Fukushima
Det känns som på gränsen till off-topic, men så här uppfattade jag förloppet.
Vid jordbävningen nödstoppades kraftverkets samtliga reaktorer. Reaktorhärdarna måste kylas lång tid efter stopp för att förhindra en härdsmälta. För detta krävs el till pumpar. Den kom nu från reservkraftaggregaten.
Jordbävningen orsakade en tsunami. När vågen, någon halvtimme efter jordbävningen, nådde Fukushima översvämmades reservkraftaggregaten, som var lågt placerade.
Då upphörde den så viktiga kylningen och reaktorhärdarna gick in i en fas där kylvattnet först förångades, kylningen blev otillräcklig, reaktorstavarna börjar smälta av värmen och härdsmältan var ett faktum.
Konstruktionsbrister, som placering av reservkraftaggregat, brist på möjlighet till kylning med självcirkulation kan ses som orsaker till att det gick så illa som det gick.
TEPCO, som drev kraftverket, gjorde saken värre med otillräcklig, felaktig och vilseledande information om vad som hänt och vilka följder det kunde få.
Det som branschen under lång tid försäkrat oss om att det inte kunde hända hade hänt igen. Efter Tjernobyl försäkrades vi om att det var dom dumma kommunisterna och sovjeterna som orsakade olyckan. Något liknande kan inte hända någon annan stans. Om vi nu skulle skylla på dumma japaner, så ligger det nära till hands att hävda att dom inte alls är dummare än europeer eller nordamerikaner.
Slutsatsen blir att vi ska förvänta oss fler Tjernobyl och Fukushima.
Här är en sammanställning över kärnkraftsolyckor och incidenter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_and_radiation_accidents_and_incidents
Kärnkraft i väst idag
Jag tycker att kärnkraft i t.ex. Sverige, Tyskland, Frankrike och USA ska utnyttjas så länge som det är rimligt, med hänsyn till kostnader och risker.
I dagens ljus, i beaktande av alla omständigheter, kan jag inte förorda att nya kärnkraftverk byggs någonstans.
Energiberoendet nu och i framtiden
Det är en svår balansgång eftersom vi byggt ett samhälle som snabbt kollapsar om brist på energi uppstår. Fossilberoendet måste minska, men jag kan inte se annat än att det stora energiberoendet också måste minska. Det är OK att vara beroende av energi, men vi måste bli beroende av mindre energi än idag.
Inte genom övergång till häst och vagn, utan genom att vi utnyttjar vårt tekniska kunnande till att skapa de lösningar vi behöver, men med betydligt mindre energiförbrukning än den vi ser idag. Det gäller uppvärmning, transporter, industri, belysning och mycket annat.
Detta sker ingenstans i Världen. Några 12-månadersperioder tillbaka ser Sveriges elförbrukning ut så här.
Tom. 2019, v46: 162,7 TWh
Tom. 2018, v46: 156,6 TWh
Tom. 2017, v46: 156,0 TWh
En ökning med ca 2% per år, som borde vara en minskning...
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf
Motivationen att spara har tagits bort
När jag som individ försöker spara så gott jag kan, så blir ändå resultatet att kostnaden inte minskar. Nätoperatörerna ökar nätavgifter och fasta kostnader så att det i praktiken inte lönar sig att spara.
Jag kan förstå att nätoperatörerna, som givits en monopolställning av staten, ser till att maximera sina vinster. Jag kan inte förstå att ansvariga politiker tillåter detta.
Jag tror att:
1. Nätverksamheten måste regleras hårt.
2. Konsumentkostnaden ska i huvudsak vara proportionell mot förbrukningen, så att sparåtgärder lönar sig.
–