positivt? Ingen vettig människa skulle väl vilja ha en medeltemperatur 0.25 grader kallare än vad det var runt 1850?
Nu var det ett räkneexempel, inte något påstående att jorden verkligen skulle varit 0,25 grader kallare. Men låt oss anta att så är fallet, då kanske de första ppm vi släppte ut faktiskt gjorde nytta. Samtidigt så innebär det dock att klimatkänsligheten, hur mycket uppvärmning mer CO2 ger, är större, dvs uppvärmningen kommer framöver att gå snabbare. Om man inte tillhör skolan som tror att varmare alltid är bättre är det problematiskt.
Citat:
Men visst om det stämmer är det ett bra argument för att hushålla med jordens fossila tillgångar inför framtida istider.
Det kan onekligen ha sina poänger för den som tänker så långt fram i tiden, vi talar tiotusentals år av allt att döma.
Citat:
Kan ju iofs vara bra att köra på ett tag till med utsläppen för att se hur mycket det går att påverka klimatet. 500ppm kunde ju vara ett lämpligt avslut.🙂 Vi måste ju se om några förstärkningsfaktorer inträffar eller bara koldioxidens direkta växthuseffekt orsakar en blygsam ytterligare uppvärmning.
Själv är jag inte så förtjust i fullskaleexperiment på livsuppehållande system. Det är som att börja meka med bromsarna i bilen när man är ute och kör på autobahn.
Citera
2019-05-10, 19:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Okej, jag kan inte matematik. Tur att du kan det. Jag citerar dig, igen då:
Gör så.
Citera
2019-05-10, 19:29
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Gör så.

Kan det bli 400% tro? Vore jättemärkligt. Men i en klimatförnekares hjärna är nog det mesta möjligt.
Citera
2019-05-10, 19:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Kan det bli 400% tro? Vore jättemärkligt. Men i en klimatförnekares hjärna är nog det mesta möjligt.
Hypotetiskt är det möjligt. Om uppvärmningen mellan 1951 till 2010 var 0.67 K och det naturliga bidraget är - 0.01 K och det antropogena är 0.68 K, hur många procent av uppvärmningen står det antropogena bidraget för? Om den totala uppvärmningenen är antropogena bidraget + det naturliga bidraget, som ju var negativt, om vi bortser från osäkerheter, som en ledtråd.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-10 kl. 19:53.
Citera
2019-05-10, 20:01
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu var det ett räkneexempel, inte något påstående att jorden verkligen skulle varit 0,25 grader kallare. Men låt oss anta att så är fallet, då kanske de första ppm vi släppte ut faktiskt gjorde nytta. Samtidigt så innebär det dock att klimatkänsligheten, hur mycket uppvärmning mer CO2 ger, är större, dvs uppvärmningen kommer framöver att gå snabbare. Om man inte tillhör skolan som tror att varmare alltid är bättre är det problematiskt.

Det kan onekligen ha sina poänger för den som tänker så långt fram i tiden, vi talar tiotusentals år av allt att döma.

Själv är jag inte så förtjust i fullskaleexperiment på livsuppehållande system. Det är som att börja meka med bromsarna i bilen när man är ute och kör på autobahn.

Nja, bilens bromsar fixas väl bäst på verkstad men klimatet går ej att testas fullt ut i laboratoriemiljö.
Men visst ska försiktighetsprincipen tillämpas. Jag ställer upp så länge det inte leder till massarbetslöshet och energikriser.
Citera
2019-05-10, 20:04
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Nja, bilens bromsar fixas väl bäst på verkstad men klimatet går ej att testas fullt ut i laboratoriemiljö.
Men visst ska försiktighetsprincipen tillämpas. Jag ställer upp så länge det inte leder till massarbetslöshet och energikriser.
Guess what? Om vi gör oss av med industrin så får vi massarbetslöshet.

Bara ett stålverk i......... Oxelsund tror jag det var (?), släpper årligen ut 700.000 Thailandresor värt av koldioxid.

Igen, det är inget mer än realistiskt att tro att vi missar målen, men massarbetslöshet pga. industrins förfall är idag ett litet pris att betala.
Citera
2019-05-10, 20:22
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Guess what? Om vi gör oss av med industrin så får vi massarbetslöshet.

Bara ett stålverk i......... Oxelsund tror jag det var (?), släpper årligen ut 700.000 Thailandresor värt av koldioxid.

Igen, det är inget mer än realistiskt att tro att vi missar målen, men massarbetslöshet pga. industrins förfall är idag ett litet pris att betala.

Nu finns det dock planerade lösningar till fossilfri stålproduktion med hjälp av vätgas men det kräver el, massor av el. Ett par reaktorer kan behövas till detta ändamål.

Du tror det blir lätt att genomföra drastiska reformer att sänka koldioxidutsläppen vid ekonomiska orostider med stora sociala spänningar i samhället?
Citera
2019-05-10, 20:26
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Du tror det blir lätt att genomföra drastiska reformer att sänka koldioxidutsläppen vid ekonomiska orostider med stora sociala spänningar i samhället?
Hahah nej verkligen inte. Jag tror folk kommer bli rabiata och Agda 73 kommer bita halspulsådran av Eva 68 när maten i kylen tar slut, vilket rimligtvis är något som händer (massiv torka) innan vi tvångsstänger industrin.

Med det sagt är alla åtgärder vi gör bra för vår framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in